רול-אפס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רול-אפס
ערך תזונתי ל-100 גרם
מים 10.2 ג'
קלוריות 373 קק"ל
חלבונים 0.1 ג'
פחמימות 85.2 ג'
שומן 3.5 ג'
מקור: FoodData Central - USDA
רול-אפ ירוק

רול-אפסאנגלית: Fruit Roll-Ups) הוא מותג ממתקים בטעם פירות מפקטין שהופיע לראשונה בחנויות מכולת ברחבי ארצות הברית בשנת 1983.[1] הממתק שטוח, פרוש על יריעת צלופן כדי למנוע ממנו להידבק לעצמו ומגולגל.

את הממתק מייצרת ג'נרל מילס (אנ'). מוצרים דומים שיווקו ג'נרל מילס וחברות אחרות, בעיקר תחת המותג קלוגס, בשם Fruit Winders.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני ייצור הרול-אפס היה נפוץ בשוק ממתק בשם Joray Fruit Rolls, שהוא ממתק עגול שעשוי מפירות יבשים. לעומת ה-Joray Fruit Rolls, המרקם של הרול-אפס מזכיר יותר גומי, ואף שצורת הממתק הייתה עגולה במקור, היום צורתו היא מקבילית שטוחה. בשנת 1975 החלה חברת ג'נרל מילס במחקר המקדים ליצירת הממתק.[2]

המותג רול-אפס פורסם בטלוויזיה בארצות הברית בשנות השמונים המוקדמות. השיווק התבסס על כך שהורים יוכלו להאכיל את ילדיהם במזונות מעובדים "מהנים" המבוססים על פירות אמיתיים.[3][4] עם זאת, מחקרים על אימהות אמריקאיות הראו שהן מופתעות עד כמה מתוקים הרול-אפס וכמה מעט פירות יש בהם. לדוגמה, טעם התות אינו מכיל תותים, והמרכיב היחיד בממתק המופק מפירות הוא מיץ אגסים מרוכז.[3]

טרנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני רול-אפס בעטיפה, בטעם תות ובטעם פירות טרופיים

בשנת 2023 חזר הממתק לכותרות לאחר שהופצו סרטוני טיקטוק ויראליים שבהם אנשים אוכלים את המוצר כשהם עוטפים בו כדור גלידה. בעקבות זאת אזל המוצר מן החנויות ומחירו התייקר עד פי 35. עקב הקושי להשיג את המוצר פורסמו סרטונים נוספים ברשת טיקטוק שמסבירים כיצד להכין חטיף הדומה לרול-אפס באופן ביתי.[5][6] לישראל הוברחו 170 ק"ג של רול-אפס, אשר נתפסו בנמל התעופה בן-גוריון. בעקבות הטרנד, פרסם משרד הבריאות הישראלי אזהרת בריאות נגד צריכה של הממתק.[7]

רכיבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכיב העיקרי ברול-אפס הוא סוכר. הממתק מכיל חמישה סוגים שונים של סוכר: סוכר מתרכיז מיץ אגסים, סירופ תירס, סירופ תירס מיובש, סוכר וכמות קטנה של גלוקוז.[3] הממתק מכילים גם כמויות קטנות של שמן זרעי כותנה שעבר הידרוגנציה חלקית, חומצת לימון, נתרן ציטראט, מונוגליצרידים אצטילטים, פקטין פירות, חומצה מאלית, חומצה אסקורבית, חומרי טעם וריח טבעיים וצבעי מאכל מלאכותיים.[4]

תביעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 תבע המרכז למדע למען האינטרס הציבורי את ג'נרל מילס בטענה שהאריזה והשיווק של הרול-אפס מטעים מכיוון שהם מציגים את המוצר כחטיף מזין, בריא ומלא פירות, אף על פי שהערך התזונתי שלו זהה לזה של דובוני גומי.[3] התביעה יושבה מחוץ לכותלי בית המשפט, כאשר ג'נרל מילס הסכימה שלא לשים תמונות של פירות על התווית של המוצר, אלא אם כן הפרי באמת קיים. הוסכם גם שהחברה תפסיק לשווק את המוצר ככזה שמכיל פרי אמיתי, או שתכלול בהצהרה את שיעור הפירות במוצר.[8] שינויים אלו התרחשו בשנת 2014.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Little-Known History of Fruit Roll-Ups, Mental Floss, ‏2017-10-19 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ The history of General Mills fruit snacks - General Mills, www.generalmills.com (באנגלית)
  3. ^ 1 2 3 4 Kawash, Samira (2013-10-15). Candy: A Century of Panic and Pleasure. Macmillan. pp. 323–325. ISBN 9780865477568. נבדק ב-2014-11-01.
  4. ^ 1 2 Betty Crocker™ Fruit Roll-Ups™ Fruit Snacks Reduced Sugar Crazy Colors™ (96 ct) 0.5 oz, www.generalmillscf.com (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ האתגר היקר: ככה תשיגו רול אפס בזול, באתר וואלה!‏, 1 במאי 2023
  6. ^ זו הסיבה שיש מחסור פרוט רול אפס: הממתק שהפך לקינוח גאוני שמושלם לקיץ, באתר וואלה!‏, 24 באפריל 2023
  7. ^ מחלות לב, לחץ דם וסוכרת: משרד הבריאות מזהיר מפני נזקי ה"רול-אפ", באתר מעריב אונליין, 3 במאי 2023
  8. ^ Hughlett, Mike (26 בדצמבר 2012). "General Mills settles claim over Fruit Roll-Ups label". Star Tribune. {{cite news}}: (עזרה)