Bereitet die Wege, bereitet die Bahn, רי"ב 132

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רי"ב 132)
העמוד הראשון של הפרטיטורה, בכתב ידו של באך

Bereitet die Wege, bereitet die Bahn (בעברית: פנו דרך, ישרו המסילה), רי"ב 132, היא קנטטה שהלחין יוהאן סבסטיאן באך בהיותו בוויימאר, והוא ביצע אותה ב-22 בדצמבר 1715, לכבוד יום ראשון הרביעי של תקופת הציפייה.

היסטוריה ומילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באך עבד כמלחין החצר של הדוכס בוויימאר מ-1708, ובמרץ 1714 קודם לתפקיד הממונה על המוזיקה. בתפקיד זה היה אחראי להלחנה של יצירה חדשה מדי חודש, בעיקר של קנטטות[1], כשמטרתו הייתה להלחין תוך כמה שנים קנטטה עבור כל מועד בשנה. לפי הידוע כיום, קנטטה זו הייתה הרביעית שהלחין באותה שנה לאחר רי"ב 31, רי"ב 165, רי"ב 185 ורי"ב 163[2].

סדר הקריאה לאותו יום כולל פסוקים מהאיגרת אל הפיליפים ומהבשורה על-פי יוחנן[3], שם מעיד יוחנן המטביל על בואו של ישו ומצטט את הנביא ישעיהו[4]: "קול קורא במדבר פנו דרך ה'", העוסק בביאה הצפויה של הגאולה. הלברית נכתבה על ידי סלומון פרנק (Salomon Franck), משורר החצר שכתב את הלברית לרוב הקנטטות של באך בתקופה זו. הקטע האחרון בקנטטה לקוח ממזמור לותרני שכתבה אליזבת קרוסיגר (Elisabeth Cruciger), משוררת גרמנית בת המאה ה-16. הטקסט מצטט בחלק הראשון את נבואת ישעיהו ומסיים בקריאה הברורה "המשיח כבר מגיע!". המשך הטקסט קורא למאמין להתכונן לביאת הגאולה, לחזור בתשובה ולהיטהר.

בניגוד לחלק מהקנטטות שלו מתקופה זו, הוא לא ביצע את היצירה שוב בעת עבודתו בלייפציג, מכיוון ששם נשמרו חוקי התענית המקובלים, שכוללים גם איסור על ניגון מוזיקה[5].

הקנטטה פורסמה לראשונה ב-1881 בכרך 28 של "חברת באך"[6], שפרסמה את כל יצירותיו בצורה מסודרת בין השנים 1850-1900.

מבנה והרכב מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקנטטה נכתבה לארבעה סולנים, סופרן, אלט, טנור ובס, למקהלה בת ארבעה קולות ולתזמורת הכוללת אבוב, שני כינורות, ויולה, צ'לו ובאסו קונטינואו שכולל בסון. ככל הקנטטות שלו בשנה זו, גם הנוכחית מורכבת מאריה ורצ'יטטיב לסירוגין, והסיום הוא כורל. הלחן לחלק האחרון אבד, בדומה לקנטטה הקודמת, מס' 163 וכיום מבצעים במקומו את החלק האחרון של רי"ב 164[7]. לקנטטה שישה חלקים:

  1. אריה לסופרן: Bereitet die Wege, bereitet die Bahn (פנו דרך, ישרו המסילה)
  2. רצ'יטטיב לטנור: Willst du dich Gottes Kind und Christi Bruder nennen (אם בן אלהים ואח כריסטוס תקרא)
  3. אריה לבס: Wer bist du? Frage dein Gewissen (מי אתה? שאל את מצפונך)
  4. רצ'יטטיב לאלט: Ich will, mein Gott, dir frei heraus bekennen (אני, אלהי, אתוודה בפניך בפתיחות)
  5. אריה לאלט: Christi Glieder, ach bedenket (חברי כריסטוס, אה זכרו נא)
  6. כורל למקהלה: Ertöt uns durch deine Güte (המיתנו באמצעות טובך)

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה לא הוקלטה רבות, רק כ-15 פעמים[8], בהן על ידי מנצחים ידועים כגון גוסטב ליאונהארדט (ב-1983), טון קופמן (ב-1995), מסאקי סוזוקי (ב-1997) וג'ון אליוט גרדינר (ב-2000).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]