שיחה:רמת הגולן/ארכיון 1

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 7 שנים מאת Borochov edit בנושא דיון גיאולוגי

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף


דיון גיאולוגי[עריכת קוד מקור]

בעבר לפני שנים רבות רמת הגולן הייתה קער(בקעה) מסלע גיר, בין הר החרמון לבין הרי הגלעד. הרים אלו(החרמון והגלעד) נוצרו עקב תזוזת האיזור המזרחי של השבר הסורי אפריקאי. האיזור המזרחי זה הרי הגלעד, הגולן, החרמון, והמערבי זה הגליל ושאר ישראל. נסו לדמיין את שני האיזורים האלו(ממזרח לבקע וממערב לו) כשתי פלטות מחוברות שיום אחד התחילו להיפרד אחת מהשניה. הפלטה המזרחית זזה לכיוון מזרח וכך נוצר לנו האיזור הנמוך של עמק החולה, עמק הירדן, הערבה... תזוזתו של הלוח המזרחי לא הייתה רק תנועת התרחקות מהלוח המערבי לכיוון מזרח, ההתרחקות העיקרית הייתה תזוזה של הלוח 105 ק"מ לכיוון צפון. תזוזה זאת גרמה ללוח המזרחי להיפגש עם הרי טורקיה (טאורוס, זגרוס), ומה שנוצר מההתנגשות הזו זה מערכת של רכסים גבוהים. אם לא הבנתם מה הקשר אז עכשיו הכול יסתדר לכם. המערכת הזו של ההרים נקראת החרמון והגלעד, לפחות באיזורנו, וביניהם נוצר עמק ושמו עמק הגולן!!!!! בגלל תזוזות אלו נוצרו סדקים בעמק הגולן ומעמק זה עלו כמויות אדירות של "לבה" שכיסתה את עמק הגולן ולכן עמק הגולן נהפך להיות תודות ללבה הרותחת שזרמה עליו, ולאחר מכן הפכה לבזלת, ל"רמת הגולן". מעכשיו תדעו למה רמת הגולן נקראת רמה. אלעד

רציתי להעמיד מספר דברים על דיוקם:
א. מה שמקובל לכנות בשפת העם "השבר הסורי אפריקאי" מכונה כיום ע"י הגאולוגים הישראלים "בקע הירדן" או "בקע ים המלח".
ב. התנועה היחסית בין שני עברי הבקע היא לא מזרח-מערב אלא צפון-דרום בלבד. האיזורים הרחבים יותר בבקע (ים המלח, הכנרת, עמק החולה) נובעים מ"דילוגים" מזרחה של קו השבר, שברובו נמתח בכיוון צפון-דרום.
ג. הרי הזגרוס נמצאים באיראן ולא בטורקיה.
רונן איל, מדריך בבי"ס שדה "גולן" 1993-1995
בריכת המשושים צריכה להיות בפרק הגאולוגי של הערך על רמת הגולן ולא בפרק 'תיירות בגולן' המהווה תת-פרק של 'כלכלה'. בריכת המשושים היא תופעה גאולוגית מובהקת, צריך להרחיב עליה בפרק הגאולוגי, ולא רק להפנות לערך עליה, שגם הוא קצר מדי. לא מתקבל על הדעת שבוויקימסע (גר') הערך על בריכת המשושים מורחב מאשר בוויקיפדיה העברית. עורך-בורוכוב - שיחה 11:34, 21 בינואר 2017 (IST)

מה משמעות השם גולן?[עריכת קוד מקור]

מה משמעות השם גולן? תודה.

זה מהתנ"ך.
נכון. יש סברה שזו הייתה ארץ מפלט לאנשים שנמלטו, מכל מיני סיבות, ויצאו ל"גלות". "גולן" = ארץ הגולים. רונן איל.
ליתר דיוק, "גולן" הייתה "עיר מקלט" באיזור זה, ויש משערים שהיא נקראה ע"ש עיר זאת.

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%99%D7%A8_%D7%9E%D7%A7%D7%9C%D7%98


פרובוקציות ישראליות[עריכת קוד מקור]

מדוע אין התייחסות לפרובוקציות ישראליות שגררו התקפות סוריות על ישובי הצפון (דבר עליו התוודה בשעתו דיין)?

ככל הידוע לי זו טענה מפוקפקת שהופרכה בידי היסטוריונים רבים. בית השלוםשיחה • כ"ג בתמוז ה'תשס"ט • 13:54, 15 ביולי 2009 (IDT)

בעקבות כתבה ב"ידיעות אחרונות" לפני כמה שבועות (וכמובן בהתחשב בדברי דיין) נראה כי הטענה הנ"ל אינה כל כך מפוקפקת. הייתי שמח אם תפנה אותי לאותם מקורות שמפריכים את הטענה שישראל נהגה לגרור את הסורים לקרבות. 19 ביולי 2009

נתקלתי בעבר במחקרים הללו אן יקח לי מעט זמן למצוא אותמם מחדש. לאחר שתשים כאן קישור לכתבה שציינת כדי שנוכל לראות אם דברי דיין לא נאמרו למשל בהקשר פוליטי או מגמתי כל שהוא, אני אחפש ואציין כאן בדיוק את ההסטוריונים ששוללים טענה זאת. בית השלוםשיחה • כ"ח בתמוז ה'תשס"ט • 16:18, 20 ביולי 2009 (IDT)
אין כל צורך להציג הוכחה כלשהי שמפריכה טענה פלונית. אם אתה טוען טענה מסוימת, עליך להוכיח את קיומה. על שולל הטענה לא מוטלת חובה כלשהי. הוא לא טוען דבר. טענתו היא אפס, על כן אין אפשרות להוכיח או לשלול אותה. אפשר להוכיח רק את ה"יש", לא את ה"אין". אם יש לך הוכחה לטענה זו, נשמח אם תכתוב אותה כאן ואז נבחן את המקורות שלך ונשקול אם יש בהם ממש ואם כן, אז בהחלט אפשר להוסיף לערך. גילגמש שיחה ביקרת כבר במיזם היובל? 16:21, 20 ביולי 2009 (IDT)

הטנק הנטוש[עריכת קוד מקור]

הוא ממש לא נראה לי נטוש. לדעתי זה טנק של צה"ל בתרגיל. מי מכיר?

גבול מזרח הגולן[עריכת קוד מקור]

הגבול הגיאוגרפי המזרחי של רמת הגולן הוא נחל רקד. אם לא אקבל התנגדויות, אשלב את זה בגוף הערך. שילוני 14:25, 20 יולי 2006 (IDT)

זה נכון מאוד, אם כי זה עוזר רק בהגדרת הגבול המזרחי של דרום הרמה. בחלק הצפוני ההגדרה יותר שרירותית. דרך אגב, אני מעדיף את שמו הערבי של הנחל, שמבוטא "רוקאד". רונן איל.

מחקתי ממשפט הפתיחה של הערך את לבנון - רמת הגולן, בהגדרתה הגאוגרפית, מסתיימת בצפון בנחל סער. מה שמצפון לנחל סער נחשב כבר לחלק מהחרמון. מסיבה זו משולש הגבולות ישראל-סוריה-לבנון נמצא בחרמון (איזור הר דב). כמו-כן מחקתי מרשימת הנחלים את נחל חזורי ונחל גובתה - שניהם נמצאים במובהק ברכס החרמון. רונן איל.

העם עם הגולן[עריכת קוד מקור]

כאשר ראיתי שהמפה שמשתמשים בה בכל הוויקיפדיות בערך מלחמת לבנון השנייה - תמונה:Locations bombed Aug13 no fact box.jpg כוללת את הגולן בשטח סוריה ולא בשטח ישראל, לא התפלאתי, הרי התמונה נעשתה ע"י תומכי החיזבאללה (במקור היה גם fact box בצד ימין שכלל מידע שחיזבאללה טוען). עכשיו ראיתי שבחלק גדול ממפות ישראל והעולם שיש באתר, למשל המפה בערך ישראל והמפה בערך סוריה, הגולן הוא בשליטת סוריה! יש לתקן הטייה אנטי-ישראלית זו מיידית. צהוב עולה 19:09, 26 במרץ 2007 (IST)

כיוון שהגולן הוא שטח במחלוקת, הרי שהמצב האידאלי צריך להיות שהמפות בכל הערכים הרלוונטיים ישקפו את אי-ההסכמה בנושא זה. DGtal 20:02, 26 במרץ 2007 (IST)
לא נכון, ישראל סיפחה את הגולן בחוק רמת הגולן. הוא באותו מעמד כמו מזרח ירושלים. הערכים עצמם צריכים לשקף את אי ההסכמה אבל לא המפה. ביהודה ושומרון ובעזה, לעומת זאת, כן צריך להבדיל בינם לבין ישראל, מצרים וירדן. אגב כרגע המצב הוא שהגולן הוא חלק מסוריה, לא מקום שונה. צהוב עולה 20:06, 26 במרץ 2007 (IST)
לא מסכים. כיוון שהסיפוחים לא מוכרים על ידי מרבית הקהילה הבינלאומית או ע"י האו"ם, יש חובה באנציקלופדיה נייטרלית לצייר מפות שישקפו את 2 הדעות. לגבי הגוונים אפשר לדון בכל מקרה לגופו (למשל, שימוש בצבע בהיר יותר), אבל אי אפשר להתעלם מאף עמדה משמעותית בסכסוכי גבול. DGtal 20:16, 26 במרץ 2007 (IST)
אוקיי, אבל לפחות שזה לא יהיה במעמד של "ארץ זרה" או של שייכות לסוריה. צהוב עולה 20:18, 26 במרץ 2007 (IST)
הצעת פשרה: אולי נסמן את ישראל בצבע אחד, סוריה בצבע אחר ואת הגולן מפוספס בשני הצבעים כשבמקרא נסמן שילוב זה כ"שטח שנוי במחלוקת"?--שמעון נעים 20:20, 26 במרץ 2007 (IST)
זו, לפי הבנתי, הייתה הצעתו של DGtal שאמרתי שהיא מקובלת עלי. צהוב עולה 20:20, 26 במרץ 2007 (IST)
למה אתם דנים על זה פה ולא בדף שיחת הערך? גילגמש שיחה 22:24, 26 במרץ 2007 (IST)
למעשה, זו שאלה עקרונית שהתשובה אליה רלוונטית לכל מפה של שטח במחלוקת. החל מהאיים הקוריליים ועד ‏סהרה המערבית וגיאנה אסקיבה (וראו בפסקה האחרונה שם על ציור מפות). DGtal 19:35, 27 במרץ 2007 (IST)
ישראל לא סיפחה את רמת הגולן, נקודה. היא החילה את החוק הישראלי. אני מפנה אותך לדברי מנחם בגין בעת הדיון בכנסת על חקיקת חוק רמת הגולן (המופיעים בערך).
emanשיחה 19:41, 27 במרץ 2007 (IST)
לפי הדברים מעמדה שקול לזה של ירושלים המזרחית, ונדמה לי שמקובל בקרב ציבור דוברי העברית כמו גם בעגה המשפטית, לומר שהיא סופחה (או אף "חוברה", "אוחדה" וכו'..) יחסיות האמת 19:49, 27 במרץ 2007 (IST)
כפי שצויין באותו דיון - החלת החוק היא למעשה סיפוח (אין הבדל בין השניים - אין הגדרה בדין הישראלי ל"סיפוח" - ומשמעו המקובלת במשפט הבינלאומי הוא החלת שלטון ומתן אזרחות לתושבים = להחלת הדין הישראלי). דרור 19:50, 27 במרץ 2007 (IST)
זה לא עד כדי כך ברור משפטית. אני מסכים איתך, אבל אני מכיר מלומדים שחושבים אחרת (נדמה לי שב"כבלים של צדק" של מ נגבי הוא מצטט כמה). בכל מקרה זה דיון מאוד משפטי ומאוד פרטני לערך אז אולי כדאי להעבירו לשם. נ מהמוסד 01:43, 1 באפריל 2007 (IDT)
אז האם יש מישהו שיכול לשנות את המפות? צהוב עולה 14:15, 28 במרץ 2007 (IST)
אגב, אנחנו לא היחידים עם הבעיה הזאת. להודו יש בעיות דומות בגבולה הצפוני. ראו למשל את המפה הזו w:en:Image:Kashmir region-map 2004.jpg ואת הזהירות שנוקטים בה בתיאור שטחי המחלוקת השונים. ‏DrorK‏ • ‏שיחה08:38, 1 באפריל 2007 (IDT)
מבחינה משפטית, לא ברור שסיפור הסיפוח הוא חוקי. כדאי להזמין לדיון הזה (ואני לא יודע איך) איזה משפטן ערבי/שמאל קיצוני שבקיא בעניין. עד שאחד כזה יגיע, אני אשחק את פרקליטו של השטן:
  1. לא ברור שהסיפוח (אני אשתמש במינוח הזה במקום ב-"החלנו את החוק הישראלי") חוקי/חוקתי/תקף על פי חוקי מדינת ישראל. כבר יש על זה פסיקה אבל זה לא אומר שכל המו"מים שהיו, לא חותרים תחת כל הרטוריקה שהיתה בנדון.
  2. לא ברור שהסיפוח חוקי/תקף על פי המשפט הבין לאומי. זה שסיפחנו לא אומר שמישהו אחר מכיר בזה. מישהו אחר זה לא רק מדינות ערב. אם תשאל משפטן אירופאי ממוצע, הוא יגיד לך שזה שטח שמצוי בתפישה לוחמתית (Occupacio Bellica) וזה שהתיישבנו שם והחלנו את החוק לא אומר כלום.
המצב בקשמיר קצת שונה: א. יש 4 - 5 שחקנים בסיפור הזה, שכל אחד רואה את המעמד החוקי אחרת. ב. הסיבוך החוקי שם שונה- הוא פנים הודי בעיקרו. נכון שפקיסטן וסין בוחשות בקלחת, אבל הטענה החוקית העיקרית היא פנים הודית: אי קיום משאל העם שהובטח. זה לא שטח שנכבש ממדינה אחרת, זה שטח ששייך להודו אבל לא קוימה הבטחה שלטונית לגביו. ג. אי היציבות שם גבוה מאוד. אצלנו לעומת זאת, הגבול הסורי (חוץ מהר דב) הוא הגבול הכי שקט של ישראל מאז 73.
בכל מקרה אני חושב שהזהירות שנוקטים אכן צריכה להיות על-פי הדוגמה של מפת קשמיר. השאלה היא עד כמה ויקיפדיה היא אינציקלופדיה אובייקטיבית לחלוטין או לחלופין עד כמה היא ישראלית/עברית ולכן אובייקטיבית באובייקטיביות ישראלית. עד שחכמים וותיקים ממני ידונו ויסכימו בעניין, צריך להיות פתרון ביניים כמו שהוצע בשיחה על מלחמת לבנון השניה על ידי מישהו. שטח מפוספס בצבע נייטרלי או משהו בכיוון הזה.
נ מהמוסד 17:38, 1 באפריל 2007 (IDT)
במפות שמתייחסות לישראל או לסוריה יש לזה חשיבות. מכיוון שפה מדובר על מפה שמתייחסת רק ללבנון (ואפילו לא לגבולותיה), זה הרבה פחות חשוב. אם מישהו רוצה במפה זו לציין דוקא את קו הפרדת הכוחות, או לציין גם אותו וגם את הגבול הבינלאומי, עם קיוקוו בינהם, ממש לא אכפת לי.
emanשיחה 17:45, 1 באפריל 2007 (IDT)

120 אלף?[עריכת קוד מקור]

מהיכן המספר של תושבי רמת הגולן לפני 67? בויקי האנגלית מדובר על 80-105 אלף ושהם ברחו במהלך מלחמת ששת הימים (טענה שנשמעת לא סבירה בהתחשב באורך המלחמה), בערך ישנה טענה שתושבי רמת הגולן גורשו על ידי צה"ל בחודשים שאחרי מלחמת ששת הימים, אני לא מכיר את האירוע האם למישהו יש סימוכין לגירוש כזה? (בכל זאת גירוש של אפילו 50 אלף איש הוא מאורע משמעותי). --89.138.100.186 14:28, 27 באפריל 2007 (IDT)

אני חושב שהנתונים כוללים את תושבי העיר קוניטרה שנכבשה בידי צה"ל ב-1967 והוחזרה לידי סוריה ב-1974 (במסגרת הסכמי הפרדת הכוחות). העיר קוניטרה הייתה עיר המחוז של רמת הגולן וישבו בה כמה עשרות אלפי אנשים, שנטשו אותה במהלך מלחמת ששת הימים. במלחמת יום הכיפורים רוב המבנים בעיר נהרסו. סוריה לא בנתה את העיר מחדש מאז 1974, ורק מעט מבין הפליטים שברחו מהעיר חזרו אליה. ‏DrorK‏ • ‏שיחה16:55, 27 באפריל 2007 (IDT)
ע"פ ויקי האנגלית היו בעיר 17000 בני אדם + Syrian army garrison, כך שלא נראה שעיקר התושבים הגיעו מהעיר, בכל מקרה ראיתי עכשיו שכתוב שמספר התושבים הגיע ממחקר שביצע יגאל קיפניס, כך שאני נסוג מהשגתי על המספר (אלא אם אמצא מקור אחר), אם רק מישהו יכול להסביר כיצד ומתי "נעלמו" התושבים זה יהיה נחמד. --89.138.100.186 18:48, 27 באפריל 2007 (IDT)

נתונים דמוגרפיים[עריכת קוד מקור]

אני מעוננין לדעת את מקור הנתון של 677 אנשים שקיבלו אזרחות ישראלית. חיפשתי קצת באתר הלמ"ס ולא מצאתי... אני לא יודע תחת איזה כותרת לחפש את הנתון. אודה אם תכוונו אותי --Histolo2 02:52, 9 ביוני 2007 (IDT)

מה סוג הבתים ברמת הגולן? מה סוג הלבוש ברמת הגולן? קר או חם שם? תענו מהר בבקשה!!!!!!!!!!!!!!!!

הרמה הסורית[עריכת קוד מקור]

בדף השיחה של הערך האנגלית מצויין הכינוי "הרמה הסורית" השגור הן בארצות ערב והן בכלי תקשורת מערביים (יש שם כמה דוגמאות). השימוש בשם הישראלי "רמת הגולן" נחשב, במידה מסויימת, כתמיכה בשליטה הישראלית ברמה. מכיוון שהשם "הרמה הסורית" מקובל ונפוץ, מצאתי לנכון להוסיף את זה לערך. -- ‏גבי‏ • שיח 20:32, 25 בינואר 2008 (IST)

עוד דוגמה להשתלטות הפוליטיקה על השכל בתקשורת. אין סיבה הגיונית לקרוא לאזור הרמה הסורית מכיוון שיש בסוריה עוד הרבה רמות. רמת הגולן הוא שם עתיק הרבה יותר וסביר הרבה יותר, אם היו משתמשים בשם בערבית זה של האזור זה היה בסדר אבל לא נראה שיש כזה. טרול רפאים 21:05, 25 בינואר 2008 (IST)
לפי מה שאבא שלי מספר הכינוי "הרמה הסורית" היה נפוץ מאוד בישראל לפני מלחמת ששת הימים. אמנם השם "רמת הגולן" היה ידוע, אבל הכינוי "הרמה הסורית" היה נפוץ יותר בימים ההם בהתייחס לאזור. מטבע הדברים, השימוש בשם "רמת הגולן" הפך נפוץ לאחר שצה"ל כבש את הגולן, ובוודאי שאחרי סיפוח הגולן לישראל ב-1981. דווקא בתקשורת הערבית ראיתי בעיקר את הכינוי "הגולן" בהתייחס לאזור. פעמים רבות כותבים "הגולן הסורי" או "הגולן הסורי הכבוש" כדי להדגיש שהסיפוח הישראלי אינו מקובל על הדובר. השם הרשמי שארגון האו"ם משתמש בו בהתייחס לאזור הוא "הגולן הסורי הכבוש", כלומר, האו"ם, אף על-פי שהוא מקבל את העמדה הסורית בנוגע למעמד השטח, אינו נמנע משימוש בשם "הגולן". ‏DrorK‏ • ‏שיחה01:34, 26 בינואר 2008 (IST)

כנאמר לעיל, בדף השיחה של הערך האנגלית מצויין הכינוי "הרמה הסורית" השגור הן בארצות ערב והן בכלי תקשורת מערביים. מובאות שם כמה דוגמאות: מאמר בהרלד טריביון, ציטוטים מהעיתון המצרי אל-אהרם באתר Memri, ועוד מאמר אחד. חיפוש בגוגל מוצא בקלות 1,100 ציטוטים נוספים, למשל במאמר בעיתון The Guardian, שמחזק את דברי דרור לעיל ומספר שגם בישראל רמת הגולן כונתה "הרמה הסורית" עד 1967. בנוסף לכך, באותו דף שיחה יש גם מישהו שבדק בארכיון של הניו יורק טיימס ומצא שבין 1967 ל-1976 שני השמות היו בשימוש בעיתון. לכן ההערה לפיה הרמה מכונה לעתים "הרמה הסורית" היא מבוססת ורלוונטית. -- ‏גבי‏ • שיח 09:38, 30 בינואר 2008 (IST)

גבי, יש לך בעיית אמינות קשה - ה"עוד מאמר" וה"מאמר בגרדיאן" אינם אלא פוסט בבלוג פרטי וציטוט של תרגום של מאמר של אורי אבנרי בתוך תגובה לבלוג באתר הגרדיאן. מאמר-הדעה בטריביון חתום ע"י "מרואן בשארה, מחבר בספר "פלסטין/ישראל - שלום או אפרטהייד". התוצאות בגוגל של הרמה הסורית הן 1000 ושל הגולן - 800 אלף.
לסיכום, אין ספק שהביטוי הרמה הסורית אינו נמצא בשימוש ראוי לאזכור (או בכלל) בתקשורת הבינלאומית בשפה האנגלית, והמונח היחיד הוא רמת הגולן. מרפרוף בוויקיפדיות זרות, לרבות הצרפתית, לא הצלחתי למצוא ויקיפדיה שבה במקום רמת הגולן מופיע הביטוי הרמה הסורית.
כעת, נותרו רק שני עניינים - השאלה לגבי השימוש במונח בישראל לפני מלחמת ששת הימים, ולעניין לצערי לא הובאו סימוכין, ולא ניתן לקבל סיפורים מיד שניה ששמע דרורק מאביו כסימוכין, מה לעשות. והשאלה לגבי התקשורת הערבית, שלהוציא תרגום אחד של מאמר אחד בממרי, גם לה לא הובאו סימוכין. עד להמצאת כאלה, אני מציע להמתין עם הכנסת המונח לערך. יחסיות האמת • כ"ג בשבט ה'תשס"ח 19:46:05
אגב, נראה שהיום מקובל לכנות בשם "הרמה הסורית" שטח נרחב בסוריה ובו הערים חאלב, חמה וחומס [1]. יחסיות האמת • כ"ג בשבט ה'תשס"ח 19:53:14
יחסיות, לא קראת נכון את הטענה, ולפיכך לא הבנת את ההקשר של הראיות. איש לא טען שהכינוי "הרמה הסורית" הוא ניטרלי או אפילו נפוץ. הטענה היא שהכינוי הזה היה נפוץ לפני 1967 (גם בישראל), והוא עדיין קיים בהקשרים מסוימים בימינו, מחוץ לישראל. מטבע הדברים מי שמשתמשים בו הם בעיקר תומכי העמדה הסורית. כאמור השם הנפוץ כיום בכל השפות הוא "הגולן". עם זאת, אי אפשר להגיד שהכינוי "הרמה הסורית" יצא לגמרי משימוש. ‏DrorK‏ • ‏שיחה20:14, 30 בינואר 2008 (IST)
עוד הערה - מטרתה של ויקיפדיה היא לקבץ מידע מכל מקור אמין אפשרי. לשאול אדם משכיל בן למעלה משישים (במקרה הוא אבא שלי) על האופן שבו כונתה רמת הגולן לפני מלחמת ששת הימים הוא דבר סביר שכן הוא היה אדם מבוגר בימים ההם וזוכר את התקופה. כמובן שרצוי להביא ראיות כתובות או מצולמות שהן חזקות יותר, אבל אי אפשר לפסול עדות מהסוג הזה. גם זיכרונו של אדם הוא ידע. ‏DrorK‏ • ‏שיחה20:19, 30 בינואר 2008 (IST)
אוקיי, הנה מקור מוסמך (שאני די מחבב): לקסיקון לבטחון ישראל, זאב שיף ואיתן הבר, מהדורת 1976. בערך "רמת הגולן" כתוב: "מאז תום מלחמת העצמאות (1949) ועד מלחמת ששת הימים (1967) ישבו הסורים על הרמה (וכינויה "הרמה הסורית")." כך שעניין הכינוי "הרמה הסורית" עד 1967 מבוסס, בנוסף למקורות האחרים (כן, גם מאמר של אורי אבנרי יכול להיות מקור מוסמך במקרה זה). ולגבי השימוש כיום, 1100 תוצאות בגוגל לביטוי המדוייק "Syrian Heights" מוכיחות שהביטוי עדיין בשימוש. נכון ש"רמת הגולן" הוא השם הנפוץ, אין עוררין על כך, אבל אי אפשר להכחיש שהשם "הרמה הסורית" עדיין מקובל פה ושם.
ועוד הערות מינוריות: ייתכן שהכינוי "הרמה הסורית" משמש לאיזורים נוספים, כמו הציטוט שהבאת. זו תופעה נפוצה בגיאוגרפיה (למשל, "איזור השרון" לפני 1948 שונה לגמרי ממה שנקרא היום "השרון"). לגבי ויקיפדיות אחרות, זה לא ממש מעניין. אולי אחרי העדכון כאן גם שם יעדכנו בהתאם. -- ‏גבי‏ • שיח 20:35, 30 בינואר 2008 (IST)
כן, לגבי התקופה עד 67' חזרתי בי מיד מהדברים בגוף הערך, כי חיפוש מהיר בגוגל מוצא סימוכין ממשלתיים לכינוי זה אז. לגבי הכינוי היום, חוששני שאלף אזכורים לביטוי אנגלי בגוגל במקומות אזוטריים אינם מבססים את הטענה. גם בתקשורת הערבית צריך לבדוק את יחס האזכורים בין אלג'וּלן לבין הרמה הסורית. יחסיות האמת • כ"ג בשבט ה'תשס"ח 21:19:11

הגבול[עריכת קוד מקור]

כתוב בערך:

"ברמת הגולן עובר הגבול בין ישראל לסוריה."

אבל אאל"ט, זה לא גבול, אלא קו הפסקת אש. יוסאריאןשיחה 20:57, 30 בינואר 2010 (IST)

אפילו לא הפסקת אש. הפרדת כוחות. emanשיחה 21:24, 30 בינואר 2010 (IST)

חוק שריון הגולן[עריכת קוד מקור]

למישהו יש מושג מה הסטטוס הנוכחי שלו? לא מזמן הוא היה בכתרות, ושוב נעלם. אני חושב שהוא שהוא שווה איזכור במאמר. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

ראה חוק רמת הגולן, פסקה אחרונה. ‏odedee שיחה 16:33, 25 באפריל 2010 (IDT)
ועדיין, האם החוק בכלל קרוב לסיום החקיקה שלו? היכן אפשר להתעדכן על זה בכלל? מה גם שהחוק, שלא מזמן עבר "דין רציפות" אומר שיש צורך ברוב של 80 חכי"ם ולא 61 כפי שצוין.
אני חושש שהכנסת אינה מעדכנת בצורה מסודרת לגבי חוקים בתהליך. לפי הידיעה הזו מדצמבר האחרון, דרושים 61 ח"כים. הצורך ב-80 ח"כים הוא רק כדי לקבל פטור מביצוע משאל עם. ‏odedee שיחה 17:46, 25 באפריל 2010 (IDT)

ויקיפדיה העברית אינה מכירה בחוק רמת הגולן[עריכת קוד מקור]

הועבר מהדף ויקיפדיה:מזנון
Ori‏ • PTT‏ 22:45, 9 באוקטובר 2010 (IST) בערך ישראל אנחנו מציגים דווקא את המפה הזו שבה הגולן צבוע בצבעה של סוריה. עִדּוֹ - שיחה 20:15, 9 באוקטובר 2010 (IST)

קרא את 200 הדיונים הקודמים בנושא. דניאל ב. 20:17, 9 באוקטובר 2010 (IST)

סוף העברהOri‏ • PTT22:45, 9 באוקטובר 2010 (IST)

כעקרון אזורים במחלוקת נצבעים בצבע שונה ראה תמונה:Syria location map.svg. ראה גם דיון בדף השיחה של המפה בקומונס כאן. Geagea - שיחה 00:42, 11 באוקטובר 2010 (IST)

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור]

בפסקה "דמוגרפיה" אני קורא: "נכון למאי 2008, בגולן חיים כ-40 אלף איש: כ-19.5 אלף יהודים, כ-18.5 אלף דרוזים, כ-2,700 עלאווים וכ80,000 אזרחים סורים." מה זה אמור להיות? Fade to Black - שיחה 21:51, 15 באוקטובר 2010 (IST)

ביצעתי שחזור חוזר. חזרתישיחה 01:51, 16 באוקטובר 2010 (IST)
זה שחזור של עובדה נכונה. אתם שוכחים שרמת הגולן היא בחלקה שטח סורי, גם היום... ובשטח הסורי גרים 80,000 אזרחים סורים.... 85.65.182.141 02:16, 16 באוקטובר 2010 (IST)
טוב, זה נתון הדורש מקור – הצבתי תבנית מתאימה. חזרתישיחה 12:16, 16 באוקטובר 2010 (IST)
ניתן לראות פה [2] דוד א. - שיחה 13:15, 16 באוקטובר 2010 (IST)

פולמוס אקדמי?[עריכת קוד מקור]

בערך נכתב:

"בין השנים 1949 עד 1967 נהג הצבא הסורי להפגיז את היישובים הישראלים לאורך הגבול. התרחשו תקריות רבות של ירי כלפי סירות דייגים בכנרת. כתוצאה מהפגזות אלו נהרגו 140 אזרחים ועוד רבים נפצעו. כמו כן נגרמו נזקים לרכוש, ושדות תבואה רבים עלו באש. בנוסף, בתחילת שנות ה-50 השתלטו הסורים על שטחי ישראל ממערב לקו הגבול הבינלאומי בינם ובין ישראל, באזור חמת גדר–אלמגור והחוף המזרחי של הכנרת. השתלטות זו יצרה קו חדש בין המדינות, אשר לימים נודע בשם 'קווי ה-4 ביוני', וזאת כדי להבדילו מקו הגבול הבינלאומי שנקבע בתקופת המנדט הבריטי"

אולם בכתבה זו מספרים על מחקר של ההיסטוריון ד"ר יגאל קיפניס מהאוניברסיטה העברית, ולפיו המצב היה שונה במידה רבה. האם יש מקורות לכתוב? אם כן - אולי כדאי להבהיר מהם, ולהציג גם את דעתו של קיפניס. יוסאריאןשיחה 23:07, 25 באוקטובר 2010 (IST)

התכוונת לקשר לכתבה כלשהי והקישור חסר. עניין ההשתלטות הסורית על שטחים מעבר לגבול (גם ברמת הבניאס, מקומו של קיבוץ שניר) מופיע, אם איני טועה, בספרו של גדעון ביגר "ארץ רבת גבולות". אמנון שביטשיחה 23:14, 25 באוקטובר 2010 (IST)
קישרתי. יוסאריאןשיחה 23:19, 25 באוקטובר 2010 (IST)
אני לא רואה שם הצבעה על עובדות שונות, אלא פרשנות שונה שלהן, בעיקר על מניעי ישראל וסוריה בהתנהלותן. צריך לקרוא את ספרו של קיפניס (שמו רשום בפסקה השלישית) כדי לדעת יותר. אמנון שביטשיחה 23:34, 25 באוקטובר 2010 (IST)
מסכים. פשוט כרגע העובדות המדוייקות לכשעצמן מנוסחות בערך באופן לא-ניטרלי, כזה שמציג רק את מעדי הצד האחד ומתעלם ממעשיו של הצד השני. יוסאריאןשיחה 00:02, 26 באוקטובר 2010 (IST)

לאור הדברים הצבתי תבנית "לשכתב" על הפרק. אציין שגם מידע אחר שמופיע בו, ללא מקורות, תמוה - לדוגמא כתוב כי:

"לפני כיבוש הגולן בשנת 1967, התגוררו בו כ-150 אלף איש.‏[2] הוא היה מיושב בדלילות יחסית בדרומו ובמרכזו בצ'רקסים ובדרוזים, וביתר צפיפות בצפונו ביישובים הדרוזיים הקיימים עד היום ... ממשלת סוריה פיתחה את הגולן בעיקר לצורכי הצבא, סללה כבישים, ומתחה קווי חשמל וטלפון..."

אבל 150,000 איש זה פי שמונה ממספר הישראלים שחיים שם כיום, ואם כך - מה משמעות "מיושב בדלילות"? גם הטענות בדבר פיתוח בעיקר לצרכי צבא - לפי מי, מה המקור? יוסאריאןשיחה 09:51, 15 בדצמבר 2010 (IST)

לי זה ברור - הגולן היה מיושב "בדלילות יחסית בדרומו ובמרכז, וביתר צפיפות בצפונו" - מאסת התושבים התגוררה בקונטרה (במזרח הגולן). דרור - שיחה 09:57, 15 בדצמבר 2010 (IST)
לפי הערך על קוניטרה, גרו שם 20,000 תושבים - זה לא מעט, אבל היכן שאר ה-130,000 - האם כולם ישבו במזרח הגולן, מדוע זה לא נכתב בערך, והאם יש לכך מקור? ומה ביחס לשאר הדברים? יוסאריאןשיחה 10:06, 15 בדצמבר 2010 (IST)

דמוגרפיה לפני 1967[עריכת קוד מקור]

כדאי לשנות עובדות לא מדוייקות ולהרחיב לפי "המפה היישובית של הגולן ערב מלחמת ששת הימים". קובץ PDF}} - הקישור כבר מופיע בערך, אבל הערך מכיל רק מעט מהעובדות המפורטות בו. יוסאריאןשיחה 17:17, 14 באפריל 2011 (IDT)

יותר מדי תמונות בערך?[עריכת קוד מקור]

יכול להיות שיש עומס של תמונות בערך? לפי דעתי כדי לצמצם. --Oriezשיחה 21:55, 13 באפריל 2012 (IDT)

אני מסכים. גילגמש שיחה 22:12, 13 באפריל 2012 (IDT)

הערך האנגלי[עריכת קוד מקור]

חברים, צריך לתקן את הערך האנגלי, הטרמינולוגיה שם מתייחסת לשליטה הישראלית שהתנחלויות. לא יזיק לאזן קצת הכתוב שם. ‏ Ramiy ( שיחה - תרומות ) 23:12, 9 בדצמבר 2012 (IST)

מבקש להתריע על כפילות של המושג "בשר בקר" בערך. יש בו נתונים סותרים לגבי כמות הבשר שמייצר הגולן למדינת ישראל

קטופה[עריכת קוד מקור]

לאור הערך שלנו קטופה, יש או אין היום את הציפור הזו בגולן? --‏sir kiss שיחה 17:46, 14 באפריל 2013 (IDT)

משוב על הערך:[עריכת קוד מקור]

מרתק מסכרן, מפרט מסביר ועונה במדויק אל כול מה שאפשר לשאול על רמת הגולן. 212.76.122.234 18:23, 12 ביוני 2013 (IDT)

משוב על הערך:[עריכת קוד מקור]

מרתק מסכרן, מפרט, מסביר ועונה במדויק, אל כול, מה שאפשר לשאול, על רמת הגולן. 212.76.122.234 18:24, 12 ביוני 2013 (IDT)


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 01:36, 9 ביולי 2013 (IDT)

בשר בקר[עריכת קוד מקור]

בפסקה על כלכלה מופיע פעמיים ענף "בשר בקר" עם נתונים שונים. מה ההבדל בין שני הסוגים והאם אכן יש צורך להזכיר את שניהם בנפרד? Uziel302 - שיחה 13:51, 31 באוגוסט 2013 (IDT)

אין[עריכת קוד מקור]

אין צורות נוף!!!!!! 46.120.232.3 20:42, 17 בפברואר 2014 (IST)

נחלי רמת הגולן[עריכת קוד מקור]

הוספנו פירוט על נחלי רמת הגולן, נכתב על ידינו לצורך עבודה - מקווה שכל המידע מדויק :-) Guzsbhtk - שיחה 17:23, 29 בינואר 2015 (IST)

מפת רמת הגולן[עריכת קוד מקור]

הוספתי את מפת רמת הגולן המתארת את שטחה כשטח מדינת ישראל בעקבות חוק רמת הגולן. מדוע היא נמחקה? 46.19.85.52 07:50, 28 באפריל 2015 (IDT)

מדוע רק התצוגה הגרפית של שינוי קו הגבול בין ישראל לסוריה בעקבות חוק רמת הגולן - 1981, נעדרת מן הערך בעוד כל קווי הגבול הקודמים זוכים לייצוג גרפי?

מדוע התאור תחת התמונה הראשונה הוא: "שינויי הגבול ברמת הגולן, בעקבות הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה" כאשר בתמונה משורטטים כל קווי הגבול מאז 1923 ועד ערב חקיקת חוק רמת הגולן ב-1981? 46.19.85.83 15:00, 29 באפריל 2015 (IDT)

רק התאור הגרפי של סיפוחה של רמת הגולן למדינת ישראל בעקבות חוק רמת הגולן - 1981, נמחק מן הערך. נשאלת השאלה מדוע? 46.19.85.178 16:42, 30 באפריל 2015 (IDT)

זו איננה מפה של "שטח רמת הגולן", אלא של כל מדינת ישראל. מה היא מוסיפה על המפה שכבר נמצאת בערך? דוד שי - שיחה 20:54, 30 באפריל 2015 (IDT)
המפה בערך מעודכנת ל-1974. ב-1981 חוקקה כנסת ישראל את חוק הגולן - 1981, בעקבותיו הייתה רמת הגולן לחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. המפה שצרפתי היא הייצוג הגרפי לשינוי הגאופוליטי הנזכר בפתיח של הערך. 46.19.85.118 06:33, 1 במאי 2015 (IDT)

התמונה בראש הערך[עריכת קוד מקור]

מפה המציגה את הגבולות העדכניים ומיקומה הגיאוגרפי של רמת הגולן
מפה המציגה את שינויי הגבולות במאה ה-20 של השליטה ברמת הגולן

המפה בערך מציגה את שינויי הגבול מ-1923 מעודכנת ל-1974. ב-1981 חוקקה כנסת ישראל את חוק הגולן - 1981, בעקבותיו הייתה רמת הגולן לחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. יש לעדכן את המפה לאור החוק מ-1981 דווח על ידי: שייע שכוייח - שיחה 19:14, 22 במאי 2015 (IDT)

התמונה מציגה את מה שמופיע בכיתוב תחתיה "שינויי הגבול ברמת הגולן, בעקבות הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה".
חוק רמת הגולן לא הפך את רמת הגולן לחלק בלתי נפרד מישראל ועד היום יש לה מעמד טיפה שונה.
אפשר להוסיף עוד תמונה לערך אבל כרגע אני לא רואה פה טעות. ‏Uziel302שיחהאמצו ערך יתום! 19:34, 22 במאי 2015 (IDT)
אני לא כזה משוכנע שהצדק הוא לא עם האנונימי. הקהילה דנה בעבר בנושא וקיבלה החלטה ברורה. המפה שהוא הוסיף לגיטימית אבל אני לא בטוח שהיא מתאימה לערך הזה. חסרה לי מפה שתראה באופן ברור יותר איפה רמת הגולן ממוקמת מבחינה גיאוגרפית בדומה למפה שיש בערך המקביל באנגלית ולמפות שיש לנו בערך על חצי האי קרים. יורי - שיחה ⊙ פעם חסום - תמיד חסום ⊙ 10:34, 23 במאי 2015 (IDT)
זה לא אנונימי, זה טרול. לעניינו, הקורא הישראלי כנראה יודע טוב יותר איפה נמצאת רמת הגולן מאשר חצי האי קרים, ורלוונטי יותר להציג את שינויי הגבול לאורך השנים. ערן - שיחה 11:34, 23 במאי 2015 (IDT)
אין כאן קשר למה אתה חושב שהקורא יודע או לא יודע. הדיון כאן הוא איזו תמונה מתאימה להיות בראש ערך על חבל ארץ גיאוגרופי. אני חושב שמן הראוי להציג את מיקומו הגיאוגרפי של חבל הארץ בעוד אתה כנראה חושב שזה נכון להציג את שינויי הגבול שלו במאה ה-20 (אני דווקא חושב שזה יותר מתאים לפסקה שדנה בנושא זה בדיוק בערך). בערך ישראל לדוגמה אנו מציגים קודם כל את מפת המדינה ואת מיקומי הגיאוגרפי ורק בפסקה הדנה על גבולות המדינה אנו מציגים מפה המבהירה את המחלוקות בנושא. יורי - שיחה ⊙ פעם חסום - תמיד חסום ⊙ 11:43, 23 במאי 2015 (IDT)
אפשר להחליט מה רוצים להדגיש בתחילת הערך: "חבל ארץ של הארץ" ואז מתאים להוסיף צילום לווין, אפשר להדגיש את ההיסטוריה ולהביא מפה עם שינויי גבול לאורך השנים בעקבות הסכמים או דמוגרפיה ולהביא מפה של יישובים באזור. אין צורך להדגיש את המיקום של רמת הגולן לקורא העברי. ערן - שיחה 17:52, 23 במאי 2015 (IDT)
אני חושב שהמפה ששמתי מספיק טובה אבל אין לי שום בעיה שתביא צילום לוויין אם מצאת משהו מתאים. אני התקשתי למצוא. כמובן שיש מקום להביא את המיקום הגיאוגרפי של רמת הגולן בראש הערך בדיוק כפי שיש מקום להביא את מיקומה הגאוגרפי של מדינת ישראל בראש הערך ישראל או את מיקומה של העיר תל-אביב בערך על תל-אביב או את מיקומה של יהודה ושמורון בערך יהודה ושומרון. זה מה שמקובל וזה מה שנכון לעשות. יורי - שיחה ⊙ פעם חסום - תמיד חסום ⊙ 18:00, 23 במאי 2015 (IDT)
אני חושב שהמפה שאתה מוסיף לא מוצלחת ולא אינפורמטיבית. המפה הנוכחית היא אינפורמטיבית וטובה. דוגמה למפה אינפורמטיבית מסוג אחר היא כזו שמופיעה בתחילת הנגב. (זה לא ממש רלוונטי לערך אבל ביהודה ושומרון המפה לא כל כך אינפורמטיבית ובכלל מתארת את מחוז יהודה ושומרון אבל אין לה תחליף מוצלח, ובתל אביב מופיעה בכלל מפת מיקום של יישוב). ערן - שיחה 18:20, 23 במאי 2015 (IDT)
יש לציין שלא ביקשתי למחוק את המפה האינפומטיבית כדבריך מהערך, אלא רק לשבץ אותה במקום הרלוונטי. גם אני חושב שהפה בערך [הנגב]] טובה. אם אפשר לעשות משהו כזה עבור רמת הגולן זה יהיה מצוין. בינתיים, באין תחליף אחר, אני עדיין חושב שהמפה ששמתי היא המתאימה ביותר להיות בראש הערך. יורי - שיחה ⊙ פעם חסום - תמיד חסום ⊙ 18:59, 23 במאי 2015 (IDT)

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

נדמה לי שהתמונה של "שרידי מבנה מגורים טיפוסי להתיישבות הסורית ברמת הגולן עד לשנת 1967 (כפר יהודיה, צולם יולי 2007)" היא בכלל תמונה של עתיקות גמלא. האם אני טועה? אם זה גם וגם כדאי לכתוב.

בנוסף, הדיווח על הכחדת הצבאים אינו נכון. http://www.shishibagolan.co.il/page_49880

דווח על ידי: 89.138.229.13 17:10, 6 ביוני 2015 (IDT)

תודה. Nachum - שיחה 13:18, 7 ביוני 2015 (IDT)
בחודש מאי אחד העורכים אירגון מחדש את התמונות ונעשתה החלפה בין התמונה של גמלא והתמונה של המבנה מיהודיה. תיקנתי והתאמתי את התמונה הנכונה לטקסט הנכון. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה כבר שנה רביעית 13:30, 7 ביוני 2015 (IDT)
תיקנתי גם את המידע על הצבאים. תודה לאנונימי. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה כבר שנה רביעית 14:01, 7 ביוני 2015 (IDT)