Mama (שיר של ספייס גירלז)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Mama"
סינגל בביצוע ספייס גירלז
מתוך האלבום Spice
יצא לאור 3 במרץ 1997
הוקלט 23 בדצמבר 1995
סוגה פופ
שפה אנגלית
איי-סייד "Who Do You Think You Are"
בי-סייד "Baby Come Round"
אורך 5:03
חברת תקליטים וירג'ין
כתיבה ספייס גירלז, ריצ'רד סטנרד, מאט רו
לחן ספייס גירלז, ריצ'רד סטנרד, מאט רו
הפקה ריצ'רד סטנרד, מאט רו
כרונולוגיית סינגלים של ספייס גירלז
"2 Become 1"
(1996)
"Mama" / "Who Do You Think You Are"
(1996)
"Spice Up Your Life"
(1997)
דגימת קול

"Mama" (בעברית: "אמא") הוא סינגל שהוקלט על ידי להקת הבנות הבריטית ספייס גירלז. את השיר הוציאה לאור חברת התקליטים וירג'ין רקורדס, כרצועה השישית של אלבום הבכורה שלהם, Spice. את מילות השיר חיברו בנות הלהקה לצד מאט רו וריצ'רד סטנרד, שגם הפיקו את השיר. "Mama" היא בלדת פופ המתלווה לצלילי קלידים, גיטרה, צ'לו וכינור. השיר מתאר את היחסים המורכבים בין אם לבתה, תוך שמדגיש את קשייהם.

"Mama" והשיר "Who Do You Think You Are" יצאו לאור באותו היום כסינגל איי סייד כפול. הווידאו קליפ של השיר בוים על ידי "Big TV!", והציג את חברות הלהקה כילדות. בדומה לשלושת הסינגלים הקודמים של הלהקה, זכה "Mama" להצלחה בינלאומית, חרף הביקורות המעורבות שקיבל. "Mama" יצא לאור כסינגל הרביעי של Spice. השיר ניצב בפסגת מצעד הסינגלים הבריטי, והפך את הספייס גירלז ללהקה היחידה שארבעת שיריה הראשונים הגיעו למקום הראשון במצעד. איגוד תעשיית ההקלטות הבריטי העניק לשיר את תואר הפלטינה, על מכירות של 786,000 עותקים במדינה.[1] השיר הגיע לעשירייה הפותחת ברוב מצעד המוזיקה בעולם, דוגמת אירופה הוט 100 ומצעד הסינגלים בניו זילנד.

כתיבה והפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתבנו את "Mama" לאחר שאני ואמי התגוששנו. תחושותי לאחר הריב היו רעות, כאילו איבדתי את חברתי הטובה ביותר. לא ניתן להחליף את אמך חרף חסרונותיה. לפעמים היא נוטה לגונן עליי יתר על המידה, אך תמיד אמשיך לאהוב אותה.

מלני בראון בהודעה לעיתונות לאחר הוצאת השיר[2]

"Mama" נכתב על ידי חברות הלהקה, לצד סטנרד ורו, שגם כתבו והפיקו את שיריה הקודמים, "Wannabe" ו-"2 Become 1". בריאיון אודות תהליך כתיבת השיר, חשף רו כי את הרעיון לשיר הגתה חברת הלהקה מלאני בראון.[3] כל אחת מחברות הלהקה כתבו פסוקית אחת מן השיר, ואילו את הפזמון, כתבו יחדיו. את השיר הקליטו רו וסטנרד באולפן ההקלטות שלהם בלונדון. הפזמון מתלווה לצלילי פסנתר וגיטרה.

"Mama" הוא בלדת פופ. הוא נכתב בסולם לה, במהירות מהירה של 100 פעימות לדקה. הוא נפתח בתחילית אינסטרומנטלית ברצף האקורדים D♭–E♭–Fm–E♭/G–A♭. רצף זה משמש כבסיס חטיבת הקול הקבועה של השיר. בנטון ובראון שרות את שני הבתים הראשונים בהתאמה, ובעדן מצטרפות חברות הלהקה הנוספות לשירת הפזמון. לאחר הפזמון מושמע קטע מקהלה משל מארק בסוויק, המשלים את חלקו האחרון של השיר.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברות הספייס גירלז מבצעות את "Mama" על בימת סקוטיה-בנק ארנה, בטורונטו, קנדה. על גבי המסך מוקרנות תמונות של אמותיהן.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל "Mama" הופנו ביקורות מעורבת מפי מבקרי המוזיקה העכשווית. מחד, היו ששיבחו את אופיו האיטי, ומאידך, אחרים ציינו לרעה את הפקתו ואת מילותיו. מגזין "דיילי מירור" נקב את הרוך והשלווה של הלהקה לרעה, ואף טען כי להיט בלדה לא מתאים לצביון הפמיניסטי והעדכני שלה. שירות האינטרנט "Yahoo!" השווה את "Mama" למיטב להיטיה של מריה קארי, ושיבח את המלודיות וצליליו.[4] בביקורת המלאה על האלבום Spice כינה קן טאקר מאנטרטיינמנט ויקלי את השיר כבלדה סתמית ונדושה, שהרסה את המכלול הקצבי של אלבום הבכורה.

הצלחה מסחרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Mama" יצא לאור יחד עם "Who Do You Think You Are" כסיגל דו-מסלולי, ב-3 במרץ 1997.[5] לאחר שנמכר בכ-248,000 עותקים בשבוע הראשון לצאתו, הגיע השיר למקום הראשון במצעד הסינגלים הבריטי.[6] הוא נשאר במיקום זהה שלושה שבועות רצופים. עד שנת 2019 נמכר השיר בכ-786,000 עותקים ברחבי הממלכה המאוחדת בלבד. על מכירות אלו הוענק לו תואר פלטינה על ידי איגוד תעשיית ההקלטות הבריטי. "Mama" זכה להצלחה מסחרית גם באירופה כולה; הוא הגיע למקום השלישי באירופה הוט 100, ולמקום הראשון במצעד הסינגלים האירי. השיר נכנס לעשירייה הפותחת מצעדי המוזיקה בבלגיה (הן בפלנדריה והן בוולוניה), גרמניה, הולנד, שוודיה ושווייץ. עם יציאתו באוסטרליה הגיע "Mama" למקום ה-31 במצעד הסינגלים האוסטרלי. לאחר תשעה שבועות, עלה למקום הראשון. בניו זילנד הגיע בשיאו למקום השישי במצעד הלאומי.

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנות הלהקה בגרסה השנייה לקליפ

את הקליפ ל-"Mama" ביים צוות הפקה מטעם חברת Big TV!. הוא צולם בסמוך לביתן המשותף, באולפני באלינג שבלונדון.[7] לקליפ שתי גרסאות שונות; הקליפ המקורי הציג את קהל המחזמר "ספייס גירלז", בעת הופעות הפתיחה. ג'רי האליוול ואמה בנטון נכנסות על הבמה בקבריולה, ואילו ויקטוריה בקהאם ומל בי חורשות את דרכן בדלתות מסתוריות. מל סי מחליקה לבמה במורד חבל. בגרסה השנייה, יושבות חברות הלהקה במעגל, שבמרכזו מצגת שקופיות נוסטלגית, המציגה את תקופות שונות בחייהן. לאורכו, מוצגות חברות הספייס גירלז כילדות, שמשחקות, שרות ורוקדות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Spice Girls' Top 10 biggest singles on the Official Chart, אתר מצעד הסינגלים הבריטי
  2. ^ קריפס ופיצ'י, עמ' 99
  3. ^ סינקלר, עמ' 52
  4. ^ Sherlock, Dev (4 February 1997). "Album Review > Spice". Yahoo! Music Radio.
  5. ^ Sinclair, 2004. p. 298.
  6. ^ The Official Charts Company – Spice Girls – Mama/Who Do You Think You Are
  7. ^ Spice Girls, 1997a. pp. 42–43.