Singet dem Herrn ein neues Lied, רי"ב 190

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Singet dem Herrn ein neues Liedעברית: שירו לה' שיר חדש), רי"ב 190, היא קנטטה שהלחין יוהאן סבסטיאן באך בהיותו בלייפציג. ביצועה הראשון היה ביומה הראשון של השנה, 1 בינואר 1724.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

באך עבד כנגן עוגב בעיר מילהאוזן בין 1707 ל-1708, אך שלח ידו גם בהלחנת קנטטות. לאחר מכן היה מלחין החצר של הדוכס בוויימאר מ-1708 עד 1717, וחיבר שם כ-20 קנטטות "דתיות" שנועדו לביצוע כחלק מתפילת יום ראשון בכנסייה. לאחר מכן עבר לעיר קטן, התמנה לקאפלמייסטר[1] וחיבר שם מוזיקה בסגנון חופשי ולא דתי.

במאי 1723 התמנה באך לתפקיד מנצח המקהלה ואחראי על המוזיקה בכנסיות המרכזיות בלייפציג[2]. הוא חי ופעל בעיר כ-27 שנים, עד מותו. שם כתב את רוב הקנטטות שלו: מתוך יותר מ-200 קנטטות שידוע עליהן כיום, פחות מ-40 נכתבו עד הגיעו ללייפציג וכל השאר נכתבו בעיר; בדומה לעבודתו בוויימאר, מטרתו הייתה להלחין קנטטה עבור כל מועד בשנה הליטורגית, כלומר ימי ראשון וחגים, תוך כמה שנים. עם זאת, בגלל העומס הגדול והקושי בהלחנת יצירות כה רבות[3], נהג מדי פעם לבצע שוב קנטטות ישנות שלו, לעיתים עם עריכות ושינויים קלים או הרחבות.

קנטטה זו הייתה הראשונה בשנה זו לאחר שבשנה הקודמת הלחין עשרים וחמש קנטטות. הקנטטה הקודמת שהלחין היא רי"ב 64. ב-1730 ערך אותה וביצע אותה שוב בגרסה שממוספרת 190א ושהמוזיקה שלה אבדה. משערים שהעריכה שבאך ביצע הייתה על גבי הדפים המקוריים וכך המוזיקה הכלית לקנטטה לא שרדה בשלמותה[4]. מתחילת המאה ה-20 עשו מוזיקאים מאמצים לשחזרה[5]. בין 1735 ל-1740 ביצע באך את הקנטטה שוב.

ב-1891 הוציאה לאור חברת באך את הקנטטה לראשונה, בכרך 37 של פרסומיה[6].

מילים ומוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדר הקריאה לאותו יום כולל פסוקים מהאיגרת אל הגלטים העוסקים באמונה בישו[7] ופסוק מהבשורה על-פי לוקאס המתאר את מילת ישו ואת קריאת שמו[8], שחלו על פי המסורת ביום זה. הלברית, שנכתבה על ידי מחבר לא ידוע, אינה עוסקת ישירות בנושאים של סדר הקריאה, אלא בתודות על העבר ובתפילה על השנה החדשה. החלק הראשון מצטט שלושה פסוקי הללויה מתהילים, בשילוב פסוקי הללויה ממזמור של מרטין לותר. חלקים 4-6 מוקדשים לתהילת ישו, כאשר כל שורה בחלק 5 מתחילה במילה "ישו". החלק האחרון לקוח ממזמור של יוהאנס הרמן (Johannes Hermann), משורר גרמני בן המאה ה-16.

הקנטטה נועדה לביצוע על ידי סולני אלט, טנור ובס בליווי מקהלה בת ארבעה קולות, שלוש חצוצרות, טימפאני, שלושה אבובים, אבוב ד'אמורה, שני כינורות, ויולה ובאסו קונטינואו שכולל גם בסון. לקנטטה 7 חלקים:

  1. מקהלה: Singet dem Herrn ein neues Lied (שירו לה' שיר חדש)
  2. כורל ורצ'יטטיב: Herr Gott, dich loben wir (אדון אלהים, אנו מהללים אותך)
  3. אריה לאלט: Lobe, Zion, deinen Gott (הללי, ציון, את אלהיך)
  4. רצ'יטטיב לבס: Es wünsche sich die Welt (תן לעולם לרצות)
  5. אריה לטנור ולבס: Jesus soll mein alles sein (ישוע יהיה כולי)
  6. רצ'יטטיב לטנור: Nun, Jesus gebe (עתה, ישוע, תן)
  7. כורל: Laß uns das Jahr vollbringen (תן לנו שנה זו להשלים)

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה הוקלטה במלואה 11 פעמים בהקלטות מסחריות[9]. בין המנצחים שביצעו את ההקלטות ניתן לציין את טון קופמן (ב-1997), ג'ון אליוט גרדינר (ב-2000) ומסאקי סוזוקי (ב-2002).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ביוגרפיה של באך באתר אוניברסיטת חרונינגן
  2. ^ ביוגרפיה של באך באתר אוניברסיטת חרונינגן
  3. ^ על קנטטות באך, עמוד 6
  4. ^ על הקנטטה, קלאוס הופמן
  5. ^ על הקנטטה, ג'ון אליוט גרדינר, עמוד 6
  6. ^ רשימת פרסומי באך באתר IMSLP
  7. ^ אל הגלטים, ג, 23-29
  8. ^ לוקס, ב, 21
  9. ^ רשימת ההקלטות באתר קנטטות באך