קורטה סקוט קינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה משתתף בתחרות הכתיבה "מקצרמר למובחר" של ויקיפדיה העברית והוא בשלבי כתיבה. אתם מתבקשים לא לערוך ערך זה עד שתוסר הודעה זו. אם יש לכם הצעות לשיפור או הערות אתם בהחלט מוזמנים לכתוב על כך בדף השיחה. לרשימת הערכים המשתתפים בתחרות גשו לכאן. תודה על שיתוף הפעולה ובהצלחה!

קורטה סקוט קינג
Coretta Scott King
לידה 27 באפריל 1927
מריון (אלבמה), ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 בינואר 2006 (בגיל 78)
רוזריטו, המדינות המקסיקניות המאוחדות עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פלורידה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
בן או בת זוג מרטין לותר קינג (19531968) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קורטה סקוט קינג עם בעלה מרטין לותר קינג, תמונה משנת 1964
מצבה לזכר בני הזוג קינג במרכז קינג שבאטלנטה.

קורטה סקוט קינגאנגלית: Coretta Scott King;‏ 27 באפריל 192730 בינואר 2006) הייתה פעילת זכויות אדם אפרו-אמריקאית בארצות הברית ואשתו של פעיל זכויות האדם מרטין לותר קינג מ-1953 ועד הרצחו ב-1968. כמי שקידמה את שוויון הזכויות לאפרו-אמריקאים, היא נמנתה על מנהיגי התנועה האפרו-אמריקאית לזכויות האזרח בשנות ה-60 של המאה ה-20. קינג גם הייתה זמרת שלעיתים קרובות שילבה מוזיקה בפעילותה למען זכויות האזרח. היא הכירה את בעלה כאשר למדה לימודים אקדמיים בבוסטון, והשניים הפכו בהדרגה לפעילים בתנועת זכויות האזרח.

לקינג היה תפקיד משמעותי לאחר רצח בעלה, כאשרה היא לקחה על עצמה את הנהגת המאבק לשוויון גזעי והייתה לפעילה בתנועת הנשים. היא ייסדה את מרכז קינג, ושאפה להפוך את יום הולדתו של בעלה ליום חג לאומי. מאמציה נשאו פרי בסופו של דבר כאשר הנשיא רונלד רייגן חתם ב-2 בנובמבר 1983 על חוק שהכיר ביום הולדתו של בעלה כיום מרטין לותר קינג. בהמשך הרחיבה קינג את תחומי פעילותה כך שכללו את קידום זכויות להט"ב בארצות הברית ואת ההתנגדות לאפרטהייד. היא התיידדה עם פוליטיקאים רבים לפני ואחרי מות בעלה, כולל ג'ון פיצג'רלד קנדי, לינדון ג'ונסון ורוברט קנדי. שיחת הטלפון שלה עם הנשיא קנדי במהלך הבחירות לנשיאות של 1960 צוינה על ידי היסטוריונים ככזאת שגייסה מצביעים אפרו-אמריקאים.[1]

באוגוסט 2005 לקתה קינג בשבץ מוחי ששיתק את חצי גופה הימני והותיר אותה ללא יכולת דיבור. היא נפטרה חמישה חודשים לאחר מכן כתוצאה מאי-ספיקה נשימתית שנבעה מסיבוכים של סרטן השחלה. בהלווייתה נכחו כ-10,000 איש, כולל הנשיאים ג'ורג' ווקר בוש, ביל קלינטון, ג'ורג' הרברט ווקר בוש וג'ימי קרטר. היא נקברה באופן זמני בשטחי מרכז קינג, ולאחר מכן נטמנה בסמוך לקברו של בעלה. היא הוכנסה להיכל התהילה של נשות אלבמה, להיכל התהילה הלאומי לנשים, והייתה האישה הראשונה והאפרו-אמריקאית הראשונה שארונה הוצב בקפיטול המדינתי של ג'ורג'יה.[2]

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא נישאה למרטין לותר קינג בשנת 1953. לאחר הירצחו בשנת 1968 המשיכה את פועלו והפכה לפעילה מרכזית בתנועה לשוויון זכויות נשים והתנועה לזכויות להט"ב בארצות הברית.

בשנת 1968 ייסדה קורטה את "מרכז קינג למען שינוי חברתי ללא אלימות", (אנגלית :King Center for Nonviolent Social Change) - מרכז מחקר אקדמי לקידום זכרו ומורשתו של מרטין לותר קינג.

בשנת 1995, קינג עברה לטבעונות. היא נחשפה אל הפילוסופיה לזכויות בעלי חיים בזכות בנה, דקסטר סקוט קינג, פעיל זכויות בעלי חיים וטבעוני מסוף שנות השמונים שדוגל בפילוסופיית אי האלימות של אביו, ורואה במעבר לטבעונות צעד לוגי מתבקש הנגזר ממשנתו של אביו[3][4].

היא נפטרה ביום 30 בינואר 2006, במרכז רפואי אלטרנטיבי במקסיקו, סיבת המוות העיקרית נקבעה ככשל נשימתי שנבע מקריסת מערכות בגין בעיות בריאות קשות ובהן סרטן השחלות וסדרה של אירועי שבץ מוחי. היא נקברה בטקס רב משתתפים ביום 7 בפברואר 2006 בכנסיית המסיון של הלידה מחדש במדינת ג'ורג'יה.

ב-2014 הוענקה לזוג מדליית הזהב של הקונגרס, העיטור האזרחי הגבוה ביותר בארצות הברית. המדליה נמסרה לילדיהם של מרטין לותר קינג וקורטה סקוט קינג ונמסרה לשימור בסמית'סוניאן.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קורטה סקוט קינג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אמריקאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.