ברזנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אברזין)
יריעת ברזנט מגינה על ערסל ותיק גב מפני גשם או שלג

ברנזט (מכונה גם אברזין, צדרה או שמשונית) הוא יריעה המשמשת להגנה בפני תנאי סביבה.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יריעות ברזנט מורכבות מליבה ומאריג. ליבת היריעה מיוצרת בדרך כלל מפוליאתילן או פוליוויניל כלוריד. יריעות ברזנט נבדלות בעובי הליבה ובצפיפות האריג - ככל שהליבה עבה יותר וצפיפות האריג גבוהה יותר, בנויה היריעה לעמוד בעומסי עבודה גבוהים יותר. ליריעות ברזנט קלות נחשבות יריעות שעובי הליבה בין 0.13 - 0.15 מילימטר, וצפיפות האריגה 8x8 חוטים לאינץ'. ליריעות ברזנט לעומס גבוה מאוד עובי ליבה של כ-0.4 מ"מ וצפיפות אריגה של 14x14 חוטים לאינץ'. דרך נוספת להבדיל בין סוגי היריעות היא על פי המשקל למטר מרובע.

יריעות ברזנט נחתכות לשימוש סופי על פי מידות. לאחר חיתוך היריעה נתפרים שוליה למכפלת, אשר לתוכה נתפרות לולאות (בדרך כלל מאלומיניום או ממתכת אל-חלד אחרת), אשר משמשות למתיחת היריעה.

יישום היריעה מתבצע על ידי חיבור חבלים אל הלולאות התפורות במכפלת, וקשירתם למבנה יציב (מבנה, עמודים, עצים, יתדות וכיוצ"ב).

קוד צבעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנדר עם כיסוי ברזנט בצבע כסף על ארגז המטען

בארצות הברית היה מקובל במשך שנים רבות קוד צבעים ליריעות ברזנט:

קוד צבעים
צבע יעוד עובי
כחול עומס קל 013 - 0.15 מ"מ
צהוב/כתום עומס בינוני 0.18 - 0.20 מ"מ
ירוק עומס בינוני 0.23 - 0.25 מ"מ
כסף/אפור עומס כבד 0.28 - 0.30 מ"מ
חום עומס כבד מאוד 0.41 מ"מ

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יריעות ברזנט הן גמישות, חזקות מאוד יחסית ליריעות בד אחרות, עמידות בפני רטיבות ולרוב גם אטומות למים. מבנה היריעה מונע קריעה או היווצרות חורים, ובמידה ואלה נוצרו מונע את התפשטותם.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלפון שדה EE-8 בתוך נרתיק עשוי ברזנט

יריעות ברזנט מספקות הגנה בפני גשם, שלג, אבק, קרינת שמש, רוח, חומרים שונים ועוד. בין השימושים הנפוצים ליריעות ברזנט:

מניעת נזק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגורם המשפיע ביותר על יריעות ברזנט הוא הרוח. על מנת למנוע נזק ליריעה כתוצאה מרוח חזקה, קיבוע היריעה נעשה רק באמצעות הלולאות - חיבור יריעות ברזנט על ידי מסמרים או ברגים יוצר חורים ביריעה אשר יורחבו כתוצאה מרוח חזקה, וכן פוגע ביכולת האיטום של היריעה. עטיפה של ציוד או מוצרים העשויים מחומר קשיח מחייבת הגנה על נקודות המגע של היריעה בציוד באמצעות ריפוד, על מנת למנוע שחיקה וקריעה של היריעה.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור המילה מרוסית: брезент, שיבוש מ презенинг (עטיפה) שנכנס לשימוש ברוסית במאה ה-18 מההולנדית presenning, דרך הצרפתית מהלטינית praecincta - עטיפה. המונח "אברזין" מופיע כבר בלשון חז"ל שם שימש לתיאור יריעת עור המשמשת לכיסוי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]