אורדה (גבינה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורדה
Urdă
Urdha
Urdhë
מאכלים
סוג גבינת מי גבינה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים מי גבינה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נתח גבינת אורדה

גבינת אורדהרומנית: Urdă;[1] באלבנית: urdha או urdhë; בסרבית: вурда / vurda; בבולגרית: урда, извара ; במקדונית: урда, изваркаa; באוקראינית: вурда; בהונגרית: orda, zsendice) היא מעין גבינת מי גבינה המיוצרת בדרך כלל בדרום מזרח אירופה.[2] [3] [4] [5] [6]

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הגבינה נובע מהמילה האלבנית urdhë/urdha, מפרוטו-אלבנית *wurdā, מצורה מוקדמת יותר *urdā או *uordā, שבסופו של דבר נגזרת מהפרוטו-הודו-אירופית *uer- "להרתיח, לשרוף". המילה מקורבת לארמנית העתיקה վառիմ (vaṙim, "לשרוף"), לליטאית vìrti ("לבשל, להרתיח"). זה רלוונטי מבחינת סמנטיקה לקסיקלית שגבינה זו מיוצרת על ידי הרתחת מי גבינה. המונח האלבני urdhë/urdha הושאל לשפות בלקניות וקרפטיות אחרות, בעיקר לרומנית כ-urdă, אך גם לבולגרית, הונגרית, סרבו-קרואטית, סלובקית, רוסינית, פולנית, צ'כית ורוסית.

ייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורדה עשויה ממי גבינה של כבשים, עיזים או חלב פרה. אורדה מיוצרת על ידי חימום מי הגבינה הנובעים מניקוז ביחד של כל סוג של הגבינות. לעיתים קרובות מכינים אותה בתבניות בצורת חצי כדור. המשחה מגוררת דקה כמשי וטעימה. היא מכילה 18 גרם חלבון ל-100 גרם.

אורדה דומה לריקוטה באופן ייצורה, אבל מרקמה שונה, והיא יציבה יותר.

שימושים נפוצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברומניה, גבינת אורדה משמשת באופן מסורתי להכנת מספר קינוחים, כגון clătită ו-plăcintă. אורדה פופולרית מאוד בחלק הצפון מזרחי של סרביה - בבאנאט.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Definition of urdă" (ברומנית). DEX on line.
  2. ^ Alan Davidson (21 באוגוסט 2014). The Oxford Companion to Food. Oxford: Oxford University Press. p. 684. ISBN 9780191040726. {{cite book}}: (עזרה)
  3. ^ Tehnologija hrane (Serbian)
  4. ^ About the Macedonian gastronomy (Macedonian)
  5. ^ Urda - super food for the health and beauty (Macedonian)
  6. ^ Zsendice vagy orda (Hungarian)