איב אונליין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איב אונליין
EVE Online
לוגו המשחק
לוגו המשחק
כללי
תאריך הוצאה 6 במאי 2003 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה משחק תפקידים המוני ברשת
פיתוח CCP Games, סיימון אנד שוסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה לאור CCP Games עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור איסלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, קוריאנית, יפנית, צרפתית, גרמנית, רוסית, ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות נדרשת מערכת הפעלה מדגם חלונות 7 ומעלה (PC) או macOS 10.14 ומעלה (מקינטוש).
דרישות תוכנה
מצבי משחק משחק מחשב מרובה משתתפים עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות מחשב אישי (חלונות, מקינטוש)
דרישות מערכת
מעבד מינימום: דו-ליבתי במהירות 2GHz (חלונות), Core i5 2.5GHz / Apple M1 (מקינטוש).
מומלץ: Intel Core i7-7700 או AMD Ryzen 7 1700 3.6 GHz (חלונות), Intel Core i7 3.8 GHz (מקינטוש)
זיכרון מינימום: 4GB
מומלץ: 16GB
כרטיס מסך מינימום: AMD Radeon 5450 או NVIDIA GeForce GT 420 (חלונות), Intel HD 4000 (מקינטוש), 1GB VRAM
מומלץ: AMD Radeon RX 580 או Nvidia GeForce GTX 1060, 4GB VRAM (חלונות), AMD Radeon Pro 5700 8GB VRAM (מקינטוש)
מקום פנוי 23GB
https://www.eveonline.com/de, https://www.eveonline.com/ האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איב אונלייןאנגלית: EVE Online) הוא משחק תפקידים מקוון מרובה משתתפים שמתנהל ללא הפסקה כבר למעלה מעשרים שנה. המשחק יצא לראשונה בשנת 2003 מבית היוצר CCP Games באיסלנד, והוא ממשיך להתפתח ולהוציא הרחבות חדשות.

איב הוא משחק ארגז חול, וככזה, אין בו עלילה מוגדרת, והוא מתקיים בעולם וירטואלי שהשחקנים חפשיים לפעול בו כרצונם, בדומה למשחק מיינקראפט. הוא משחק תחרות כלכלית, מלחמה, ומזימות פוליטיות המתרחש בגלקסיה עתידית. השחקנים יכולים להצטרף לאחת מאלפי בריתות הנלחמות זו בזו, או לעבוד יחד כדי לבנות חברות, צבאות, ואף אימפריות.

המשחק ידוע בקנה המידה ובמורכבות שלו בכל הקשור לאינטראקציות של שחקנים. קרב "מרחץ הדמים של B-R5RB"(אנ'), שבו היו מעורבים אלפי שחקנים, ארך 21 שעות והוכר כאחד הקרבות הגדולים והיקרים ביותר בתולדות המשחקים.

באוקטובר 2006, הגיל הממוצע של שחקן איב אונליין היה 27, ו-95% מהשחקנים היו גברים. זמן המשחק השבועי הממוצע היה 17 שעות, או קצת פחות מ-2.5 שעות ביום. סך המנויים הפעילים בסוף 2011 היה 360,000 חשבונות. ב-5 במאי 2013, איב טענה לשיא חדש עבור המספר המרבי של טייסים מקוונים עם 65,303 חשבונות המחוברים לאותו שרת בו-זמנית.

איב הוצג במוזיאון לאמנות מודרנית עם סרטון הכולל את האירועים ההיסטוריים וההישגים של בסיס השחקנים.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

איב (חוה, באנגלית), הוא מהגל הראשון של משחקים בסגנון ארגז חול. הוא שוחרר בצפון אמריקה ובאירופה במאי 2003. ב-22 בינואר 2008, הוכרז כי המשחק יופץ באמצעות Steam. ב-10 במרץ 2009, המשחק הפך לזמין בקופסה בחנויות, ושוחרר על ידי אטארי. בפברואר 2013, איב אונליין הגיעה ל-450,000 מנויים.

סיפור הרקע של איב, שנקבע לכ-21,000 שנים בעתיד, מסביר שהאנושות ניצלה את רוב משאבי כדור הארץ, והחלה ליישב את שאר שביל החלב. כמו בכדור הארץ, גם התרחבות זו הובילה לתחרות וללחימה על משאבים זמינים, אך הכל השתנה עם גילויו של חור תולעת טבעי שהוביל לגלקסיה לא נחקרת בשם "עדן החדשה". הוקמו עשרות מושבות, וכן שער (שנושא את הכתובת "EVE" בפתח של עדן), אשר נבנה כדי לייצב את חור התולעת שקישר את מושבות ניו עדן עם שאר הציוויליזציה האנושית.

ארבעת הגזעים שבהם ניתן לשחק

אלא שחור התולעת התמוטט באופן בלתי צפוי, הרס את השער וכך ניתק את הקשר בין המושבות של ניו עדן ושביל החלב. במהלך אלפי השנים, צאצאי המתיישבים ששרדו הצליחו לבנות מחדש את החברות שלהם, אך בשלב זה אבד הידע על מקורות האנושות, על כדור הארץ וגלקסיית שביל החלב, כמו גם ההיסטוריה של יישוב עדן החדשה; קיים מידע מועט ששרד לאורך הדורות אך הוא בלתי מובן, או הפך למיתולוגיה.

חמש חברות אנושיות עלו לגדולה מהמושבות ששרדו, כולן צמחו לתרבויות המסוגלות לטיסות חלל בין-כוכביות. המדינות המבוססות על החברות הללו מהוות את ארבע האימפריות הגדולות ב-Eve Online: אימפריית אָמָאר, מדינת קַלְדָרִי, פדרציית גָּאלַנְטֶה, והרפובליקה המִינְמַטָארִית. אימפריה נוספת שייכת לגזע הג'וֹאוּב, אך לא ניתן לשחק בה, ואנשיה הם כולם NPC, כלומר נשלטים על ידי המחשב ולא על ידי השחקנים.

בנוסף לרקע והיסטוריה שונים, לכל אחד מהגזעים יש פילוסופיה אופיינית של עיצוב ספינות כוכבים.

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתחיל בבחירת דמות, וניתן לבחור עד שלוש דמויות, מאחת מארבע האימפריות שניתן לשחק בהן. שחקן בודד חפשי לעשות ככל העולה על רוחו, אך משימות גדולות ומסובכות מתאימות יותר לקבוצות, כגון חבורות של פיראטים או תאגידים.

שחקנים יכולים ליצור התארגנויות בתאגידים (בדומה לגילדות או שבטים ב-MMOs אחרים). תאגידים עשויים גם להתאגד כדי ליצור בריתות. בריתות יכולות לשלוט בכמות מספקת של מערכות כוכבים כדי שניתן יהיה לשרטט את הטריטוריה שלהן על מפת המשחק. בריתות המבוססות במרחב חסר חוק יוצרות לעיתים קרובות גושי כוח פוליטיים לא רשמיים עם בריתות אחרות. גושי כוח אלה מכונים בדרך כלל "קואליציות". בניגוד לבריתות שהוקמו רשמית, קואליציות דומות בטבען לקיירטסו היפנית – "הסדר עסקי" בלתי פורמלי שבו מספר תאגידים חוברים יחד כדי לספק תמיכה פיננסית, צבאית ו/או תעשייתית הדדית.

תאגידים נוקטים במספר מודלים עסקיים כמו כרייה, ייצור או "התקלות" (ציד שודדי NPC עבור הפרס והשלל שלהם). תאגידים יכולים להטיל מס הכנסה על החברים שלהם, אשר מחלצים אחוז מהרווחים של כל חבר. תאגידים רבים מציעים מגוון הטבות לחבריהם, כגון ספינות חינם או מוזלות, ציוד, הכשרה פורמלית ופעילות ארגונית מאורגנת.

המשחק מתנהל ברוח קפטליסטית קיצונית. יש לו מטבע משלו, ISK, וע"פ החוקים אסור להמיר אותו לכסף בעולם האמיתי. היות שהוא מרובה משתתפים ומתקדם מאז השקתו לפני כעשרים שנה, לא ניתן למעשה לשחק בו לבד, שכן שחקן בודד יהיה מטרה קלה להרג או שוד. הדבר מחייב שחקנים להתאגד בבריתות. ההיסטוריה של איב היא היסטוריה מתמשכת, לא מתוכננת מראש ולא צפויה, של הבריתות, החברות, המלחמות מסעות החלל, הקמת האימפריות ושקיעתן לאחר שאימפריות חדשות מנצחות אותן.

קרבות ומסעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרב חלל

מצב המשחק העיקרי של המשחק הוא הטסת ספינות חלל. שחקנים יכולים לעגון בתחנות, היכן שהם בטוחים, ויכולים להשתמש בשירותי תחנות כגון תיקון, שיפוץ והשוק האזורי. כל קרבות החלל מתרחשים בזמן אמת.

עבור רוב הספינות, נסיעה בין מערכות כוכבים אפשרית רק על ידי שימוש במבנים הנקראים "Stargates" ("שער כוכבים"). כל שער מקושר לשער שותף במערכת אחרת; לרוב מערכות הכוכבים יש יותר משני שערי כוכבים. כך נוצרת רשת שדרכה נוסעים שחקנים, ובשל היותם משאב שכולם זקוקים לו, הם נהפכים למוקדי לחימה.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלת המשחק ב-Eve Online היא כלכלה פתוחה שמונעת על ידי השחקנים שיכולים לסחור עם שחקנים אחרים או עם דמויות שהמחשב משחק (דמויות ללא שחקנים, NPC). ספינות NPC ניתן לבזוז עבור פריטים וחומרים. המטבע במשחק נקרא Interstellar Kredits, או בקיצור ISK, שהוא גם קוד המטבע של הקרונה האיסלנדית, המטבע האמיתי של איסלנד, שבו נמצא סטודיו הפיתוח של איב. החברה מעסיקה מומחים לכלכלה, שמנהלים את הבנק הפדרלי של המשחק.[1]

כמות הכסף או החומרים ביקום אינה קבועה, וככזו, הכלכלה פועלת תחת היצע וביקוש. מניפולציה בשוק אפשרית בקנה מידה גדול, וידועים מקרים של הרצת מניות ומניפולציות של מניות. CCP לא מנפיקה החזרים על רכישות במשחק ולפיכך, תמיד קיים סיכון להונאות. איב משמש כמגרש משחקים לקפיטליזם נטול מעצורים, ללא השפעתם המרסנת של מנגנונים משפטיים, או של רשויות פיקוח כלשהן.[2]

משחתת מסוג Catalyst עוזבת תחנת חלל

המשחק מספק תמיכה במסחר במשאבים, כולל גרפים של היסטוריית מחירי פריט, וממוצע יומי. שחקנים בעלי אוריינטציה כלכלית פועלים בעיקר כסוחרים, המייצרים רווחים באמצעות קנייה, מכירה והובלה של סחורות. אחרים פועלים בעיקר כיצרנים, משיגים רכיבים או חומרי גלם והופכים אותם, לפעמים בהיקפים מסיביים, לפריטים שימושיים כגון נשק, ספינות, תחמושת, פריטים או טכנולוגיות שונות המבוקשות על ידי שחקנים אחרים. ישנם שחקנים הפועלים כשכירי חרב או שודדי ים, ומקבלים תשלום בעיקר כדי להיות מוכנות לקרב ולתקוף או להגן על נכסים המייצרים רווח. שחקנים ללא אוריינטציית לחימה יכולים לפעול ככורים או מנצילים, האוספים ומעבדים עפרות המשמשות בייצור או איסוף חומרים כדי להפוך אותם לפריטים, בהתאמה.

בניגוד למשחקים כמו Second Life, מטבעות במשחק אינם ניתנים להמרה חופשית עם מטבעות בעולם האמיתי. שחקנים רשאים לקנות רק פריטים ספציפיים במשחק (כגון הרחבת רישיון פיילוט (PLEX). השחקן יכול למכור את הפריטים בשוק בתוך המשחק תמורת ISK (מטבע המשחק). התהליך ההפוך, מכירת מטבעות או פריטים במשחק עבור כסף אמיתי, אסור. הנימוק של המפתחים למדיניות זו, כפי שדווח על ידי נציג CCP ב-Fanfest 2010, הוא שהחלפה חופשית של מטבעות גורמת לבנקאות במשחק ליפול תחת אותו תחום רגולטורי כמו בנקאות בעולם האמיתי. CCP מעדיפה לא להציב מגבלה זו על התנהגות במשחק, הן בשל הקושי באכיפה רגולטורית והן בשל הרצון לאפשר לשחקנים ליצור בנקים לא לגיטימיים במשחק או הונאות פונזי אם הם רוצים לעשות זאת.

פשע וירטואלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיראטיות היא חלק מהמשחק, כמו גם דמי חסות, גניבה, וכופר. איב אונליין עלה מעת לעת לדיון בקהילת המשחקים הרחבה יותר, כאשר השחקנים מוצאים דרכים חדשות לתקוף את הבריתות והתאגידים. אחת הדוגמאות הידועה לשמצה הייתה מקרה שבו תאגיד אחד חדר לתאגיד אחר בחדירה איטית שנמשכה כמעט שנה שלמה. לאחר מכן הם ביצעו התנקשות וירטואלית במנכ"ל והצליחו לגנוב רכוש תאגידי בשווי מיליארדי ISK (בסכום של כ-16,500 דולר ארצות הברית)[3] אירועים מסוג זה יצרו דיונים סוערים הן בתוך עולם המשחק והן בתקשורת.

בשנת 2009, מנהל ממורמר של הברית Band of Brothers (שהיתה אחת מהבריתות הגדולות במשחק באותה תקופה), יצר קשר עם ברית שחקנים יריבה בשם Goonswarm. לאחר מכן העביר המנהל העריק מברית האחים את רוב נכסיה, כולל ספינות, כסף וטריטוריה, והביא לפירוקה של הברית.

בנק המנוהל על ידי שחקנים הידוע בשם 'EBank' היה מעורב גם הוא במחלוקת בשנת 2009 כאשר ריקדיק, מנכ"ל הבנק, משך 200 מיליארד ISK והמיר אותם למטבע אמיתי בעולם כדי להרוויח תשלום מקדמה על בית ותשלום עבור הוצאות רפואיות.

במקרה אחר, שחקן קנה סחורות במשחק בכסף אמיתי בשווי 1300 דולר. חברו הדליף את פרטי המשלוח לקבוצת פיראטים, אשר תקפו את ספינת הסחר שלו, והשחקן איבד ברגע אחד 1,300 דולר.

סכנות כאלה הן חלק אינהרנטי מהכלכלה הווירטואלי באיב והמפתחים אינם פועלים למנוע אותן. שחקנים צפויים לקבל החלטות פיננסיות בהתבסס (בין היתר) על האפשרות של פגיעה בנאמנות של שחקנים אחרים, כמו בכלכלה בחיים האמיתיים.

בריונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל ההתמקדות של המשחק בחופש, השלכות, ואוטונומיה, התנהגויות רבות הנחשבות בריונות במשחקי רשת ברוב ה-MMO מותרות ב-Eve, כולל גניבה משחקנים אחרים, סחיטה וגרימת הרג של שחקנים אחרים. רק הטרדה זדונית, ממושכת ומרוכזת שבה לא כרוך רווח מהותי וכמה פעולות אחרות נאסרו על ידי מפתחי המשחק.

ביקורות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק קיבל ביקורות מעורבות בהשקת המשחק ב-2003 אך ביקורות חיוביות יותר בהמשך מחזור חייו. הגרסה המקורית קיבלה 75% באתר GameRankings ו-69/100 ב-Metacritic. למהדורה המיוחדת שיצאה ב-2009 יש ציון מצטבר של 88/100 ב-Metacritic.

  • Gamer PC Sweden: RPG המקוון הטוב ביותר 2003
  • SuperPlay GULDPIXELN 2003: המשחק המקוון של השנה
  • הגרפיקה הטובה ביותר של Gamespy 2003
  • 2005 MMORPG.com הגרפיקה הטובה ביותר, ה-PvP הטוב ביותר, החברה האהובה, והמשחק הטוב ביותר של הקוראים
  • 2006 MMORPG.com גרפיקה אהובה, PvE אהוב, PvP אהוב, סיפור אהוב ומשחק אהוב
  • 2007 MMORPG.com המשחק הכללי הטוב ביותר של 2007
  • משחק השנה MMORPG.com 2009
  • משחק השנה MMORPG.com 2010
  • משחק השנה MMORPG.com 2011

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איב אונליין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]