אלנטז'ו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
אלנטז'ו (חבל היסטורי)
Alentejo
אלנטז'ו - בצבע כתום
אלנטז'ו - בצבע כתום
מדינה פורטוגלפורטוגל פורטוגל
בירת החבל ההיסטורי אבורה
שפה רשמית פורטוגזית
שטח 27,292 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ בחבל ההיסטורי 790,849 (2012)
 ‑ צפיפות 18.7 נפש לקמ"ר (2012)
אזור זמן UTC -1
החבלים ההיסטוריים של פורטוגל

אלנטז'ופורטוגזית:Alentejo, שם שמשמעותו היא "מעבר (além) לנהר טז'ו") הוא חבל ארץ היסטורי באזור הדרומי-מרכזי ודרומי של פורטוגל. אלנטז'ו כולל את החבלים אלטו אלנטז'ו (אלנטז'ו עילית) ובאישו אלנטז'ו (אלנטז'ו תחתית). אלנטז'ו מכיל את המחוזות בז'ה, אבורה, פורטלגרה, וחוף אלנטז'ו (Alentejo Litoral). הערים העיקריות שבו הן אבורה, בז'ה, סינש, סרפה, אשטרמוש, אלווש ופוטרלגרה. בחבל אלנטז'ו נמצאים הסה"כ 47 רשויות (מוניסיפיו). מאז 1801 המוניסיפיו אוליבנסה שנכלל בקומארקה הישנה אלנטז'ו, הוא חלק מספרד. החבל גובל עם ביירה באישה בצפון, עם ספרד (אנדלוסיה ואקסטרמדורה) במזרח, אלגארווה בדרום והאוקיאנוס האטלנטי, ריבטז'ו ואשטרמדורה במערב. אלנטז'ו נודע, בין היתר בלהקות המוזיקה הקולית הפוליפונית הדומות לאלו הפועלות בטוסקנה, קורסיקה וכו'.

שטח החבל ההיסטוריה הוא 27,292 קמ"ר (29,6% משטח פורטוגל) והוא מאוכלס ב-790,849 תושבים (7,5% מאוכלוסיית המדינה).צפיפות האוכלוסייה הוא 18,7 תושבים לקמ"ר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קומארקת אלנטז'ו הפכה לפרובינציית אלנטז'ו,שהתחלקה בפרובינציות אלטו אלנטז'ו - אלנטז'ו עילית ובאישו אלנטז'ו - אלנטז'ו תחתית. החולקה הסטטיסטית האירופית NUTS הגדירה מרחב סטטיסטי הקרוי המרחב אלנטז'ו המבוסס על החבלים ההיסטוריים מימי הביניים אלנטז'ו אשטרמדורה וחלקים של ריבנטז'ו.

תבליט הנוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוף החבל מגוון ומשתנה החל מהמישורים של דרום אלנטז'ו ועד לגבעות הגרניט בגבול הספרדי בצפון-מזרח. לצורך אספקת המים נבנו מספר סכרים, כשהחשוב ביניהם או סכר אלקווה. (Alqueva).

הסביבה וכלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על המישורים והגבעות צומחים שיחים , כמו כן בולטים אלוני שעם Quercus) (suber ואלוני הגלעין (Quercus ilex) , עצי זית וגפנים, כמו כן עצי איקליפטוס ועוד עצים מקומיים. נופי האלונים המטופחים ידועים בשם "מונטאדוש". בעוד שבדרום שולטת החקלאות , בצפון החבל הפעילות הכלכלית המסורתית היא גידול הבקר, הכבשים והחזירים הלבנים והשחורים. חופי אלנטז'ו מעט מאוכלסים ביישובים עירוניים בגלל הרוח החזקה מהאוקיאנוס. ישבהם מערכות דיונות מרהיבות. חופי אלנטז'ו נחשבים למשובחים.

נוף טיפוסי של חבל אלנטז'ו אל יד אלווש, מדרום לנהר טז'ו. העצים בחזית עם אלוני השעם ושרידי שדה חיטה חתוך. מאחורה נראים כרמים ועצי זית.
אחד הכפרים הציוריים ביותר של אלנטז'ו הוא מונסראש, על יד מאגר המים אלקווה, במחוז אבורה

ביומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממזרח לפרולגרה משתרע פרק הטבע של הרי סאו ממדה, הכולל כפרים מימי הביניים. (Parque Natural da Serra de São Mamede). בדרום על יד מרטולה, נמצא פארק הטבע של עמק גואדיאנה, עם אוכלוסייה יותר דלילה. מערבה רצועת החוף מהנמל סינש למטה אל כף סאו וינסנטהכולל את פארק הטבע של דרום מערב אלנטז'ו וחוף וינסנטה.

המוניסיפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תת-המרחב אלנטז'ו עילית - מחוז פורטלגרה - כולל 15 מוניסיפיוש
    • ארונשש, אלטר דו שאו, קראטו, קשטלו דה וידה, , קמפו מאיור, אביש, גביאו, פרונטירה, אלוואש, פונטה דה סור , ניזה, סוזל, מונפורטה, מרוואו, פורטלגרה,
  • תת-המרחב באישו אלנטז'ו - מחוז בז'ה - כולל 13 מוניסיפיוש
    • אלמודובר, אלז'ושטרל, קובה, קשטרו ורדה, בז'ה, בראנקוש, אלוויטו, אוריקה, מורה (Moura), מרטולה, פריירה דו אלנטז'ו, ווידיגיירה, סרפה
  • תת המרחב מרכז אלנטז'ו מחוז אבורה- כולל 14 מוניסיפיוש:
    • בורבה, אראיולוש, אלנדרואל, מורה (Mora), מונטמור-או-נובו, אבורה, אשטרמוש, רגואנגוש דה מוסאראש, רדונדו, פורטל, מוראו, וילה ויסוזה, ויאנה דו אלנטז'ו, ונדש נובש
  • תת המרחב "חוף אלנטז'ו" כולל 5 מוניסיפיוש.
    • מחוז בז'ה - 1 מוניסיפיו : אודמירה
    • מחוז סטובל - 4 מוניסיופיוש:אלקאסר דל סא, סנטיאגו דו קאסן, גרנדולה, סינש

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלנטז'ו בוויקישיתוף