אמון טובין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמון טובין
Amon Tobin
לידה 7 בפברואר 1972 (בן 52)
ריו דה ז'ניירו, ברזיל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1995 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה אלקטרונית, טריפ הופ עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת פורטוגזית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה סינתיסייזר, פונוגרף עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים נינג'ה טיון עריכת הנתון בוויקינתונים
www.amontobin.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמון אדונאי סנטוס דה אראויו טוביןפורטוגלית: Amon Adonai Santos de Araújo Tobin; נולד ב-7 בפברואר 1972), הידוע בשם אמון טובין הוא מוזיקאי אלקטרוני, מלחין ומפיק ברזילאי. הוא ידוע במתודולוגיה יוצאת הדופן שלו בעיצוב סאונד ובהפקה מוזיקלית. הוציא שמונה אלבומי אולפן גדולים בחברת התקליטים נינג'ה טיון הלונדונית.

המוזיקה שלו הופיעה במספר רב של סרטי קולנוע, כולל הג'וב האיטלקי ו־-21. טובין יצר שירים לכמה סרטים עצמאיים, כמו הסרט ההונגרי טקסידרמיה משנת 2006, והמוזיקה שלו הופיעה בסרטים עצמאיים אחרים, כולל התערבות אלוהית, שהיה מועמד לפרס דקל הזהב ב-2002. מבחר שירים שלו הוצגו במודעות באמפר מסחריות ב-Toonami ובסרט האנימה IGPX משנת 2005, והוא הפיק את המוזיקה למשחקי וידאו שזכו לשבחי הביקורות כמו Tom Clancy's Splinter Cell של Ubisoft ב-2005, ו-Infamous של Sucker Punch ב-2009 .

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טובין נולד בריו דה ז'נרו, ברזיל. אביו של טובין הוא אירי. בגיל צעיר נפרדו הוריו והוא ואמו עזבו את ברזיל וחיו כתרמילאים בארצות שונות ביניהן מרוקו, הולנד, אנגליה, ופורטוגל,[1] לעיתים במבנים נטושים. כנער התיישב טובין בברייטון, והחל להפיק מוזיקה אלקטרונית בחדר השינה שלו עם סאמפלרים וציוד. בזמן שלמד צילום עיתונות באוניברסיטה בברייטון, נענה למודעה של חברת התקליטים Ninebar הלונדונית, שביקשה אמנים לשלוח דמואים של השירים שלהם. הלייבל החתים את טובין ב-1996, והוא נסע בין ביתו בברייטון לאולפנים בלונדון כדי להפיק את היצירות הרשמיות הראשונות שלו.

תחת הכינוי Cujo (בפורטוגלית, "של מי"), הוא הוציא סדרה של יצירות מקוריות על ויניל 12 אינץ'. רבות מהן נכללו מאוחר יותר באלבומו הראשון באורך מלא Adventures in Foam, שיצא במקור ב-1996 על ידי Ninebar במהדורה מוגבלת של 5,000 עותקים.

חברת התקליטים נניג'ה טיון גדלה באותה תקופה בבריטניה בעזרת האמנים DJ Food, Funki Porcini, The Herbaliser ו-Coldcut[2] Coldcut ו-Funki Porcini שמו לב לעבודתו של טובין ב-Adventures in Foam והניעו את הלייבל לפנות אליו. הלייבל החתים את טובין בסוף 1996, הפעם בשמו המקוצר "אמון טובין".[3] בשנת 1997 רכשו נינג'ה טיון את הרישיונות מניינבר והוציאו מחדש את האלבום בעצמם. גרסה זו כללה את האלבום המקורי בשלמותו, ודיסק שני המכיל חומרים שלא יצאו בעבר.

Bricolage, Permutation ו-Supermodified[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השנים הבאות, טובין הוציא שלושה אלבומים. Bricolage, שיצא ב-1997, היה שיאם של שני פרויקטים שטובין התחיל לאחר אלבום הבכורה שלו מוקדם יותר באותה שנה. אלבומו השלישי Permutation יצא ב-1998. בסוף שנות ה-90, מוזיקה מבוססת דגימות הפכה פופולרית יותר עם מגוון רחב של ז'אנרים, אבל טובין עצמו עדיין לא היה מפורסם. סגנון המוזיקה של טובין לא נתפס כשייך באופן סופי לז'אנר מסוים. המבקרים שהגיבו ל-Bricolage ו-Permutation נתנו להם ביקורות חיוביות והם מוזכרים לעיתים קרובות, על ידי מבקרים ומראיינים מאוחרים יותר, כאלבומים קלאסיים של אותה תקופה. פיצ'פורק העריך את השימוש בדגימות כלי ג'אז, והשווה אותו למלחינים המפורסמים קווינסי ג'ונס ומיילס דייוויס.[4] בביקורת משנת 1999, הם העניקו ל-Bricolage את הציון הנדיר מאוד [5]10/10 ואמרו שזה "אחד התקליטים הכי יצירתיים של העשור".[6]

טובין הוציא את אלבומו הרביעי, Supermodified בשנת 2000. האלבום נחשב לאלבום המסחרי ביותר שלו עד כה.  ביקורות המבקרים היו בדרך כלל חיוביות, כאשר Pitchfork דירג את האלבום ב-9.1/10,[7] ומגזין Stylus אמר: "לא הרבה מוזיקאים אלקטרוניים הקשורים לאולפן יכלו להציג אמירה כל כך חיה ודינמית או להפוך אותה למשעשעת ופאנקית ממש כמו Supermodified הצליח לעשות".[8]

Out From Out Where, The Chaos Theory ו-Foley Room[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2002, טובין עבר למונטריאול, קוויבק, קנדה. טובין גר באזור התעשייה של מונטריאול העתיקה כדי להימנע מתלונות רעש מהשכנים לאחר רדת החשיכה, שם הפיק את אלבומו החמישי Out From Out Where שיצא באותה שנה. זה היה אלבומו הראשון שנוצר בעיקר באולפן מקצועי.  מאוחר יותר הוא הוציא סינגל, Verbal, מתוך האלבום.[9]

בינואר 2004, טובין קיבל חוזה מחברת משחקי הווידאו Ubisoft Montreal להלחין את הפסקול עבור הפרק השלישי של סדרת המשחקים המצליחה Tom Clancy's Splinter Cell. כדי להקל על השימוש במוזיקה במשחק וידאו, שבו רמת הפעולה או העלילה יכולה להשתנות בזמן אמת, כל רצועה פורקה על ידי טובין לארבעה חלקים שונים אך דומים על סמך רמת האינטנסיביות שלהם. מפתחי המשחק יכלו אז להשתמש בכל חלק כדי לספק מוזיקה המבוססת על פעולות השחקן.[10] על אף שהוא אינו אלבום רשמי בדיסקוגרפיה של טובין, הוא נחשב ליצירה פורצת דרך בעולם רצועות הקול של משחקי וידאו שתואר כ"עידן חדש לגמרי של מדיה" על ידי Tiny Mix Tapes.[11]

האלבום המשיך את המגמה שטובין התחיל עם Out From Out Where, כשהשתמש ביותר הקלטות שטח במהלך ההפקה.[12] Ninja Tune הוציא את התוצאה כאלבום בשנת 2005, בשם Chaos Theory – Splinter Cell 3 Soundtrack, מספר חודשים לפני יציאת המשחק. האלבום התקבל בצורה חיובית ונהנה מקהל רחב יותר של מבקרים בתעשיית המוזיקה והמשחקים.[13] מאוחר יותר הוקלטה גרסת Dolby Digital 5.1 סראונד של האלבום עם מהנדס האודיו בובי אזינסקי באולפן ייעודי בלוס אנג'לס.[14]

אלבום האולפן השישי של טובין, Foley Room, יצא ב-2007. הכותרת מרמזת ל"חדרי פולי" (אנ') המשמשים מהנדסי הקלטה ואמנים להקלטת אפקטים קוליים בתעשיית הקולנוע. באלבום הזה, כל הדגימות ששימשו להפקה הוקלטו בעצמו באמצעות מיקרופון כל-כיווני.[15] הדגימות הגיעו ממגוון רחב של מקורות כולל אופנועים, נמרים, חרקים ומים שטפטפו מברז.[16] לאלבום תרמו גם רביעיית המיתרים קרונוס המתופף סטפן שניידר, והנבלנית שרה פאז'ה.[17] הסינגל הראשון, "Bloodstone", יצא לחנות האייטונס חודשים לפני המשך האלבום. נינג'ה טיון הוציא לאור גם DVD שכותרתו Foley Room: Found Footage שתיעד את תהליך ההקלטה.[16]

ISAM ו-Two Fingers[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006, טובין החל לשתף פעולה בפרויקט היפ הופ עם מפיק התופים והבס הבריטי Doubleclick ומספר זמרים אורחים. תחת השם Two Fingers, הזוג הוציא מספר סינגלים,[12] ואחריו אלבום הבכורה שלהם ב-2009.

ב-2008, טובין הכריז שהוא עובד על פסקול חדש של משחק וידאו עבור "כותר PS3 שלא נחשף". מאוחר יותר זה התגלה כמשחק הבלעדי לפלייסטיישן 3, inFamous, ובשנת 2010, טובין הכריז שהוא יעבוד על המוזיקה ל-Splinter Cell: Conviction של Tom Clancy.

בינואר 2011 עודכן עמוד האמן שלו באתר Ninja Tune, עם הודעה על אלבום חדש בשם ISAM, וכן אלבום רמיקס של Splinter Cell: Chaos Theory. לאחר שהודלף על ידי עיתונאי, ISAM יצא לאור ב-20 באפריל 2011.

האלבום השני תחת Two Fingers, בשם Stunt Rhythms היה אלבום סולו של טובין ויצא לאור ב-2012.

Nomark Records וכינויים חדשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2019 הכריז האתר של אמון טובין על אלבום חדש, Fear in a Handful of Dust, שייצא באפריל 2019 בלייבל חדש, Nomark Records. יציאת האלבום ב-26 באפריל 2019 סימנה את סופה של הפסקה של 8 שנים ביציאת אלבומי LP חדשים באולפן תחת שמו של טובין (ההוצאה הקודמת שלו הייתה ISAM ב-2011). במהלך שאר 2019, טובין גם הוציא לאור שלושה סינגלים תחת Two Fingers. ב-26 ביולי 2019, טובין הוציא את האלבום Time to Run תחת כינוי חדש Only Child Tyrant.[18]

בספטמבר 2019 הכריזה טובין על מועדון Nomark – שירות מנויים שנתי המעניק גישה לכל החומר של טובין עם יציאתו לאור, תוכן בלעדי לחברים (החומר מועבר באמצעות שירות המנויים של בנדקמפ). בדצמבר 2019, טובין הוציא אלבום בלעדי של Nomark Club עם שתי רצועות בשם Nine Bars Back תחת הכינוי של Cujo - שלא נעשה בו שימוש מאז יציאתו של Adventures in Foam ב-1996.[19]

טובין הוציא את The World As We Know It ביולי 2020 תחת הכינוי Figueroa, אלבום שהיווה חריגה מהסגנון האינסטרומנטלי הרגיל של טובין, והציג יצירה ווקאלית בולטת. את מילות האלבום ביצע טובין עצמו בהדרכה טכנית של המפיקה סילביה מאסי.[20] West Coast Love Stories, אלבום תחת הכינוי החדש Stone Giants, יצא לאור ביולי 2021.[21]

האלבום "הקולנועי והאפוקליפטי" How Do You Live, שיצא תחת שמו של טובין, יצא לאור בספטמבר 2021.[22] בשנת 2023 הוציא הלייבל Nomark Records את אלבום האוסף Nomark Selects V.1, אלבום שהכיל סינגלים שנבחרו על ידי חברי מועדון Nomark.

סגנון מוזיקלי והשפעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טובין ידוע בעיקר בשימוש שלו בטכניקות מניפולציה של אודיו, שבהן כל חומר מקור נתון הופך להפקת צליל חדש.  השימוש שלו בטכניקה זו השתנה במהלך הקריירה שלו. בסינגלים המקוריים שלו תחת Ninebar ובשלושת אלבומיו הראשונים, הפיק טובין את כל המוזיקה ממקורות מאוסף תקליטי הוויניל האישי שלו. הוא עיבד את הצלילים עם שילוב של חומרת אודיו ותוכנה כולל Cubase, כך ש לעיתים קרובות המקור נותר בלתי ניתן לזיהוי בהקשר החדש שלו. רוב העבודות המוקדמות שלו התמקדו בסידור מחדש של ברייקים ממוזיקת ג'אז ובלוז לתבניות מורכבות ומהירות יותר.

אלבומו החמישי Out From Out Where החל את המעבר ההדרגתי מחומרים מוקלטים בכך ששילב דגימות גיטרה מקוריות. הטכניקות שלו החלו להסתעף לעיצוב סאונד, לקיחת ברייק או כלי בודד, שינוי תדרים ספציפיים להפקת צלילים חדשים.  מגמה זו נמשכה דרך משחק הווידאו שלו Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory Soundtrack, ועד אלבומו השישי, Foley Room, בו כל חומרי המקור הוקלטו בשטח בעצמו.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טובין הוציא שבעה עשר אלבומי אולפן תחת כינויים שונים:

אמון טובין

  • Bricolage (1997)
  • Permutation (1998)
  • Supermodified (2000)
  • Out from Out Where (2002)
  • Foley Room (2007)
  • ISAM (2011)
  • Fear in a Handful of Dust (2019)
  • Long Stories (2019)
  • How Do You Live (2021)

פסקולים

  • Chaos Theory (2005)

אלבומי אוסף

  • Nomark Selects V.1 (2023)

Cujo

  • Adventures in Foam (1996)

Two Fingers

  • Two Fingers (2009)
  • Stunt Rhythms (2012)
  • Fight! Fight! Fight! (2020)
  • Cronos (2023) (with Muadeep)

Only Child Tyrant

  • Time to Run (2019)

Figueroa

  • The World As We Know It (2020)

Stone Giants

  • West Coast Love Stories (2021)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמון טובין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ AMON TOBIN: THE SOUND OF SCIENCE, DJMag.com, ‏2012-12-13 (באנגלית)
  2. ^ Dare, Christopher (24 באוקטובר 2002). "Amon Tobin Out From Out Where". Pitchfork Media. אורכב מ-המקור ב-7 בדצמבר 2008. נבדק ב-2008-10-02. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Young, Simon (1 באפריל 2003). "Amon Tobin". SoundOnSound.com. ארכיון מ-21 בנובמבר 2008. נבדק ב-2008-10-12. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Schreiber, Ryan (31 בדצמבר 1999). "Amon Tobin:Bricolage". Pitchfork Media. אורכב מ-המקור ב-12 בפברואר 2008. נבדק ב-2008-10-02. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Amon Tobin: Bricolage: Pitchfork Record Review, פיצ'פורק, אורכב בWayback Machine, ‏2008-02-12
  6. ^ Schreiber, Ryan (31 בדצמבר 1999). "Cujo: Adventures in Foam". Pitchfork Media. אורכב מ-המקור ב-16 באוגוסט 2000. נבדק ב-2008-09-27. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Supermodified review at Pitchfork". Pitchforkmeda.com. 31 בדצמבר 1999. ארכיון מ-13 בינואר 2009. נבדק ב-11 בדצמבר 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Stylus Magazine Supermodified review". Stylus Magazine. 1 בספטמבר 2003. אורכב מ-המקור ב-17 במאי 2008. נבדק ב-11 בדצמבר 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Out From Out Where review at Dusted Magazine". Dusted Magazine. 14 באוקטובר 2002. ארכיון מ-15 בינואר 2009. נבדק ב-9 בדצמבר 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Micallef, Ken (1 באפריל 2005). "UNDER A MICROSCOPE". Remix Magazine. אורכב מ-המקור ב-5 בדצמבר 2008. נבדק ב-2008-10-01. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Mixtapes, Tiny. "ChaosTheory". Chaos Theory OST. Tiny Mix Tapes. נבדק ב-2005-09-20.
  12. ^ 1 2 Amon Tobin: Enter the Foley Room, inthemix אורכב בWayback Machine, ‏2008-09-24
  13. ^ Hogwood, Ben (7 בפברואר 2007). "Amon Tobin – Chaos Theory (Ninja Tune)". MusicOMH.com. ארכיון מ-12 באוקטובר 2008. נבדק ב-2008-10-02. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ Gilbey, Sam (2005). "PIXELSURGEON – Interviews – Music – Amon Tobin". Pixelsurgeon. נבדק ב-2008-10-01.
  15. ^ Cooper, Sean (במרץ 2007). "Amon Tobin Bugs Out". Wired. Wired. 15 (4). נבדק ב-2008-10-09. {{cite journal}}: (עזרה)
  16. ^ 1 2 "Foley Room" (Press release). Ninja Tune. אורכב מ-המקור ב-14 בספטמבר 2008. נבדק ב-2008-10-02. {{cite press release}}: (עזרה)
  17. ^ Hitchings, Craig (9 בספטמבר 2007). "What are the weirdest instruments used in modern music?". MusicRadar. נבדק ב-2008-10-02. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "Amon Tobin reveals new 'indie rock' project, Only Child Tyrant". Resident Advisor Ltd. 5 ביוני 2019. נבדק ב-15 במאי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ "The Brazil-born, UK-based producer will release two new tracks on his subscription service, The Nomark Club, this Friday". Resident Advisor Ltd. 19 בדצמבר 2019. נבדק ב-20 בדצמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "Amon Tobin Makes Electronics Sound Human on Figueroa's 'The World As We Know It'". Exclaim!. 31 ביולי 2020. נבדק ב-26 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ Ewingpublished, Jerry (2021-05-08). "Amon Tobin announces new Stone Giants project". loudersound (באנגלית). נבדק ב-2022-07-09.
  22. ^ "Amon Tobin: How Do You Live (Album Review)". PopMatters (באנגלית אמריקאית). 2021-10-07. נבדק ב-2022-07-09.