אנוך ל. ג'ונסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנוך ל. ג'ונסון
Enoch L. Johnson
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 20 בינואר 1883
Galloway Township, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 בדצמבר 1968 (בגיל 85)
אטלנטיק סיטי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים אטלנטיק סיטי עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד Sheriff of Atlantic County, New Jersey (19081911) עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הרפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Mabel Jeffries עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנוך לואיס "נאקי" ג'ונסוןאנגלית: Enoch Lewis "Nucky" Johnson;‏ 20 בינואר 18839 בדצמבר 1968) היה בוס פוליטי של אטלנטיק סיטי, שריף של מחוז אטלנטיק, ניו ג'רזי, איש עסקים וראש ארגון פשע. הוא היה ה"בוס" הבלתי מעורער של קבלני הקולות ששלט באטלנטיק סיטי וממשלת מחוז אטלנטיק משנות העשרה של המאה ה-20 עד למעצרו, הרשעתו ומאסרו ב-1941. שליטתו במחוז נמשכה במשך שנות העשרים הסוערות כאשר אטלנטיק סיטי הייתה בשיא הפופולריות שלה כעיר מפלט מפני חוק היובש. בנוסף להברחת משקאות אלכוהוליים, היה ארגונו מעורב גם בעסקי הימורים וזנות.

שנותיו המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנוך לואיס ג'ונסון נולד ב-20 בינואר 1883, בגאלוויי, ניו ג'רזי לאי. סמית' ווירג'יניה ג'ונסון. כינויו "נאקי" נבע משמו הפרטי אנוך. ב-1886 אביו של אנוך נבחר כשריף של מחוז אטלנטיק לקדנציה של 3 שנים והמשפחה עברה להתגורר במאייס לנדינג הבירה האדמיניסטרטיבית של המחוז. האב שימש לסירוגין בתפקידי שריף של מאייס לנדינג וסגן שריף של אטלנטיק סיטי. יחד עם לואיס פ. סקוט וחבר הקונגרס ג'והן ג'. גארדנר היה סמית' חלק מהשלישייה הדומיננטית שחלשה על הממשל של אטלנטיק סיטי ומחוז אטלנטיק לפני עלייתו של לואיס קוהנלה. ב-1905, התמנה נאקי ג'ונסון לסגן השריף של אביו במאייס לנדינג. ב-1908 עם תום תקופת הכהונה של אביו נבחר נאקי לשריף של מחוז אטלנטיק, משרה בה החזיק עד שסולק ממנה בצו משפט ב-1911.

ב-1906 נישא נאקי לאהובתו בת העשרה, מייבל ג'פריס במאייס לנדינג.

ביסוס כוחו והשפעתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1909 נאקי מונה לעמדת כוח פוליטית חשובה מטעם המפלגה הרפובליקנית במזכירות המפלגה. ב-1911, הבוס פוליטי המקומי לואיס קוהנלה, נאקי ואחרים הואשמו בשחיתות. קוהנלה הורשע ונכלא, בעוד שנאקי זוכה מה שאפשר לו לרשת את קוהנלה כמנהיגו של אותו ארגון ששלט באופן אפקטיבי באטלנטיק סיטי המונהגת על ידי הרפובליקנים ובממשל של מחוז אטלנטיק. אטלנטיק סיטי הייתה יעד תיירותי, ומנהיגי העיר ידעו שהצלחתה כאתר נופש מותנת באספקה של כל רצונותיהם וצורכיהם של המבקרים בעיר. מה שהרבה מהמבקרים בעיר היו מעוניינים הייתה האפשרות לצרוך אלכוהול, להמר ולבקר אצל זונות. מנהיגי העיר הגיעו למסקנה שאם יאשרו קיומם של שירותים אלו יזכו ביתרון על פני מתחריהם. לפיכך הארגון שירש נאקי אפשר אספקת אלכוהול בימי ראשון (שבאותו הזמן נאסרה לפי החוק של ניו ג'רזי), הימורים וזנות, בתמורה לתשלום של דמי חסות של מספקי השירותים לארגון. התמיכה בהברחת המשקאות הזנות וההימורים התחזקה והתרחבה תחת שלטונו של נאקי. כמו כן עסק נאקי בפעילויות לא חוקיות נוספות כולל הצעות שוחד לחוזים ממשלתיים.

ב-1912 מתה מייבל אשתו של נאקי. לפי המדווח החל נאקי לצרוך משקאות אלכוהוליים לאחר מותה בעוד שלפני כן התנזר מאלכוהול.

במשך 30 שנות שלטונו החזיק במשרות רבות, כולל: אוצר המחוז, משרה שאפשרה לו לשלוט במשאבים הפיננסיים של המחוז, גזבר המחוז, מוציא לאור של עיתון שבועי, דירקטור של בנק, נשיא של חברת נדל"ן והלוואות ומנהל מבשלת שיכר בפילדלפיה. הוא דחה הצעות לרוץ כמועמד לסנאט של ניו ג'רזי משום שהאמין כי היה זה מתחת לכבודו של "בוס אמיתי" לעמוד בפני בחירות. בתור הרפובליקני בעל המעמד החזק ביותר בניו ג'רזי היה אחראי לבחירתם של מספר מושלים וסנטורים של ארצות הברית.

ב-1916 שימש נאקי כמנהל קמפיין הבחירות של המועמד הרפובליקני וולטר אי. אדג' שהצליח להיבחר למושל. בנוסף לגיוס כספים עבור אדג', שהיה אז סנאטור של ניו ג'רזי ממחוז אטלנטיק, קידם נאקי את בחירתו של אדג' על ידי גיוס תמיכתו של הבוס הדמוקרטי של מחוז הדסון פרנק הייג, שהסתייג מהמועמד הדמוקרטי אוטו וויטפן. אדג' התחייב לשתף פעולה עם הייג ובתמורה הורה הייג לאנשים בארגונו הדמוקרטי לחצות את הקווים ולהצביע עבור אדג' בפריימריז הרפובליקנים. הייג לא תמך בוויטפן בבחירות הכלליות מה שהוביל לבחירתו של אדג'. אדג' גמל לנאקי על ידי מינויו כפקיד בית המשפט העליון של ניו ג'רזי.

אטלנטיק סיטי בזמן תקופת היובש[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוחו של נאקי הגיע לשיאו בזמן תקופת היובש בארצות הברית שהוכרזה ב-1919 ונמשכה עד 1933. האיסור לא נאכף באפקטיביות באטלנטיק סיטי וכתוצאה מכך גדלה הפופולריות שלה בקרב הציבור האמריקני. בעקבות כך זכתה העיר לכינוי "גן השעשועים העולמי". נאקי תרם לפופולריות הזו כאשר בעזרת השפעתו וכוחו וידא שכל מי שמספק אלכוהול, מנהל בית בושת או עסקי הימורים לא יוטרד על ידי רשויות החוק כל עוד נאקי מקבל את חלקו מהרווחים. למעשה, רוב הכנסתו של נאקי הגיעה מהאחוזים שלקח על מכירת כל גאלון של אלכוהול בלתי חוקי, ועל עסקי הימורים וזנות באטלנטיק סיטי.

החוקרים טענו שהכנסתו של נאקי מ"עסקים בלתי מוסריים" עברה מעל ל-500,000 דולר בשנה (שווה ערך למעל ל-8 מיליון דולר ב-2019). הוא נסע בלימוזינה כחולה בשווי של 14,000 דולר עם נהג צמוד, ולבש בגדים יקרים כולל מעיל מפרוות רקון בשווי של 1,200 דולר. סמלו המסחרי היה פרח ציפורן אדום שנקטף באותו היום על דש בגדו. בשיא כוחו התגורר נאקי בסוויטה בעלת מספר חדרים בקומה התשיעית של מלון ריץ-קרלטון הממוקם בטיילת. במלון זה שנפתח ב-1921 ערך נאקי רבות ממסיבותיו הנוצצות. הוא נודע גם בכינוי "הצאר של ריץ" וגם בכינוי "האסיר של ריץ". הוא חילק כספים לנזקקים ביד רחבה והיה פופולרי בקרב האזרחים המקומיים שהפכו את שמו לאגדה.

מאז היווסדה, הייתה אטלנטיק סיטי כמו אתרי נופש קיציים אחרים תלויה בתיירות עונתית, והמאמצים לקדם תיירות במהלך החודשים הקרים נחלו כישלון. עם זאת, הזמינות החופשית של אלכוהול במהלך תקופת היובש בעיר הפך אותה לאתר המבוקש במדינה לעריכת כנסים. במאמץ לקדם תיירות על בסיס שנתי ולא עונתי הורה נאקי על בנייתו של היכל הכנסים של אטלנטיק סיטי. העבודה על היכל הכנסים החלה ב-1926 והוא נפתח במאי 1929. ההיכל המפואר והמתקדם שנבנה הכיל מה שהיה באותה תקופה החדר הגדול ביותר בהיסטוריה עם תצפית לנוף בלתי מופרע.

תחת נאקי ג'ונסון הפכה אטלנטיק סיטי לאחד מהנמלים המובילים לייבוא אלכוהול מוברח וב-1927 הוא הסכים לשתף פעולה בארגון רופף של מבריחי משקאות וגובי דמי חסות לאורך החוף המזרחי כשהם יוצרים את קבוצת השבעה. נאקי היה המארח של ועידת אטלנטיק סיטי ב-1929, מפגש של מנהיגי הפשע המאורגן בארצות הברית כולל אל קאפונה. לנאקי היה עוזר ומשרת אישי רוסי בשם לואיס קסל.

האשמות על העלמת מיסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו של נאקי ג'ונסון הוזכר לעיתים קרובות בסדרה של כתבות על פשעי מוסר באטלנטיק סיטי שפורסמו ב-1930 בניו יורק איבנינג שבבעלותו של איל העיתונות ויליאם רנדולף הרסט. לפי דיווחים מסוימים שרר "דם רע" בין השניים משום שנאקי הפך קרוב מידי לנערת שעשועים שהייתה הדייט הקבוע של הרסט בביקוריו באטלנטיק סיטי. בעקבות כך הפך נאקי למוקד לחקירה אינטנסיבית של הממשלה, לכאורה בשל תמיכתו של הרסט בבכירי ממשל מקורבים לרוזוולט.

ב-1933 הוכן על ידי הממשלה הפדרלית מסמך משפטי כנגדו בנוגע למיסים שלא שולמו להכנסות שהרוויח ב-1927. ב-1933 בוטל חוק היובש דבר אשר פגע קשות בתיירות לאטלנטיק סיטי, בהכנסותיו של ג'ונסון, ובכוחו הפוליטי. ב-10 במאי 1939 הועמד נאקי לדין באשמת העלמות מיסים בסך 125,000 דולר מההכנסות שקיבל ממפעיליהם של משחקי לוטו בלתי חוקיים בשנים 1935,1936 ו-1937. במשפט שהתנהל במשך שבועיים ביולי 1941 הורשע ג'ונסון ונשפט ל-10 שנים בבית כלא פדרלי ולקנס של 20,000 דולר.

ב-1 באוגוסט 1941, ג'ונסון אז בן 58, נישא לאמריקאית ממוצא שוודי, פלורנס "פלוסי" אוסבק בת 33 נערת שעשועים לשעבר מפילדלפיה לה היה מאורס במשך כ-3 שנים. 10 ימים לאחר מכן ב-11 באוגוסט 1941 הושם נאקי בכלא הפדרלי לואיסבורג.

בעקבות הרשעתו של נאקי ב-1941, החליף אותו פרנק ס. פרליי כמנהיגו הראשי של ארגון קבלני הקולות של אטלנטיק סיטי.

חנינה ושחרור מהכלא[עריכת קוד מקור | עריכה]

נאקי קיבל חנינה ב-15 באוגוסט 1945, 4 שנים לאחר מאסרו וקיבל עצמו את שבועת פאופר PAUPER'S OATH על מנת להימנע מתשלום הקנס של 20,000 דולר (שווה ערך ל-284,000 דולר נכון ל-2019).

לאחר שחרורו מהכלא התגורר ג'ונסון עם אשתו ואחיו בבית בבעלותם של קרובי משפחתו מצד אשתו בשדרת סאות' אלברון אטלנטיק סיטי. היו שחשבו שינסה להציג מועמדות בבחירות אך הוא נמנע מלעשות זאת. במקום זאת מצא משרה כסוכן מכירות. לעיתים הוזמנו נאקי ואשתו לאירועים פוליטיים וארוחות חגיגיות בהם הושיבו אותם בשולחנות הראשיים. נאקי הוסיף להתלבש בקפידה כולל הציפורן האדום בדש בגדו. ג'ונסון תמך בקביעות במנהיגותו של פרליי, וב-1952 כאשר ניצב ארגונו של פרליי בפני אתגר רציני בבחירות, ערך נאקי קמפיין עבורו באטלנטיק סיטי שהתמקד באזור הצפוני של השחורים בעיר בו שמר על הפופולריות שלו. אנוך ג'והנסון הלך לעולמו בבית האבות בנורת'פילד, אטלנטיק סיטי, ניו ג'רזי ב-9 בדצמבר 1968.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה אימפריית הפשע שעלתה לשידור ב-19 בספטמבר 2010 העוסקת בתקופת היובש מגלם סטיב בושמי את נאקי ת'ומפסון דמות המבוססת על אנוך ג'ונסון. יוצר הסדרה בחר בדמות בדיונית על מנת לתת חופש אומנותי לכותבי הסדרה. אחד ההבדלים המשמעותיים בין ג'והנסון לת'ומפסון הוא שנאקי האמיתי מעולם לא הרג אישית אדם כלשהו, ואין שום הוכחה שהורה למישהו אחר לבצע מעשי הרג זאת בניגוד לדמות בסדרה שמבצעת פעולות מסוג זה. הבדל נוסף שת'ומפסון בסדרה מתחרה בעסקיו הבלתי חוקיים עם ארגוני פשע שונים ומנהל איתם מלחמה בעוד שג'ונסון לקח את חלקו בהכנסות הבלתי חוקיות מאלכוהול מבלי להיכנס לעימותים ומלחמות עם ארגוני פשע. הבדל משמעותי נוסף הוא שג'ונסון נישא רק ב-1941 זמן רב לאחר מותה של אשתו הראשונה ב-1912 בעוד שת'ומפסון מתחתן פעם שנייה ב-1921.

בסרטו של לואי מאל "אטלנטיק סיטי" גנגסטר מזדקן בשם לו (ברט לנקסטר) מזכיר תקרית בה היה מעורב נאקי ג'ונסון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנוך ל. ג'ונסון בוויקישיתוף