אסטאש דשאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אסטאש דשאן
Eustache Deschamps
לידה 1340
Vertus, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1406 (בגיל 66 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האוניברסיטה הישנה של אורליאן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה צרפתית, צרפתית של ימי הביניים, סלובנית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה בלדה עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות Virelais, La farce de Maistre Trubert et d'Antrongnart, Le traicté de Getta et d'Amphitrion, Le miroir de mariage, Le dit des quatre offices de l'ostel du roy, L'art de dictier, Demoustracions contre sortileges, Le double lay de fragilité humaine, Chansons royaulx, Rondeaux, Lays, Ballades עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אסטאש דשאןצרפתית: Eustache Deschamps;‏ 13461406), משורר צרפתי בן ימי הביניים.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נולד בוורטי (Vertus) שבמחוז שמפאן, קיבל שיעורים בחריזה מגיום דה מאשו (Guillaume de Machaut) ומאוחר יותר למד משפטים באוניברסיטת אורליאן. הוא נסע לאורכה ולרוחבה של אירופה במסגרת תפקידו כשליח דיפלומטי של המלך שארל החמישי. אחוזתו נשדדה בידי האנגלים, ועל כן נהג לגדפם בשיריו הרבים.

דשאן כתב 1175 בלדות, ובשל כך לעיתים מייחסים לו את המצאת הסוגה. כל יצירותיו קצרות, פרט לאחת, סאטיריות ברובן, הן תוקפות את האנגלים, אותם הוא החשיב לשודדי ארצו, ואת העשירים המדכאים את העניים. הסאטירות שלו כוונו גם נגד פקידים ועובדי ציבור מושחתים, אך שנינותו גרמה לו אולי לאבד את משרתו כפקיד אכיפת חוק בעיר סֶנְליס. בשנת 1392 הוא כתב מסה על החריזה הצרפתית, בשם "L'Art de dictier".

יצירתו השירית הארוכה היחידה, "Le Miroir de Mariage" שמה ואורכה כ-13000 שורות, היא שיר סאטירי שנושאו הנשים. יצירה זו השפיעה על המשורר והסופר האנגלי בן-זמנו ג'פרי צ'וסר, שעשה שימוש במוטיבים מתוכה ביצירותיו שלו, בהן "סיפורו של הסוחר" ב"סיפורי קנטרברי". נראה שצ'וסר נמנה עם האנגלים הבודדים שהתחבבו על דשאן, שכן זה האחרון חיבר לכבודו בלדה המהללת אותו כמשורר וכמתרגם נפלא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אסטאש דשאן בוויקישיתוף