אשור-דן השני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אשור-דן השני
לידה המאה ה־10 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה המאה ה־10 לפנה״ס כנראה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אשור עריכת הנתון בוויקינתונים
מלך אשור
935 לפנה״ס – 912 לפנה״ס
(כ־23 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אשור-דן השני היה מלך אשור בשנים 934–912 לפנה"ס, ירש את אביו תגלת פלאסר השני.

אשור נעורה מרבצה בשנת 934 לפנה"ס עם עלייתו של אשור-דן השני לכס המלוכה. מלך זה הוא הראשון עליו קיימות ידיעות על מסעות מלחמה לאחר תקופה ארוכה של העדר אזכור למסעות כאלו בכתובות אשוריות. מימיו החלו להגיע גם 'אנלים' (לוחות שנה מלכותיות) מסודרים.

מבין האזורים המזוהים אליהם ערך אשור-דן השני מסעות, יש למנות שלושה מסעות נגד הארמים במערב, נגד ארץ כותמוחי באזור מלטיה באסיה הקטנה, נגד ארץ מוצרי (ג'בל מקלוב), הנמצאת כ-45 ק"מ מצפון-מזרח לנינוה, ונגד ארץ כירורי שבין נינוה לאגם אורמיה. מסעות אלו נערכו, אם-כן, בכיוון מערב, צפון ומזרח, וחלקם היו ארוכים. בתיאור מסעות אלו התגלתה מדיניות אשורית חדשה כלפי האזורים הנכבשים: סיפוחם לממלכת אשור. מדיניות זו ננקטה כלפי המדינות הארמיות הקרובות לממלכת אשור. במקביל, וככל הנראה במטרה לשקם את השבויים על ידי השלל שהביא עמו אשור-דן השני ממסעותיו, הוא ביצע פעולות פיתוח בכל ממלכת אשור, וכך הוא כתב: "בכל ארץ אשור בניתי בניינים ועשיתי מחרשות. הגדלתי אוצרות התבואה מעל לאלו שהיו בימי אבותי והגדלתי את מספר הסוסים".

על פעולות הבניה שלו יש בידינו עדויות משלימות מכתובת הבניה שלו שנחשפה בעיר אשור, בה הוא מספר על כך שהקים את "שער עובדי המתכת" – השער הראשי של העיר אשור לכיוון מערב, דבר המרמז על חידושה של התנועה המסחרית בימיו מערבה.

אחרי מותו, עלה לשלטון בנו, אדד ניררי השני.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם:
תיגלת פלאסר השני (935 – 966)
מלכי אשור
שנים 934 עד 912 לפנה"ס
הבא:
אדד נִרַרִ השני (911 – 891)