בירה בצ'כיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בירה בצ'כיה
České pivo
פילזנר אורקוול
פילזנר אורקוול
סוג היבט של איזור גאוגרפי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תעשיית הבירה הצ'כיתצ'כית: České pivo) יש היסטוריה ארוכה באזור שהוא כיום צ'כיה, החל מהבירה שבושלה במנזר בז'בנוב (Břevnovský klášter) בשנת 993.[1] העיר ברנו קיבלה את הזכות לבשל בירה מהמאה ה-12, בעוד שלפלזן ולצ'סקה בודייוביצה, היו מבשלות בירה במאה ה-13.[2]

הבירות הצ'כיות הנפוצות ביותר הן לאגר חיוורות מסוג פילזנר, עם צבע זהוב שקוף אופייני, קצף גבוה וטעם קל יותר. צריכת הבירה לנפש בצ'כיה היא מהגבוהות בעולם.[3]

מבשלות הבירה הצ'כיות הגדולות ביותר הן פילזנר אורקוול, סטארופרמן ובודווייזר בודוואר. מותגים נמכרים אחרים כוללים את קרושוביצה.[4]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוס בירה כהה לא מסוננת ממבשלת U Fleků
מפת צ'כיה מורכבת מפקקי בקבוקי בירה

ההיסטוריה של הבירה בצ'כיה המודרנית, היסטורית בוהמיה, מוראביה ושלזיה, חוזרת עוד לפני ההגירה הסלאבית לתוך האזור הזה במאה ה-6, אם כי המרכיבים, כלומר החומרים, היו שונים מאלה שמשמשים כיום.

כשותנית גדלה ומשמשת בבישול בירה ומיוצאת לתיבול הבירה מאז המאה השתים עשרה. ברוב העיירות של מחוזות צ'כיה דהיום הייתה לפחות מבשלת בירה אחת, כאשר ערי המבשלה המפורסמות ביותר בבוהמיה הן צ'סקה בודייוביצה, פלזן ופראג. עיירות אחרות עם מבשלות בירה כוללות את רקובניק (אנ'), ז'אטץ, וטרבון (אנ').

בירה בצ'סקה בודייוביצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בודוויזר בודוואר בבוהמיה הדרומית

בעיר צ'סקה בודייוביצה יש שתי מבשלות בירה עיקריות: Budějovický měšťanský pivovar (Budweiser Bier) ו-Budějovický Budvar np (Budweiser Budvar).

העיר הייתה ידועה במשך מאות שנים בעיקר בשמה הגרמני, Budweis. יצור הבירה בעיר מתועד למאה ה-13. המבשלה המודרנית Budějovický měšťanský pivovar נוסדה בשנת 1795 בשם Bürgerliches Brauhaus Budweis והיא מבשלת הבירה הוותיקה בעולם המשתמשת במונח "בודוויזר". בשנת 1895, מבשלת בודויזר בודוואר (Budějovický Budvar) נפתחה כאלטרנטיבה צ'כית אתנית ל-Budějovický měšťanský pivovar שנשלטה על ידי גרמניה.

בשנת 1876 החלה מבשלת הבירה האמריקאית אנהאוזר-בוש לייצר בירה תחת המותג באדוויזר (Budweiser). הדבר הוביל למחלוקת על הסימנים המסחריים של Budweiser, כאשר שתי החברות טענו לזכויות סימן מסחרי של השם. באיחוד האירופי Budějovický Budvar מוכר כמוצר עם מעמד גאוגרפי מוגן. בגלל מחלוקות כאלה, הבירה הצ'כית בודוויזר נמכרת בארצות הברית בשם Budvar ובקנדה בשם Czechvar, ואנהאוזר-בוש מוכרת את הבירה שלה תחת השם באד (Bud) ברוב האיחוד האירופי.

בירה בפלזן[עריכת קוד מקור | עריכה]

שער ראשי ב־Plzeňský Prazdroj, ביתו של פילזנר אורקוול

פילזנר אורקוול הייתה הבירה מסוג פילזנר הראשונה בעולם. בשנת 1842, מבשלה בפלזן העסיקה את יוזף גרול, מבשל גרמני שהיה מנוסה בשיטת הלאגר הבווארית להכנת בירה. בירה בפלזן באותה תקופה לא הייתה באיכות טובה במיוחד, והם היו צריכים להתחרות. גרול פיתח בירת פילזנר מוזהבת, בירת הלאגר הבהירה הראשונה שנרקחה אי פעם. הוא הפך להצלחה מיידית ויוצא לכל רחבי האימפריה האוסטרית. רכבת מיוחדת של בירה נסעה מפלזן לווינה בכל בוקר. ייצוא בירה צ'כית הגיע לפריז ולארצות הברית עד 1874.

בירה בפראג[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק גדול מההיסטוריה של הבירה של צ'כיה קשור למנזרים השונים בעיר, כאשר הבירה תועדה לראשונה במנזר Břevnov הבנדיקטיני בשנת 993 לספירה. כמו כן, נרשם כי בשנת 1088 לספירה, המלך ורטיסלאוס השני העניק מעשר כשותנית לקנונים של קתדרלת וישהראד על מנת לבשל בירה.[5]

כיום, ייצור הבירה בפראג מגוון למדי, כאשר סטארופרמן היא המבשלה התעשייתית היחידה. פאב הבירה[דרושה הבהרה] הוותיק ביותר הוא U Fleků, שנוסד בשנת 1499 ומאז מבשל בירה. רוב מבשלות הבירה והפאבים האחרים בפראג הוקמו לאחר 1989 ובמיוחד לאחר 2000.

בירה בז'אטץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסורת של בישול בירה בז'אטץ משתרעת על פני 700 שנה. מבשלת Žatec נמצאת בבעלות קבוצת קרלסברג מאז 2014. בעבר, היא הייתה בבעלות מלאה של Kordoni Holding Limited, שבסיסה בניקוסיה, בקפריסין. כשותנית זאץ, זן "אצילי" של כשותנית היוותה יותר מ 23 הכשותנית של 2009 ששימשה לבישול בירה בצ'כיה, וחייבת את שמה לשם הגרמני (Saaz) של העיר Žatec.[6]

בירה בברנו ובדרום מורביה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוראביה הדרומית ידועה בייצור יין, ויש רק מעט מבשלות בירה גדולות, בהם Starobrno בברנו ובצ'רנה הורה, אם כי מאז שנות ה-2000, Akciový Pivovar Dalešice, Pegas וריכרד צוברים פופולריות, למרות ייצור קטן יותר.[7]

קטגוריות בירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוס לאגר צ'כי

רוב הבירה שנרקחה בצ'כיה היא פילזנר לאגר. בירות צ'כיות משתנות מצבע חיוור (světlé), דרך ענבר (polotmavé) וכהה (tmavé) עד לשחור (černé), ובחוזק בין 9-3% כוהל בנפח (ABV). בירת חיטה עם תסיסה עליונה (pšeničné pivo) זמינה גם כן.

בצ'כיה נהוג לתייג את חוזק הבירה לפי "סולם מעלות" (בצ'כית: stupňovitost). הוא מבוטא כאחוז משקל של סוכרוז ומשמש לציון אחוז במשקל התמצית (סוכרוז) בתמיסה. בבירה 12° יש 12% מהחומרים האלה מומסים במים. בירה 10° היא כ-4% כוהל בנפח, 12° היא כ-5%, ו-16° היא כ-6.5%.[8]

על פי החוק הצ'כי, קטגוריות בירה, ללא קשר לצבע או סגנון, הן:

  • lehké – בירה "קלה" שנרקחה מתחת ל-8° ועם פחות מ-130kJ ל-100 מ"ל
  • výčepní - בירה "חבית", אם כי ניתן לבקבוק, מבושלת בין 8° ל-10°
  • ležák – בירה "לאגר", מבושלת בין 11° ל-12.99°
  • speciál – בירה "מיוחדת", שנרקחה מעל 13°[9]

מוסדות מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבשלות בירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Plzeňský Prazdroj Group[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוסדה בשנת 1842, חברת הבירה הפופולרית ביותר בצ'כיה גדלה משמעותית מאז הקמתה.[10] נכון לעכשיו, קבוצת מבשלות הבירה Plzeňský Prazdroj מייצרת את הבירות הבאות: פילזנר אורקוול, Gambrinus, קוזל ורדגאסט. לקבוצה זו שלוש מבשלות נפרדות, שכל אחת מהן מייצרת בירה ספציפית משלה.

הבירות שלה נמכרות ביותר משלושים וחמש מדינות ברחבי העולם, Pivovary Staropramen היא יצרנית הבירה השנייה בגודלה בצ'כיה, כאשר הבירות העיקריות שלה הן סטארופרמן, Braník ו-Velvet.[11]

Budějovický Budvar[עריכת קוד מקור | עריכה]

בודוויזר היא אחת מחברות הבירה הגדולות בצ'כיה; מייצרת Budweiser, Budvar, Budweiser Budvar. השווקים העיקריים שלה מחוץ לצ'כיה הם גרמניה וסלובקיה.[12]

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בירה בצ'כיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Czech Beer". BeerTours. אורכב מ-המקור ב-31 ביולי 2019. נבדק ב-10 באפריל 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Plzen, Brewery Museum, House ref. no. 58". www.zcu.cz. אורכב מ-המקור ב-30 באוגוסט 2009. נבדק ב-27 באוגוסט 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Kirin Beer University Report Global Beer Consumption by Country in 2012". Kirin Holdings. נבדק ב-19 במאי 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Dvacet pivovarů, které jsou nejvíce vidět v médiích". ČeskéNápoje.cz (בצ׳כית).
  5. ^ "History of Beer". www.budejovickybudvar.com. אורכב מ-המקור ב-18 באוקטובר 2009. נבדק ב-10 בנובמבר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Hop Statistics – Hops Growers Union of the Czech Republic". czhops.cz. נבדק ב-5 בספטמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Guide to beer, pubs and alehouses in Brno
  8. ^ "Czech Beer Guide". www.czechbeerguide.com. אורכב מ-המקור ב-24 באוקטובר 2020. נבדק ב-2 באפריל 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Evan Rail, 2007. Good Beer Guide Prague and the Czech Republic: CAMRA Books
  10. ^ "Plzeňský Prazdroj, a.s." Prazdroj. נבדק ב-3 בדצמבר 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  11. ^ "Staropramen investoval 70 milionů korun do nových obalů na export". Pražský deník (בצ׳כית). 22 ביוני 2016. נבדק ב-3 בדצמבר 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  12. ^ "Last year Budweiser Budvar exported the most beer in its history - Budějovický Budvar, n.p." www.budejovickybudvar.cz. 2016. נבדק ב-3 בדצמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)