ברמונדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןברמונדי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: מקריני סנפיר
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: דקראים
תת־סדרה: דמויי-דקר
משפחה: לטסיים
סוג: נסיכה
מין: ברמונדי
שם מדעי
Lates calcarifer
בלוך, 1790
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברמונדי (שם מדעי: Lates calcarifer) הוא מין של דג גרם גדול ממשפחת הלטסיים וקרוב משפחה של הדג נסיכת הנילוס. דג זה חי בטבע במימי האזור האינדו-פסיפי בין דרום-מזרח אסיה עד צפון אוסטרליה במים מתוקים אך יורד גם למי הים. מקור שמו של הדג משפה האבוריג'ינית ופירושו "דג נהר גדול-קשקשים", אם כי השם המקורי ניתן לדגים מהסוג Scleropages ממשפחת גרום לשוניים.

הדג הופץ כדג מאכל מסחרי חשוב ברחבי העולם לבריכות דגים בין השאר: באזורים שונים באוסטרליה, ערב הסעודית, מלזיה, הודו, ישראל, תאילנד, בריטניה, ארצות הברית ופולין.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דג זה מגיע לגודל 0.6-1.2 מטרים בממוצע, והדג הגדול ביותר שנתפס הגיע לאורך 1.8 מטר ולמשקל 60 קילוגרם. הדג בעל גוף מוארך עם לסת גדולה ומעוקלת המתארכת מעבר לקו העין. הגב מקומר כלפי מעלה ובעל סנפיר גבי קטן ומצויץ וכן סנפיר נוסף דומה בקצה הגב. סנפירי החזה והשת קטנים וגם מצוייצים והזנב דמוי מניפה. צבעו של הדג כסוף-אפור אך בסביבות שונות הוא יימצא בהיר או כהה יותר.

הדג מצוי הן במי הים והן במים מליחים ואף מים מתוקים. המין לא נודד בין נהרות בשגרה. הוא מצוי במי חופים, לגונות, שפכי נהר ונהרות רדודים ומצוי רק במים חמימים. הדגים החיים במימי אגמי צפון אוסטרליה מנותקים מדגי הים ונבדלים מהם מעט גנטית. הדגים הצעירים חיים בים ובבגרותם עולים לנהרות. ההשרצה נערכת במים מליחים ובים.

דג זה הוא טורף גדול הניזון בראשית חייו מזואופלנקטון אך בהמשך ניזון מרכיכות, סרטנים ודגים קטנים יותר, כולל בני אותו מין, אותם הוא חוטף באמצעות פיו המגודל. בדג זה חלה דיכוגמיה (חילופי זוויג) ופרטים זכרים נהפכים לעיתים קרובות לנקבות. דגים החיים בשבי לעיתים ידלגו על שלב זה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברמונדי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ברמונדי באתר הרשימה האדומה של IUCN