לדלג לתוכן

ג'ורג' מייסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' מייסון
George Mason
לידה 11 בדצמבר 1725
מחוז פיירפקס, מושבת וירג'יניה, אמריקה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 באוקטובר 1792 (בגיל 66)
מחוז פיירפקס, וירג'יניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה וירג'יניה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Ann Eilbeck עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' מייסוןאנגלית: George Mason‏; 11 בדצמבר 1725 - 7 באוקטובר 1792) היה מדינאי אמריקאי, פוליטיקאי, אב מייסד וציר לוועידה החוקתית של ארצות הברית בפילדלפיה בשנת 1787, שם היה אחד משלושה נציגים אשר סירבו לחתום על החוקה. כתביו, כולל חלקים ניכרים מהחלטות פיירפקס משנת 1774, הצהרת הזכויות של וירג'יניה משנת 1776 וההתנגדויות שלו לחוקה (1787), השפיעו באופן משמעותי על המחשבה הפוליטית האמריקאית ואירועים היסטוריים. הצהרת הזכויות של וירג'יניה, שמייסון חיבר בעיקרה, שימשה בסיס למגילת הזכויות של ארצות הברית, שהוא נחשב לאביה.

מייסון נולד ב-1725 במחוז פיירפקס של ימינו, וירג'יניה. אביו טבע כאשר סערה הפכה את סירתו בעת שחצה את נהר הפוטומק בשנת 1735, כשמייסון היה כבן תשע. אמו ניהלה את אחוזות המשפחה עד שהגיע לבגרות. בשנת 1750, מייסון התחתן, בנה את היכל גנסטון (גנסטון הול) וחי את חייו של אציל כפרי, פיקח על אדמותיו, משפחתו ועבדיו. הוא שירת לזמן קצר בבית הנבחרים של וירג'יניה והתערב בענייני קהילה, לעיתים שירת עם שכנו ג'ורג' וושינגטון. כשהמתחים גברו בין בריטניה הגדולה למושבות צפון אמריקה, מייסון תמך בצד הקולוניאלי, תוך שימוש בידע ובניסיון שלו כדי לעזור למטרה המהפכנית, מצא דרכים לעקוף את חוק הבולים של 1765 ושירת בוועידה הרביעית של וירג'יניה התומכת בעצמאות ב-1775 ובוועידה החמישית ב-1776.

מייסון הכין את הטיוטה הראשונה של הצהרת הזכויות של וירג'יניה ב-1776, ודבריו היוו חלק גדול מהטקסט שאומץ על ידי ועידת וירג'יניה המהפכנית הסופית. הוא גם כתב חוקה למדינה. תומאס ג'פרסון ואחרים ביקשו שהוועידה תאמץ את רעיונותיהם, אך הגרסה של מייסון אומצה בכל זאת. במהלך מלחמת העצמאות האמריקנית, מייסון היה חבר בבית הנבחרים החזק של האספה הכללית של וירג'יניה, אך לצערם של וושינגטון ואחרים, הוא סירב לשרת בקונגרס הקונטיננטלי השני בפילדלפיה, תוך ציון התחייבויות בריאותיות ומשפחתיות.

ב-1787 נבחר מייסון לאחד מצירי מדינתו לוועידה החוקתית בפילדלפיה, נסיעתו הארוכה היחידה מחוץ לווירג'יניה. סעיפים רבים בחוקה הושפעו מתרומתו של מייסון, אך בסופו של דבר הוא לא חתם על הגרסה הסופית, תוך ציון היעדר כתב זכויות בין התנגדויותיו הבולטות. הוא גם רצה סיום מיידי של סחר העבדים ודרישת רוב לפעולות ניווט, מחשש שהגבלות על שילוח עלולות לפגוע בווירג'יניה. הוא לא הצליח להשיג את המטרות הללו בפילדלפיה ומאוחר יותר בוועידת האשרור של וירג'יניה משנת 1788. אבל המאבק הבולט שלו למען מגילת זכויות הוביל את עמיתו מווירג'יניה, ג'יימס מדיסון, להציג אותה במהלך הקונגרס הראשון ב-1789. תיקונים אלה אושרו ב-1791, שנה לפני מותו של מייסון. למרות שלא זכה להכרה רבה לאחר מותו, מייסון זכה מאוחר יותר להערכה במאות ה-20 וה-21 על תרומתו לווירג'יניה ולארצות הברית המוקדמת.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' מייסון בוויקישיתוף