ג'יימס מילר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: קישורים חיצוניים בגוף הטקסט במקום בהערות שוליים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: קישורים חיצוניים בגוף הטקסט במקום בהערות שוליים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך הוא אוסף של ציטוטים מתורגמים מכתבות שעסקו בנושא בתקשורת הבריטית, וכתוצאה מכך הערך כתוב לא בצורה אנציקלופדית ולא בצורה נייטרלית.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך הוא אוסף של ציטוטים מתורגמים מכתבות שעסקו בנושא בתקשורת הבריטית, וכתוצאה מכך הערך כתוב לא בצורה אנציקלופדית ולא בצורה נייטרלית.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
ג'יימס מילר
לידה 18 בדצמבר 1968
וויילס עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 במאי 2003 (בגיל 34)
רפיח, הרשות הפלסטינית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר דאונסייד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס הנרי דומיניק מילראנגלית: James Henry Dominic Miller;‏ 18 בדצמבר 19682 במאי 2003) היה מפיק, במאי וצלם ולשי. הוא פעל פעמים רבות בשיתוף פעולה עם סאירה שאה, עמה יסד חברת הפקות עצמאית בשם Frostbite Productions בשנת 2001. מילר נהרג מירי של חייל צה"ל ב-2 במאי 2003 בעודו מצלם את מוות בעזה, סרט תיעודי על חיי נערים צעירים ברפיח.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילר נולד בווילס, בן לקצין צבא ולמנהלת בית ספר. הוא גדל כקתולי באיים ההברידיים החיצוניים, שם הוצבו הוריו. בהמשך למד עיתונות ב"קולג' של לונדון לתקשורת". בשנת 1997 התחתן עם סופי וורן-נוט, ולזוג נולדו בן ובת.

מילר החל לעבוד כצלם עצמאי, ובשנת 1995 הצטרף לצוות Frontline News בתור צלם, מפיק ומנהל. בהמשך עבד גם עבור CNN ורשתות החדשות המובילות בבריטניה.

מילר עסק בקוסובו בצילומים בעבור חברת Hardcash Productions בנושא מעשי טבח שביצעו הסרבים בשנת 1999, והסרט זכה בפרס אמי ובפרס החברה המלכותית הבריטית לטלוויזיה. כן עסק מילר בצילום בלבנון, סודאן ואלג'יריה בעבור סוכנות ידיעות המלחמה Frontline Television News. הוא זכה בעשרות פרסים, ובהם פרס BAFTA, ה-Peabody ובפרס אמי, בעבור צילומים אלה ואחרים.

בשנת 2000 החל לעבוד עם סמירה שאה, והשנים נסעו למולדתה אפגניסטן על מנת לערוך צילומים בעבור הסרטים Beneath the Veil ו-Unholy War, שהופקו למען חברת Hardcash.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילר נהרג ב-2 במאי 2003, מירי של חייל צה"ל במהלך צילומי הסרט מוות בעזה, סרט תיעודי על חיי נערים צעירים ברפיח.

ב-6 באפריל 2006, חבר מושבעים בריטי בבית-המשפט St Pancras Coroner בלונדון פסק כי מדובר בהרג בלתי-חוקי ושמילר נפל קורבן לרצח.[1] צה"ל, מנגד, טוען כי לא הייתה כוונה לפגוע במילר.

בסרט התיעודי, מוות בעזה (שהושק על ידי HBO בשנת 2004) שמילר עסק בצילומו כשנהרג, נראים מילר ועמיתיו יוצאים מביתה של משפחה פלסטינית במחנה הפליטים של רפיח לאחר רדת החשיכה, בנושאם דגל לבן. הם צועדים כ-20 מטרים מחוץ למרפסת הבית כאשר נשמעת הירייה הראשונה. כעבור 13 שניות של דממה, זועקת שאה: "אנחנו עיתונאים בריטיים!" או-אז מגיעה ירייה נוספת, שפגעה במילר. הוא נורה בקדמת צווארו. הקליע, נורה על-פי מומחי הזיהוי הפלילי ממרחק של פחות מ-200 מטרים. מיד לאחר הירי הודיע דובר צה"ל שמילר נורה בגבו במהלך חילופי-אש. לאחר מכן הוא נסוג מגרסה זו. על-פי עדים לא היו כל חילופי-אש ולא נשמעים כאלה בקלטת ה-APTN.‏ [1][2]

דובר צה"ל פרסם את ההצהרה הבאה בתקשורת הבריטית עם מותו של מילר: "צבא ההגנה לישראל מביע צער על מותו של הצלם שחדר לאזור מלחמה. צלמים הנכנסים ביודעין לאזור מלחמה מסכנים את עצמם כמו גם את הכוחות, ובבירור מסתכנים בהיקלעות לאש-צולבת." דובר אחר של צה"ל תיאר את נסיבות המוות כנובעות מ"פעילות שהתרחשה בלילה, שבה כח [ישראלי] היה תחת אש ונאלץ להשיב אש בנשק קל". [3]

לאחר מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-9 במרץ 2005, הודיעה הפרקליטות הצבאית על סגירת תיק מילר, והכריזה כי הקצין שנחשב לאחראי לירי לא יועמד לדין. דובר צה"ל הודיע שנערכה חקירת מצ"ח על האירוע אך מצ"ח לא הצליחה לבסס תשתית ראייתית להגשת כתב אישום נגד הקצין. בהודעה שיצאה לתקשורת הבריטית מטעם דובר צה"ל נמסר: "ממצאי המשטרה הצבאית מראים שסגן בצה"ל, הקצין המפקד על הכח הצבאי במקום האירוע, ירה לכאורה בכלי נשק ותוך הפרת הוראות הפתיחה באש של צבא ההגנה לישראל," נכתב בהודעה. "ברם, אין זה אפשרי מן הבחינה המשפטית לקשר ירי זה לירייה שפגעה במר מילר." דובר צה"ל הודיע שהקצין יישפט בדין משמעתי בגין שימושו החורג בכלי נשקו, [4]

לטענת ישראל, בעת שכוחות צה"ל חשפו מנהרה להעברת אמצעי-לחימה במבנה, נורה לעברם טיל נגד טנקים בעת שהשיבו אש לעבר מקורות שירו עליהם. ג'יימס מילר נפגע ככל הנראה בזמן חילופים אלה. אז הוא נהרג בעת שחולץ על ידי החיילים לצורכי טיפול. ישראל טענה שצלם אזרחי שנכנס ביודעין לשטח לחימה, במיוחד בלילה, מסכן את עצמו.

אלמנתו של מילר, סופי, אמרה בתגובה לתקשורת הבריטית: "דבר אינו יכול לבטא את זעמנו על כך שהמתנו שנתיים ימים ושמנו מבטחנו במערכת שכעת כשלה במשימתה, יש לנו עדיין תובעים החושדים ומוסיפים לחשוד בקצין, המפקד, אך יסתפקו בהליכים משמעתיים בשל חקירה ראשונית פגומה. האמת תצא לאור ואנו מקווים שמערכת הצדק הישראלית תעשה צדק. חקירה זו אינה משרתת את הצבא הישראלי, האזרחים הישראלים ההגונים, אותנו, משפחתו, ומעל הכל, את ג'יימס".

ב-2 במאי 2005, הגישה משפחתו של מילר תביעת נזיקין נגד ממשלת ישראל. המשפחה גרסה כי צה"ל לא נהג בזהירות המתחייבת בעת שהכוחות שנמנו על גדוד הסיור המדברי - פתחו בירי על מילר, שהניף דגל לבן. אלמנתו של מילר, סופי, סיפרה לתקשורת כי המשפחה נחושה לעשות צדק ולשים קץ ל"תרבות הפטור מעונש" בתוככי הצבא הישראלי: "אנו תקווה כי בד בבד עם ענישת האחראי למות ג'יימס תביא תביעה אזרחית מוצלחת לשינוי ובתוך כך עשויה לגרום לחיילי הצבא הישראלי לחשוב פעמיים בטרם ירו באזרחים חפים מפשע," אמרה לגרדיאן.

הפצ"ר המליץ שהקצין היורה יישפט בדין משמעתי אך מפקדו הצבאי, תת-אלוף גיא צור, דחה את ההמלצה.[2] החקירות העלו כי הירי היה מדויק, כזה של צלף.[3] החוקר העצמאי ובודק אמצעי הלחימה בדימוס כריס קוב-סמית' טען כי לא ניתן להעלות שום אפשרות לפיה הקצין ירה כתוצאה מתאונה. [5]

דניאל אדג', עמיתו של מילר, טען כי חיילי צה"ל הפעילו עליו לחץ לומר שהירייה הגיעה מפלסטינים. הוא סיפר לחוקרים: "הם ניסו לגרום לי באופן אישי לומר את המשפט "ג'יימס יכול היה להִיָּרוֹת על ידי פלסטיני", משפט שסרבתי לומר." [6]

ב-6 באפריל 2006, חבר המושבעים בבית המשפט סיינט פנקראס קורונר בלונדון פסק כי מותו של מילר היה הרג בלתי-חוקי, וקבע כי מילר נרצח. משפחתו של מילר לחצה על ממשלת בריטניה להבטיח כי רוצחו יועמד לדין, בהאשימה את הרשויות הישראליות ב"כישלון מביש לשמור על הסטנדרטים היסודיים והחד-משמעיים של המשפט ההומאניטארי הבינלאומי ומשפט זכויות האדם הבינלאומי."

בשנת 2009, לאחר דיונים משפטיים ממושכים, שילמה ישראל למשפחת ההרוג פיצויים בסך למעלה ממיליון ליש"ט. משרד המשפטים הבריטי התחייב שלא להגיש תביעות משפטיות נגד הקצין והחיילים המעורבים, או לבקש את הסגרתם [7].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]