מוות בעזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוות בעזה
Death In Gaza
בימוי ג'יימס מילר
הופק בידי ג'יימס מילר
סאירה שאה
ננסי אברהם
תסריט סאירה שאה
עריכה מישה מנסן-סמית'
שחקנים ראשיים ג'יימס מילר
סאירה שאה
מוזיקה ניק פאואל
צילום ג'יימס מילר
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה ערוץ 4 הבריטי
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה פסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין, פברואר 2004
משך הקרנה 80 דקות
שפת הסרט ערבית, אנגלית, עברית
סוגה סרט תיעודי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים 3 פרסי אמי, פרס BAFTA
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוות בעזה (Death In Gaza) בבימויו של ג'יימס מילר, הוא סרט תיעודי זוכה פרס אמי משנת 2004 המסקר את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הנפתח ביהודה והשומרון אך עובר לרצועת עזה ולבסוף מתמקד ברפיח במשך רוב הסרט. הסרט מלווה את חייהם של שלושה ילדים פלסטינים, אחמד (בן 12), מוחמד (בן 12) ונאג'לה (בת 16).

נושאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנושיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מגולל את קורותיהם של אנשים החיים את הסכסוך יום-יום, וכיצד הדבר משפיע על חייהם. בעיקר, הסרט עוסק בשבעה ילדי-סכסוך ובני משפחותיהם. לאחר סצנת פתיחה עזה וציורית שבה ישראל מממנת את פיצוץ מכוניתו של אזרח פלסטיני הנחשד על-ידה בתכנון פיגוע התאבדות, עד מעיר שזהו הדור הבא של האנשים באזור שיקבע האם ישררו בו מלחמה או שלום.

הסרט עוקב אחר הילדים בנדבכים שונים של חייהם: הוא מלווה אותם לבית הספר וללימודיהם בו, בזמן שהם מבלים בחיק משפחתם; בעת משחקיהם עם לוחמי ההתנגדות וסיועם להם, בהכנתם מטעני-נפץ תוצרת-בית ובשימושם נגד חיילים ואזרחים ישראלים, ובאבלם הלאומי והאישי עקב מותם של חבריהם ובני משפחתם.

מות-קדושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לזמן מה הסרט מתמקד במות-קדושים (אסתשהאד) ובעמדות האנשים ברפיח על מוות למען פלסטין והאסלאם. הוא מגולל בקצרה את סיפורו של נער רך בשנים שנורה למוות על ידי כוחות צה"ל שעה שתקף אותם, בדומה לגיבורי הסרט, אחמד ומוחמד, כמו גם נערים רבים אחרים ששמם לא נודע. הסרט עוקב אחר הנער בעודו מובא למרכז הרפואי, בעת הטיפול הראשוני בו, ועד למותו ולתגובה הכללית על כך, לתהלוכת הלוויה ולקבורה ולבסוף לחגיגות עקב הצלחתו להיות לשהיד.

מותו של ג'יימס מילר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעודו מצלם את הסרט, נהרג הבמאי-מפיק ג'יימס מילר מיריות כוחות צה"ל. מותו של מילר אירע לאחר שהוא ואנשי צוותו ניסו לגשת לנגמ"חון ישראלי בחשכת ליל, בעודם מעידים על נייטרליותם כעיתונאים באמצעים קוליים וחזותיים, בהם חבישת קסדות, אפודים עליהם נכתב "TV", ניפוף בדגל לבן והליכה בקצב איטי בשטח הפתוח.[דרוש מקור] בתחילה נורתה יריית אזהרה על ידי כוחות הצבא הישראלי, ואנשי הצוות חזרו על הדגשת נייטרליותם בכך שצעקו "אנחנו עיתונאים בריטים". שניות לאחר מכן, ירייה נוספת נורתה וג'יימר מילר נפגע בצווארו, ונהרג באופן מיידי.[דרוש מקור] דבר זה התרחש בעת שהצוות צילם פעילות צבאית מאחד מבתי הילדים ברפיח, בדרום רצועת עזה. לעומת זאת נטען כי מילר התרשל הן מבחינה מקצועית והן מבחינה מוסרית בזה שלא פעל לפי הנהלים משום שסיכן עצמו לשווא במקום להישאר בבית ממנו יצא שניות לפני שנורה למרות ידיעתו שכוח צה"ל בחוץ בכוננות.[דרוש מקור]

השלמת הסרט התיעודי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס מילר וצוותו התכוונו במקור לתאר את הסכסוך מנקודת מבטם של ילדים ישראלים, אך ג'יימס נהרג בטרם היה סיפק בידו להשלים את חלקו הישראלי של הסרט. מותו תפס חלק גדול מהסרט, עם הסבר על ידי הקריינית, סאירה שאה, בתחילת הסרט, והסיפור המלא ותגובות להריגתו בתום הסרט. בסוף הסרט מסופר כי הלוחמים הפלסטיניים הכינו כרזות בהן הוצג מילר כשהיד, ומוצגת הסתייגות לכך מטעם צוות הסרט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]