דג ושמו וונדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דג ושמו וונדה
A Fish Called Wanda
עטיפת ה-DVD של הסרט
עטיפת ה-DVD של הסרט
בימוי צ'ארלס קרייטון, ג'ון קליז עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מייקל שמברג עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ון קליז, צ'ארלס קרייטון עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ון ג'ימפסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'ון קליז
ג'יימי לי קרטיס
קווין קליין
מייקל פיילין
טום ג'ורג'סון
מוזיקה ג'ון דו פרה
צילום אלן יום עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 15 ביולי 1988
משך הקרנה 108 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט שוד, סרט קומדיית פשע, סרט קומדיה שחורה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 62,493,712 דולר
הכנסות באתר מוג'ו fishcalledwanda
פרסים פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר - קווין קליין
פרס באפט"א לשחקן המשנה הטוב ביותר - מייקל פיילין
סרט הבא Fierce Creatures עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דג ושמו וונדהאנגלית: A Fish Called Wanda) הוא סרט קולנוע בריטי מסוגת קומדיית פשע משנת 1988, בבימויו של צ'ארלס קרייטון על פי תסריט שכתבו קרייטון וג'ון קליז, ובכיכובם של קליז, קווין קליין, ג'יימי לי קרטיס ומייקל פיילין. הוא מגולל את סיפורו של שוד יהלומים שהסתבך, ועוסק רבות בקונפליקט התרבותי בין בריטים ואמריקאים.

קווין קליין זכה בפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על משחקו בסרט, והסרט היה מועמד לפרסי אוסקר גם על הבימוי והתסריט המקורי.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ורג' תומסון (טום ג'ורג'סון) הוא פושע לונדוני, המתכנן שוד יהלומים עם עוזרו הנאמן, קן (מייקל פיילין) הסובל מגמגום קשה. קן הוא אוהב בעלי חיים מושבע, ובדירת המסתור שלהם הוא מטפח אקווריום. במיוחד חביב עליו אחד הדגים באקווריום, סקלר בשם "וונדה".

ג'ורג' וקן נעזרים בשני אמריקאים לביצוע תוכניתם - וונדה גרשוויץ (ג'יימי לי קרטיס), אמנית רמאויות (על שמה קרא קן, המאוהב בה בסתר, לדג האהוב עליו "וונדה"), ואוטו (קווין קליין), רוצח שכיר ומומחה לכלי נשק, אנגלופוב שרואה בעצמו אינטלקטואל, אך למעשה הוא בור וטיפש. וונדה ואוטו הם נאהבים, אך מסתירים זאת מג'ורג' וקן ומציגים עצמם כאח ואחות, על מנת שוונדה תוכל להשתמש במיניותה כדי להפעיל עליהם מניפולציות בעת הצורך.

השוד מצליח והארבעה נמלטים מהזירה עם שלל יהלומים גדול, אך בעת בריחתם הם נראים במקרה על ידי קשישה המוליכה לטיול את שלושת כלבי ה"יורקשייר טרייר" שלה. הם מחביאים את השלל בכספת בבית מלאכה נטוש. מיד לאחר מכן, וונדה ואוטו מטלפנים למשטרה בשיחה אנונימית וגורמים למעצרו של ג'ורג'.

כאשר חוזרים וונדה ואוטו לבית המלאכה כדי לאסוף את השלל, הם מגלים להפתעתם את הכספת ריקה, ומתברר שג'ורג' וקן הקדימו אותם והעבירו את השלל למקום בלתי ידוע. וונדה - שעמדה להרוג את אוטו ולשמור את השלל כולו לעצמה - מחליטה לפתות את פרקליטו של ג'ורג', ארצ'י ליץ' (ג'ון קליז) כדי לחלץ מפיו את מיקום השלל. ליץ' כלוא בנישואין משעממים ולא מאושרים, ולו ולאשתו וונדי (מריה אייטקן) בת יחידה ומפונקת.

וונדה מצליחה במהלכיה, וליץ' - על אף היסוסיו ההתחלתיים, ועל אף ניגוד עניינים משפטי, מאחר שוונדה אמורה להעיד במשפטו של ג'ורג' - הולך ומתפתה. אוטו הקנאי מפריע לוונדה וליץ' פעם אחר פעם, ולבסוף מחליט ליץ', בצער רב, לשים קץ ליחסיהם.

בינתיים מטיל ג'ורג' על קן משימה - להרוג את הקשישה שראתה אותם בהימלטם מזירת הפשע, העדה היחידה שיכולה לזהות אותו. במהלך נסיונותיו להרוג אותה, הורג קן אוהב החיות בטעות את שלושת כלביה בזה אחר זה - דבר הגורם לו צער רב. עם זאת, לאחר שנהרג כלבה השלישי והאחרון, עוברת הקשישה התקף לב ומתה גם היא, וכך מוכתרת משימתו של קן, לבסוף, בהצלחה.

הריגתה של הזקנה מותירה את התביעה ללא עד, ובמצב עניינים שכזה ג'ורג' עלול להשתחרר - בניגוד לתוכניתם של וונדה ואוטו. לכן, במהלך משפטו של ג'ורג', מוסרת וונדה, שמעידה כעדת הגנה, דווקא עדות מרשיעה נגד ג'ורג'. ליץ' המופתע, שנתפס בלתי מוכן, קורא לה בטעות "יקירתי". אשתו, היושבת בקהל, מקבלת אישור לחשדותיה שבעלה מנהל רומן עם וונדה.

ג'ורג' חם המזג מאבד את שלוות רוחו כתוצאה מעדותה של וונדה ומנסה להסתער עליה. מהומה מתעוררת באולם המשפט והוא מפונה, עד שליץ' נותר בו לבדו. אשתו, שיורדת מיציע הקהל, סוטרת לו ואומרת לו שבכוונתה להתגרש ממנו.

ליץ' מבין שהן נישואיו והן הקריירה המקצועית שלו עומדים בפני סיום, ומחליט לשנות את תוכניותיו - מטרתו כעת היא למצוא את השלל ולברוח איתו ועם וונדה לדרום אמריקה. הוא משכנע את ג'ורג', כפרקליטו, לגלות לו היכן השלל בתמורה לעונש מופחת. ג'ורג' אומר לו שקן, הנמצא בדירת המסתור, יודע את מיקומם של היהלומים.

ליץ' יוצא במהירות במכוניתו אל הדירה, ובדרך מוצא את וונדה המנסה להימלט מבית המשפט ואוסף אותה למכוניתו. הוא מגלה לה שקן יודע את מיקום השלל. וונדה מגלה לו שברשותה מפתח של כספת בה מוחבא השלל, לאחר שמצאה אותו מוחבא באקווריום של קן.

בינתיים, בדירה, אוטו מגלה גם הוא שקן יודע את מיקום השלל. הוא קושר את קן וחוקר אותו, תוך כדי שהוא אוכל את דגי האקווריום שלו חיים אחד אחד כדי להפעיל על קן לחץ. לבסוף, כשהוא עומד לאכול את הדג האחרון - הדג ששמו "וונדה" - נשבר קן ומגלה לו את מיקום השלל, מלון סמוך לנמל התעופה הית'רו. הוא מגלה לו גם את מיקום המפתח, בתוך האקווריום, אך כשאוטו מגלה שהמפתח איננו הוא אוכל גם את "וונדה", למגינת לבו של קן. עם זאת, אוטו מבין שקן לא ידע שהמפתח כבר אינו נמצא במחבואו.

כאשר וונדה וליץ' מגיעים לדירה, עולה ליץ' במהירות במדרגות ומותיר את וונדה במכונית. אוטו, שירד בינתיים לרחוב, גונב את מכוניתו של ליץ' עם וונדה בתוכה, והשניים נוסעים לכוון נמל התעופה.

ארצ'י מנסה לחלץ במהירות מפיו של קן את יעד נסיעתם, אך הגמגום של קן מקשה עליו לגלות את היעד. לבסוף כותב קן את שם המלון על נייר, ולוקח את ליץ' בקטנועו לשם.

כל הארבעה מגיעים לבסוף לנמל התעופה הית'רו, לאחר שוונדה ואוטו מגיעים לשם עם שלל היהלומים במטרה להימלט ולעזוב את בריטניה. וונדה מצליחה, עם זאת, להערים על אוטו ולכלוא אותו בארון שירות, כאשר השלל כולו נשאר אצלה. אוטו נחלץ, נתפס בידי ליץ' המאיים עליו באקדח. אך מערים על ליץ' התמים ומתגבר עליו. הוא מוציא את ליץ' באיומי אקדח אל מסלולי נמל התעופה, לאזור מבודד הנמצא בשיפוץ, שם הוא מאיים להורגו תוך נאום בדבר עליונותם של האמריקאים על הבריטים.

ליץ' מבין את נקודת התורפה של אוטו, ומתגרה בו על חוסר יכולתם של האמריקאים לנצח במלחמת וייטנאם. כשאוטו המרוגז מחליט להשתיק את ליץ' ולהרוג אותו, הוא מגלה שהוא טבוע בתוך בטון נוזלי טרי באזור השיפוץ ואינו יכול להיחלץ. באותו הזמן מגיע לאזור קן, נוהג במכבש דרכים, ובכוונתו למחוץ את אוטו, כנקמה על כך שאוטו אכל את דגי האקווריום שלו. לאחר שהוא מוחץ את אוטו אל תוך הבטון הנוזלי, הוא מגלה גם שהגמגום שלו נעלם.

ליץ' ממהר לעלות למטוס לריו דה ז'ניירו, שם הוא פוגש את וונדה. אוטו, ששרד את דריסת המכבש של קן, מופיע בחלון המטוס ומפריע לשניים בפעם האחרונה, אך כשהמטוס ממריא הוא נסחף ונעלם.

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם שנבחר לדמותו של ג'ון קליז, "ארצ'י ליץ'", נגזר מארצ'יבאלד אלכסנדר ליץ', שמו האמיתי של קרי גרנט.

השם שנבחר לדמותו של תום ג'ורג'סון הוא משחק מילים על שמו, "ג'ורג' תומסון".

את בתו היחידה של ליץ' - דמותו של קליז - משחקת בתו של קליז גם בחיים, סינתיה קליז (בתו מנישואיו לשחקנית קוני בות'). סינתיה בחרה להופיע בסרט בשם במה כדי שלא תקושר לאביה, והיא מופיעה בסרט בשם סינתיה קיילור (שם הנעורים של סבתה מצד אמה).

ב-1989 מת כתוצאה מצחוק רופא-אוזניים דני, אולה בנצן, בעת שצפה בסרט. על פי ההערכה הדופק שלו הגיע ל-250–500 פעימות בדקה לפני שהכריע אותו דום הלב.

התוכנית זהו זה הפיקה בסוף העונה של 1988-1989 פרודיה על הסרט בשם דג ושמו זכריה. בפרק שחזרו בצורה מדוייקת למדי את עלילת הסרט בגרסא ישראלית מקומית.

קבלה ביקורתית ומסחרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לשבחים הן מצד הביקורת והן מצד הקהל, ולמספר פרסים חשובים. קווין קליין זכה בפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו כאוטו. קרייטון היה מועמד לפרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר וקרייטון וקליז היו מועמדים לפרס אוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר. מייקל פיילין זכה בפרס באפט"א לשחקן המשנה הטוב ביותר, וג'יימי לי קרטיס הייתה מועמדת לפרס באפט"א לשחקנית הטובה ביותר ולפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר.

מכון הסרטים האמריקאי דירג את הסרט במקום ה-21 ברשימת 100 הסרטים המצחיקים ביותר בכל הזמנים, רשימה שערך בשנת 2000.

הסרט זכה לדירוג 93% באתר הביקורות Rotten Tomatoes.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דג ושמו וונדה בוויקישיתוף