דום (זיכיון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Doom
הלוגו של הזיכיון
הלוגו של הזיכיון
יוצר ג'ון קארמק, ג'ון רומרו, אדריאן קארמק, קווין קלאוד, טום הול
פרסומים מודפסים
ספרים סדרת ספרי Doom ‏(1995-1996)
סדרת ספרי Doom 3 ‏(2008-2009)
קומיקס דום (1996)
סרטים וטלוויזיה
סרטים דום (2005)
דום: ההשמדה (2019)
משחקים
משחקים דום: משחק הלוח (2004)
משחקי וידאו דום (1993)
דום II: גיהנום על כדור הארץ (1994)
דום סופי (1996)
דום 64 (1997)
דום 3 (2004)
דום (2016)
דום הנצחי (2020)
שונות
דירוג 18+
https://slayersclub.bethesda.net

דום (באנגלית: DOOM, "אבדון") היא סדרת משחקי מחשב וזיכיון מדיה מאת id Software. סדרת המשחקים עוסקת בנחת חלל אלמוני, הידוע בקרב גיימרים בכינוי Doomguy (בתרגום חופשי: "איש האבדון" או "הבחור מדום") המשרת תחת תאגיד צבאי-תעשייתי בשם "איגוד התעופה והחלל" (Union Aerospace Corporation) ולוחם בשדים מהגיהנום ובסוגים נוספים של אל-מתים.

המשחק הראשון בסדרה נחשב אחד מחלוצי הז'אנר העתיד להיקרא בעתיד "משחקי יריות בגוף ראשון", וזאת בזכות תכונות חדשניות כגרפיקת תלת-מימד, אפשרות למשחק מרובה משתתפים ובתמיכה ביצירת הרחבות למשחק. מאז שחרורו, בשנת 1993, נמכרו מעל ל-10 מיליון עותקים של משחקי הסדרה, והפופולריות הרבה אליה זכו המשחקים גררה עימה גם הוצאה לאור של ספרים, חוברות קומיקס, משחקי לוח, ואף שני עיבודים קולנועיים.

דמותו של הסייברדמון מסדרת המשחקים ממוקמת במקום ה-69 ברשימת הנבלים הגדולים ביותר במשחקי וידאו, לפי IGN.[1]

המשחקים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1993-1997: עידן משחקי ה-DOS[עריכת קוד מקור | עריכה]

דום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דום (משחק וידאו, 1993)

המשחק הראשון בסדרה פותח על ידי id Software והופץ על ידי GT Interactive. המשחק, שעלילתו הפשוטה עסקה בנחת חלל אלמוני המשרת על כוכב מאדים ונאלץ ללחום בפלישה של שדים מהגיהנום, מהווה ציון דרך בתחומו בזכות שימושו בטכנולוגית דו-מימד הממומשת בצורה שמהווה אשליה שהמשחק הוא בתלת-מימד, באפשרות למשחק מרובה משתתפים ברשת מחשבים ובתמיכה ביצירת הרחבות אישיות למשחק (קובצי WAD). עקב הגרפיות של המשחקיות האלימה, עורר המשחק עם יציאתו מחלוקת בנוגע להשפעת משחקי מחשב על התנהגות האדם מחוץ לעולם המשחק. המשחק, שהופץ כתוכנה שיתופית והורד על ידי כ-10 מיליון אנשים בפרק זמן של שנתיים, העלה את הפופולריות של משחקי השלבים וייסד תת-תרבות משחק שלמה של משחקי יריות בגוף ראשון, הפופולרית עד ימינו. משחקי יריות בגוף ראשון ששווקו בשנות ה-90 אף כונו תכופות "שיבוטי דום".

ב-30 באפריל 1995 איד הפיצה מהדורה מחודשת של המשחק תחת השם "דום האולטימטיבי" (The Ultimate DOOM), שכללה פרק נוסף לקמפיין לשחקן יחיד בשם "ככלות בשרך" (Thy Flesh Consumed). בנוסף לכך, ב-22 במאי 2019, במלאת 25 שנה ליציאת המשחק, הוציא ג'ון רומרו חבילת הרחבה נוספת בשם "Sigil".

דום 2: גיהנום על כדור הארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דום II: גיהנום על כדור הארץ

משחק ההמשך פותח גם הוא על ידי id Software והופץ על ידי GT Interactive, ומשתמש באותו המנוע הגרפי ששימש את קודמו בסדרה. מבחינה עלילתית, המשחק ממשיך את העלילה מהנקודה בה נפסקה במשחק הקודם, ובמהלכה, גיבור המשחק הקודם חוזר לביתו שבכדור הארץ, ומגלה כי השדים מהגיהנום פלשו אליו, זרעו הרס וחורבן וגרמו למותם של מיליוני בני אדם, ועליו לגלות את מקור הפלישה ולעצור אותה. הצלחת המשחק גררה עימה חבילת הרחבה שיצאה ב-26 בדצמבר 1995 תחת השם "שלבים מתקדמים לדום 2" (Master Levels for Doom II), שכללה 21 שלבים נוספים.

מפתחת משחקים בשם TeamTNT הוציאה ב-17 ביוני 1996, על בסיס דום 2, משחק עצמאי בשם Final Doom ("דום סופי") שהוא למעשה איחוד של שני מודים שהחברה פיתחה קודם לכן, TNT: Evilution ו-The Plutonia Experiment, ביחד עם גרפיקה חדשנית יותר, שלבים חדשים, מוזיקה וקטעי מעבר, יחד עם יתר האלמנטים משני המשחקים הקודמים.

דום 64[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דום 64

נחשב כהמשך רשמי של דום 2, אף על פי שלא פותח על ידי איד אלא על ידי חברה חיצונית בשם Midway Games, וממשיך את עלילתו, כאשר במשחק זה מתרכז סביב ניסיונו של גיבור שני המשחקים הקודמים לעצור ניסיון פלישה עתידי של צבאות הגיהנום אל כדור הארץ. אף על פי שהמשחק פותח אך ורק עבור נינטנדו 64, המשחק יצא גם למחשב האישי ולקונסולות הדור השמיני ב-20 במרץ 2020, יחד עם הכותר החדש בסדרת המשחקים, בצעד ששייך "רשמית" את המשחק כחלק מהקאנון של משחקי דום.

2004-2012: דום 3 וגלגוליו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דום 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דום 3

פותח על ידי איד והופץ על ידי Activision. זהו עיבוד מחודש ועתיר גרפיקה לעלילת המשחק המקורי, ומשתמש במנוע החדשני id Tech 4 שהציג שלל יכולות גרפיות מתקדמות. המשחק מהווה אתחול לסדרת המשחקים, ועל כן מבטל כמעט לגמרי את אירועי הכותרים הקודמים בסדרה. מבחינת משחקיות, דום 3 נחשב למשחק בהילוך יותר "איטי" מאשר קודמיו, ומוטיב האימה בולט בו הרבה יותר. זהו המשחק המצליח ביותר בסדרה עד כה, עם מכירות של מעל ל-3.5 מיליון עותקים.

דום 3: תחייתו של הרוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבילת הרחבה עצמאית לדום 3, שאינה דורשת את המשחק המקורי על מנת לפעול. פותחה על ידי איד בשיתוף אולפן המשחקים Nerve Software למחשב האישי (Windows ולינוקס) ולקונסולת האקס בוקס. היא שוחררה ב-3 באפריל 2005 עבור המחשב ו7 חודשים מאוחר יותר עבור האקסבוקס. עלילת המשחק מהווה המשך ישיר לאירועי המשחק הקודם,

Doom 3: BFG Edition[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהדורה מחודשת של דום 3, והכותר הראשון שיצא בסדרה מאז שזכויות ההפצה עברו מידי Activision לידי Bethesda Softworks. המשחק משתמש בגרסה מחודשת ומלוטשת של מנוע id Tech 4, וכולל התאמות לחומרת מחשב מודרנית, לקונסולות הדור השביעי, וכן תמיכה במשקפי תלת-מימד. המהדורה המחודשת כוללת את דום 3, חבילת ההרחבה "תחייתו של הרוע", וכן פרק עלילתי חדש בשם "The Lost Mission".

2016 ואילך: אתחול מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

דום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דום (משחק וידאו, 2016)

פותח על ידי חברת id Software ויצא לאור על ידי Bethesda Softworks, ומהווה את הכותר המרכזי הרביעי, לאחר תהליך פיתוח ארוך ורב-מכשולים שהחל עוד ב-2007 כמשחק המשך למשחק דום 3, והחל מחדש בשנת 2011 כאתחול מחדש נוסף לסדרת המשחקים. המשחק מהווה, למעשה, "חזרה למקורות", לאופי ולתכונות שאפיינו את משחקי הסדרה בראשיתה, תוך כדי זניחת אלמנטי האימה שאפיינו את דום 3 וגרסאותיו. עם מכירות של מעל ל-2 מיליון עותקים ברחבי העולם (נכון ל-2017), וזכייה במספר תוארי "משחק השנה", זהו אחד מהמשחקים המצליחים ביותר בסדרה. בדומה למשחק הראשון, עלילת המשחק מתרכזת סביב גיבור המשחק - המכונה Doom Slayer - המוצא את עצמו כבול במתקן דמוי-סרקופג בבסיס צבאי על כוכב מאדים, אליו פלשו שדים מהגיהנום, ועליו לגלות את מקור הפלישה ולעוצרה תוך כדי גילוי הסיבות שהובילו לאירועים אלו.

דום הנצחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דום הנצחי

פותח על ידי חברת id Software ויצא לאור על ידי Bethesda Softworks, ומהווה את משחק ההמשך לאתחול מ-2016. במשחק זה, שעלילתו מתרחשת זמן קצר לאחר סיום המשחק הקודם, על גיבור המשחק להתמודד מול צבאות הגיהנום שפלשו לכדור הארץ וזרעו בו הרס וחורבן, וכמו כן לעצור גזע תבוני עוין המפקד על פלישת הגיהנום ומבקש להכחיד את האנושות. ב-20 באוקטובר 2020 יצאה חבילת ההרחבה הראשונה למשחק, "האלים העתיקים - חלק 1", הממשיכה מבחינה עלילתית את אירועי המשחק. החלק השני להרחבה עתיד להשתחרר אף הוא במהלך 2020, יחד עם יציאת המשחק לקונסולות הדור התשיעי.

משחקי ספין-אוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדיות נוספות בזיכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת ספרי Doom[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 1995–1996, יצאה לאור סדרה של 4 ספרים המבוססים באופן רופף למדי על עלילת שני המשחקים הראשונים בסדרה. הספרים, מאת היוצרים האמריקניים דאפיב אב יו ובראד לינהוויבר, מסופרים מנקודת מבטו של פלין "פליי" טאגרט, חייל בחיל הנחתים האמריקני שהוצב במשימה על כוכב מאדים, יחד עם חברי צוותו. בסדרת הספרים הזו, האלמנטים המיסטיים שאפיינו את משחקי הסדרה כמעט ואינם קיימים, הגיהנום כמעט ואינו מוזכר והיצורים כנגדם בני האנוש נלחמים הם תוצרי הנדסה גנטית על ידי גזע חוצני מתקדם, ולא שדים מהגיהנום.

הסדרה כוללת ארבעה ספרים. אף אחד מהם לא תורגם לעברית.

  • DOOM: Knee-deep in the dead (דום: שקוע עד צוואר במתים) (1995)
  • DOOM: Hell on Earth (דום: גיהנום על כדור הארץ) (1995)
  • DOOM: Infernal Sky (דום: שמי התופת) (1996)
  • DOOM: Endgame (דום: סוף המשחק) (1996)

סדרת ספרי Doom 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת ספרים מאת מתיו ג' קוסטלו, ששימש גם כתסריטאי עבור דום 3 וחבילת ההרחבה Resurrection of Evil, ומבוססת עליהם, אם כי בשינויים קלים. בסדרה מופיעות דמויות לא מעטות שהופיעו בדום 3, כגון ד"ר בטרוגר, הנבל הראשי, והמפקד קלי. גם ספרים אלו לא תורגמו לעברית.

הסדרה כוללת שני ספרים:

  • Doom 3: Worlds on Fire (דום 3: עולמות בוערים) (2008)
  • Doom 3: Maelstrom (דום 3: המערבולת) (2009)

חוברות קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוברת קומיקס שנכתבה על ידי סטיב בהלינג ומייקל סטיוארט ואוירה על ידי טום גרינדברג (המאייר של סדרת "הגולש הכסוף") יצאה לאור במאי 1996 בהוצאת מארוול קומיקס.

משחקי לוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004 יצא לאור משחק לוח, פרי עבודתו של מעצב המשחקים קווין וילסון, בשם Doom: The Boardgame. מפיצת המשחק, Fantasy Flight Games, הפיצה את המשחק בשתי מהדורות: המהדורה המקורית מבוססת בעיקרה על דום 3, והמחודשת, שיצאה בשנת 2016, מבוססת בעיקרה על הכותר שיצא באותה השנה.

סרטי קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

דום (2005)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דום (סרט)

סרט מדע בדיוני מבית סרטי יוניברסל, המבוסס באופן רופף על סדרת המשחקים, ובפרט על דום 3. בסרט כיכבו, בין היתר, דווין "דה רוק" ג'ונסון, קארל אורבן ורוזמונד פייק. למרות תקציב העתק שהושקע בו (בין 60 ל-70 מיליון דולר), הסרט נחשב לכישלון קופתי, עם רווחים של 58 מיליון דולר בלבד ברחבי העולם, ולביקורות שליליות. ג'ונסון היה מועמד לפרס פטל הזהב על תפקידו בסרט.

דום: ההשמדה (2019)[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיבוד קולנועי נוסף, אף הוא מבית סרטי יוניברסל, ומככבים בו בין היתר איימי מנסון ודומיניק מפהאם. הסרט, ששוחרר באוקטובר 2019, לא הופץ לבתי הקולנוע אלא רק למדיה הביתית (DVD ובלו-ריי).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דום בוויקישיתוף
  • דום, באתר PCGamingWiki (באנגלית)
  • דום, באתר TVTropes (באנגלית)
  • דום, באתר Moby Games (באנגלית)
  • ספרי הזיכיון, באתר Good Reads (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]