דייב מאסטיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת, דרושה ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת, דרושה ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
דייב מאסטיין
David Scott Mustaine
מאסטיין בהופעה, מרץ 2009
מאסטיין בהופעה, מרץ 2009
לידה 13 בספטמבר 1961 (בן 62)
לה מסה, קליפורניה, ארצות הברית
שם לידה דייוויד סקוט מאסטיין
מוקד פעילות לוס אנג'לס עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1978–2002, 2004
מקום לימודים תיכון מרינה עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מוזיקאי, זמר, משורר, מפיק, מלחין
סוגה ת'ראש מטאל
סוג קול בריטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה חשמלית: גיטרות דין, ג'קסון קינג V, אי.אס.פי
חברת תקליטים לאוד, קומבט, קפיטול רקורדס, סנקטוארי, Roadrunner Records, טריידקראפט
שיתופי פעולה בולטים מגאדת', מטאליקה, MD.45, Red Lamb
צאצאים אלקטרה מאסטיין עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
www.megadeth.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד סקוט "דייב" מאסטייןאנגלית: David Scott "Dave" Mustaine; נולד ב-13 בספטמבר 1961 בקליפורניה, ארצות הברית) הוא מוזיקאי אמריקאי ממוצא יהודי. סולן, גיטריסט וליריקן בז'אנר הת'ראש מטאל. נחשב לאחד מכוכבי המטאל המצליחים והפופולריים בעולם.

דייב מאסטיין הוא אחד המייסדים, הסולן והגיטריסט של להקת הת'ראש מטאל מגאדת'. נחשב לאחד החלוצים של ז'אנר הת'ראש מטאל. ב-1981 היה מחבריה הראשונים של להקת מטאליקה אך פוטר מן הלהקה עוד בתחילת דרכה על רקע התנהגותו הבעייתית.

מאסטיין הוא יהודי על פי ההלכה - הוא נולד לאם (אמילי דייוויד) יהודייה אשכנזית, ולאב (ג'ון ג'פרסון מאסטיין) נוצרי ממוצא צרפתי ופיני. חונך על פי המסורת של עדי ה', אך כיום חי את חייו כנוצרי שנולד מחדש.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקופת מטאליקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1981 פרסם לארס אולריך, מתופף להקת מטאליקה, מודעה בעיתון מקומי בחיפוש אחר גיטריסט מוביל. באותה התקופה עזב מאסטיין את להקתו הראשונה שנקראה Panic. מאסטיין נתקל במודעה והלך לחזרה של מטאליקה. מיד בסיום החזרה מאסטיין צורף כחבר להקה. לפי דבריו: "הייתי משוכנע שאני צריך להיות בלהקה והלכתי לחזרה, כיוונתי את הגיטרה שלי בזמן ששאר חברי הלהקה הלכו לחדר אחר. הם לא דיברו אלי אז נכנסתי לחדר ואמרתי: 'אז? אני בלהקה?' והם השיבו: 'ועוד איך'. "לא האמנתי כמה קל זה היה והצעתי להם לקחת כמה בירות ולחגוג".

אך חברותו של מאסטיין במטאליקה לא ארכה יותר משנתיים. לילה אחד, בהיותו שיכור, רוקן מאסטיין פחית בירה מלאה אל תוך גיטרת הבס של הבאסיסט של מטאליקה דאז רון מק'גובני. כאשר מק'גובני ניסה לנגן ביום שלמחרת על הגיטרה בס הוא חטף הלם חשמלי. בעקבות זאת, חברי הלהקה הזהירו את מאסטיין בפעם האחרונה שלא להמשיך במעשי הקונדס המוגזמים שלו. אך למרות זאת הוא המשיך. באחד הימים הוא הגיע עם אחד הכלבים שלו לחזרות. הכלב קפץ על הרכב של מק'גובני ושרט את הצבע. בתגובה, צעק ג'יימס הטפילד (סולן מטאליקה) על דייב ואף בעט בכלבו. מאסטיין, מצידו, לא נשאר חייב, תקף את הטפילד ואת מק'גובני וקילל את אולריך.

באפריל 1983, מאסטיין פוטר רשמית מהלהקה, בגין בעיות שתייה וסמים ובשל התנגחויות אגו בלתי פוסקות בינו לבין הטפילד. מתוך ריאיון עם בריאן סלגל, המנהל הראשון של מטאליקה: "דייב היה בחור מוכשר במידה שלא תאומן, אך הייתה לו בעיה גדולה עם אלכוהול וסמים. עם הזמן הוא נהרס והשתגע, מטורף זועם, ושאר הבחורים כבר לא יכלו להתמודד איתו יותר. אני מתכוון, כולם שתו כמובן, אבל דייב שתה יותר... הרבה יותר. יכולתי לראות שלכולם כבר נמאס לראות אותו שותה עד שיוצאת נפשו ממנו". במשך השנים נעשה פיוס חשאי בן הטפילד ומאסטיין ב-2007 חשף הטפילד את הקשר שנערך בן הלהקות ובמהלך הופעה במקסיקו סיטי מטאליקה ומגאדת' ביצעו ביחד את השיר "am i evil?", לפני שמסאטיין עלה לבמה אמר הטפילד: "היסטוריה קורית כאן, יש פה שתי להקות שמייצרות מטאל כבר מעל ל-30 שנה, ועדיין בחיים ועדיין על הדרך, וכחלק ממשפחת המטאל אני גאה לארח אותך, דייב." וכאשר עלה מאסטיין לבמה התחבק עם חברי מטאליקה וביניהם גם לארס אולריך וג'יימס הטפילד.

בתקופת חברותו במטאליקה, מאסטיין השתתף בכתיבת מספר שירים כולל הלחנתם לכל הגיטרות. שירים אלו נהפכו בהמשך ללהיטים באלבומים Kill 'Em All ו-Ride The Lightning. על פי מאסטיין, הוא היה גם שותף בכתיבת Leper Messiah מאלבום Master of Puppets ושירים נוספים כגון קלטת הדמו של Hit the Lights. מעט מאוד מן השירים שמאסטיין כתב עם הטפילד ואולריך, הוקלטו מחדש לאחר מכן על ידי מגאדת'. השיר המפורסם בהם הוא The Four Horsemen מהאלבום Kill 'Em All של מטאליקה אשר נכתב על ידי מאסטיין מהתקופה שבה היה בלהקה הקודמת שלו, פאניק, ופורסם בהמשך עם הליריקה המקורית באלבום הבכורה של מגאדת' תחת השם Mechanix.

שנות השמונים עם מגאדת'[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1983, עקב זעמו של מאסטיין לאחר שסולק ממטאליקה, הוא החליט שאחת ממטרותיו בחיים היא להקים להקה שתצליח יותר ממטאליקה. באפריל של אותה השנה הקים מאסטיין להקה בשם Fallen Angels, שלא החזיקה מעמד. בקיץ 1983 הוא פגש את הבאסיסט דייב אלפסון ויחד איתו גייסו את הגיטריסט גרג הנדווידט ואת המתופף דיז'ון קרות'רס כדי להקים את מגאדת'. לאחר שלא נמצא סולן למגאדת', לקח על עצמו מאסטיין את תפקיד הסולן הראשי וגיטריסט הליווי של הלהקה (בעוד שבמטאליקה שימש כגיטריסט ראשי). לימים אמר על כך: "התחלתי לקחת שיעורי פיתוח קול, וגיליתי ש: יש לי קול! אני לא אומר שיש לי קול יפה, אבל בהחלט יש לי אחד כזה".

ב-1984 הקליטו מגאדת' 3 שירי דמו יחד עם המתופף לי רוש. קרי קינג, שלימים הפך לגיטריסט של סלייר, הצטרף ללהקה למספר הופעות אבל פרש אחרי פחות משנה. המתופף גר סמואלסון החליף את לי רוש. בנובמבר חתמה הלהקה על חוזה עם חברת ההקלטות Combat Records, חודש לפני הצטרפות הגיטריסט כריס פולנד ללהקה והופעתה הראשונה של מגאדת' בניו יורק.

בחודש מאי 1985, הוציאה מגאדת' לאור את אלבומה הראשון Killing Is My Business... And Business Is Good!. באותו הקיץ הלהקה הייתה בסיבובי הופעות בארצות הברית ובקנדה עם הגיטריסט מייק אלברט שהחליף את כריס פולנד ויחד עם להקת Exciter. באוקטובר חזר פולנד למגאדת' עם חזרתם לאולפנים, כשהם מקליטים את אלבומם השני ב-Combat Records. בחגיגות השנה החדשה הופיעה מגאדת' בסן פרנסיסקו עם הלהקות אקסודוס, Metal Church ומטאליקה.

ב-1985, לאחר הקלטת Killing is my business... and business is good!, פנה דייב מאסטיין לחברת הגיטרות Jackson כדי שיתאימו את הגיטרה שלו מדגם Flying V בשבילו. החברה יצרה באופן תעשייתי את הגיטרה שעכשיו נקראה Jackson King V. היצור נמשך עד שנות ה-2000 המוקדמות.

שנות התשעים עם מגאדת'[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1990, הגיש הגיטריסט מרטי פרידמן בקשה להפוך לגיטריסט המוביל של הלהקה, לאחר ששנה קודם לכן להקתו הקודמת קקופוני (Cacophony) התפרקה. באותה שנה יצאה מגאדת' למספר אירועים ופסטיבלים כדי לתמוך במספר להקות ידועות כגון טסטמנט וסואיסיידל טנדנסיס. חודש לאחר מכן החלו חברי הלהקה להקליט את האלבום Rust in Peace ("מחליד בשלום על משכבו", משחק מילים על הביטוי "נח בשלום על משכבו"), שנחשב בעיני מעריצים רבים כאחד המוצלחים של הלהקה עד היום. בחודש אפריל של אותה שנה נישא דייב. שנתיים מאוחר יותר נולד בנו ג'סטיס.

בשנת 1992 יצא האלבום המצליח ביותר (מבחינה מסחרית) של הלהקה, Countdown to Extinction ("ספירה לאחור להכחדה"). האלבום הרקיע עד למקום השני במצעד הבילבורד האמריקאי. אלבום זה היווה תפנית משמעותית ללהקה בכך שדייב עצמו נתן חופש אומנותי גדול יותר לשאר הנגנים של הלהקה ואף נתן להם לכתוב חלק מהשירים. זאת, בהשוואה לאלבומים קודמים בהם מרבית השירים נכתבו על ידי מאסטיין.

בשנת 1994, כשהוא נהנה מהצלחת הלהקה, החליט מאסטיין להמשיך בכיוון המוזיקלי והרווחי של Countdown to Extinction והלהקה הקליטה את אלבומה השישי Youthanasia (מעין משחק מילים, המהווה שילוב בין המילה "נוער" לבין הביטוי "המתת חסד").

בשנת 1997 יצא האלבום Cryptic Writings ("כתיבה נסתרת"). האלבום הכיל אלמנטים שונים של הלהקה וניגודיות מוזיקלית של שירים ת'ראשיים וכבדים לעומת שירים יותר מלודיים. במקביל, עלה לאוויר אתר האינטרנט הרשמי של הלהקה. באותה שנה נולדה לדייב בת בשם אלקטרה.

שנתיים מאוחר יותר יצא האלבום Risk ("סיכון"). מקור שם האלבום בתגובה לריאיון עם מתופף מטאליקה, לארס אולריך, בו טען האחרון כי "דייב חייב לקחת יותר סיכונים". בתקופה זו חזר מאסטיין לבצע מוזיקה כבדה יותר ויותר נאמנה לקלאסיקות של הלהקה מתחילת העשור. באותה שנה, עקב מחלוקות אומנותיות, עזב מרטי פרידמן את הלהקה ומאסטיין גייס את אל פיטרלי שימלא את מקומו.

פציעה וחזרה לפעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת ביקור בבית החולים לצורך בדיקת בעיית אבנים בכליות, נרדם מאסטיין על ספסל ההמתנה בצורה שגרמה לפגיעה בעצב ראשי בזרועו השמאלית, וכתוצאה מכך איבד את יכולתו לנגן. חוסר היכולת של מאסטיין לנגן גרר את פירוק ההרכב דאז של מגאדת'. בניגוד להערכות רופאיו, בעזרת טיפולי פיזיותרפיה שב מאסטיין לנגן במהירות, אך עקב הפציעה גם אבד כל זיכרון השרירים בזרועו ולכן נאלץ ללמוד לנגן מחדש. בשנת 2004 הוציא את האלבום העשירי במספר של מגאדת', The System Has Failed. האלבום נחשב להצלחה גדולה וסימן את חזרת הלהקה לסצנת המטאל. בהמשך, הוציא מאסטיין את האלבום האחד העשר של מגאדת', United Abominations, ב-2007, והאלבום השנים עשר שלה, Endgame, ב-2009, לאחר שהחליף מספר הרכבים. בפברואר 2010 חזר ללהקה הבסיסט דייוויד אלפסון, שניגן בה בעבר מ-1985 עד 2002,בשנת 2011 יצא האלבום ה-13 של הלהקה TH1RT3EN. בשנת 2016 שוחרר האלבום ה-13 של הלהקה Dystopia האלבום זיכה את הלהקה בפרס גראמי לביצוע השיר הטוב ביותר, Dystopia.

ביוני 2019 הודיע מאסטיין כי החל טיפול לאחר שאובחן עם סרטן בגרון וכי הלהקה מבטלת את סיבוב ההופעות הנוכחי שלה.[1] בינואר 2020 במהלך הופעה של הלהקה, הוא הודיע שהחלים לחלוטין.

גיטרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיטרות הראשונות הידועות של מאסטיין היו מסדרת ה-Bich של B.C. Rich. בהמשך, מאסטיין עבר ליצרנית הגיטרות ג'קסון והוא עזר לעצב את ה Jackson King V. אותם הוא עזב לחברת אי.אס.פי, אשר הוציאו ב-2005 עבור חגיגות ה-20 של מגאדת' את דגמי הגיטרות Axxion ו-DV8 שזכו להצלחה רבה.

ב-6 בדצמבר 2006 מאסטיין הודיע כי הוא עוזב את אי.אס.פי לטובת Dean Guitars. ב-19 בינואר 2007, Dean Guitars הוציאו את דגם ה-VMNT, אשר דמה בצורת ה-V לגרסאות ה-Jackson וה-אי.אס.פי הקודמים. בשנת 2010 Dean Guitars הוציאו את דגם ה-Zero, אשר גם נחתם על ידי מאסטיין ודומה בצורתו לגיטרת הגיבסון אקספלורר. עם זאת, צורתו נלקחה בהשראה מדגם ה-VMNT.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דנית צמית, סולן להקת מגהדת': "אובחנתי עם סרטן גרון", באתר ynet, 18 ביוני 2019