דייב רוטשילד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כרטיס ביקור של בר-מסעדה 'פינק'

דייב (קורט) רוטשילד (3 ביולי 19107 באוקטובר 1994) היה הבעלים והמנהל של פינק בירושלים. הבר, ששכן ברחוב ההסתדרות 2 פינת רחוב המלך ג'ורג', נבחר לאחד מ-50 הברים טובים בעולם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו והעלייה ארצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוטשילד נולד ב-3 ביולי 1910 להרמן ובאבט רוטשילד בעיירה גרולצהופן, באזור בווריה שבגרמניה. ב-1928 הוא סיים לימודי מסחר בהלברשטאט, והצטרף לעבודה בעסק המשפחתי – ניהול פונדק ומבשלת בירה בשנים 1928-1929. בשנת 1933 נעצר אביו ונשלח למחנה הריכוז דכאו. בעקבות המעצר, החליט רוטשילד לעזוב את משפחתו וברח באותו הלילה.

הוא עזב להיידלברג, ועבר את הגבול לאמסטרדם, הולנד. משם עבר לפריז כדי למצוא עבודה, ונשלח כפליט לעזור בעבודה חקלאית בעיר ליון. עד מהרה גורש גם מליון ונסע בחזרה לפריז. ב-25 בספטמבר 1935 יצא ממרסיי על אוניית שמפוליון שהגיע לנמל יפו ב-3 באוקטובר 1935. הוא השתקע בירושלים ומצא תעסוקה ראשונה כמחלק סחורה לבתי קפה בעיר. הוא עבד מעט גם בבנייה, ובמקביל החל לעסוק במלצרות - תחילה בקפה 'פאראמונט' ליד קולנוע אדיסון.

ב-1937 שימש רוטשילד כמלצר ב'קפה תאבור' ברחוב בן-יהודה, ואחר כך במסעדת 'אירופה' הידועה בכיכר ציון. בהמשך החל לעבוד כמלצר בבר-מסעדה 'פינק' שבמרכז העיר, ושם למד את רזי המקצוע של עולם המסעדנות. ב-1946 הוא נכנס כשותף בבר, ובשנת 1950 קנה את חלקם של שאר שותפיו - ובכך הפך להיות הבעלים הבלעדי של מסעדת 'פינק'.

בר-מסעדה פינק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פינק (בר-מסעדה)

מ-1950 החל רוטשילד לפתח את הבר-מסעדה לפי ראות עיניו וטעמו האישי, ביחד עם אשתו אנטוניה 'טונקה' לבית הנדלר. הוא הפך את הבר-מסעדה הקטן למוסד בעל שם עולמי אשר נבחר בין היתר על ידי המגזינים ניוזוויק ו-Reader's Digest לאחד מ-50 הברים הטובים בעולם.

בתקופת ניהולו של רוטשילד הגיע המקום לשיא פרסומו ושגשוגו. בהתחלה המסעדה הייתה בת שתי הקומות, כשבקומה התחתונה היה בר ובקומה העליונה היו שולחנות-אוכל ופסנתרן. בתחילת שנות ה-50 החליטו רוטשילד ואשתו להפוך את הקומה השנייה לדירה, ושם הם התגוררו במהלך השנים.

ייחודו של המקום היה בשמירה על האווירה האירופאית אשר הייתה קיימת בו עוד מזמן המנדט. על גבי הקירות היו ציורים של אמנים רבים וידועי שם, ביניהם יוסי שטרן ויוסל ברגנר. המאכל המפורסם ביותר של הבר-מסעדה היה מרק הגולאש אשר מתכונו הסודי נשמר בחשאיות לאורך כל השנים.

פטירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוטשילד נפטר בגיל 84 ב-7 באוקטובר 1994 בביתה של בתו במבשרת ציון. חתנו, מולי עזריאלי, לקח את המסעדה תחת חסותו והמשיך לשמור על צביון המסעדה מאז הקמתה. בשנת 2005 נסגרה המסעדה בעקבות אירועי האינתיפאדה השנייה.

לאחר סגירתה של מסעדת פינק נפתח במקומה סניף של קפה נאמן. כיום (2023) פועל במקום סלון-תספורות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]