דסטין תרנגול ההודו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דסטין תרנגול ההודו
Dustin the Turkey
סוג בובת יד
הופעה ראשונה "The Den"
הופעה אחרונה עדיין מופיע
מידע
תאריך לידה 13 בנובמבר 1988 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה דבלין עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע תרנגול הודו מבוית
מין זכר
מקצוע זמר
אזרחות אירלנדאירלנד אירלנד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דסטין תרנגול ההודואנגלית: Dustin the Turkey) הוא בובת יד של תרנגול הודו וכוכב טלוויזיה אירי מפורסם המככב מאז 1990 בתוכניות ילדים של רשת השידור הממלכתית האירית RTÉ, ונציגה של אירלנד באירוויזיון 2008.

הקריירה הטלוויזיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דסטין פרץ לתודעת הציבור האירי ב-1990 בתוכנית הילדים "The Den" של ה-RTÉ, בה כיכבו באותה עת צמד הבובות של האחים החייזרים זיג וזאג מכוכב הלכת זוֹג. זאג, שניסה להתקבל לחברה הגבוהה, השתתף בתחרות גולף בה הגיע למקום אחרון וזכה כפרס בתרנגול הודו לסעודת חג המולד ובפגישה עם כוכב הקולנוע דסטין הופמן. אולם בסופו של דבר התברר כי הוא זכה בתרנגול הודו חי בשם דסטין הופמן, שבניגוד לכוכב הקולנוע הוא בעל חברת בנייה ומבטא דבלינאי בולט. למרות זאת זיג וזאג התכוונו לאכול אותו לסעודת חג המולד, ושינו את דעתם רק כאשר הם קיבלו חוות דעת טקסונומית מאחד מאורחי התוכנית שדסטין הוא בעצם הכלאה בין תרנגול הודו לבין נשר, ולכן הוא לא ראוי למאכל בני אדם, או בני זוֹג.

עם עזיבתם של זיג וזאג את התוכנית ב-1993 הפך דסטין לכוכב הבלתי מעורער שלה. בנוסף לכך הוא מרבה בהופעות אורח בתוכניות שונות של הערוץ. ב-2005 קיבל דסטין תוכנית משלו במסגרת The Den שנקראה DDN ‏(Dustin's Daily News), בה הוא הגיש חדשות וראיין אורחים יחד עם מגישה אנושית, וכיום הם מגישים תוכנית שבועית במסגרת זו בשם "The Once a Week Show".

הקריירה המוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות קולו הצורמני, והעובדה שתרנגול הודו אינו ציפור שיר, לדסטין יש קריירה מוזיקלית משגשגת באירלנד, המבוססת ברובה על פרודיות לשירי עם או שירים פופולריים. דסטין שר עם אמנים מפורסמים, בעיקר איריים, בהם בוב גלדוף, בויזון וכריס דה ברג, כבש כמה פעמים את ראש מצעד הפזמונים האירי, והוציא 6 אלבומים:

  • Not Just A Pretty Face (1994)‎
  • Dustin: Unplucked (1996)‎
  • Faith Of Our Feathers (1997)‎
  • Poultry In Motion (1999)‎
  • Dustin's Greatest Hits (2001)‎
  • Bling When You're Minging (2005)‎

ההופעה באירוויזיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

דסטין בהופעתו בחצי גמר האירוויזיון

בעקבות כישלונה של אירלנד לזכות באירוויזיון מאז 1996, והמקום האחרון בו היא סיימה באירוויזיון 2007, החליט דסטין להתגייס להצלת כבודה האבוד של מולדתו, שבעבר זכתה בשבע תחרויות אירוויזיון - יותר מכל מדינה אחרת, ולהחזיר עטרה ליושנה על ידי זכייה באירוויזיון 2008. לשם כך הוא הציג את מועמדותו בקדם האירוויזיון האירי, עם השיר "Irelande Douze Pointe" אותו כתב יחד עם דארן סמית וסימון פיין. בשירו הוא מבכה את מצבה העגום של אירלנד באירוויזיון ("Oh I come from a nation what knows how to write a song\ Oh Europe where oh where did it all go wrong? ‎ ") מכה על חטאי ארצו ("Give us another chance, we’re sorry for Riverdance"), ומתחנף למצביעים בארצות שונות, ובייחוד בבלוק מדינות מזרח אירופה (השורה "Eastern Europe we love you do you like Irish stew? ‎" שאחריה השיר מונה את שמות מדינות מזרח אירופה) כל זאת על רקע מוזיקת דאנס וקריאות חוזרות ונשנות בצרפתית קלוקלת "Irelande Douze Pointe".

ב-23 בפברואר 2008 השיר זכה בתחרות קדם האירוויזיון האירי (Eurosong 2008) שערך ה-RTÉ בלימריק וגבר על חמישה מתחרים אחרים. למרות הניצחון בקולות המצביעים בבית, התקבל השיר באולם בצורה מעורבת, שכללה קריאות בוז רמות, לצד מחיאות כפיים נלהבות. גם פאנל המומחים שחיווה את דעתו אחרי כל שיר היה חלוק בדעתו, כאשר דנה, הזוכה הראשונה מטעם אירלנד באירוויזיון, ב-1970, אף אמרה שעדיף שאירלנד תפרוש מהתחרות מאשר תשלח אליה תרנגול הודו.

השיר הצליח לגרום לתקרית דיפלומטית, משום שבין המדינות אותן הוא מונה נמצאה מקדוניה בשמה זה, ולא כ"רפובליקה היוגוסלבית לשעבר של מקדוניה" כפי שיוון דרשה שיקראו למדינה.[1] בעקבות כך ביקשו המארגנים מהמשלחת האירית לשנות את מילות השיר.

דסטין לא נכלל בין עשרת המקומות הראשונים בחצי הגמר הראשון שנערך ב-20 במאי 2008, ולכן לא עלה לשלב הגמר.

הקריירה הפוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דסטין הביע מספר פעמים עניין בקריירה פוליטית, והכריז על קמפיינים מדומים בבחירות שונות, מטעם "מפלגות" כמו "Fianna Fowl" ו-"Poultry Party" (‏Fowl ו-Poultry הן מילים באנגלית לעוף, ו-"Fianna Fowl" מתייחס לפיאנה פול - "Fianna Fáil" - המפלגה הגדולה באירלנד). ב"מסעות בחירות" אלה דסטין נתן הבטחות כגון לקשר את דינגל שבמערב אירלנד לרשת הרכבות המטרופוליטנית של דבלין, ולהעניק לכל צעיר באירלנד זכות לדייט עם אחת מבנות הספייס גירלז לפי בחירתו.

על אף שדסטין לא העמיד את מועמדותו באופן רשמי, בכל מערכת בחירות באירלנד מופיעים מאות ואף אלפי פתקים בהם הבוחרים כתבו את שמו.

מאז 2009 הוא מעורב בפעילויות יוניסף-אירלנד[2] ובמסגרת זו גם נסע בנובמבר אותה שנה לדרום אפריקה לפגוש ילדים שנפגעו ממחלת האיידס.[3][4]

מאפייניו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דסטין הוא עוף חסר מעצורים. הוא מגהק ונופח בקול, לועג לפוליטיקאים ולסליבריטאים אירים, לאורחים בתוכניתיו, ולמארחיו בתוכניות טלוויזיה בהן הוא משתתף. כדבלינאי, הוא לועג לכל אירי שמגיע מחוץ לאזור דבלין כ-"culchie" (כינוי גנאי לאירים מאזורים חקלאיים), וארס מיוחד שמור לכל מי שקשור למחוז ליטרים, בצפון מערב המדינה. המחסום היחידי לעלבונותיו הוא מחסום הגיל - הוא לא לועג לכל מי שגילו קטן מ-14. כמצופה מהסטריאוטיפ של קבלן בניין באירלנד, דסטין מרבה בהפסקות תה ממושכות, ומפזר רמזים על נכונותו לנהל עסקאות מפוקפקות עם כל מי שיציע אותן, ובייחוד עם פוליטיקאים.

דסטין מדובב על ידי ג'וני מוריסון שאחיו הגדול, קיירן, יצר ודיבב את זיג וזאג.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דסטין תרנגול ההודו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]