דרוולה קירוואן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דרבלה קירוואן)
דרוולה קירוואן
Dervla Kirwan
דרוולה קירוואן ב-2009
דרוולה קירוואן ב-2009
לידה 24 באוקטובר 1971 (בת 52)
צ'רצ'טאון, אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1991
מקום לימודים Loreto High School עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג רופרט פנרי-ג'ונס (2007, אוגוסט 2007–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דרוולה קירוואןאנגלית: Dervla Kirwan; נולדה ב-24 באוקטובר 1971) היא שחקנית טלוויזיה ותיאטרון אירית. היא שיחקה בתוכניות רבות בטלוויזיה הבריטית בין השאר בסדרה "בליקיסאנג'ל" ובסיטקום "Goodnight Sweetheart". עוד השתתפה בספיישל חג המולד של סדרת המדע בדיוני "דוקטור הו" בפרק "הדוקטור הבא", והייתה קריינית במסע הפרסום בטלוויזיה של רשת "מרקס אנד ספנסר".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קירוואן נולדה בפרוור צ'רצ'טאון שבעיר דבלין באירלנד. אביה, פיטר קירוואן, היה סוכן ביטוח, ואמה, מורין או'דריסקול, הייתה מורה לשפות. היא הבת הצעירה במשפחה של שלוש בנות. היא למדה בבית ספר קתולי לבנות בפרוור רת'פרנהם (אנ') בדבלין עד שהייתה בת 16. אז התבקשה לעזוב את בית הספר מכיוון שהחלה לקדם את הקריירה שלה כשחקנית. היא סיימה את לימודי התיכון בבית הספר התיכון "סנדימאונט" בדבלין.

סבא רבא של קירוואן היה יהודי מפולין שהיגר לאירלנד והתחתן עם אישה קתולית.[1][2] קירוואן היא נינה של מרגרט קולינס-או'דריסקול שאחיה הוא מייקל קולינס, מי שהיה מנהיג לאומי אירי בתקופת מלחמת האזרחים האירית. סבא שלה מצד אמא, פיניאן או'דריסקול היה אחיין של מייקל קולינס.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרדיט הראשון שקיבלה קירוואן על הופעתה בטלוויזיה הייתה ב-1988 במיני-סדרה "Troubles" וב-1990 בסרט הטלוויזיה "The Lilac Bus", עיבוד לרומן מאת מייב בינצ'י (אנ'), לצדה של סטפני ביצ'אם.

כשהייתה בת 16 עברה קירוואן ללונדון ולוהקה לשחק במחזה בתיאטרון בוש. ב-1988 זכתה לשבחים על הופעתה בתפקיד לינדה במחזה "A Handful of Stars", החלק הראשון ב"טרילוגיית וקספורד" מאת בילי רוץ' (אנ'). ב-1992 כיכבה בהפקה מחודשת של הטרילוגיה שוב בתיאטרון בוש.

הפריצה של קירוואן בטלוויזיה הייתה בשנת 1991 כשהופיעה בתפקיד ברנדט קנדי בהפקה של "A Time To Dance", עיבוד של מלווין בראג (אנ') לרומן שלו באותו שם, בהפקת BBC Scotland. באותה שנה הופיעה במחזה "Water Music" מאת המחזאי לינדון מורגנס בתיאטרון קוקפיט. ב-1992 כיכבה במחזה "Hush" מאת אפריל דה אנג'ליס (אנ') בתיאטרון רויאל קורט, וב-1994 שיחקה בפארסה "An Absolute Turkey" מאת ז'ורז' פדו בהפקה של פיטר הול בתיאטרון הגלוב.

קירוואן הופיעה זמן קצר בסדרה הרפואית "חדר מיון" ובשלוש העונות הראשונות של הסיטקום "Goodnight Sweetheart" לצדו של ניקולס לינדהרסט. ב-1997 היא שרה יחד עם דסטין תרנגול ההודו את גרסת הכיסוי שלו לשיר "Fairytale of New York" באלבומו "Faith of Our Feathers".

בין השנים 1996 ל-1998 כיכבה קירוואן בתפקיד אסומפטה פיצג'רלד בסדרה "באליקיסאנג'ל". אסומפטה היא בעלת הפאב היחיד ב"באליקיי", ואינה מחובבי הכנסייה, עד שלתפקיד כומר העיירה ממונה האב פיטר קליפורד (סטיבן טומפקינסון) שמגיע ממנצ'סטר. היא גילמה את הדמות של אסומפטה גם בפרק ספיישל ל"קומיק ריליף" של הסדרה "הכומר מדיבלי" וגם בפרק ספיישל של הסדרה " Father Ted". ב-1996 זכתה קירוואן על הופעתה ב"באליקיסאנג'ל" בפרס National TV לשחקנית הטובה ביותר, וב-1997 זכתה בפרס Irish Post לשחקנית האירית הטובה ביותר. ב-1998 כיכבה לצדו של כריסטופר אקלסטון בתפקיד רוזי בויד בסרטו של מייקל וינטרבוטום "איתך או בלעדייך".

ב-1999 הופיעה קירוואן בהפקה נוספת של ה-BBC לחג המולד, בסרט הטלוויזיה "The Greatest Store in the World". בסרט גילמה דמות של אם חד הורית עם שתי בנות ושימים אחדים לפני חג המולד הפכה לחסרת בית. היא כיכבה בסרט לצדם של בריאן בלסד ופיטר קפלדי. ב-2001 שיחקה בתפקיד אמה רוז בסדרת הדרמה "עצמות ולבבות" לצדם של שרה פאריש, אמנדה הולדן, הוגו ספיר ודמיאן לואיס. הסדרה רצה במשך שתי עונות בלבד. עוד הופיעה בסדרת הטלוויזיה "The Bombmaker" של רשת Sky בתפקיד מייצרת פצצות של ה-IRA. באותה שנה הופיעה על במת התיאטרון בלידס במחזה "Dangerous Corner" מאת ג'.ב. פריסטלי (אנ') לצדו של מי שיהיה בעלה רופרט פנרי-ג'ונס.

ב-2003 הופיעה קירוואן שוב יחד עם פנרי-ג'ונס במחזה "יחסים מסוכנים" בתיאטרון "בריסטול אולד ויק" בבימויו של סמואל וסט.

ב-2004 שיחקה קירוואן בסרט "School for Seduction" בכיכובה של קלי ברוק. היא השתתפה בסדרת הדרמה "55 מעלות צפון" יחד עם דון ז'ילה, שעלתה לשידור ב-2004. היא הופיעה גם בעונה השנייה של הסדרה ב-2005. בארצות הברית שודרה הסדרה בשם "The Night Detective". ב-2005 הופיעה קירוואן בתפקיד אליס במחזה "אריסטוקרטים" מאת בריאן פריל בהפקת התיאטרון המלכותי הלאומי. ב-2006 שיחקה בתפקיד ברתה במחזה "Exiles" בתיאטרון הלאומי.

ב-2007 היא הופיעה בדרמה של ה-BBC "אמת או חובה" ובמחזה "בגידה" מאת הרולד פינטר בדונמאר ורהאוס.[3]

קירוואן גילמה את הדמות של מיס הרטיגן בפרק "הדוקטור הבא", ספיישל חג המולד לשנת 2008, של הסדרה "דוקטור הו" לצדם של דייוויד טננט ודייוויד מוריסי.

ב-2009 השתתפה קירוואן בסדרת הדרמה "Moving On" בתפקיד לורה בפרק "Dress To Impress". היא שיחקה בתפקיד אורח בפרק בסדרה "חוק וסדר: בריטניה" וגילמה את ביאטריס מקארדל.

קירוואן שיחקה בסרט האירי "אונדין", שיצא לאקרנים ב-2009, לצדם של קולין פארל וסטיבן ריאה. היא גילמה את מורה, חברה לשעבר של סיראקיוס, בגילום קולין פארל, אלכוהוליסטית ומרירה. ב-2010 זכתה על הופעתה בפרס הקולנוע והטלוויזיה האירים (אנ') לשחקנית המשנה הטובה ביותר.

בינואר 2010 שודרה ב-BBC סדרת הדרמה "Material Girl" בהשתתפותה. היא שיחקה בתפקיד באנדל בפרק מסדרת "גברת מארפל" על פי ספריה של אגאתה כריסטי.

ב-2010 הופיעה קירוואן בדרמה בארבעה חלקים בשם "The Silence". היא מגלמת את מגי, אשה טובת לב שאחייניתה החרשת היא עדה לרצח. הסדרה שודרה ביולי 2010. על תפקיד זה זכתה בפרס מותחני פשע (אנ') (Dagger) לשחקנית הטובה ביותר.

ב-2010 השתתפה קירוואן בתוכנית חיפוש השורשים "Who Do You Think You Are?" שבה גילתה דברים נוספים על שורשיה האיריים והיהודיים. בין השאר גילתה שהמנהיג האירי מייקל קולינס היה דוד של סבא שלה מצד אמה.

ב-2011 הופיעה קירוואן במותחן הפסיכולוגי "Injustice" מאת אנתוני הורוביץ. היא שיחקה בתפקיד ג'יין טרוורס, אשתו של הדמות הראשית, ויל טרוורס בגילומו של ג'יימס פיורפוי.

מאפריל עד מאי 2012 הופיעה קירוואן בהפקה של ג'רמי הרין של המחזה "הדוד וניה" בתיאטרון פסטיבל צ'יצ'סטר. היא שיחקה בתפקיד סוניה לצד צוות שחקנים שכלל את רוג'ר אלאם (בתפקיד וניה), טימותי וסט ולארה פולבר. המחזה זכה לביקורות חמות והתגובות על הופעתה של קירוואן היו חיוביות.[4]

ביוני 2012 שיחקה קירוואן בתפקיד אלכס דמויס לצדו של כריסטופר אקלסטון בדרמה בשלושה חלקים של BBC1 בשם "Blackout".[5]

עוד השתתפה בסרט הפנטסיה "לונה"[6] ובסרט העצמאי "Entity".[7] הסרט "Entity" יצא לאקרנים ב-2013 וזכה בפרס סרט האימה הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע העצמאי של לונדון.

באפריל 2013 לוהקה קירוואן בתפקיד ואלרי בהפקה מחודשת של גוזי רורק של המחזה "The Weir" מאת קונור מקפרסון בתיאטרון דונמאר ורהאוס. היא הופיעה לצדם של בריאן קוקס, ארדל או'הנלן, ריסטרד קופר ופיטר מקדונלד. המחזה הועבר אחר כך לווסט אנד והועלה בתיאטרון וינדהמס מינואר ועד אפריל 2014.[8]

צילומי הסרט "לונה" של דייב מק'קין (אנ') החלו ב-2007, אבל עקב קשיי תקציב הצילומים הסתיימו ב-2011 והסרט הושלם ב-2013. בסרט כיכבו קירוואן, בן דניאלס, סטפני לאונידס ומייקל מלוני. הצגת הבכורה הייתה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו בשנת 2014. הסרט זכה לביקורות חיוביות וחמות וקירוואן זכתה לשבחים רבים.[9][10] הסרט "לונה" זכה בפרס הסרט הבריטי הטוב ביותר ב"פסטיבל הסרטים ריינדאנס".[11]

בסוף 2014 הופיעה קירוואן בתיאטרון פסטיבל צ'יצ'סטר בתפקיד פרנקי במחזה "Frankie and Johnny in the Clair de Lune" מאת טרנס מקנולי (אנ'). המחזה עוסק במערכת יחסים בין מלצרית בשם פרנקי וטבח במזנון מהיר בשם ג'וני (בגילומו של ניל סטוק). המחזה הוצג מנובמבר ועד דצמבר 2014 בתיאטרון מינרווה.

ב-2015 הופיעה קירוואן בסרט "Silent Hours" וכמו כן הייתה שותפה להפקה של הסרט.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קירוואן נשואה לשחקן רופרט פנרי-ג'ונס.[3] לבני הזוג יש שני ילדים פלורנס ופיטר. השניים נפגשו ב-2001 כשהופיעו יחד במחזה "Dangerous Corner" והתחתנו ב-2007 אחרי שלוש שנות אירוסים. לפני כן הייתה מאורסת לשחקן סטיבן טומפקינסון שכיכב לצידה בסדרה "באליקיסאנג'ל".[12]

קירוואן ופנרי-ג'ונס הופיעו שניהם במיני-סדרה "קזנובה" אבל לא היו להם סצנות משותפות. ב-2001 הופיעו יחד בתיאטרון "וסט יורקשיר פלייהאוס" בלידס בהפקה של "Dangerous Corner" מאת ג'. ב. פריסטלי, הוא שיחק בתפקיד רוברט קפלן והיא בתפקיד אולוון פיל. בנובמבר אותה שנה הועברה ההצגה לתיאטרון גאריק והוצגה במשך ארבעה חודשים.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם שם באנגלית תפקיד הערות
1986 The Fantasist פיונה
1988 Troubles ויולה או'ניל מיני-סדרה
1990 חדר מיון Casualty אנה בפרק "Penalty"
1991 The Lilac Bus סיליה סרט טלוויזיה
כלה של חורף December Bride מרתה הצעירה
4 Play מורנה בפרק "In the Border Country"
1992 A Time to Dance ברנדט קנדי מיני-סדרה
1993 Poor Beast in the Rain איילין סרט טלוויזיה
A Handful of Stars סרט טלוויזיה
1993–1996 Goodnight Sweetheart פיבי במפורד סדרת טלוויזיה
1994 מלחמת הכפתורים War of the Buttons מארי דיבוב
1996 Father Ted אסומפטה בפרק "A Christmassy Ted"
1996–1998 באליקיסאנג'ל Ballykissangel אסומפטה פיצג'רלד סדרת טלוויזיה
1997 הכומר מדיבלי The Vicar of Dibley אסומפטה פיצג'רלד בפרק "Ballykissdibley"
Mr. White Goes to Westminster סרט טלוויזיה
1998 Pete's Meteor כרמל
1999 החדר החשוך The Dark Room ג'ינקס סדרת טלוויזיה
איתך או בלעדייך With or Without You רוזי בויד
Eureka Street Aoirghe מיני-סדרה
The Flint Street Nativity ג'יי דאקרס / המלאך גבריאל סרט טלוויזיה
The Greatest Store in the World אמא סרט טלוויזיה
2000 יום הולדת שמח שייקספיר Happy Birthday Shakespeare קייט גרין סרט טלוויזיה
2000–2001 לבבות ועצמות Hearts and Bones אמה רוז סדרת טלוויזיה
2001 The Bombmaker אנדראה הייז סרט טלוויזיה
Shades מייב סאליבן מיני-סדרה
Randall & Hopkirk (Deceased) פטרה וינטרס בפרק "Painkillers"
2002 דיאל ופסקו Dalziel and Pascoe ריי פומונה בפרק "Dialogues of the Dead"
2003 A Tale of Two Wives צ'רלי גודמן סרט טלוויזיה
2004 The Deputy טרי לאונרד סרט טלוויזיה
School for Seduction קלייר
2004–2005 55 מעלות צפון 55 Degrees North קלייר מקסוול
2005 קזנובה Casanova אמא של קזנובה מיני-סדרה
2007 Dangerous Parking אמא של נואה
אמת או חובה True Dare Kiss פיל טיילר סדרת טלוויזיה
2008 דוקטור הו Doctor Who מיס הרטיגן בפרק "הדוקטור הבא"
2009 Moving On לורה בפרק "Dress to Impress"
חוק וסדר: בריטניה Law & Order: UK ביאטריס מקארדל סדרת טלוויזיה (2 פרקים)
אונדין Ondine מאורה
2010 Material Girl דאווינה ביילי סדרת טלוויזיה
מיס מארפל Agatha Christie's Marple באנדל בפרק "The Secret of Chimneys"
The Silence מגי מיני-סדרה
2011 אי צדק Injustice ג'יין טראוורס מיני-סדרה
2012 בלקאאוט Blackout אלכס דמויס מיני-סדרה
Entity רות' פיקוק
2014 Luna כריסטין
2015 Silent Hours מפקחת בילוש ג'יין אמברוז
2018 דרקון לבן Strangers מייגן האריס סדרת טלוויזיה
2019 הסיפור של טראוטמן The Keeper קלאריס
2020 אדם זר The Stranger קורין פרייס מיני-סדרה
2021-הווה חנוקה Smother ואן אנהרן תפקיד ראשי (2 עונות); 12 פרקים
2023 The Reunion מיני-סדרה עתידית של ITV

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דרוולה קירוואן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Dervla Kirwan". whodoyouthinkyouaremagazine.com.
  2. ^ "Dervla Kirwan". ancestry.co.uk.
  3. ^ 1 2 Jones, Alice (31 במאי 2007). "Dervla Kirwan: The actress is breaking hearts as a two-timing temptress in Pinter's Betrayal". The Independent. London. אורכב מ-המקור ב-21 בנובמבר 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Editorial Staff (12 באפריל 2012). "Review Round-up: Critics commend Chichester's Uncle Vanya". WhatsOnStage.com. אורכב מ-המקור ב-2012-04-15. נבדק ב-2016-04-30. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "BBC – Blackout – Media Centre". bbc.co.uk.
  6. ^ kaguth (24 באפריל 2015). "Luna (2014)". IMDb. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Puffer Bluntman (11 ביוני 2013). "Entity (2012)". IMDb. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Editorial Staff (29 באפריל 2013). "Review Round-up: Critics convinced by Donmar's Weir?". WhatsOnStage.com. {{cite web}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל)
  9. ^ "Dervla Kirwan shines in rare big screen performance in Luna". Irish Post.
  10. ^ "Other films". Herald Scotland.
  11. ^ "Britflicks". britflicks.com. אורכב מ-המקור ב-2017-09-17. נבדק ב-2016-04-30.
  12. ^ "'I've had to learn confidence': Dervla Kirwan's surprising revelations – Mail Online". Daily Mail. London.