הדיוויזיה ה-77 (ורמאכט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדיוויזיה ה-77
77. Infanterie-Division
סמל הדיוויזיה
סמל הדיוויזיה
פרטים
מדינה גרמניה הנאציתגרמניה הנאצית גרמניה הנאצית
שיוך ורמאכט
סוג חיל רגלים
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 15 בינואר 194415 באוגוסט 1944 (30 שבועות ו־4 ימים)
מלחמות מלחמת העולם השנייה
פיקוד
מפקדים ראו בהמשך

הדיוויזיה ה-77גרמנית: 77. Infanterie-Division), הייתה דיוויזיה של הוורמכאט במהלך מלחמת העולם השנייה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיוויזיית הרגלים ה-77 הוקמה ב-15 בינואר 1944 בעיירה מינסינגן, והייתה חלק מהגל ה-25 של דיוויזיות חי"ר שהוקמו בגרמניה. הדיוויזיה נבנתה סביב קאדר של קצינים וגברים מדיוויזיות הרגלים ה-355 וה-364, ששתיהן נפגעו קשות בחזית המזרחית.

המתגייסים החדשים שהצטרפו לדיוויזיה היו מאומנים היטב, ונהנו מניסיונם של הקצינים והאנשים אליהם הצטרפו. הדיוויזיה נשלחה לנורמנדי בצרפת כחלק מהקורפוס ה-84 של הארמייה השביעית, שעליו הוטל להגן על צרפת הכבושה מפני פלישת בעלות הברית ממערב לסן. ב-5 במרץ הועברה הדיוויזיה לקן, שם סייעה לדיוויזיית הרגלים ה-352 בהגנה על החוף.

הדיוויזיה הייתה בתחילה תחת פיקודו של גנרל-לויטננט ולטר פופה, הפיקוד הועבר לגנרל-לויטננט שטגמן ב-1 במאי.

בתחילה הדיוויזיה לחמה נגד דיוויזיית הרגלים האמריקאית ה-4 כשהיא נעה פנימה מחוף יוטה, והייתה אחת מארבע דיוויזיות שהיו מחויבות להגנת חצי האי קוטנטן כדי למנוע מבעלות הברית את הנמל בבסיס הצי שרבור: דיוויזיית הגנת החוף ה-243, דיוויזיית הרגלים ה-709, הדיוויזיה המוטסת ה-91 ודיוויזיית הרגלים ה-77. שטגמן נהרג באמצע יוני עם 300 מאנשיו לאחר שנקלע להפגזה של בעלות הברית; אוברסט בכרר קיבל מחדש את הפיקוד. ההתקפות הראשוניות שנדחפו על צוואר חצי האי על ידי הדיוויזיה האמריקנית הרביעית התקדמו מעט. עד 17 ביוני, דיוויזיית הרגלים האמריקאית ה-9 הוותיקה קיבלה על עצמה את האחריות לתקיפה. עד 18 ביוני היה ברור שכל יחידות שייתפסו מצפון להתקדמות בעלות הברית יאבדו. גנרל רומל ניסה להוציא את הדיוויזיה ה-77 מהאזור המכותר, אך נושאי הפיקוד היו כה סבוכים ומבולבלים, עד שהדיוויזיה לא יכלה לנוע דרומה עד שקו בעלות הברית התרחב לרוחב חצי האי והתגבש. ב-19 ביוני הדיוויזיה ה-77 נלכדה והושמדה ברובה, כשרק שני גדודים נמלטו דרומה. בתחילת יולי שארית הדיוויזיה נקלעה ללחימה סביב סן ז'ור כשהגדוד ה-1 של רגימנט הרגלים האמריקני ה-358 החל להדוף אותם בכבדות, מה שהוביל לנסיגה הגרמנית עד סוף היום. אלמנטים של דיוויזיית הצנחנים החמישית חידשו זמנית את השליטה הגרמנית לפני שיעזבו סופית את האזור ב-10 ביולי. שרידי הדיוויזיה הושמדו במהלך קרב סן מאלו באוגוסט 1944.

מפקדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הדיוויזיה ה-77 באתר lexikon-der-wehrmacht (בגרמנית)