הוגו פון מוהל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הוגו פון מוהל
Hugo von Mohl
לידה 8 באפריל 1805
שטוטגרט, נסיכות הבוחר מוירטמברג עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 באפריל 1872 (בגיל 66)
טיבינגן, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ממלכת וירטמברג עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת טיבינגן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט Ernst Adolph Barth עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • אות המסדר מקסימיליאן של בוואריה למדעים ואמנויות (1853)
  • חבר זר של החברה המלכותית (26 במרץ 1868) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הוגו פון מוהלגרמנית:Hugo von Mohl, ‏ 8 באפריל 1805 - 1 באפריל 1872) היה בוטנאי, אנטומיסט ופיזיולוג גרמני מחבל וירטמברג, אחד מאבות הציטולוגיה של הצמחים. היה רופא בהכשרתו הראשונית. הוא כיהן לזמן קצר כפרופסור לפיזיולוגיה באוניברסיטאות ברן ואחר כך ב-1872-1835 כפרופסור לבוטניקה בטיבינגן.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות וצעירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוגו פון מוהל נולד ב-1805 בשטוטגרט, נסיכות הבוחר מוריטמברג, כבנה הרביעי של משפחה גרמנית לותרנית. אביו בנימין פרדיננד פון מוהל (1845-1767) היה משפטן, שמילא תפקידי שר הפנים והדתות, וכיהן כראש הקונסיסטוריה האוונגלית של וירטמברג. הוא היה נכד של המשפטן יוהאן יאקוב מוזר שכונה "אבי המשפט החוקתי הגרמני". האם, לואיזה לבית אאוטנריט (1843-1776) הייתה בת של איש המנהל הבכיר יוהן פרידריך פון אאוטנריט ואחות של רופא ידוע בטיבינגן. פון מוהל למד 12 שנים בגימנסיה בשטוטגרט. גילה מנעוריו עיניין רב בבוטניקה, מינרלוגיה, פיזיקה, בעיקר אופטיקה. בשנים 1828-1823 למד בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת טיבינגן וסיים את לימודיו בהצטיינות.

פעילותו המדעית והאקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהמשך נסע למינכן שם התערה בחוג של בוטנאים ונחשף לחומרים רבים למחקר העולם הצומח, שחלקו הובא ממסעות של מדענים בחו"ל, לרבות מברזיל. כעוזר של הפרופסור קרל פון מרציוס באוניברסיטת מינכן עסק פון מוהל במחקרים אנטומיים בצמחים, בעיקר בשרכאים, ציקסאים ודקליים. הוצע לעבוד כסגן אחראי על הגנים בסנקט פטרבורג, אבל הסופו של דבר ב-1832 התקבל כפרופסור לפיזיולוגיה באוניברסיטת ברן הצעירה. מ-1835 ועד מותו כיהן פון מוהל כפרופסור לבוטניקה באוניברסיטת טיבינגן. הוא נהנה מאוד מהעבודה במעבדה ובספרייה ובשכלול מכשירים אופטיים והכנת חומרים לחקר מיקרוסקופי. המציא שיטות דיקור מיוחדות של החומר הצמחי לצורך בדיקתו במיקרוסקופ. כתביו המדעיים של פון מוהל מכסים תקופרה של ארבעים וארבע שנים. החשובים בתוכם פורסמו מחדש ב-1845 בכרך אחר שכונה "כתבים שונים" - Vermischte Schriften הם דנו במגוון נושאים, אבל בעיקר במבנה הצמחים, מבחינה אנטומית והיסטולוגית.

אחרי שבעבר רוברט בראון ואחרים זיהו את גרעין התא, ב-1844 -1846 הגדיר פון מוהל לראשונה (אולי הוקדם בתגלית עלידי דיז'רדן הצרפתי ב-1835) את הפרוטופלזמה - החומר הגרגירי, הקולואידי שבו נמצא גרעין התא. בשם "פרוטופלזמה" השתמש לפניו יאן אוונגליסטה פורקינייה ככינוי לחומר העוברי שבביצה. פון מוהל מצא שהפרוטופלזמה היא המקור לתנועות התאיות שעוררו בעבר תשומת לב רבה.

פון מוהל היה הראשון שהתרשם ב-1835 שהתאים החדשים בצמחים נולדים באמצעות התרבות תאית. מסקונתיו אלה הסתמכו על מחקרים על אצות, כגון Conferva glomerata או Cladophora glomerata. וילהלם פלמינג גילה את שלבי חלוקת התאים.

פון מוהל תיאר לראשונה את התנהלות הפרוטופלזמה בזמן חלוקת התא. תצפיותיו סתרו את התאוריה של מתיאס שליידן על ההיווצרותן החופשית של התאים. חשובים במיוחד היו מחקריו על דפני התאים. פון מוהל תמך בהשקפה שדופן התא גדל על ידי אפוזיציה, כפי שחושבים בימינו. הוא הסביר את טבעם האמיתי של הגממיות (pits) והראה את המקור התאי של העצות (vessels) ושל התאים הסיביים. על ידי כך פון מוהל הפך לאחד מאבות תורת התא. את ממצאיו על היווצרות התאים הוא אסף בספרו Die vegetabilische Zelle (1851) - "על התא הצמחי".

בעקבות כמה חוקרים שפיתחו את המחקר מיקרוסקופי עוד במאה השבע עשרה עד תחילת המאה התשע עשרה - כמו אנטוני ואן לוונהוק (1678), אחר כך קומפרטי (1791), שפרנגל (1802) , פייר-ז'וזף פלטייה וז'וזף -ביינאמה קוונטו (1818) שהבחינו לראשונה גרגרים ירוקים בתאי הצמחים הירוקים, הגיע פון מוהל ב- 1837 לתיאור מפורט ("סטרומה", ממברנות פנימיות" וכו') [1] של האברונים נושאי כלורופיל שהוא קרא להם Chlorophylkörnen ולימים נקראו כלורופלסטים.

מחקריו המוקדמים של פון מוהל על המבנה של הדקליים, ציקסאים ושל שלושה מיני שרכיים הניחו את התשתית להתפתחות המחקר בנושא. כך גם מחקריו על איזוטים (1840). מחקריו המאוחרים יותר התמקדו בגבעוליהם של הדו-פסיגיים ושל חשופי הזרע. בתצפיותיו על השעם ועל הקליפות הוא הסביר לראשונה את היווצרותם ומקורם של הסוגים השונים של הקליפה, ותיקן טעויות לגבי העדשתיות (lenticels) בעקבות מחקרו המוקדם על מקור הפיוניות (stomata) (1838) כתב פון מוהל מאמר קלאסי על פתיחתן וסגירתן. (1850)

ב-1843 יחד עם שלכטנדל הקים את השבועון המדעי לבוטניקה Botanische Zeitung אותו ערכו ביחד עד יום מותו. פון מוהל לא חשק בכתיבת ספרי לימוד גדולים ופעם נסוג באמצע ממשימת כתיבת ספר כזה בשיתוף פעולה עם הופמייסטר. בשנים האחרונות לחייו ירד בפעילות, ככל הנראה עקב הדרדרות בבריאותו. פון מוהל מת באופן פתאומי בטיבינגן באפריל 1872

חייו הפרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוגו פון מוהל היה רווק כל חייו. אחיו, פרט מאחד מהם שמת בגיל צעיר, היו גם הם אקדמאים מוכשרים: רוברט, היה משפטן, פרופסור בטיבינגן ובהיידלברג, יוליוס היה מזרחן, פרופסור בקולז' דה פראנס, ומוריץ היה כלכלן, וחבר בפרלמנט.

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1827 - (עבודה שהוצגה בתחרות בפקולטה לרפואה ) Ueber den Bau und das Winden der Ranken und Schlingpflanzen (על המבנה והפיתולים של הקנוקנות ושלהצמחים מטפסים|צמחים המטפסים)
  • 1831 - De palmarum structura (על מבנה הדקלים)
  • 1833 - Einige Bemerkungen über die Entwickelung und den Bau der Sporen der cryptogamischen Gewächse

(כמה הערות על ההתפתחות והמבנה של נבגי הצמחים חסרי הזרע)

  • 1834 - Über den Bau und die Formen der Pollenkörner (על המבנה ועל צורות האבקות
  • 1835 - Ueber die Vermehrung der Pflanzenzellen durch Theilung (על התרבות תאי הצמחים באמצעות חלוקת התא)
  • 1837 - Ueber den Bau der vegetabilischen Zellmembran (על מבנה קרום התא אצל הצמחים)
  • 1845 - Ueber den Protoplasma (על הפרוטופלזמה)
  • 1846 - Vermischte Schriften botanischen Inhalts (כתבים שונים בנושאים בוטאניים)
    • Mikrographie oder Anleitung zur Kenntnis und zum Gebrauch des Mikroskops1846

(מיקרוגרפיה או הנחיות להכרת המיקרוסקופ והשימוש בו)

  • 1851 - Grundzüge der Anatomie und Physiologie der vegetabilischen Zelle

(יסודות האנטומיה והפיזיולוגיה של התאים הצמחיים)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הוגו פון מוהל בוויקישיתוף

לפי Allgemeine Deutsche Biographie 1885

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Julius von Sachs. . Die Geschichte der Botanik vom 16. Jahrhundert bis 1860, 1871-1872 p. 292 etc
  • .J.F. Leroy - Botanica, în René Taton - Istoria generală a științei - Știința contemporană Editura Științifică și Enciclopedică București 1976 (תרגום לרומנית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ J.F. Leroy in R.Taton 1976 עמ' 789
  2. ^ האקדמיה הרוסית למדעים