היאנגצה הגועש (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היאנגצה הגועש
The Sand Pebbles
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן חלוקי החול של ריצ'רד מקנה
בימוי רוברט וייז עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רוברט וייז עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רוברט אנדרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ויליאם ה' ריינולדס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים סטיב מקווין
ריצ'רד קרנה
ריצ'רד אטנבורו
קנדיס ברגן
מאקו
מריאט אדריאן
סימון אוקלנד
מוזיקה ג'רי גולדסמית' עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'וסף מקדונלד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פוקס המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 20 בדצמבר 1966
משך הקרנה 179 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 12,100,000‏$
הכנסות 30,000,000‏$
הכנסות באתר מוג'ו sandpebbles
www.thesandpebbles.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היאנגצה הגועשאנגלית: The Sand Pebbles )[1] הוא סרט רומנטי וסרט מלחמה אמריקאי משנת 1966 בבימויו ובהפקתו של רוברט וייז עם סטיב מקווין, קנדיס ברגן, ריצ'רד אטנבורו וריצ'רד קרנה בתפקידים הראשיים. התסריט מבוסס על הרומן "חלוקי החול" משנת 1962 מאת ריצ'רד מקנה ששירת כמכונאי על ספינת תותחים בנהר יאנגצה.

הסרט היה מועמד לשמונה פרסי אוסקר: הסרט הטוב ביותר (רוברט וייז), השחקן הטוב ביותר (סטיב מקווין), שחקן המשנה הטוב ביותר (מאקו), צילום, עריכה, סאונד ופסקול מוזיקה מקורית (ג'רי גולדסמית').

ריצ'רד אטנבורו זכה בפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר.

רקע היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-20 לא היה שלטון מרכזי חזק בסין. בשטחים רבים שלטו מפקדי צבא שהקימו להם צבאות פרטיים. ב-1926 החל צ'יאנג קאי שק, מנהיג מפלגת קוומינטנג, את מסעו צפונה כדי להשליט שלטון מרכזי ולהביס את הצבאות הפרטיים. בתחילה ביחד עם הקומוניסטים.

סין הייתה חתומה עם ארצות הברית על חוזה המרשה לספינות תותחים אמריקאיות לשוט בנהר היאנגצה ובנהרות נוספים כדי להגן על רכוש ואזרחים אמריקאיים בתוכם גם מסיונרים.

את הספינות הפעילו עובדים סיניים שחיו בתנאים קשים בעוד שהמלחים האמריקאים התרכזו באימונים לקראת פעולות מלחמתיות. הימצאות הספינות האמריקאיות ביאנגצה כחלק מ"דיפלומטית ספינות התותחים" (אנ') עוררה רגשות אנטי אמריקאיים חזקים בכל שכבות העם הסיני.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייק הולמן (סטיב מקווין) מתמנה בשנת 1926 למכונאי ראשי בספינת התותחים סן פבלו המכונה "חלוק הנחל". בדרכו לספינה בשאנגחאי הוא פוגש את שירלי אקרט (קנדיס ברגן) שמגיעה לסין לשמש כמורה במיסיון ביחד עם מנהל המיסיון מר ג'יימסון (לארי גייטס).

את הספינה מפעילים פועלים סינים המבצעים את כל פעולות התחזוקה כמו תפעול המכונות, בישול, ניקיון וכביסה בעוד שהמלחים האמריקאים עסוקים בתרגילי הגנה על הספינה. האמריקאים מתייחסים לסינים בצורה גזענית. הולמן מאתר תקלה במכונה, מבקש לעצור אותה וממנה את המכונאי הראשי לתקן אותה. במהלך התיקון נהרג הסיני והולמן נאשם כאחראי למותו.

הולמן ממנה את פו-האן (מאקו) כמכונאי ראשי ומתידד איתו למורת רוחם של הסינים והאמריקאים. פו-האן מתמודד באגרוף עם המלח סטבסקי (סימון אוקלנד) ומנצח אותו. זה מגביר את העוינות של הסינים להולמן ולפו-האן. מנהיג הסינים שינג (טומי לי) שולח את פו-האן לחוף שם הוא נתפס על ידי הסינים המאשימים אותו בשיתוף פעולה ומתחילים לענות אותו מול הספינה. הם מסרבים להצעות המלחים לשחרר אותו תמורת כסף. הולמן לא יכול לעמוד בייסוריו של פו-האן ויורה בו למוות למרות הוראתו המפורשת של מפקד הספינה לוטננט קולינס (ריצ'רד קרנה).

הולמן מתידד עם המלח פרנצ'י בורגיון (ריצ'רד אטנבורו). פרנצ'י מתאהב במיילי (מריאט אדריאן) העובדת בבית בושת ומצליח לחלץ אותה משם. הולמן נפגש שוב עם שירלי אקרט ומתפתח רומן אהבה קצר ביניהם.

בינתיים מחריף המצב הפוליטי בסין וההתנגדות לזרים גוברת. הסינים שמים מצור על הספינה ונושאים שלטים המורים לאמריקאים לחזור הביתה. פרנצ'י מתגנב בלילה בשחייה לחוף ופוגש במיילי אבל זמן קצר לאחר מכך הוא חולה בדלקת ריאות ומת. הולמן מתגנב לחוף ומגיע לחדרם כאשר הסינים מתפרצים לשם וחוטפים את מיילי. הוא מצליח להשתחרר מהם אך הסינים לאחר שרצחו את מיילי מאשימים אותו ברצח אישה סינית הרה.

הסינים דורשים להסגיר לידם את הולמן אחרת יתקיפו את הספינה. שאר המלחים מבקשים מהולמן להסגיר את עצמו וכמעט פורץ מרד אך המפקד קולין מסרב להיענות לבקשת הסינים. העובדים הסינים נוטשים את הספינה והאמריקאים נאלצים לבצע את כל מטלות התחזוקה.

לבסוף עולים פני המים בנהר והספינה עוזבת את החוף. קולין מתבקש להגיע לשאנגחאי אך מפר את הפקודה ומפליג לתוך היאנגצה כדי לשחרר את שירלי ומר ג'יימיסון.

הצוות נאלץ לפרוץ מחסום סיני של סירות המחוברות בחבלים עבים. פורץ קרב קשה עם הרוגים משני הצדדים. לבסוף נפרץ המחסום. הספינה עוגנת ליד בית המסיון וקבוצה קטנה יוצאת לשחרר את המסיונר והמורה.

המסיונר ג'מיסון מסרב להצטרף לאמריקאים באומרו שוויתר על האזרחות האמריקאית ואין להם כל סמכות עליו. בינתיים מגיעים לוחמים סינים למקום. ג'ימיסון וקולינס נהרגים והולמן נשאר לחפות על שאר האמריקאים והבורחים עם המורה אקרט. הוא נהרג והבורחים מצליחים להגיע לספינה ולהפליג משם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ זה היה שם הסרט בישראל שהוצג בפתיחת קולנוע הסינרמה. תרגום השם מאנגלית הוא חלוקי החול. הוא נובע משמה של ספינת התותחים San Pablo שבמשחק מילים כינו אותה Sand Pebble ואת המשרתים עליה - The Sand Pebbles