היה היה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היה היה
Il était une fois…
סוגה טלוויזיה חינוכית עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים אלבר בארייה עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור הולנד, בלגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 7 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 190 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
אורך פרק 25 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שידור
רשת שידור France 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור מקורית אפריל 1978 – הווה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
hellomaestro.fr
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הָיֹה הָיָהצרפתית: Il était une fois) הוא זיכיון של סדרות חינוכיות-לימודיות לילדים מבית היוצר של חברת ההפקות הצרפתית פרוסידיס של אלבר בארייה. הסדרות עוסקות בלימוד נושאים מתחום המדע וההיסטוריה בעזרת סיפורים עלילתיים. כל סדרה עוסקת בנישה אחרת בהתאם לשמה.

בעקבות הסדרות התחילה חברת פרוסידיס לשדר פודקאסט שעוסק בנושאים מגוונים.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הזקן החכם, מאסטרו (Maestro) - משמש כראש השבט, ככהן דת, כיועץ לשליט, כממציא וכמדען, פילוסוף או רופא. הזקן הוא בעל זקן לבן ארוך שמכסה את כל גופו ולפעמים הוא בעל נטיות לפיזור וישנוניות. הוא מתואר כחכם וטוב לב. לכל פרק בתוכנית יש את ה"זקן החכם" של אותה התקופה והוא מייצג במידה רבה את החכמה, הקדמה, ואת התבונה האנושית. בדרך כלל כשנפטר הזקן החכם הדבר מביא לצער ולכאב של הדמויות המבכות את פטירתו. ב"היה היה: חפצים" כאשר אם מישהו מכנה אותו זקן, הוא אומר שהוא אינו זקן, אלא בעל זקן ארוך.
  • האיש הרגיל, פייר או פיירו (Pierre) - מייצג את הדמות של האדם הטוב, בדרך כלל מתוארת התבגרותו מילדות עד להיותו אדם בוגר אך צעיר (הוא בדרך כלל מוצג החל מילד ועד לסביבות שנות ה-20 לחייו).
  • "השמנמן", ג'מבו (le Gros) - חברו של פייר. אדם גדל-גוף, בעל שיער ג'ינג'י וכוח פיזי רב. הוא לעיתים קצת מגושם, אך הוא חזק מאוד. לרוב כוחו מוגזם מאוד, למשל: כאשר מכים אותו בחרב הוא לא נפגע. הוא בדרך כלל מגן על חברו, הנער הטוב, ועל חברותיהם, מפני צמד הבריונים הרעים.
  • האשה הרגילה, פיירט (Pierrette) - אשה בלונדינית, שמשמשת מושא אהבתו/אשתו של פייר. בהמשך, לאחר שפסי הפכה להיות מושא אהבתו, היא הפכה להיות בת זוגו של השמנמן, ולאחותו של פיירו.
  • הילד הטוב, דוֹדוֹ - בנם של פייר ופיירט.
  • פסי (Psi) - נערה שחורת שיער ושחומת עור, מושא אהבתו של דודו/ פיירו כאשר זה מתבגר. הופיעה לראשונה ב"היה היה בחלל".
  • הילדה פירט - ביתם של פייר ופיירט.
  • "הרשע הגדול", קראסטי (le Teigneux) - בריון גדל גוף שנהנה להציק לאחרים ולתקוף אותם. הוא חזק, אך השמנמן הג'ינג'י חזק ממנו. לעיתים קרובות הוא בעל סמכות או תפקיד פיקודי: קפטן, מפקד, אדון, אציל או מלך, לא מופיע ב"היה היה - סולאר אימפולס".
  • "הרשע הקטן",מינוס (le Nabot) - חברו של הבריון הגדול, חלש וקטן, אך תככן וערמומי. בעל צחקוק זדוני. ידוע בישראל גם בכינוי "הגמד הרשע" ו"הג'ינג'י הקטן". שתי דמויות הרשעים מייצגות את הצדדים האנושיים הרעים כמו אכזריות, רודנות, תאוות כוח ותאוות בצע, ומגלמים דמויות כמו רודנים, ברונים ואצילים אכזריים, נוכלים, או חלק מהמון ראקציונרי (כגון בהמצאת הרכבת בפרק 23 ב"היה היה - האדם"). לעיתים קרובות הרשע הקטן יהיה שווה או נחות לרשע הגדול: יועץ, חבר, משרת או עוזר.
  • "האינטלקטואל" - דמות המייצגת פעמים רבות את הזרם האינטלקטואלי של התקופה, בעל אופי חלש אך חזק כאשר הוא מגן על פירט אשתו, לעיתים קרובות מנוצל בידי הרשעים, אדם שצבע עורו בהיר יותר משל שאר הדמויות ושערו חום, בסדרות מאוחרות הוא מרכיב משקפיים.
  • מוניה - נערה שחורת שער וצהובת עור, אחת מתלמידיו של הזקן החכם.
  • אלי - נער שחום עור, אחיה של פסי ואחד מתלמידיו של הזקן החכם.
  • השעון - מציג את השנה בה האירועים מתרחשים. לעיתים בעל אופי משל עצמו ומגיב בהתאם למתרחש. לדוגמה, הוא לעיתים מתלונן, כאשר הזמן מואץ שנים רבות מדי קדימה או שהוא בוהה במסך כאשר משהו מעניין מתרחש, ב"היה היה - כדור הארץ" מתברר כי הוא יכול גם לשמש כמכונת זמן וכחללית. אחת הדמויות היחידות שעברו אבולוציה במשך העונות, כשבעונות הראשונות הוא מוצג כשעון בעל עיניים, שבהמשך נוסף לו פה, ב"היה היה: כדור הארץ" הוא מוצג כשעון מחוגים וב"היה היה: חפצים" הוא מוצג עם פנים בצורה של "צלחת מעופפת".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]