היפו (סוג)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןהיפו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכפילי פרסה
משפחה: היפופוטמיים
סוג: היפו
שם מדעי
Choeropsis
מורטון, 1849
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היפו (שם מדעי: Choeropsis), הוא סוג של יונק בינוני מסדרת מכפילי פרסה הכולל מין יחיד החי כיום - היפו ננסי ואולי עוד מין אחד שנכחד, שניהם ממוצא אפריקני. הסוג תואר מדעית לראשונה בשנת 1849 על ידי הרופא והמדען האמריקני סמואל ג'ורג' מורטון.

טקסונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר, ההיפו היה כלול בסוג הקספרוטודון (Hexaprotodon) לצד כ-10 מינים אסייתים נכחדים, אולם לבסוף הוכח כי הוא שונה מהם מספיק על מנת להיות זכאי לסוג בפני עצמו. פירוש השם המדעי "Choeropsis" הוא "דמוי חזיר" המצביע על הדמיון בין ההיפו לבין החזיר בגודלו ובמראהו (ביחס להיפופוטם). בניגוד למיני היפופוטמים קטנים אחרים (כדוגמת היפופוטם מלגשי גמדי, היפופוטם קפריסאי גמדי ועוד), מיני ההיפו קטנים יחסית באופן טבעי ולא עברו ננסות איים, כשמעריכים שהם בעלי דמיון להיפופוטמים הראשונים שדמו לבני משפחת האנתרקותריים הנכחדת.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן כללי ניתן למנות מספר הבדלים מורפולוגיים בולטים בין ההיפו לבין הסוג היפופוטם: ראשו של ההיפו קטן, קצר ומעוגל, והנחיריים והעיניים אינם בולטים מהראש. החרטום אינו מוארך כאצל ההיפופוטם, הלוע קן בצורה ניכרת והוא הדין לשיניים והניבים. גופו של ההיפו מעוגל וקומפקטי יותר מההיפופוטם, ורגליו צרות יותר. צבעו של ההיפו כהה יותר משל ההיפופוטם - לרוב חום-שחרחר כהה עם גוון זית.

ההבדלים בין ההיפו להיפופוטם עולים בקנה אחד עם העדפות אקולוגיות: בעוד שההיפופוטם חי תדיר במקווה מים כך שיש לו צורך גדול בארובות עיניים ונחיריים מוגבהים כדי שיוכל להביט בקלות מחוץ למים, ההיפו נוטה להיות יבשתי יותר והוא מצוי לעיתים קרובות ביערות הרריים שלאו דווקא סמוכים למקורות מים. מסיבה זאת גם אצבעות רגליו מפוזרות יותר וקרומי השחייה שלהן אינן מפותחים וזאת כדי שיוכל לצעוד בקלות גם באדמה קשה. תזונתו של ההיפו רחבה יותר משל ההיפופוטם ומלבד עשבים וצמחים מימיים כוללת גם פירות, שיחים וצמחיית יער אחרת. ההיפו פעיל בעיקר בשעות הלילה, והוא אינו חברותי כהיפופוטם אלא מעדיף לחיות בגפו.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר חוקרים משייכים לסוג את המין היפו מלגשי ננסי ממדגסקר, אף שחוקרים אחרים משייכים אותו לסוג היפופוטם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • היפו, באתר ITIS (באנגלית)
  • היפו, באתר GBIF (באנגלית)