המהפך (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המהפך
עטיפת החלק הראשון בסדרה
עטיפת החלק הראשון בסדרה
מידע כללי
מאת זמיר כהן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תורגם לשפות חלק א' תורגם לאנגלית, צרפתית, רוסית, איטלקית פורטוגזית, ופרסית
סוגה תורה ומדע
הוצאה
הוצאה הידברות
תאריך הוצאה 2005
מספר עמודים א': 391, ב': 299, ג': 283, ד': 306
עורך ניסן לברון
מהדורות נוספות
מספר כרכים 4
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 990029243110205171
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המהפך היא סדרת ספרים שכתב הרב זמיר כהן, שמטרתה להוכיח את אמיתות התנ"ך וליישב את הסתירות בין התורה למדע.

הראשון מבין ארבעת ספרי הסדרה, "המהפך - המדע מגלה את האמת שבתנ"ך", יצא בסוף שנת ה'תשס"ה (2005), והרביעי והאחרון יצא בשנת ה'תשע"ה (2015).

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהקדמה לחלק הראשון בסדרה, "המהפך - המדע מגלה את האמת שבתנ"ך", כותב המחבר, שאף על פי ש"אין עוררין על כך שהתנ"ך הטביע את חותמו יותר מכל גורם אחר בהיסטוריה... בכל הנוגע למדע ומחקר, נתפסה התורה בקרב רבים בעולם, כלא רלוונטית ואף נוגדת את הקיים, לאור מסקנות מחקרי המדע".

לטענתו, בשנות המאה ה-20 חל "מהפך", וכיום (שנת 2005, בה נכתב הספר) ידוע שישנן תגליות מדעיות רבות, "אשר אינן אלא חשיפת אנשי המדע, בפיגור רב, את הגלוי והידוע לחכמי תורת ישראל - מאז מתן תורה". בספר הוא רוצה להוכיח את הטענה הזו, וליישב את הסתירות לכאורה בין הדת למדע.

תוכן הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך כל החלק הראשון בסדרה, מביא המחבר דוגמאות לתגליות מדעיות מהמאות האחרונות, ומביא מקורות מקבילים מהספרות התורנית העתיקה, המוכיחים לטענתו שתגליות אלו היו ידועות לחכמי תורת ישראל כבר מאז מתן תורה. כך למשל, הוא מראה כיצד עד המאה ה-17 חשבו האסטרונומים שקיימים כוכבים בודדים בצביר הכוכבים כימה (פליאדות), בעוד שחכמי התלמוד שחיו בסוף מאה ה-2, ידעו שמספר הכוכבים החשובים והעיקריים בצביר, הוא בערך 100[1]. דוגמה נוספת שמביא המחבר, היא מודל הארץ ככדור, המוזכר כבר בספר הזוהר[2], שעל פי המסורת נכתב כבר בתחילת המאה ה-2. לטענת המחבר, דוגמאות אלו ועוד, מוכיחות את אמיתותה ונצחיותה של תורת ישראל. בסופו של כרך זה, מביא המחבר מספר הוכחות לאמונה בחיים לאחר המוות, שבחלקן הוא נסמך על פראפסיכולוגיה ותחומים פסאודו-מדעיים נוספים.

הספר השני בסדרה, הנקרא "המהפך 2 - מיתוסים בקריסה - המדע מתעדכן בהתאם לתנ"ך ותורת הקבלה", מתמקד בעיקר ביישוב הסתירות בין התורה למדע, בשתי גישות עיקריות: הגישה המפרשת, הטוענת שהגורם לתפיסה שיש סתירה בין התורה למדע, הוא הבנה מוטעית ושטחית של דברי התנ"ך וחז"ל, והגישה המגבילה, הטוענת שהסתירה בין התורה למדע נובעת מכך שבתחומים מסוימים, השיטה המדעית להסקת מסקנות, שגויה ומביאה לתוצאות בלתי מדויקות. הפרקים הראשונים של הספר עוסקים בענייני מוצא האדם, גיל היקום, וחקר המאובנים, וחציו השני של הספר מוקדש להפרכת תאוריית האבולוציה, באמצעות עשר הוכחות לחוסר היתכנותה של אבולוציה מקרית ללא כוח עליון המפעיל אותה.

בדומה לספר הראשון בסדרה, גם בספר השלישי בסדרה, הנקרא "המהפך 3 - המדע צועד בעקבות התנ"ך", מובאות דוגמאות רבות לתגליות מדעיות חדשניות הרמוזות בתנ"ך ובתורת הקבלה. כך למשל, בפרק "מכניקת הקוונטים ויקומים מקבילים בתורת הקבלה", טוען המחבר שתאוריית העולמות המרובים של יו אוורט רמוזה בפסוק ”וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר”[3], על פי פרשנותו של רבי חיים ויטאל בספרו עץ חיים[4]. באחד הראיונות התבטא הרב זמיר כהן על פרק זה, ואמר: "מבחינתי הוא אחד המיוחדים והמרשימים בכל סדרת ספרי המהפך"[5]. בסוף הספר הודפסו כמה מאמרים של פרופסורים ידועים (כגון דורון אורבך), הממשיכים את מגמתו של הספר בהוכחת אמיתת התורה.

הספר הרביעי והאחרון בסדרה, "המהפך 4 - המדע מגלה את עצמו בתורה", מביא גם הוא דוגמאות לתגליות מדעיות הרמוזות בתורה, אך הוא נוטה לנושאים יותר רוחניים ומיסטיים, כך ניתן למצוא בספר פרקים כגון "השפעת שם האדם על אופיו", "ריבוי הילדים", ו"השפעת הצבעים על ריפוי האדם". הרב זמיר כהן טוען שמגמה זו נוצרה מכיוון ש"למעשה המדע כולו הולך ונעשה רוחני יותר, ככל שהוא יודע יותר וככל שהכלים שברשותו משתכללים יותר"[5]. בסוף הספר מופיע הפרק "מענה לשאלות והשגות על ספרי המהפך", שבו משיב המחבר לשאלות שצצו בעקבות המחקרים שפורסמו בספרים הקודמים בסדרה. כמו כן יש בספר מפתח לכל ספרי הסדרה.

ארבעת ספרי הסדרה מלאים בדפים צבעוניים, ובתמונות צבעוניות רבות להמחשת הנושאים הנידונים בהם. הרב זמיר כהן הסביר בראיון, שהדחף ליצור כזה ספר מאויר וססגוני, עלה במוחו בעת שנחשף לאלבום מדעי שעסק באסטרונומיה, וכלל תמונות צבעוניות ומרהיבות. "חשבתי לעצמי שלא ייתכן שהגבירה תהיה פחותה מהמשרתת" (הגבירה - התורה, המשרתת - שאר החכמות), כיוון "שכל החכמות הן רקחות וטבחות לתורה"[6].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרי הסדרה ספגו ביקורת, בין השאר מצד אתרי מדע כגון "הידען", [7] ארגונים המתנגדים להחזרה בתשובה,[8] רבנים,[9] ובלוגרים העוסקים בדת ומדע.[10] הביקורת נסובה בעיקר סביב השימוש, לטענתם, בפסאודו-מדע, בפרשנות מגמתית לתגליות מדעיות, ובקטיף דובדבנים (כלומר הצגה של ממצאים התומכים בדעתו תוך הסתרת הנתונים שסותרים אותה).[11] הרב כהן השיב למבקריו בספרי ההמשך של הסדרה ובמאמר באתר "הידברות".[12] הרב אליהו גליל ענה לכהן בשני מאמרים מפורטים, בהם הגדיר את תשובתו כ"ירייה עצמית ברגל".[13]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף נ"ח, עמוד ב'
  2. ^ ספר הזוהר, חלק ג', דף י', עמוד א'
  3. ^ ספר בראשית, פרק א', פסוק ג'
  4. ^ עץ חיים, שער א', ענף ב'
  5. ^ 1 2 דודו כהן, משימת המהפך הושלמה: ריאיון עם הרב זמיר כהן, באתר הידברות, 4 בפברואר 2015
  6. ^ דודו כהן, מסע (ספרותי) אל האמת: ראיון אודות "המהפך 2", באתר הידברות, ספטמבר 2013
  7. ^ האם יש צפנים מדעיים בתורה? אמנון כרמל 14 בספטמבר, 2008
  8. ^ דני וגדעון אורבך, תשובות לחוברת "תורה מן השמים", באתר "חופש"
  9. ^ הרב אליהו גליל, גלקסיות מתפוצצות, אינגליש-דרופינג ושקר אחד קטן באתר "בלוגין שאובין", מאי 2013
  10. ^ פעם שלישית גלידה: המהפך 3 של הרב זמיר כהן – ביקורת ספר בבלוג אתולוגיקה, יולי 2013 (הקישור אינו פעיל)
  11. ^ אמנון כרמל, ביקורת על הספר "המהפך"
  12. ^ זמיר כהן, הרב זמיר כהן משיב לאמנון כרמל, באתר הידברות
  13. ^ הרב אליהו גליל, "בין אבו טיר לרב זמיר, או: מתי הכירו בכדוריות העולם?" חלק א' וחלק ב', ספטמבר 2012