הערפל (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערפל
The Mist
מבוסס על הערפל מאת סטיבן קינג
בימוי פרנק דרבונט עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי פרנק דרבונט עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט פרנק דרבונט
שחקנים ראשיים תומאס ג'יין
דייוויד ג'נסן
ויליאם סדלר
סם ויטוור
נתן גמבל
Julio Cedillo
Cherami Leigh
לואיס הרטום
חואן גבריאל פרג'ה
ג'קסון הרסט
מליסה מקברייד
פרנסס סטרנהגן
אנדרה בראוור
לורי הולדן
מרשה גיי הארדן
ג'פרי דמון
טובי ג'ונס
באק טיילור
אלכסה דוולוס
כריס אוון
Ron Clinton Smith עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה מרק אישם עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום רון שמידט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה דיימנשן פילמס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית21 בנובמבר 2007
משך הקרנה 126 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט אימה, סרט פוסט-אפוקליפטי, סרט דרמה, סרטי מפלצות, סרט מדע בדיוני, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 18 מיליון דולר
הכנסות $57,293,715
הכנסות באתר מוג'ו mist
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הערפלאנגליתThe Mist) הוא סרט אימה אמריקאי משנת 2007 המבוסס על נובלה בעלת אותו שם (אנ') מאת סטיבן קינג. תסריטאי ובמאי הסרט הוא פרנק דרבונט, אשר הפיק סרטים אחרים המבוססים על עבודתו של קינג: חומות של תקווה וגרין מייל. דרבונט התעניין בעיבוד הערפל לסרט מאז שנות ה-80. צוות השחקנים בסרט כולל את תומאס ג'ייןמרשה גיי הארדןטובי ג'ונס, ואת שחקני המתים המהלכיםלורי הולדןג'פרי דמוןחואן גבריאל פרג'ה ומליסה מקברייד.

הצילומים החלו בפברואר 2007 בשריבפורט, לואיזיאנה. הסרט הופץ בארצות הברית וקנדה ב-21 בנובמבר 2007 וקיבל ביקורות חיוביות בעיקר.

הבמאי שינה את הסיום של הסרט כך שיהיה קודר יותר מאשר הסיום בנובלה, שינוי אשר היה מקובל על קינג. דרבונט ביקש גם לעצב את היצורים באופן שונה וייחודי מהיצורים בסרטיו הקודמים.

הרעיון המרכזי בסרטי מפלצות הוא בחינת ההתנהגות של אנשים רגילים, תחת נסיבות בלתי רגילות. העלילה עוסקת בחברי קהילה קטנה בעיירה בריג'טון, מיין, אשר סובלים מהפסקת חשמל לאחר שסופת רעמים קשה פקדה את האזור בלילה והם נפגשים במרכול המקומי על מנת להצטייד במצרכים. בעוד הם נאבקים לשרוד ערפל לא טבעי שעוטף את עיר ומכיל בתוכו מפלצות, המתחים עולים בין השורדים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד דרייטון (תומאס ג'יין), מעצב גרפי, ואשתו סטפני (קלי קולינס לינץ) בודקים את הנזק שנגרם לביתם לאחר סופת רעמים עוצמתית. הם מגלים כי עץ גדול נפל על הבית וכי העץ של השכן ברנט נורטון (אנדרה ברואר) הרס את בית הסירות שלהם. דייוויד וסטפני מבחינים בערפל מוזר המרחף מעל האגם ונע לכיוון ביתם.

דייוויד נוסע למרכול על מנת לקנות אספקה, ביחד עם בנו בן ה-8 בילי (נתן גמבל) ושכנו נורטון. בדרך הם רואים שיירה של כלי רכב צבאיים. לפתע אזעקת הטורנדו של העיר מופעלת ובסיומה, הם רואים אדם מבוהל עם אף מדמם, רץ לתוך המרכול ומזהיר את האנשים ממשהו מסוכן שמסתתר בערפל המתקרב. אדם אשר מתעלם מאזהרותיו רץ למכוניתו ומותקף בדרכו אליה. הערפל עוטף את החנות, ולא מאפשר לראות את המתרחש בחוץ, ומורגש רעד אלים כמו רעידת אדמה.

גברת קרמודי (מרשה גיי הארדן), מאמינה פנאטית, מאמינה כי זהו תחילתו של הארמגדון. אישה מבוהלת (מליסה מקברייד) עוזבת את החנות כדי לחזור לילדיה שאותם השאירה לבד בבית. דייוויד והאחרים בודקים את הגנרטור ברציף הטעינה ומגלים כי צינור המפלט שלו סתום. עובד החנות (כריס אוון) מתנדב לצאת החוצה ולטפל בצינור המפלט, אך כאשר הוא יוצא החוץ, הוא נתפס ונלקח על ידי מפלצת בלתי מזוהה, על אף מאמציהם של דייוויד ומנהל החנות אולי (טובי ג'ונס) להציל אותו.

לאחר שדייוויד מספר לכולם מה שקרה, נורטון בטוח שדייוויד מנסה למתוח אותו כנקמה על התביעה שהוא הגיש נגש דייוויד בשנה שעברה. נורטון ואחרים יוצאים החוצה ומותקפים על ידי יצור לא מזוהה, כאשר הנותרים בחנות מניחים כי הם נהרגו הם מתחילים לבצר את חלונות החנות. בהמשך הלילה יצורים מעופפים ענקיים נצמדים לחלונות ולבסוף מצליחים לשבור אותן וכך נכנסים לחלונות, כתוצאה מכך שני אנשים נהרגים ואחד נפצע קשה. אחד היצורים נוחת על גברת קרמודי אך הוא עוזב אותה כשהיא מתחילה להתפלל. בעקבות כך היא מתחילה להטיף לסובבים אותה וסוחפת אחריה מאמינים מקרב השורדים.

ניסיון להגיע לבית המרקחת הקרוב על מנת להצטייד בציוד רפואי נכשל, ו-2 אנשים נהרגים על ידי עכבישי ענק. באותו זמן גברת קרמודי מצליחה לגרום כמעט לכולם להיות בצד שלה. 2 חיילים מתאבדים, והשלישי, טוראי ג'סאפ (סם ויטוור) מספר כי יש שמועות בסיס הצבאי המקומי על פרויקט ארוהד (Arrowhead), ניסיונות של הממשל לבחון יקומים מקבילים, וכי ייתכן שהמדענים המבצעים את הניסוי פתחו בטעות דלת ליקום המכיל את היצורים שפלשו לעיר. גברת קרמודי משכנעת את מאמיניה כי ג'סאפ אחראי למצב והוא נדקר שוב ושוב עד שהיא מורה להם לתת אותו כמאכל ליצורים. הוא נזרק החוצה ונלקח על ידי יצור דמוי גמל שלמה ענק.

דייוויד וניצולים נוספים אוספים אספקה בחשאי במטרה לברוח. גברת קרמודי מגלה אותם ומשמידה את האספקה שלהם. היא מנסה להקריב את דייוויד והקבוצה שלו אך אולי יורה והורג אותה בעזרת אקדחה של אמנדה דומפריס (לורי הולדן). מאמיניה המבוהלים מאפשרים לקבוצה של דייוויד לעזוב. אולי ו-2 נוספים נהרגים על ידי היצורים. דייוויד, בילי, דן, אמנדה ואיירין (פרנסס סטרנהגן), מצליחים להגיע למכונית.

תוך כדי נהיגה בערפל, דייוויד מוצא את הבית שלו הרוס ואשתו מתה. הקבוצה נוסעת לדרום ובדרך רואים הרס. כאשר נגמר להם הדלק, הקבוצה מחליטה כי אין טעם להמשיך. באקדח של אמנדה נשארו 4 כדורים בעוד הם 5 אנשים. דייוויד יורה בהם במטרה למנוע מהם מוות נוראי. במטרה למות בעצמו דייוויד יוצא מהמכונית. בשלב הזה הערפל מתפוגג וחושף כי צבא ארצות הברית הרג את היצורים והשתלט על המצב. דייוויד מבין כי הם היו רגעים ספורים מהצלה וכי הם התרחקו מהעזרה כל אותו הזמן, הוא נופל על ברכיו בצעקות בעוד שני חיילים מסתכלים עליו בבלבול.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבמאי פרנק דרבונט קרא את הנובלה של סטיבן קינג, והביע התעניינות בביצוע עיבוד קולנועי לספר. באוקטובר 1994 לאחר שהשלים את הסרט חומות של תקווה (המבוסס על סיפור אחר של קינג), הוא חזר על רצונו לבצע עיבוד להערפל. בדצמבר 2004 הוא הצהיר כי החל לכתוב את התסריט לסרט, ועד אוקטובר 2006, הפרויקט שהחל בסרטי פרמאונט עבר ל-Dimension Films.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצילומים החלו בפברואר 2007 בשריבפורט. דרבונט רצה לצלם את הסרט בסגנון "יותר זורם, וסוג של תיעודי", לצורך כך הוא יצר קשר עם צוות הצילום של המגן על מנת להשתמש בסגנון הצילום שלהם.

דרבונט שיתף פעולה עם מעצב ההפקה במטרה ליצור ערבוב של תקופות ועל מנת להימנע מהצגת תקופה מסוימת. טלפונים סלולרים נמצאו בידי הדמויות השונות, אך השוטרים הצבאיים בסרט לא לבשו מדים מודרניים. בעוד השוטרים הצבאיים נהגו בג'יפ ישן במקום ב-HMMWV, רכבים אחרים בסרט נראו מודרניים יותר. מעל מאה ניצבים משריבפורט השתתפו בסרט.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערפל הוקרן בפסטיבל הסרטים ShowEast ב-18 באוקטובר 2007, במעמד ההקרנה קיבל הבמאי פרנק דרבונט את פרס קודאק עבור עבודתיו המוקדמות: חומות של תקווה וגרין מייל.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל ביקורות חיוביות מהמבקרים. ב-Rotten Tomatoes קיבל הסרט ציון 73% בהתבסס על 140 ביקורות. באתר Metacritic הסרט קיבל ציון 58 מתוך 100 בהתבסס על 29 ביקורות.

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הופץ בארצות הברית וקנדה ב-21 בנובמבר 2007. בשבוע הראשון הכניס הסרט כ-9 מיליון דולרים במדינות הנ"ל. ונכון ל-9 באוגוסט 2009 הכניס כ-58 מיליון דולרים ברחבי העולם.

מדיה ביתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הופץ בגרסאות DVD ו-Blu-ray ב-25 במרץ 2008.

סדרת טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הערפל (סדרת טלוויזיה)

בנובמבר 2013 חשף בוב ויינשטיין כי פרנק דרבונט והוא יצרו סדרת טלוויזיה בת 10 פרקים המבוססת על הסרט.[1][2] בפברואר 2016 רכשה רשת ספייק את הפיילוט של הסדרה.[3] באפריל 2016 ספייק רכשה את כל הסדרה.[4] הבמאי זוכה האמי, אדם ברנשטיין, ביים את הפיילוט. שהוקרן בבכורה עולמית ב-22 ביוני 2017.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Cieply, Michael (2013-11-25). "The Weinstein Company, Seeking Hits, Shifts to TV (Published 2013)". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2021-02-03.
  2. ^ Patrick Hipes, Patrick Hipes, ‘The Mist’ TV Series Emerges From Dimension & Scribe Christian Torpe, Deadline, ‏2015-09-16 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Stephen King's 'The Mist' TV Series Gets Pilot Order at Spike, Collider, ‏2016-02-25 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Nellie Andreeva, Nellie Andreeva, ‘The Mist’ Stephen King TV Adaptation Gets Series Order At Spike, Deadline, ‏2016-04-14 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Denise Petski, Denise Petski, Adam Bernstein To Direct ‘The Mist’ On Spike, Deadline, ‏2016-05-05 (באנגלית אמריקאית)