השופט דרד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השופט דרד
השופט דרד, כפי שהוא מופיע על עטיפת החוברת 2000AD #1242 ממאי 2001, אמנות מאת קליף רובינסון.
השופט דרד, כפי שהוא מופיע על עטיפת החוברת 2000AD #1242 ממאי 2001, אמנות מאת קליף רובינסון.
סוג גיבור-על
הוצאה לאור Rebellion Developments
(מאז 1999)IPC Media
הופעה ראשונה AD #2 ‏2000
(מרץ 1977)
יוצרים ג'ון וגנר
קרלוס אזקוורה
פאט מילס
גילום הדמות סילבסטר סטאלון, "השופט"
קארל אורבן, "השופט דרד"
מידע
שם אמיתי ג'וזף דרד
סטטוס פעיל
מקצוע Judge
חבר בקבוצה מחלקת הצדק של מגה-סיטי אחת

השופט דְרֶדאנגלית: Judge Dredd) הוא דמות בדיונית המופיעה בחוברות הקומיקס של חברת "Rebellion Developments". דמותו הופיעה לראשונה בחוברת AD #2‏ 2000 ממרץ 1977 ונוצרה על ידי הכותב ג'ון וגנר, המאייר קרלוס אזקוורה והעורך פאט מילס.

דמותו של השופט דרד מדורגת במקום ה-35 ברשימת מאה גיבורי העל הגדולים, לפי IGN[1] וכן במקום השביעי ברשימת 50 דמויות הקומיקס הגדולות של כל הזמנים לפי מגזין אמפייר.[2] עלילות הקומיקס עובדו פעמיים למסך הגדול. את דמותו של דרד גילם בסרט הלייב אקשן "השופט" השחקן סילבסטר סטאלון, ואילו קארל אורבן גילם אותו בסרט "השופט דרד". במאי 2017 נודע לפי אנטרטיינמנט ויקלי כי סדרת טלוויזיה המבוססת על הקומיקס נמצאת בשלבי הפקה, ואשר תיקרא "השופט דרד: מגה-סיטי אחת". [3] זאת ועוד, אורבן נשקל לשוב ולגלם את הדמות בסדרה.[4][5]

בממלכה המאוחדת, דמותו של דרד והשם שלו מוזכרים לעיתים בשיחות הנוגעות למדינת משטרה, משטר סמכותני ושלטון החוק.[6]

אפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרד הוא המפורסם ביותר מבין החיל הבכיר של שופטי הרחוב. שופטים אלה מנהלים את העיר הבדיונית מגה סיטי אחת עם הכוח לא רק לאכוף את החוק, אלא גם למצוא את האשמים, לגזור את דינם ואפילו להוציאם להורג. דרד חמוש באקדח "אוכף החוק", המתוכנת לזהות את טביעת ידו בלבד ולירות שישה סוגים של תחמושת, וכן באלה, סכין ורימוני גז. קסדתו מכסה את כל פניו פרט לפיו ולסתו. הוא רוכב על אופנוע גדול הידוע בשם "אדון החוק", שחמוש בתת-מקלעים, תותח לייזר, ובינה מלאכותית שמסוגלת לבצע את פקודותיו ונהיגה אוטומטית.

פניו המלאות של דרד לא נראו מעולם מעל דפי הקומיקס. מנהג זה החל כהנחיה בלתי רשמית, אך עד מהרה הפך לחוק אותו אמנים נדרשו שלא להפר. לדבריו של הכותב ג'ון וגנר, "[הפרצוף] מסכם את חוסר פניו של הצדק, שלו אין כל נשמה. לכן, לקוראים אין כל צורך לראות את פניו של דרד, ולי אין רצון בכך"[7].

במקרים נדירים, פניו של דרד נראו בפלאשבקים לימי ילדותו, והתמונות היו חסרות בפרטים במתכוון. בסיפור מוקדם בחוברת מספר 8, דרד נאלץ להסיר את קסדתו, ושאר הדמויות הצופות בו מגיבות כאילו פניו מושחתות. לקורא, פניו של דרד כוסו במדבקת צנזורה.

הזמן בקומיקס של השופט דרד עובר בזמן אמת, כך ששנה שחולפת במציאות מתוארת כשנה בקומיקס. אי לכך, כאשר הסיפור הראשון של דרד (שפורסם בשנת 1977) נערך בשנת 2099, סיפורים מאוחרים שפורסמו בשנת 2012 התרחשו בשנת 2134. לדבריו של העורך אלן מקנזי, "כל שנה בחייו של דרד מתארכת כשנה, שלא כמו בקומיקס ספיידרמן למשל, שבו פיטר פארקר הוא סטודנט צעיר במשך כל שנות קיומו". נכון להיום, גילו של דרד הוא למעלה מ-70 שנים, עם למעלה מחמישים שנות שירות (2079-2134), ומספר דמויות לאורך הקומיקס אף מציינות שדרד כבר אינו בכושר שהיה בצעירותו. לא ידוע אם יש כוונה להתייחס לנושא זה של הגיל (על אף שלמגה סיטי אחת קיימת טכנולוגיית שיבוט והשתלת מוח).

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחה ועמיתים לעבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ריקו דרד: מעט לאחר הפיכתו לשופט, אחיו של דרד הפך למושחת והחל לעבור על החוק, מה שאילץ את דרד להסגיר אותו. עשרים שנה לאחר מכן, ריקו חוזר מהכלא במטרה לנקום באחיו, ודרד נאלץ להרוג אותו מתוך הגנה עצמית.
  • ויינה: אחייניתו של דרד, ובין השניים יש מערכת יחסים הדוקה ונאמנה.
  • השופט ריקו: שיבוט של דרד שאימץ את שם אחיו, ולפעמים טועים לחשוב שמדובר בדרד.
  • השופטת אנדרסון: למשך שנים, היו לדרד יחסי חברות לא נינוחים עם קסנדרה אנדרסון ממחלק העל-טבעי (Psi Division). החברות הגיעה לקיצה כאשר אנדרסון נטשה את דרכי החוק לתקופת מה. לאחר מכן, דרד הכחיש שמועות על החברות ביניהם וציין רק שהוא נאלץ לסבול את נוכחותה. בשלב מסוים אנדרסון נפצעת אנושות ודרד מאשר לה שהשניים חברים.
  • השופטת הרשי: השופט דרד הכיר את השופטת הראשית הרשי מאז 2102, וכמו עם כל יתר השופטים הבכירים מאז גודמן, גם איתה יש לו מערכת יחסים נינוחה. בנוסף, יש ביניהם מערכת יחסים אישית בהתבסס על כבוד הדדי. דרד מחשיב אותה לשופטת הבכירה הטובה ביותר שהייתה להם.
  • וולטר הוובוט ומריה: דרד נהג לחלוק את דירתו עם רובוט מבוית בשם וולטר הוובוט שביצע את מטלות הבית. וולטר היה נאמן ביותר לדרד, אך זה האחרון התנהג אליו בזלזול. לדרד גם הייתה גבירת בית בשם מריה. בשנים האחרונות נפרדו דרכיהם של דרד והשניים.
  • גיילן דה מארקו: שופטת שהתאהבה בדרד. הוא אמנם כיבד אותה כשופטת, אך מעולם לא שעה לחיזוריה משום שיחסים רומנטיים בין שופטים היו אסורים. הפרות הנהלים שלה גרמו לנפילתה ולהתפטרותה מהכוח. דרד שמר עימה על קשר ועזר לה להסתגל לחיים האזרחיים, אך כאשר הוא המשיך לדחות את חיזוריה, היא ניתקה עמו קשר לבסוף.
  • שבט פארגו: בשנת 2006 הוצגו תושביה המוטנטים של עיירה, שהיו לצאצאיו של אפרם פארגו, אחיו התאום של השופט הבכיר יוסטס פארגו. אי לכך, המוטנטים הללו הם קרובי משפחתו הגנטיים של דרד ומחשיבים אותו ל"בן דודם". עצם עובדה זו גורמת לדרד לפעול לביטולם של חוקי ההפרדה של מגה סיטי אחת נגד מוטנטים.
  • השופטת ביני: שופטת צעירה אותה לקח דרד תחת חסותו מאז שנת 2007.
  • השופט מורפי: המורה הרוחני של דרד בתחילת הקריירה שלו באכיפת חוק. נהרג בעת מילוי תפקידו.

נבלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כנופיית אנג'ל: קבוצת שודדים מעוררת פחד ויראה מטקסס סיטי, שאחראית לשורת פשעים אלימים. בראש הכנופיה עומד אלמר אנג'ל, ובניו הם לינק, ג'וניור, "מכונה רעה" (Mean Machine) ופינק. בסרט השופט משנת 1995, הכנופיה מתוארת כפנאטים דתיים וכקניבלים.
  • השופט הבכיר קאל: ראש יחידת השפיטה המיוחדת, מחלקת חקירות פנימיות של השופטים, אשר הטילה מורא בקרב השופטים בשל פעילותה בחשיפת שחיתות במשטרת מגה סיטי אחת. קאל ניצל את סמכותו כדי לסחוט שופטים במקום לעצור אותם ולהשתמש בהם כמתנקשים אישיים שלו. באמצעות דרכיו המושחתות הוא ביסס את שלטונו כשופט בכיר בשנת 2100 והיה אחראי להפללתו של דרד. דמותו מבוססת על הקיסר הרומאי המטורף קליגולה.
  • מרלון שייקספיר: אמן גרפיטי מתבגר שידוע בכינויו "צ'וֹפֵּר", שאיתגר את מערכת המשפט של מגה סיטי אחת ללא הרף.
  • השופטים האפלים: קבוצת אוכפי חוק מיקום מקביל. הם הונהגו בידי השופט מוות, שהכריז כי כל הפשע בוצע בידי החיים, ולכן לפי ההגיון שלו כל עצם הקיום הוא פשע. צוות השופטים כולל את השופט אש (Judge Fire), השופט פחד (Judge Fear) והשופט תמותה (Judge Mortis). חברי הצוות, שהקדישו את חייהם לפילוסופיה המעוותת של השופט מוות, הרגו אנשים מתוך הצדקה עצמית וחסרת הגיון משלהם. כך למשל, השופט אש גזר דין מוות לבית ספר שלם כתוצאה מזיהום סביבתי של רעש. הכל השתנה כאשר מוות פגש בפוביה (Phobia) ובחילה (Nausea), אחיות המוות לעתיד, שהיו רוצחות המונים פנאטיות עם כוחות על-טבעיים. מוות התאהב בהן ובעזרתן גרם לשרשרת רציחות שהחליאה אף אותו. בעזרתן של האחיות מוות, הקבוצה הפכה לקבוצת אלמתים ששופטת בדרך "טהורה" וללא כל צביעות. עד מהרה, השופטים האפלים רצחו את האוכלוסייה כולה בעולמם.
  • ארמון גיל: מתנקש יוצא צבא שהונדס גנטית בעל גנים של תיקנאים ונמר שהעניקו לו יכולות משודרגות. גויס בידי שופט עריק כדי לחסל אקטיביסטים פוליטיים שביקרו ללא הרף את מערכת המשפט.
  • השופט גרייס: שופט רחוב מוערך וכריזמטי, שותף לשעבר של דרד שהיו לו כוונות טובות, אך דעתו נדחפה לכדי שיגעון כאשר מוחו נשטף בידי השופטים האפלים בשנת 2112.
  • מורטון ג'אד: שופט לשעבר וראש הגנטיקה במערכת המשפטים. היה אחראי לרעיון שיבוט השופטים, ושנוא בידי השופט סולומון בשל חוסר מוסריותו. בעקבות המלחמות האטומיות של שנת 2070, מגה סיטי אחת הייתה שרועה בתוהו ובוהו, וג'אד הציע רעיון לשבט אזרחים בנוסף לשופטים ובכך ליצור אוכלוסייה כנועה וצייתנית. הוא נשפט להוצאה להורג אך עקבותיו נעלמו. ג'אד הופיע כמעט 40 שנה לאחר מכן בבסיס סודי, והתברר כי הוא הקים צבא שופטים משלו באמצעות DNA אותו גנב ממערכת המשפטים.
  • אוון קרייסלר: ידוע גם בכינוי "הילד השופט", נער בעל יכולות טלפתיה וחיזוי קיצוניות ביותר. לנער היה סימן לידה על מצחו בצורת סמל הנשרים של מערכת השופטים. נועד לשלוט במגה סיטי אחת.
  • פי. ג'יי. מייבי: ילד פלא ורוצח סדרתי ידוע לשמצה שנטל את זהות ראש העיר ביירון אמברוז, אותו רצח.
  • השופט אורלוק הסובייטי: ידוע גם בשם "אורלוק המתנקש". אחראי לבהלת ההידבקות דרך מקורות המים של מגה סיטי אחת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]