התיאטרון הגרמני הממלכתי בטימישוארה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכתובת בכניסת התיאטרון הגרמני הממלכתי בטימישוארה
בניין האופרה והתיאטרון הלאומי בטימישוארה כפי שנראו ב-2009. באגף מימין פועלים החל משנת 1953 התיאטרון הגרמני הממלכתי והתיאטרון ההונגרי הממלכתי

התיאטרון הגרמני הממלכתי בטימישוארהגרמנית: Deutsches Staatstheater Temeswar, ברומנית: Teatrul German de Stat Timişoara) הוא התיאטרון הממלכתי בשפה הגרמנית הפועל ברומניה, בעיר טימישוארה, בפועל החל משנת 1953. הוא נועד בעיקר לשרת את צרכיו התרבותיים של המיעוט דובר גרמנית במדינה זו. התיאטרון שוכן באגף הימני של בניין האופרה והתיאטרון הלאומי בטימשוארה עם הכניסה מרחוב אלבה יוליה. בערך באותו מקום פעל לראשונה תיאטרון בשפה הגרמנית בשנת 1753. הבניין הנוכחי נחנך חגיגית בשנת 1875, אך התיאטרון הגרמני נסגר בשנת 1899 במסגרת מדיניות ההונגריזציה של ממלכת הונגריה, אז חלק מהאימפריה האוסטרו-הונגרית. ב-27 ביוני 1953, בימי השלטון הקומוניסטי ברומניה, נפתח רשמית מחדש במיקומו הנוכחי. את האולם, הכולל 100 מקומות, חולק התיאטרון הגרמני עם התיאטרון ההונגרי הממלכתי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימי שלטון האימפריה ההבסבורגית (האוסטרי) בחבל באנאט, החל מן המאה ה-18 התחילו המהגרים הגרמנים וצאצאיהם - הקרויים בכלל "שוואבים של הדנובה", ובפרט "שוואבים של באנאט" - להוות בעיר טימישוארה (טמסוואר או טמשבורג, בגרמנית), בירת החבל, את המרכיב האתני המוביל. לעיר הגיעו מספר רב של פקידים ואנשי צבא מאוסטריה ומגרמניה, שנדרשו בשנת 1753 להקמת אולם להצגות תיאטרון. מופעי התיאטרון ראשונים בשפה הגרמנית קוימו תחילה על ידי להקות נודדות מברלין, מווינה ומפשט שביקרו בעיר.

בשנת 1757 התארחו ההצגות בגרמנית ב"בית הקומדיה" בכיכר הקתדרלה הקתולית (Domplatz). בשנת 1758 אורגן, באמצעות כספי העיר, בבניין שהשתייך קודם למנהל הקהילה הסרבית, אולם שנועד אך ורק להצגות תיאטרון ומופעים בגרמנית. החל משנת 1772 ההצגות התקיימו במתכונת שבועית. אחרי 1776 התאכסן התיאטרון בבניין העירייה החדש שנבנה ב-1761, במקום בו נמצא בימינו בית הספר התיכון הגרמני על שם ניקולאוס לנאו. בשנת 1796 הוצגה במקום האופרה "חליל הקסם" מאת מוצרט. מאוחר יותר במאה ה-19, התארחו תכופות באולם התיאטרון קונצרטים של יוהאן שטראוס הבן.

בספטמבר 1871 הונחה אבן היסוד לבניין התיאטרון החדש על שם הקיסר פרנץ יוזף. הבניין, שתוכנן על ידי האדריכלים הווינאים פלנר והלמר בסגנון נאו-רנסאנס איטלקי נפתח ב-22 בספטמבר 1875. בבניין שכנו אז גם מלון בשם "גראנד הוטל", אולם נשפים הקרוי "רדוטה", מסעדה יוקרתית, בית קפה והחל משנת 1902 בסמוך נפתח גם גן מופעים תחת כיפת השמיים. בגלל דליקה בשנת 1880 נזקק הבניין לבנייה מחדש.

הבניין, שנשרף במאה ה-20, עדיין שולט בגרסה משופצת, מודרנית, על נוף מרכזה של העיר, בככר ויקטוריאי. כתוצאה של מדיניות ההונגריזציה הנהוגה באותם ימים בממלכה ההונגרית (חלק מהדואליות האוסטרו-הונגרית) בשנת 1899 נסגר התיאטרון הגרמני.

התיאטרון הממלכתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן השלטון הקומוניסטי ברומניה הוקצב באגף הימני של בניין, שבו נמצא בעבר אולם הנשפים "רדוטה", אולם לתיאטראות בשפות גרמנית והונגרית, כשהכניסה היא מרחוב אלבה יוליה הצדדי. האולם המרכזי הגדול משמש את התיאטרון הלאומי הרומני ואת האופרה הלאומית הרומנית של טימשוארה.

התיאטרון הגרמני הממלכתי הוקם ב-1 בינואר 1953 על ידי החלטת הממשלה הרומנית כמחלקה גרמנית של התיאטרון הממלכתי בעיר. ב-27 ביולי 1953 הוא נפתח חגיגית עם ההצגה "Die Karlsschüler" ("התלמידים מ'קארלסשולה'") מאת היינריך לאובה. המנהל הראשון היה רודולף שאטי. כמה מהשחקנים הראשונים שיחקו בין מלחמות העולם ב"לאנדסתיאטר" בעיר סיביו.[1] בשנת 1956 הפך התיאטרון לעצמאי תחת השם "התיאטרון הגרמני הממלכתי טימישוארה".

מאז הקמתו הוצגו במוסד זה מעל 400 מופעים שונים. הלהקה שיחקה בפני כ-2,500,000 צופים במעל 10,000 הצגות בכל היישובים עם קהילות גרמניות ברחבי רומניה ובגרמניה המזרחית, ולאחר נפילת מסך הברזל בשנת 1989 גם במערבה של גרמניה, באוסטריה, בפולין, בהונגריה, בצרפת, בקרואטיה ובסרביה.

התיאטרון היה לאורך השנים מוסד תרבותי שתרם לקידום השפה והתרבות הגרמנית, לשמירת הזהות האתנית והתרבותית של הגרמנים ברומניה, בתוכם שוואבים של הדנובה, סקסונים טרנסילבנים, ציפסרים ואחרים.

בעקבות ההגירה ההמונית של הגרמנים בשנות השבעים עד התשעים של המאה ה-20 מרומניה אל מולדתם ההיסטורית, מספר התושבים הגרמנים בטימישוארה וברומניה בכלל הצטמטם במידה רבה. בנסיבות אלה התיאטרון נועד למשוך יותר ויותר אל מופעיו גם סוגי קהל אחר - קהל לא גרמני, היודע או לומד שפה זו, גם תיירים דוברי גרמנית המבקרים ברומניה, וגם את הקהל הרחב היכול להיעזר באוזניות עם תרגום סימולטני.

התיאטרון מסובסד על ידי עיריית טימישוארה (87%). כמו כן נהנה ממימון (13%) פרויקטים מטעם מוסדות של גרמניה, המכון הממלכתי הגרמני ליחסי חוץ משטוטגרט, הקרן לתרבות של השוואבים של הדנובה מטעם הלנד באדן-וירטמברג ומוסדות ציבוריים ופרטיים נוספים מרומנים ומחו"ל.

בשנת 2005 נחתם הסכם שותפות בין התיאטרון הגרמני הממלכתי בטימישוארה ולתיאטרון הממלכתי בברוכזאל בגרמניה. אולם התיאטרון מארח להקות תיאטרון רבות מרומניה ומחו"ל. כאן התארחה פעמים חוזרות במהלך השנים גם להקת התיאטרון היהודי הממלכתי מבוקרשט. הרפרטואר של התיאטרון כולל מחזות מן הקלאסיקה הגרמנית ועולמית, מחזות מודרניים ובני זמננו, יצירות מאת מחזאים גרמנים מוקומיים ורומנים. המנהל הנוכחי של התיאטרון הוא לוצ'יאן ורשנדאן. עם השחקנים החשובים של הלהקה נמנו אוטמר שטראסר, היינץ קהרר, מרגוט גטינגר, הלגה זנדהוף, פטר שוך ואחרים. נכון לשנת 2010 התיאטרון מעסיק 108 אנשים, ויוצר 5-7 מופעי בכורה בכל עונה ומשחק בפני כ-10,000 צופים בשנה. תפוסת האולם היא כ-80%. אחרי 1990 להקת התיאטרון שיחקה בחו"ל על במות באוסטריה, בגרמניה, בצרפת, בגאורגיה, בפולין, בסרביה ובהונגריה. החל משנת 2009 התיאטרון מארגן בכל סתיו את הפסטיבל האירופי לתיאטרון "אירותאליה".

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

Horst Fassel Das Deutsches Staatstheater Temeswar 1953-2003. Vom überregionalen Identitätsträger zum experimetellen Theater, Berlin, LIT Verlag dr. Hopf, 2011

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Banater Post 2003