ואל קילמר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ואל קילמר
Val Kilmer
קילמר, 2005
קילמר, 2005
לידה 31 בדצמבר 1959 (בן 64)
ארצות הבריתארצות הברית לוס אנג'לס, קליפורניה, ארצות הברית
שם לידה Val Edward Kilmer עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1981
עיסוק שחקן
מוזיקאי
צייר
אמן
מדבב
מפיק
מקום לימודים
בן או בת זוג ג'ואן ויילי (19881996) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ג'ק קילמר
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
https://valkilmer.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ואל אדוארד קילמראנגלית: Val Edward Kilmer; נולד ב-31 בדצמבר 1959) הוא שחקן קולנוע ותיאטרון, מדבב, מפיק, מוזיקאי ואמן[1] אמריקאי אשר עלה להצלחה בינלאומית מסחררת בזכות סגנון משחקו השיטתי והמגוון וקולו העמוק אל מול היותו ידוע בתפקידו הראשון בקולנוע "סודי ביותר!" (1984), שם גילם זמר רוקנרול הדומה לאלביס פרסלי ואף שר את שירי הסרט.

קילמר זכה להצלחה גדולה יותר כשגילם את טייס הקרב אייסמן ב"אהבה בשחקים" (1986) לצד טום קרוז, תפקיד אליו חזר ב"אהבה בשחקים: מאווריק" (2020), בעוד שבשנת 1988, כיכב כשכיר החרב מאדמרטיגן ב"ווילו והנסיכה" לצד ווריק דייוויס. קילמר גם כיכב במותחן הפשע הרומנטי של טוני סקוט, "רומן על אמת" (1993), בו גילם את דמותו של אלביס פרסלי.

קילמר זכה להצלחה מסחררת כשגילם את המשורר והמוזיקאי ג'ים מוריסון, סולן להקת הדלתות בסרט ״הדלתות" (1991) של אוליבר סטון אליו התכונן בקפידה רבה ואף זכה לשבחים אדירים הן מצד הלהקה והן מצד הקהל. הצלחתו המשיכה גם כשגילם את גיבור-העל של DC קומיקס, באטמן/ברוס ויין ב"באטמן לנצח" (1995) של ג'ואל שומאכר, שם החליף את השחקן המקורי מייקל קיטון. הוא זכה להצלחה גדולה גם בקרב קהילת חובבי הקומיקס ומעריצי הדמות. לפני תפקיד זה כיכב בסרט המערבון "טומבסטון" (1993).

באותה שנה, הוא זכה להצלחה נוספת עם תפקידו במותחן הפשע האפי של מייקל מאן "היט" (1995). ב-1998, קילמר שוב זכה להצלחה עם דיבובו של משה רבנו בסרט האנימציה "נסיך מצרים" אך לא לפני שגילם את המרגל העצמאי בסרט "המלאך" (1997) בהתבסס על סדרת הטלוויזיה באותו השם. בראשית שנות האלפיים ירד מגדולתו. קילמר כיכב בסרט "הכוכב האדום" (2000) וב-2003 גילם את שחקן הפורנו הידוע ג'ון הולמס בסרט ״וונדרלנד". באותה שנה גם כיכב לצד כריסטיאן סלייטר במותחן "ציידי המחשבות".

קילמר חזר אז לשתף פעולה עם במאי "הדלתות" אוליבר סטון בסרט "אלכסנדר" (2004) שהיה כישלון ביקורתי אדיר וב-2005 כיכב לצד רוברט דאוני ג'וניור בקומדיית האקשן "קיס קיס, בנג בנג". שנה לאחר-מכן חבר לטוני סקוט וכיכב לצדו של דנזל וושינגטון בסרט "דז'ה וו". ב-2008, דיבב את דמותו של המכונית קיט ב"אביר על גלגלים" המחודש.

ב-2010 כיכב כנבל בסרט הפארודיה על הסדרה "מקגייוור", "מקגרובר", ובאותן שנים כיכב במספר רב של סרטים שיצאו ישירות לווידאו, לטלוויזיה וחלקם לקולנוע ושיתף פעולה עם 50 סנט. ב-2017, כיכב בדרמה של טרנס מאליק, "שיר לשיר" וכיכב לצד מייקל פסבנדר במותחן "איש השלג".

מלבד היותו שחקן ומדבב, קילמר הוא גם מוזיקאי, צייר ואמן. הוא מפרסם את יצירותיו בחשבון האינסטגרם שלו, אותו הוא מפעיל. מאז אמצע העשור השני של המאה ה-21 הוא מתמודד עם סרטן הגרון, שגרם לו לאבד את קולו אך למרות זאת הוא עדיין מככב בסרטים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קילמר נולד בלוס אנג'לס, קליפורניה שבארצות הברית למשפחה נוצרית-מדעית. התחנך בילדותו בבית ספר של התנועה הדתית "המדע הנוצרי". קילמר למד דרמה בתיכון, ובגיל 17 היה לאדם הצעיר ביותר שהתקבל ללימודים בבית הספר ג'וליארד, איתו למד גם השחקן קווין ספייסי. במרץ 1988, נישא קילמר לשחקנית והזמרת לשעבר, ג'ואן ווליי. לשניים נולדו שני ילדים. בפברואר 1996, השניים התגרשו.

החל מינואר 2015, קילמר סובל מסרטן הגרון שגרם לו לאבד את קולו והוא עבר מספר רב של ניתוחים. למרות זאת, הוא עדיין מככב בסרטים ומפעיל את חשבון האינסטגרם שלו, שם, הוא משתף את הקהל הרחב בציוריו ובמוזיקה שלו.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל המשחק הגיע כשחקן תיאטרון בהצגה "How It All Began", שהועלתה בתיאטרון ציבורי במסגרת "פסטיבל שייקספיר בניו יורק". קילמר דחה תפקיד בסרטו של פרנסיס פורד קופולה, "נערי הכרך", בשל התחייבויותיו בתיאטרון. שנה אחר כך עשה את תפקידו הראשון בקולנוע, שהיה התפקיד הראשי בקומדיה הפרועה של ג'ים אברהמס והאחים צוקר, "סודי ביותר!" (1984), בו גילם זמר רוקנ'רול אמריקני, הדומה להפליא לאלביס פרסלי. קילמר שר את כל השירים בסרט ואף הוציא אלבום, הנושא את שם דמותו בסרט, "ניק ריברס". שנה אחר כך המשיך באותו קו כשכיכב בקומדיה של מרתה קוליג', "גאון הדור", בה גילם נער כריזמטי ופרוע הלומד באוניברסיטה יוקרתית, אך ממשיך ליהנות מן החיים.

קילמר זכה להצלחה מאסיבית יותר בזכות גילומו של טייס הקרב אייסמן ב"אהבה בשחקים" (1986) לצד טום קרוז, תפקיד אליו יחזור ב"אהבה בשחקים: מאווריק" (2020) בעוד בשנת 1988, כיכב כשכיר החרב מאדמרטיגן ב"ווילו והנסיכה" לצד ווריק דייוויס. קילמר גם כיכב במותחן הפשע הרומנטי של טוני סקוט, "רומן על אמת" (1993) שם כיכב כאלביס פרסלי.

קילמר זכה להצלחה מסחררת יותר עם 2 מתפקידיו הגדולים ביותר בהיותו שחקן עם גילומו של הזמר, המשורר והמוזקאי ג'ים מוריסון וסולן להקת הדלתות ב"הדלתות" (1991) של אוליבר סטון אליו התכונן בקפידה רבה ואף זכה לשבחים אדירים הן מצד הלהקה והקהל. בהיותו גילם את דמות גיבור-העל של DC קומיקס, באטמן/ברוס ויין ב"באטמן לנצח" (1995) של ג'ואל שומאכר, שם, החליף את השחקן המקורי מייקל קיטון, זכה קילמר להצלחה גדולה בעיקר בקרב קהילת חובבי הקומיקס ומעריצי הדמות ולפני תפקיד זה, כיכב בסרט המערבון "טומבסטון" (1993).

באותה שנה, הוא זכה להצלחה נוספת עם תפקידו במותחן הפשע האפי של מייקל מאן "היט" (1995). ב-1998, קילמר שוב זכה להצלחה עם דיבובו של משה בסרט האנימציה "נסיך מצרים" של דרימוורקס אך לא לפני שגילם את המרגל העצמאי בסרט "המלאך" (1997) בהתבסס על סדרת הטלוויזיה באותו השם. בשנות האלפיים ירד מגדולתו בסרט "הכוכב האדום" (2000) בזמן שב-2003, כיכב כשחקן הפורנו הידוע ג'ון הולמס ב"וונדרלנד" ובאותה שנה כיכב לצד כריסטיאן סלייטר במותחן "ציידי המחשבות".

קילמר אז חזר לשתף פעולה עם במאי "הדלתות" אוליבר סטון בתפקידו ב"אלכסנדר" (2004) שהיה לכישלון ביקורתי אדיר בעוד ב-2005 כיכב לצד רוברט דאוני ג'וניור בקומדיית האקשן "קיס קיס, בנג בנג" וחזר שנה אחר כך לטוני סקוט לצדו של דנזל וושינגטון ב"דז'ה וו" וב-2008, דיבב את דמותו של המכונית קיט ב"אביר על גלגלים" המחודש.

ב-2010 כיכב כנבל בסרט הפארודיה על הסדרה "מקגייוור", "מקגרובר", ובאותן שנים כיכב במספר רב של סרטים שיצאו ישירות לווידאו, לטלוויזיה וחלקם לקולנוע ושיתף פעולה עם 50 סנט. ב-2017, כיכב בדרמה של טרנס מאליק, "שיר לשיר" וכיכב לצד מייקל פסבנדר במותחן "איש השלג".

בשנת 2014 שיחק במיני-סדרה הקומית "אוצרות בבל" לצד ויל פרל, טובי מגווייר, קריסטן ויג ועוד. במיני-סדרה היו 6 פרקים ששודרו ברשת IFC אשר נמצאת בבעלות AMC.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

* סודי ביותר! (1984) * ספרטן (2004)

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ואל קילמר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם:
מייקל קיטון
שחקנים שגילמו את "באטמן" - ואל קילמר
1995
הבא:
ג'ורג' קלוני