ולדימיר ברטול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ולדימיר ברטול
לידה 24 בפברואר 1903
טריאסטה, האימפריה האוסטרו-הונגרית
פטירה 12 בספטמבר 1967 (בגיל 64)
ליובליאנה, הרפובליקה הסוציאליסטית של סלובניה, יוגוסלביה
מדינה הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה, ממלכת איטליה, האזור החופשי של טריאסטה, ציסלייטניה (ארצות אוסטריה) עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום סלובניה
מקום קבורה בית הקברות המרכזי בז'אלה עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק סופר
מקום לימודים הפקולטה לאמנויות של פריז, אוניברסיטת ליובליאנה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה סלובנית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות "אלמות"
תקופת הפעילות מ-1927 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ולדימיר ברטול (Vladimir Bartol; ‏24 בפברואר 190312 בספטמבר 1967) היה סופר ממוצא סלובני ובן למשפחת מיעוטים באיטליה. הוא ידוע בזכות ספרו משנת 1938 "אלמות", יצירת הספרות הסלובנית המוכרת ביותר ברחבי העולם, אשר תורגמה לשפות רבות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטול נולד בשנת 1903 בסן ג'ובאני, פרבר בעיר טריאסטה של האימפריה האוסטרו-הונגרית, למשפחה ממעמד הפועלים ובני מיעוטים סלובנים. אביו גרגור היה פקיד דואר ואמו מריקה הייתה מורה, עורכת וסופרת פמיניסטית. הוא היה הבן השלישי במשפחה בת שבעה ילדים והוריו העניקו לו חינוך נרחב. אמו הציגה בפניו את עולם האמנות, בעוד אביו שיתף אותו בתחביבו לביולוגיה. ברטול החל להתעניין בפילוסופיה, פסיכולוגיה וביולוגיה, אך גם באמנות, תיאטרון וספרות, כפי שנחשף בסיפוריו הקצרים האוטוביוגרפיים.

ברטול החל את לימודיו בבתי ספר יסודי ותיכוני בטריאסטה, לפני שעבר ללמוד באוניברסיטת ליובליאנה כדי ללמוד ביולוגיה ופילוסופיה. בליובליאנה הוא הכיר פילוסוף סלובני צעיר בשם קלמנט יוג, שהכיר לו את יצירותיו של פרידריך ניטשה. ברטול גם העניק תשומת לב מיוחדת ליצירותיו של זיגמונד פרויד.

ברטול סיים את לימודיו בשנת 1925 לפני שהמשיך בסורבון שבפריז בין השנים 1926 ל-1927, שם סיים לימודי מלגה בשנת 1928. הוא שירת בצבא בפטרוברדין (כעת פרובינציה אוטונומית של וויבודינה). בשנים 19331934 הוא גר בבלגרד וערך את השבועון הסלובני המקומי. לאחר מכן הוא חזר לליובליאנה שם עבד ככותב פרילנס עד לשנת 1941. במהלך מלחמת העולם השנייה, הוא הצטרף לפרטיזנים הסלובנים והשתתף בתנועת המחתרת.

אחרי המלחמה, ברטול חזר לעיר הולדתו טריאסטה והתגורר שם עד לשנת 1956. בהמשך, הוא נבחר אל האקדמיה הסלובנית למדעים ואמנויות כחבר שותף, עבר לליובליאנה והמשיך לעבוד בשביל האקדמיה עד למותו בשנת 1967.

יצירותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה מיצירותיו, כולל הרומן אלמות משנת 1938, נחשבות כאלגוריה לארגון המחתרתי והאנטי-פשיסטי של ג'וליאן מארץ' ולמאבק הדיכוי האיטלקי נגד חברי המיעוטים הסלובנים באיטליה. עלילת אלמות מתרחשת בממלכת פרס בתקופת ימי הביניים ומציגה את מסדר המתנקשים.

מבין יצירותיו נכללים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ולדימיר ברטול בוויקישיתוף