ח'אן ארנבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ח'אן ארנבה
خان أرنبة
מדינה סוריהסוריה סוריה
מחוז קוניטרה
קואורדינטות 33°11′N 35°53′E / 33.18°N 35.89°E / 33.18; 35.89 
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ח'אן ארנבהערבית: خان أرنبة) היא עיירה בדרום סוריה, חלק מנהלית ממחוז קוניטרה בגולן הסורי. העיירה ממוקמת מחוץ לאזור בו יושב כוח הפיקוח על ההפרדה של האומות המאוחדות. היישובים הסמוכים כוללים את סאסא' מצפון מזרח, קוניטרה מדרום מערב, ג'ובטה אל-ח'שאב מצפון מערב, וכן הכפרים הצ'רקסים ביר אל-עג'ם ובריקה מדרום. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של סוריה, חאן ארנבה מנתה כ-7,375 תושבים במפקד האוכלוסין של 2004 (טרום מלחמת האזרחים בסוריה).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרב ח'אן ארנבה במלחמת יום הכיפורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-11 באוקטובר 1973, כחלק ממלחמת יום הכיפורים ולאחר בלימת הצבא הסורי ברמת הגולן, הוחלט בצה"ל להעביר את הלחימה לשטח סוריה. אוגדה 210, בפיקודו של אלוף דן לנר, תקפה מאזור קוניטרה מזרחה, ויועדה לכבוש את ח'אן ארנבה.

התכנית דרשה מאוגדה 210 לנוע במהירות ולפרוץ דרך ההגנות הסוריות. ההתקפה החלה בשעה 13:00, וכללה ריכוך ארטילרי מקדים. הכוחות הישראליים נתקלו בהתנגדות עזה באזור ח'אן ארנבה. הסורים הפעילו אש ארטילרית כבדה, טנקים שירו מעמדות חפורות וחוליות נ"ט ניידות, שהפכו את התקדמות צה"ל לאתגר גדול.

חטיבה 179 בפיקוד אל"ם רן שריג, שהובילה את ההתקפה, נתקלה במתחם מבוצר ומוכן היטב. החטיבה ספגה אש כבדה ואיבדה את מרבית הטנקים שלה, אך טנקים בודדים הצליחו להגיע לח'אן ארנבה. בשעה 15:00 הוטלה למערכה חטיבה 679 תחת פיקודו של אל"ם אורי אור. יחד עם חטיבה 679 הצליחו הכוחות להשתלט על אזור ח'אן ארנבה עד הערב ולכבוש אותו. טיהור האזור ופינוי הפצועים נמשך בלילה על ידי גדוד צנחנים מחטיבה 317.[1][2]

ב-12 במרץ 2024 כחלק מהחזית הצפונית במלחמת חרבות ברזל פרסם דובר צה"ל תקיפת אווירית של תשתיות צבאיות של צבא סוריה אשר היו בשימוש ארגון הטרור חזבאללה בח'אן ארנבה.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]