טיוטה:מיקלה קואל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קואל בטקס פרסי פיבּוֹדי, יוני 2021

מיכאלה אווראבה בואקי-קולינסון (נולדה ב-1 באוקטובר 1987), הידועה בשמה המקצועי מיכאלה קואל, היא אמנית רב-תחומית, גאנית-בריטית. היא ידועה בעיקר בזכות יצירתה וכיכובה בסיטקום "מסטיק", שעליו זכתה בפרס באפט"א להופעת הקומדיה הנשית הטובה ביותר; ובזכות הסדרה "להרוס אותך" שעליה זכתה בפרס באפט"א לטלוויזיה לשחקנית הטובה ביותר בשנת 2021. על עבודתה ב"להרוס אותך", קואל הייתה האישה השחורה הראשונה שזכתה בפרס אמי לכתיבה יוצאת דופן עבור סדרה מוגבלת,[1] סרט או ספיישל דרמטי בטקס פרסי האמי ה-73 בפריים טיים.

קואל ידועה גם בזכות עבודתה בהפקות אחרות של נטפליקס, כולל השתתפות אורחת בסדרה "מראה שחורה", כיכובה כקייט אשבי בסדרה "זעקת האדמה השחורה, וכסימון בסרט "Been So Long".

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קואל נולדה במזרח לונדון, אנגליה, לאחר שהוריה עברו לשם מגאנה שבמערב אפריקה. היא ואחותה גודלו על ידי אמם במזרח לונדון, בעיקר בהאקני וטאוור האמלטס. על פי ראיונה לעיתון "הגרדיאן", היא למדה בבתי ספר קתוליים, וסיפרה כי במהלך תקופת היסודי היא הציקה לתלמידים אחרים, לטענתה, כי הייתה הילדה השחורה היחידה בקבוצת גילה.

מ-2007 עד 2009 למדה קואל ספרות אנגלית ותאולוגיה באוניברסיטת ברמינגהם. בנוסף, השתתפה בכיתת אמן של צֶ'ה ווקר, שחקן ובמאי שפגשה בערבי במה פתוחה. בשנת 2009 עברה לבית הספר גילדהול למוזיקה ודרמה, שם, על פי העיתון הבריטי "איבנינג סטנדרט", הייתה האשה השחורה הראשונה שנרשמה מזה חמש שנים. קואל זכתה במלגת לורנס אוליבייה שעזרה לה לממן את לימודיה, אותם השלימה בשנת 2012.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי ראיונה ל-BBC, בשנת 2006 החלה קואל להופיע בערבי במה פתוחה באילינג. צ'ה ווקר, שראה אותה מופיעה ב"אימפריית האקני", עודד אותה לפנות ללימודים בגילדהול. קוהל הופיעה כמשוררת על במות רבות, כולל הארנה של ומבלי, תיאטרון בוש, Nuyorican Poets Cafe ו-De Doelen, רוטרדם. בעקבות ההופעות, קיבלה את הכינוי 'מיקאלה המשוררת'.

קואל הצטרפה לתוכנית הקיץ TYPT של להקת תיאטרון Talawa Theatre בשנת 2009. במהלך תקופתה ב-Talawa השתתפה קואל בהפקה TYPT 2009 של Krunch, בבימויו של אמאני נפתלי.

באותה שנה הוציאה קואל אלבום בשם Fixing Barbie, שבו בלטו יכולותיה כמשוררת וכמוזיקאית. ב-2011, הוציא קואל את התקליט We're the Losers.

כפרויקט הסיום שלה בגילדהול ב-2012 יצאה קואל את המחזה "חלומות מסטיק". המחזה הופק לראשונה בתיאטרון החצר בהקני ויק. המחזה מספר את סיפורה הדרמטי של ילדה בת 14 בשם טרייסי. לאחר מכן הופקה ההצגה גם על ידי תיאטרון בוש (2012), התיאטרון המלכותי הולנד (2012), תיאטרון הבורסה המלכותי (2013) והתיאטרון הלאומי (2014). זו זכתה לביקורות חיוביות.

פריצת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013 הופיעה קואל בדרמה "טופ בוי" וקיבלה תפקידים ראשיים בתיאטרון המלכותי הלאומי, במחזות "הבית" ו-"מדיאה".

קואל כתבה וכיכבה בסיטקום בשם "מסטיק", בהשראת המחזה שלה, "חלומות מסטיק". הסדרה שודרה החל מאוקטובר 2015. הופעתה זיכתה אותה בפרס באפט"א לטלוויזיה להופעת הקומדיה הנשית הטובה ביותר ב-2016. היא גם זכתה בתואר באפט"א עבור כישרון פורץ דרך על כתיבת התוכנית. על פי סיקור של MTV, זכה מסטיק לביקורות חיוביות באופן גורף. על פי דיווחים של מגזין האינדינדנט הבריטי, בשנת 2015 הופיעה קואל בדרמה 'London Spy', ובשנה שלאחר מכן, שיחקה את ליליהוט בקומדיית המדע הבדיוני 'The Aliens' שצולמה בבולגריה.

'מסטיק' חזרה לעונה שנייה בינואר 2017. קואל גם הופיעה כשחקנית אורחת בשני פרקים של הסדרה "מראה שחורה", מאת צ'רלי ברוקר. כמו כן, קיבלה תפקיד קטן בסרט "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי" בשנת 2017.

בשנת 2018 כיכבה קואל במיני-הסדרה "זעקת האדמה השחורה", מבית נטפליקס ו-BBC, שם גילמה את קייט, הדמות הראשית. לאחר מכן, כיכבה בתור סימון, במחזמר Been So Long, מאת צ'ה ווקר, שהופק על ידי נטפליקס וזכה לביקורות חיוביות.

הכרה ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קואל יצרה, כתבה, הפיקה, ביימה וכיכבה, בסדרת הדרמה הקומית "להרוס אותך", בהשראת תקיפה מינית שהיא עברה. התוכנית הושקה בבריטניה ובארצות הברית ביוני 2020, וזכתה לשבחים רבים. על פי מגזין פורבס, קואל הודתה שסירבה לעסקה בשווי מיליון דולר מנטפליקס, לאחר שאלו סירבו להציע לה בעלות על הקניין הרוחני של התוכנית.

בשנת 2020, קואל נכללה ב-100 האנשים המשפיעים ביותר של מגזין טיים. בנוסף, היא נבחרה כאחת מכוכבות הפריצה של 2020 לקולנוע. קואל הופיעה גם ברשימת הנשים המשפיעות של ווג הבריטי לשנת 2020. יתר על כן, ברשימת ה-Powerlist השנתית ה-15 של האנשים המשפיעים ביותר על מורשת אפריקה בבריטניה, קואל דורגה במקום הרביעי בשל השפעת עבודתה על "להרוס אותך".

ביולי 2021 לוהקה קואל לסרט הפנתר השחור: וואקנדה לנצח שם גילמה את התפקיד של אנקה.

ספרה הראשון של קואל, Misfits: a Personal Manifesto, יצא לאור בבריטניה ובארצות הברית ב-7 בספטמבר 2021 על ידי המו"ל Ebury Press. בהתבסס על הרצאתה ב-MacTaggart בפסטיבל אדינבורו ב-2018, הנוגעת בחוויותיה של קואל עם גזענות ומיזוגניה, המו"ל שלה תיאר את הספר כ"מניפסט רב עוצמה על האופן שבו אמירת האמת שלך והבעלות על השוני שלך - יכולים לשנות את חייך".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטקס פרסי הטלוויזיה של האקדמיה הבריטית לשנת 2016, קואל לבשה שמלה שעוצבה על ידי אמה, עשויה מבד קנטה. מאורע זה שודר בגאווה בערוץ חדשות מרכזי בגאנה.

קואל אמרה שבדומה לדמותה מ"מסטיק", טרייסי, היא הצטרפה לזרם הפנטקוסטליזם ואימצה את הפרישות, אולם הפסיקה לתרגל פנטקוסטליזם לאחר לימודיה בגילדהול. היא מזדהה כא-רומנטית. בן דודה הוא הראפר והסופר Guvna B.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אלון פרוכטר, "הכתר" כבשה את האמי: 7 פרסים ללהיט של נטפליקס, באתר כאן, ‏31 אוגוסט 2022