טיוטה:עמיחי סגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Ami Segal 2020

עמיחי (עמי) סגל (נולד ב-19 ביוני 1959), הוא מומחה לשוק ההון, יועץ פיננסי, משקיע אנג'ל, פעיל ברשתות חברתיות, ופעיל חברתי. בנעוריו שיחק במספר סרטי קולנוע וטלוויזיה.

ראשית חייו והשכלתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמיחי ( עמי ) סגל נולד בתל אביב לשחקן שמוליק סגל ולנדיבה לבית תדהר. בגיל 4 וחצי נפל לבור בעומק של כ 15 מטר, קשר עצמו לחבל וחולץ ממנו כמעט ללא פגע.

למד בבית הספר "אליאנס" בתל אביב. ב-1977 התגייס לצה״ל והצטרף ליחידה 8200 של חיל המודיעין בה שירת בשירות חובה, קבע ובמילואים בדרגת רב-סרן וזכה במספר פרסי הצטיינות. לאחר שחרורו סיים לימודי תואר ראשון בכלכלה וניהול ותואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב ולימודי תעודה בניהול במנהל עסקים באוניברסיטת ניו יורק (NYU) בארצות הברית.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1985 לאחר לימודיו בניו-יורק הצטרף כיועץ ניהולי לחברת GRANT THORNTON.

בשנים 1986-1990 הצטרף כמנהל בחברת תובנה שפיתחה תרגום ממוחשב ונמכרה לחברה איטלקית.

החל משנת 1991 הקים פעילות ייעוץ לחברות הזנק ובמהלך השנים כיהן כדירקטור בכ-30 חברות ציבוריות ופרטיות.

בשנת 1992 סייע בהקמת חברת אניגמה מערכות מידע שנמכרה לחברת PTC.

סגל השקיע בחברת ורסמד שנמכרה לחברת ג'נרל אלקטריק, וכן בחברת מנוב שנרכשה על ידי חברת מג'יק.

סגל השקיע וניהל במגוון עסקים, בין היתר: בחברת פרסום באינטרנט, בחברה לייעוץ לחברות הזנק, בחברה לניהול תיקים וקרנות נאמנות, בניהול קופות גמל אישיות (IRA), בניהול אוטומטי של תיקי השקעה קטנים, בחברות הפצה של ציוד תקשורת, אבטחת נתונים ופעילות בענן, בחברות תקשורת סלולרית, ועוד. סגל נמנה עם קבוצת משקיעי אנג'ל, והעניק סיוע במימון לחברות הזנק רבות שחלקן נמכרו, הונפקו ונרשמו למסחר בבורסות בחו"ל.

החל משנת 2014 הפך למומחה בתחום גיוס המונים, מסחר אלקטרוני (בין היתר של תוספי תזונה) ורשתות חברתיות.

אלפה פלטינום[עריכת קוד מקור | עריכה]

'בשנת 1999, עמי קיבל הצעה מבנק אוף אמריקה להקים פעילות OFF SHORE משותפת עבור ישראל. עמי היה אמור לגייס עבור הקרנות משקיעים משוק ההי-טק הישראלי ומשקיעים מוסדיים. התשתית להקמת הקרנות הוקמה על ידי משרד עורכי דין אמריקאי, שנחשב בין המובילים בעולם בתחום קרנות OFF SHORE אליו הפנה הבנק.

במסגרת העבודה של משרד עורכי הדין האמריקאי, ובסיוע רואי חשבון, עמי הפך מומחה לקרנות גידור והשקעות אלטרנטיביות, הנרשמות למסחר בבורסה באירלנד ע"פ מעין תשקיף - ה"offering memorandum"- (להלן: "הממורנדום"), אשר לפיו פעלו הקרנות לאורך כל שנות קיומן.

בסופם של דברים, עקב סגירת פעילות הבנק בארץ, התוכנית לשיתוף פעולה בוטלה. הבנק פיצה את עמי והתיר לעמי לעשות שימוש בכל המסמכים שהופקו לצורך הפעילות – כך הוקמו הקרנות הזרות.

הקרנות פעלו במשך שנים ארוכות בצורה תקינה, בית המשפט קבע שישנן ראיות ואין כל טענה נגד התשתית שלהם ואופן פעולתן. לא מדובר בתשתית שנועדה לבצע מעשה רמייה.

מלכתחילה, הקרנות פנו למשקיעים מתוחכמים ורובם השקיעו באמצעות הגורמים המוסדיים ובתי השקעות שאף פיקחו או היו אמורים לפקח על ההשקעות.

בשנים 2008 ו-2009 עבר שוק ההון טלטלה משמעותית. השקעות רבות, כולל בחברות בינ"ל שנחשבו בטוחות ויוקרתיות, נמחקו כליל או איבדו חלק ניכר משווין. בנוסף, הבנקים המרכזיים בעולם הורידו את הריבית לכמעט אפס, ומשקיעים החלו לחפש השקעות נושאות תשואות גבוהות יותר.

מאיש "שיווק" של קרנות בינ"ל לגורמים מוסדיים ומי שאמון על ההשקעות הפרטיות של הקרנות, החל עמי לחפש בעצמו אפיקים פיננסיים נוספים להשקעה שיניבו למשקיעים תשואות גבוהות.

בשנת 2010 הקים עמי את אלפה בית השקעות (להלן: "אלפה"). לכל אורך פעילותה של אלפה, מרבית הכסף שניהלה אלפה הופנה לאפיקי השקעה אחרים שאינם קשורים לקרנות או לחברות הקשורות לעמי. ירון פיטארו החל כמנהל השקעות ופוטר ע"י עמי.

כמו כן הקים עמי חברת פמילי אופיס FAM ואת מיזם הון ליין בשותפות עם שלמה מעוז שהיה הכלכלן הראשי בקבוצה.

במקביל החלו באלפה פעילות IRA של השקעות חסכון לטווח ארוך.

הוא הקים את קרנות הנאמנות של אלפה כדי להוות תחליף מתאים יותר ללקוחות הקטנים של התיקים של אלפה והיא הפכה אחת מ 12 הגדולות ישראל..

בחברותיו של עמי בשוק ההון נוהלו עבור כאלף לקוחות כ 5 מיליארד ש"ח. הפרשה מתייחסת לכ 40 מיליון ש"ח מתוכם (כאחוז אחד).

הטענות כלפי עמי

בשנים הרלוונטיות 2008-2013 עמי השקיע והיה פעיל בחברות במגוון של תחומי פעילות ובעיקר בתחום התקשורת, אבטחת נתונים, פתרונות ענן ופיננסים במחזורים של 100 מיליון ש"ח לשנה. עמי הכיר את מיזמי החברות וסבר שהן השקעה טובה. גם הבנקים המסחריים העניקו להן אשראי בריביות של 4-5%. בהיעדר אפיקי השקעה שיבטיחו את התשואה אליה שאף, הוא השקיע בהן באג"ח להמרה למניות ובהלוואות נושאות 6-8%, על פי שיקול דעתו המקצועי לחברות אותן הכיר ולטענתו היה בטוח שהן יניבו תשואה מצוינת למשקיעים.

עמי טען, שהממורנדום מאפשר לו שיקול דעת רחב בהשקעות, ושומרי הסף לא התריעו אחרת, ואף שלא נדרש לדיווחים מיוחדים מעבר לדיווחים שבהתאם לממורנדום, נטען לגביו שברושור של עמוד או שניים תיאר קרנות של גופים זרים שיעשה בהם שימוש, בקרן של קרנות, ובפועל נעשו גם השקעות אחרות שאיפשרו השגת יעדי ההשקעה המוצהרים תוך עשיית שימוש נרחב בנגזרים.

סגל טען שזה נעשה בין היתר משום שהקרנות הספציפיות לא הגיעו למסה הקריטית שהתכוונו להגיע אליה. כדי לסייע להן להגיע לשם, הוא השקיע את כל הונו לרבות הלוואות שלקח מהבנקים במיוחד לצורך כך בקרנות. עמי היה המשקיע העיקרי בקרנות. למעלה מ -50% משווי יחידות ההשתתפות שהיו בקרנות בזמן המשבר היה שייך לעמי והוא הנפגע העיקרי מהתמוטטותן. ההון שנמחק לו הוערך על ידו בכחצי מיליארד ש"ח.

למרות מעמדו הנכבד של עמי באותה תקופה, נטען שהוא ניהל אורח חיים צנוע ואפילו לא רכש בית מגורים. את כל כספו, ללא יוצא מהכלל, למעט צורכי מחיה שוטפים השקיע במיזמים ובקרנות.

ערב פרוץ המשבר, היה עמי בטוח שהוא עומד בפני השלמת מספר עסקאות ענק שהיו מזרימות לקרנות סכומי כסף נכבדים ומשיאות תשואות גבוהות למשקיעיה. אלמלא המשבר, לדעתו של עמי כך היה קורה שכן הגופים מולם פעל, אכן ביצעו עסקאות דומות. לטענתו ההחלטות שלקח מתוך ראייה של טובת המשקיעים.

משבר 2013

במרץ 2013 נחתם הסכם עם בנקאי קנדי בשם ג'ייסון סוייר להשקיע 3 מיליון דולר בחברת פורום מובייל הרשומה למסחר ב NASDAQ, לפי שווי של כ 30 מיליון דולר, והיה צפי כי לאחר הזרמת הון זו, ניתן יהיה לעשות גיוסים נוספים לפי שווי גבוה בהרבה. ההסכם לא יצא לפועל בשל המשבר בקיץ 2013. למרות המשבר סוייר הסכים להתמיד בהסכם ולהפקיד מאות אלפי דולרים בחשבון נאמנות להפגנת רצינות, ואת המיליונים שאכן גייס השקיע בעסקה דומה עם חברת מטרה אחרת.

ביוני 2013 קיבל עמי הצעה מדוייטשה בנק (בין החתמים הגדולים בעולם) וחתמים נוספים לגייס לו 70 מיליון דולר ל SPAC. טיוטת תשקיף של FORUM TECHNOLOGY CORPORATION ל NASDAQ אושרה על ידי הרשות לני"ע האמריקאית.

בשנת 2013 התקיים משא ומתן מתקדם עם משקיעים ספרדים מאנדורה לרכישת 50% מקבוצת אלפה הכוללת גם את קרנות הנאמנות שלה, FAM, והון ליין לפי שווי של כ 50 מיליון ₪. בדיקת הנאותות נעשתה על ידי משרד רו"ח דלויט ועורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן והתקדמה מאוד. עם פרוץ המשבר הסכימו האנדורים לרכוש את כל אלפה, אך לאור ההליכים המשפטיים שננקטו והפרסומים השליליים בתקשורת, הוקפאה העסקה. מאוחר יותר הם רכשו את בית ההשקעות סיגמה וקלטו אליהם את פעילות FAM.

ולכן נכון לקיץ 2013 חשב עמי שהוא ערב הצלחות עסקיות משמעותיות שהיו מניבות למשקיעי הקרנות רווחים משמעותיים:

כיבוד כל הפדיונות שהמתינו,

החזר קרן וריבית של הלוואות,

המרה של ההלוואות להמרה במניות פורום מובייל תוך רווח גבוה מאד.

בסתיו 2013, עמי יוזם פנייה לבנק הפועלים שנדחתה על ידם, עם תוכנית ההבראה במסגרתה תימנע פגיעה במשקיעים. משקיע בשם מנדזיצקי אשר קיווה לקבל לידיו כ 17 מ' ₪ מתוך התמורה של העסקה עם המשקיעים הספרדים, ניהל משא ומתן עם עמי (שהסכים לפעול כעושה נזילות של הקרנות) ובשלב מסוים של המשא ומתן, פנה בצעדים חד צדדים לביהמ"ש המחוזי שאושרו ע"י השופט כבוב. מנדזיצקי משך אח"כ את התביעה נגד עמי, ובתביעתו נגד גופים אחרים קבע כבוב שלמנדזיצקי אשם תורם של 80%.

בעקבות הפרסומים בתקשורת, נגרמה מחיקת ערך משמעותית.

סוף הפרשה

באפריל 2021 סיכם סגל על שהות של שנה בחרמון לאחר שלקח אחריות ו"הביע צער על האופן שבו התנהלו הדברים". סגל היה בין יוזמי תוכנית חדשנית במסגרתה לימד אסירים שזכו לבגרות במתימטיקה ואנגלית.

השופט בני שגיא אימץ את הסדר הטיעון. לדבריו, "יש טעם בטיעון עליו עמד התובע, לפיו הקורבנות היו גורמים מקצועיים שפעלו בשוק ההון, על המשמעות הנלווית לכך, ואין עסקינן בהטעיית צרכן קצה, שהיא מטבעה חמורה יותר. נתתי משקל אף לטיעונו של עו"ד סבוראי, המבוסס בראיות, לפיו הקמת הקרנות לא נעשתה בכוונת מרמה, ואלה פעלו כאמור במשך שנים בצורה תקינה".

עו"ד עודד סבוראי ממשרד סבוראי, שחם-שביט, שייצג את סגל מסר בתגובה לגזר הדין כי "לאחר שנים רבות של הליך משפטי תוקן כתב האישום באופן שמבהיר, כי הגם שסגל ניהל את הקרנות בהתאם להוראות שנקבעו בתשקיף שעליו חתמו המשקיעים, לטענת הפרקליטות הייתה חריגה מהוראות הרגולציה, לה הוא לא היה מודע בזמן אמת. על חריגה זו ועל תוצאותיה נטל סגל אחריות. בית המשפט התחשב בכך ובעובדה שעם התמוטטות הקרנות, הוא-עצמו הפסיד את כספו, שהיה מושקע בקרנות, והמליץ לצדדים לסיים את התיק בהסדר טיעון, שאיזן נכונה את כלל הנסיבות. עוד הוסיף בית המשפט כי התיק הנוכחי לא נמנה עם התיקים המוכרים לנו, ושבהם פונה מומחה בשוק ההון במישרין למשקיעים מהציבור שאינם בעלי ידע ומומחיות בהשקעות, ומנצל כאמור פערי מידע אלו. בית המשפט אף הדגיש כי הנאשם לא הורשע בעבירות ני"ע, זאת כאמור בהמשך לתיקון כתב האישום. כמו כן צוין בגזר הדין כי 'יש להתחשב בהודאה, בנטילת האחריות מצדו של הנאשם וזאת עוד בטרם החלה שמיעת ההוכחות בתיק'. בהתחשב בכך, בחר סגל לקבל את המלצת בית המשפט ולשים סוף פסוק לפרשה".

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגל חבר בוועדה של התיאטרון הלאומי "הבימה" המעניקה פרסים לזכר אביו שמוליק סגל לשחקן מצטיין בתפקיד משנה, הפיק לזכרו עם אמו נדיבה טקסי הנצחה, תקליטור וקלטת ותרם למפעל מלגות על שמו בבית ספר למשחק בית צבי.

הוא שיחק במועדון הכדורגל מכבי תל אביב בשנים 1969-1977 ומימן חסויות למועדון כדורגל, יחידה בגבעתי, ושבט צופים.

הוא תרם משך מספר שנים למפעל הזנה בבי"ס, לעמותות שונות ותרם מח עצם במסגרת ארגון עזר לציון.

החל משנת 2014 הפך פעיל ברשתות החברתיות עם עשרות אלפי עוקבים, ופעיל במחאה הציבורית.

פעילותו בתחום האמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנעוריו השתתף בסדרת הטלוויזיה דני וגיל בתפקיד גיל,

שיחק בסרטים חיילי עופרת, שבת המלכה (ע"פ שיר של ביאליק שבת המלכה), ועוד.

קובץ:AMI 2020.jpg

השתתף בלהקה של עיריית ת"א שהופיעה בחגיגות ה 200 של ארצות הברית

מנהל קבוצת תרבות ואמנות בפייסבוק.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגל גרוש, אב לבן ובת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]