שמואל סגל (שחקן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמואל סגל
סגל, 1954
סגל, 1954
סגל, 1954
לידה 14 בדצמבר 1924
הרפובליקה הפולנית השנייה פוליןפולין
פטירה 15 בפברואר 1997 (בגיל 72)
תל אביב-יפו, ישראל ישראלישראל
מקום קבורה בית העלמין קריית שאול עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת תיאטרון
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19451997 (כ־52 שנים)
פרסים והוקרה פרס אופיר לשחקן המשנה הטוב ביותר ("שחקנים")
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שמואל (שמוליק) סגל (14 בדצמבר 192415 בפברואר 1997) היה שחקן תיאטרון וקולנוע ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קברו של סגל בסמיכות לקברו של ניסים עזיקרי בבית העלמין קריית שאול.
לוחית זיכרון על ביתו של שמוליק סגל ברח' לאון בלום 16 בתל אביב

סגל נולד בעיר זלוטשוב שבגליציה (אז ברפובליקה הפולנית השנייה) למשפחה חרדית. סבו הוא הרב חיים משה זילברשיץ (1869 - 1954) שהיה מנהל ישיבת ארח לחיים בזלוטשוב, ומחבר סדרת ספרי משנה ברורה על המשניות וספר חמדת ישראל על מעלת עם ישראל. הוא עלה עם משפחתו לישראל בשנת 1933, גדל בחיפה ולמד שם בישיבת תפארת ישראל.

בשנת 1945 הצטרף לתיאטרון "הבימה" ובמלחמת העצמאות שירת בלהקה צבאית בשם "הלהקה הארצית", שהייתה מורכבת משחקני תיאטרון, ושימש כמנהלה הארגוני.

שיחק בהצגות רבות של תיאטרון "הבימה", בהן: "בערבות הנגב", "בקץ הימים", "פר גינט", "ביקור הגברת הזקנה", "נמר חברבורות", "הדוד וניה", "המכשפה" ו"החייל האמיץ שוויק". סגל הרבה גם, בין היתר, לשחק במחזותיו של נסים אלוני, כשאחד מתפקידיו הגדולים הוא במחזהו של אלוני - "הצוענים של יפו".

סגל היה חלק מההרכב "שלושת השמוליקים" יחד עם השחקנים שמואל רודנסקי ואליהו גולדנברג (את גולדנברג החליף לאחר פטירתו שמואל עצמון). הם הופיעו יחד במופעים הומוריסטיים ביידיש, בייחוד מסיפורי שלום עליכם, וערכו גם מספר סיבובי הופעות בקהילות היהודיות בעולם.

סגל הוציא מספר תקליטים בעברית וביידיש, תקליטי ילדים ("דודי שמחה", "לא יאומן כי יסופר","המפוזר מכפר אז"ר", ואחרים) ותקליטי מערכונים. שני תקליטים הוקדשו למערכוניו של אפרים קישון, שם נכלל בין היתר מערכון ידוע בביצועם של סגל ורודנסקי, שבו זעק סגל כי בית הוועד הפועל של ההסתדרות נהרס בלילה, וכשהוכחה טעותו - טען כי עד אור הבוקר הוא הספיק להיבנות מחדש ("אתה לא יודע למה מסוגלת ההסתדרות!"). עם תקליטיו הנוספים נמנים: "קפה למיטה" - מערכונים וקטעים משל יוסף לפיד ו"רבותיי ההיסטוריה חוזרת" - שירים ומערכונים הומוריסטיים על ההיסטוריה של עם ישראל (ביחד עם שמואל רודנסקי). הקליט תרגומים בעברית לשירים שביצע בורביל בצרפתית.

הופיע כקריין עם התזמורת הפילהרמונית ב"ניצול מוורשה" של ארנולד שנברג וביצירה שזובין מהטה הזמין עבורו מהמלחין דובי זלצר - "סטמפניו" של שלום עליכם.

בטלוויזיה הופיע סגל כבר בשנות השבעים לצד אליהו גולדנברג ושמואל רודנסקי בסדרה הקומית "בני עמך" על פי סיפורי העיירה כתריאליבקה של שלום עליכם. כן השתתף בסדרת הטלוויזיה הקומית "קרובים קרובים", בתפקיד יו"ר ועד הבית, מר קוזילביץ'. השתתף גם בקומדיית המצבים "איצ'ה", בתפקיד שכנו של איצ'ה (אותו גילם ספי ריבלין). כמו כן הופיע במספר תוכניות של הסדרה "שניים אוחזין" במסגרת שידורי "הטלוויזיה החינוכית".

בקולנוע הופיע במספר סרטים, ביניהם: "אקסודוס" עם פול ניומן, "רק לא בשבת" עם גאולה גיל ו"שחקנים", עליו זכה בפרס אופיר לשחקן המשנה הטוב ביותר ובו כיכב לצד רמי הויברגר.

סגל נפטר בשנת 1997 בגיל 72, כתוצאה משבץ מוחי שעבר בהיותו על הבמה בהצגה בתל אביב. הוא נקבר בבית העלמין קריית שאול.

תיאטרון הבימה מחלק את פרס שמואל סגל לשחקן המשנה הטוב ביותר.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגל היה נשוי לנדיבה (ילידת 1930, נפטרה ב-2020) ולהם שני בנים - גור אריה (גורי) ועמיחי (עמי). גורי סגל, בוגר להקת הנח"ל, שיחק בכמה סרטים, ובהם "שמונה בעקבות אחד", וכן דובב בסרט הילדים "עלילות טדי דוב". עמי סגל, שיחק בטלוויזיה החינוכית בסדרה "דני וגיל במסע בלתי רגיל". אחיו של שמוליק סגל הוא השחקן יוסי סגל, אביו של השחקן יובל סגל. בן דודו הוא העיתונאי אהרן ברנע. אחייניתו היא השחקנית אליאנה תדהר.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]