לדלג לתוכן

יוסי רחמים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסי רחמים
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 22 ביוני 1977 (בן 46) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
תפקיד שופט (13 ביוני 2024) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסי רחמים (נולד ב-22 באוגוסט 1977) הוא שופט בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. מרצה וחוקר בתחום דיני העבודה, דיני תאגידים ואחריות חברתית של עסקים וחבר סגל בפקולטה למשפטים בקריית אונו. בעבר שימש רחמים כנציג ציבור (עובדים) בבית הדין הארצי לעבודה.

בוגר תואר ראשון במשפטים מהמכללה למנהל משנת 2005.[1] בשנים 2003-2004 עבר גם הכשרה כמגשר ב-Center for Conflict Transformation במסצ'וסטס, ארצות הברית ובמרכז ליישוב סכסוכים וניהול משא ומתן בנווה צדק.

בשנת 2009 סיים תואר מוסמך במשפטים (במסלול מחקרי .LL.M) מאוניברסיטת תל אביב.[1] על עבודת התזה שלו שעסקה בזכויות העובדים בעת חילופי מעבידים (בהנחיית פרופ' נילי כהן) זכה בפרס גולדברג מטעם האגודה הישראלית למשפט העבודה ולביטחון סוציאלי בשנת 2010.

ב-2016 קיבל תואר שלישי במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן.[1] עבודת הדוקטורט שלו (בהנחיית פרופ' ידידיה שטרן ופרופ' עדי אייל) עסק בדיני החברות ככלי לשמירה על האינטרסים של בעלי העניין (Stakeholders) בחברה העסקית.

מאז שנת 2005 מרצה בבית הספר למשפטים במכללה למינהל,[2] והחל משנת 2015 מרצה גם בבית הספר למדעי ההתנהגות במסלול האקדמי במכללה למינהל.

החל משנת 2016 מרצה בפקולטה למשפטים ומ-2017 גם בפקולטה למינהל עסקים בקריה האקדמית אונו (בשנים 2015-2016 הרצה גם בפקולטה למדעי החברה). החל משנת 2017 חבר הסגל הקבוע בקריה האקדמית אונו (בפקולטה למשפטים).[1] בנוסף, בשנת 2017 הרצה במחלקה לניהול משאבי אנוש במכללת ספיר, וב-2017 עד 2019 הרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן.

בשנת 2018 מונה לנציג ציבור בבית הדין הארצי לעבודה. כנציג ציבור כתב בעבר דעת מיעוט (לצד נשיאת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט לבנה), בהליך בנוגע לזכויותיה של עובדת בהיריון שהתפטרה לאחר שהמעסיק פעל כלפיה בחוסר תום לב קיצוני במטרה להתחמק מחובותיו על פי חוק עבודת נשים, קבעה דעת הרוב כי היות שהעובדת התפטרה היא איננה זכאית לפיצוי מכוח חוק עבודת נשים. בדעת המיעוט טענו כי ראוי היה להרחיב את ההגנה על העובדת מכוח חוק הגנת נשים גם למקרים של 'פיטורים בדרך של התנהגות'.[3].

ביוני 2024 מונה לשופט בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.[4]

ספרים ופרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רחמים פרסם שלושה ספרים בתחום יחסי העבודה בבורסי הוצאה לאור של ספרי משפט.

ספרו הראשון, זכויות העובדים בעת חילופי מעבידים (2014) דן בין היתר בסוגיית זכויות העובדים במצבים של חילופי קבלני כוח אדם ושירותים, במצבים של קליטת עובדי קבלן להעסקה ישירה, במצבים של מיזוג בין חברות, פיצול חברות או העברת הבעלות על החברה או על גרעין השליטה בה, שינויים במבנה המשפטי של העסק, העברות בין משרדיות במגזר הציבורי, תהליכי הפרטה ועוד. נשיאת בית הדין הארצי לעבודה השופטת אלישבע ברק כתבה את ההקדמה לספר.[5]

ספרו השני, אחריות תאגידים כלפי ציבור העובדים (2019) עוסק בממשק שבין דיני חברות לדיני עבודה תוך שימת דגש על האחריות של חברות ודירקטוריונים כלפי בעלי העניין המגוונים של החברות (Stakeholders) ולא רק על בעלי המניות (Stockholders). הספר מדגיש את חובתם של דירקטורים להתחשב גם באינטרסים של ציבור העובדים בחברה בתהליכי קבלת החלטות ומדגיש כי ללא שימוש בדיני חברות - לא ניתן לממש את תכליות משפט העבודה כראוי בשוק העבודה המודרני. את ההקדמה לספר כתב שופט בית המשפט העליון בדימוס פרופ' יורם דנציגר.[6]

כרך א' של ספרו השלישי דיני עבודה – הלכה למעשה שנכתב יחד עם ד"ר תמיר קדמי יצא בשנת 2023. הספר מקיף מגוון רחב של סוגיות בתחום דיני העבודה ומציג הן ניתוח אקדמי והן ניתוח מעשי של אופן יישומם, תוך הסתמכות על מאות פסקי דין מבתי הדין האזוריים והלכות של בית הדין הארצי. את ההקדמה לספרו זה כתבה נשיאת בית הדין הארצי לעבודה השופטת ורדה וירט לבנה.[7]

מלבד ספריו פרסם רחמים גם שורה של פרסומים אקדמיים. כך למשל פרסם בירחון הפרקליט יחד עם צלאח אבו עמאשה מאמר ובו קרא להחיל את עקרונות פסק דין הטיפים על ענפים נוספים מלבד ענף המסעדנות בהם הטיפ מהווה 'נוהג מושרש', בדגש על ענף התיירות.[8]

רחמים היה גם עורך המשנה של קובץ המאמרים זכויות הילד והמשפט הישראלי בעריכת תמר מורג ובהוצאת 'רמות אוניברסיטת תל אביב' (2010).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 יוסי רחמים באתר הקריה האקדמית אונו
  2. ^ יוסי רחמים באתר המכללה למינהל
  3. ^ ע"ע 673-01-19, המטבח של רמה בע"מ נגד מירב בן דוד
  4. ^ ניצן צבי כהן, ‏15 שופטים חדשים מונו לבתי הדין לעבודה, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 13 ביוני 2024
  5. ^ זכויות העובדים בעת חילופי מעבידים באתר ההוצאה לאור בורסי
  6. ^ אחריות תאגידים כלפי ציבור העובדים באתר ההוצאה לאור בורסי
  7. ^ דיני עבודה - הלכה למעשה באתר ההוצאה לאור בורסי
  8. ^ טיפים כהכנסה מעבודה: הלכת קיס והשלכותיה על ענף התיירות, הפרקליט, כרך נה(1), מרץ 2022