להטביע את הביסמרק!

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
להטביע את הביסמרק!
!‏Sink the Bismarck
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הספר תשעת הימים האחרונים של הביסמרק מאת ס.ל. פורסטר
בימוי לואיס גילברט עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ון ברבורן
תסריט אדמונד נורת'
עריכה פיטר האנט עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים

קנת' מור
דנה ווינטר קרל מובהק לורנס מייזימיט

קרל סטיפנק
מוזיקה קליפטון פארקר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום כריסטופר צ'אליס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פוקס המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 11 בפברואר 1960
משך הקרנה 93 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1,330,000‏$
הכנסות 3,000,000‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

להטביע את הביסמרק!אנגלית: !‏Sink the Bismarck) הוא סרט מלחמה בריטי בשחור-לבן משנת 1960 בבימוי של לואיס גילברט, עם קנת' מור ודנה ווינטר בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הספר "תשעת הימים האחרונים של הביסמרק" מאת ס.ל פורסטר(אנ') והוא מתאר את המרדף וההטבעה של אוניית המערכה הגרמנית ביסמרק במלחמת העולם השנייה על ידי הצי המלכותי הבריטי.

בתחילת הסרט מוקרן יומן חדשות גרמני ובו טקס השקת הביסמרק בנמל המבורג ב-14 בפברואר 1939 בנוכחות אדולף היטלר כשהקהל שואג קריאות זיג הייל.

העיתונאי אד מורו שעבד באותה תקופה ברשת CBS בלונדון מופיע בתחלת הסרט בתפקיד עצמו כשהוא מסביר על המצב הקשה של בריטניה. הוא מופיע גם בקדימון לסרט.

בסוף הסרט מופיעה כתובת של תודה לאדמירליות של הצי על העזרה ושיתוף הפעולה וכן כי הדמות הראשית של קצין המבצעים שפרד שמגלם קנת' מור היא פיקטיבית ולמעשה קצין המבצעים האמיתי היה מייג'ור ראלף אדוארד. זה נעשה כדי להכניס לתמונה דמות נשית וסיפור רומנטי שלא שייך לדמות האמיתית. כמו כן לא מוזכר בלצ'לי פארק בו פיענחו את התשדורות הגרמניות בעזרת מערכת אולטרה וסייעו להצלחת הפעולה. עד 1975 הפעילות הזאת הייתה עדיין מסווגת.

בהשראת הסרט נכתב השיר Sink the Bismarck בסגנון קאנטרי שהושר על ידי ג'ון נורטון והיה להיט. הוא משובץ בקדימון לסרט.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן ג'ונתן שפרד (קנת' מור) מתמנה לקצין מבצעים באדמירליות. הוא מתחיל את תפקידו בזמן קשה לבריטניה, צוללות ה-U-Boat ואוניות הצי הגרמני עושות שמות בשיירות האספקה לאי. במאי 1941 מתקבלו ידיעות שאוניית המערכה ביסמרק והסיירת הכבדה פרינץ אויגן, עומדות לצאת מהים הבלטי לאוקיינוס האטלנטי.

מרגל שנמצא על החוף בנורווגיה מבחין בשתי האוניות וממהר לשלוח תשדורת מורס אך מצליח רק לבשר על פרינץ אויגן לפני שהוא נהרג על ידי חייל גרמני. הבריטים משערים שהאונייה השנייה היא הביסמרק ומוכרז מצב חרום.

שפרד מטיל משמעת נוקשה בחדר המבצעים ומתקרב לקצינה אן דייוויס (דנה ווינטר). ארוסה של אן נהרג במערכה על דנקרק ואשתו של שפרד נהרגה בהפצצה בבליץ בלונדון. בנו משרת כתותחן על מטוס נושאת המטוסים אה"מ ארק רויאל הנמצאת בים התיכון ליד גיברלטר.

מפקד השייטת הגרמנית, אדמירל גינתר ליטיינס (קרל סטפאנק) נושא נאום נאצי נלהב בפני הלוחמים הגרמנים. הוא מבטיח למפקד הביסמרק, ארנסט לינדמן (קרל מהנר) ששניהם ייזכרו כגיבורים בתולדות גרמניה.

בקרב שמתנהל במצר דנמרק, מצליחים הגרמנים להטביע את אה"מ הוד ומתוך 1500 איש ניצלו רק שלושה. אה"מ פרינץ אוף ויילס נפגעה וניתקה מגע. זה היה ניצחון גרמני גדול שפורסם בכל תחנות השידור בעולם.

מצב הרוח בלונדון יורד, וינסטון צ'רצ'יל מתקשר לחדר המבצעים וכולם שומעים ברמקול את הוראתו "להטביע את הביסמרק" בכל מחיר!

המפקד לינדרמן מבקש לחזור לצרפת לשם תיקון הנזקים הקלים שנגרמו לביסמרק אך ליטיינס אומר שזה לא ימצא חן בעיני היטלר ומורה לו להמשיך לעבר השיירות ולפגוע בהן.

שפרד מקבל הודעה שבנו נעדר לאחר שמטוסו נחת בים מחוסר דלק. הוא ממשיך בתפקידו ביתר עוז עד שהוא מקבל הודעה שבנו נאסף חי מהים.

מטוס סיור קטלינה מגלה את הביסמרק ושפרד מורה למטוסי הפצצה פיירי סורדפיש מה"רויאל ארק" להפציץ אותה בפצצות טורפדו. בהפצצה נפגע מנגנון ההיגוי של האוניה והיא ממהרת בכיוון לצרפת. שפרד שולח לקראתה את אה"מ רודני, אה"מ קינג ג'ורג' החמישי ואה"מ דורסטשייר הפותחות עליה באש ומטביעות אותה. המתח בלונדון מתפוגג ושפרד מזמין את אן לארוחת ערב בלי לדעת שבחוץ כבר בוקר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]