לה פלש ואלון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פלש ואלון
La Flèche Wallonne
מרוץ 2019 - ז'וליאן אלאפיליפ (מימין) ויאקוב פוגלסן מתמודדים על הניצחון במעלה Mur de Huy שבסיום המרוץ
מרוץ 2019 - ז'וליאן אלאפיליפ (מימין) ויאקוב פוגלסן מתמודדים על הניצחון במעלה Mur de Huy שבסיום המרוץ
מרוץ 2019 - ז'וליאן אלאפיליפ (מימין) ויאקוב פוגלסן מתמודדים על הניצחון במעלה Mur de Huy שבסיום המרוץ
מדינות בלגיהבלגיה בלגיה
סוג מרוץ חד-יומי
אורך המסלול 200 ק"מ
חודש אפריל
משך יום אחד
היסטוריה
התקיים לראשונה 1936
מרוצים עד כה 87
מנצח ראשון בלגיהבלגיה פיליפ דמרסמן
מוביל במספר הניצחונות ספרדספרדאלחנדרו ולוורדה
ארבעה ניצחונות
מנצח אחרון סלובניהסלובניהטאדיי פוגאצ'אר
שנת מרוץ אחרונה 2023
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לָה פלֶש ואלוןצרפתית: La Flèche Wallonne, מילולית: "החץ הוואלוני") הוא מרוץ אופניים חד-יומי בסבב המקצועני לגברים הנערך כל שנה בחודש אפריל באזור ולוניה שבדרום בלגיה.

מרוץ הפלש ואלון נערך בדרך כלל באמצע השבוע, בין מרוץ אמסטל גולד ומרוץ לייז'–בסטון–לייז'. המרוצים פלש ואלון ולייז'–בסטון–לייז' הם שניים מהקלאסיקות של הארדנים ורק שישה רוכבים הצליחו לנצח בשניהם באותה שנה, ביניהם הרוכב הבלגי המפורסם אדי מרקס והרוכב אלחנדרו ולוורדה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרוץ נערך לראשונה בשנת 1936 ונערך במטרה לעודד ולקדם מכירות של עיתון ספורט בלגי בשם Les Sports. על אף שהמרוץ אינו חלק מחמשת המונומנטים הוא נחשב לקלאסיקה ומעניק כבוד רב למנצחים בו. המרוץ הוא חלק מהסבב המקצועני של איגוד האופניים הבינלאומי.

כמו ברבים מהמרוצים, המרוץ השתנה רבות במהלך השנים, גם במסלולו וגם באורכו. בתחילה, המסלול היה על דרכים המחברות את הערים טורנה ולייז' ואורכו נע בין 236 ל-300 ק"מ. במשך השנים הבאות השתנתה גם נקודת הפתיחה והייתה בערים מונס, שרלרואה וערים רבות נוספות. כיוון המרוץ השתנה גם הוא במהלך השנים. משנת 1990 אורכו של המרוץ לא עלה על 210 ק"מ.

בשנים האחרונות, המסלול בן 199.5 הקילומטרים מתחיל בשרלרואה ומסתיים בקרבת אואי (Huy), שם הרוכבים מבצעים שלוש פעמים את הטיפוס ל-Mur de Huy, גבעה בה יש טיפוס קשה (בשיפוע שלעיתים עולה על 15%). קו הסיום נמצא בסוף הטיפוס האחרון.

שיאן הניצחונות במרץ הוא אלחנדרו ולוורדה הספרדי שניצח בו חמש פעמים (2006, 2014, 2015, 2016 ו-2017) ארבעה רוכבים ניצחו במרוץ שלוש פעמים, שניים בלגים ושניים איטלקים. בשנותיו המוקדמות שלטו הרוכבים הבלגים במרוץ וניצחו ב-11 השנים הראשונות של המרוץ. המרוץ הוא אירוע חשוב ויוקרתי בבלגיה ורוכב המנצח בו זוכה לכבוד רב בארצו. רוכבים בלגים ניצחו ב-39 מתוך 87 מרוצים שנערכו עד שנת 2022.

רשימת המנצחים בשנים האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לה פלש ואלון בוויקישיתוף