לוריס איטי ג'אווה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןלוריס איטי ג'אווה
לוריס איטי ג'אווה
לוריס איטי ג'אווה
מצב שימור
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: סכנת הכחדה חמורה
סכנת הכחדה חמורה (CR)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פרימטים
תת־סדרה: בעלי אף לח
משפחה: לוריסיים
סוג: לוריס איטי
מין: לוריס איטי ג'אווה
שם מדעי
Nycticebus javanicus
סנט-אילר, 1812
תחום תפוצה
מפת תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לוריס איטי ג'אווה (שם מדעי: Nycticebus javanicus) הוא מין של פרימט איטי מהסוג לוריס איטי שבמשפחת הלוריסיים המצוי בטבע רק במערב ומרכז האי ג'אווה שבאינדונזיה. בעבר הוא נחשב לתת-מין של לוריס איטי סונדלי (Nycticebus coucang), אך הוא הופרד ממנו והוא נחשב לקרוב יותר למין לוריס איטי בנגלי. בשנות האלפיים, מין זה נמצא בסכנת הכחדה חמורה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוריס זה מגיע לאורך 293 מילימטרים ולמשקל 565–687 גרם בערך. הוא בעל פרווה כסופה-לבנה ובעל פנים לבנות בעלות "מסיכת" פסים חומים אופקיים בין העיניים לאוזניים. הלוריס בעל גפיים ארוכות עלות אצבעות חזקות, זנב קטן ביותר ועיניים גדולות כתומות בעלות ראיית לילה.

המין חי בדרך כלל לבדו או בזוג התלוי מהענפים בסביבה הטרופית בה הוא חי ביערות גשם וביערות ראשוניים בג'אווה ולעיתים גם בין עצי מנגרובים, יערות חזרן ובמטעי קאקאו. הלוריס נהוג להיתלות הפוך מענפים או ליאנות. הוא פעיל במשך הלילה ואז מחפש מזון מגוון הכולל פירות, שרף עצים, דבש, ביצים, חרקים ולטאות.

מספר הפרטים של מין לוריס זה נמצא בירידה מתמשכת מסיבות רבות ביניהם ציד בלתי חוקי, סחר כחיית מחמד, הכנת תרופות עממיות מבשרו וכן עקב דחיקה בידי אנשים ובירוא יערות בהם הוא חי. הלוריס מתרבה באיטיות ומתנועע באיטיות ומתקשה לחפש מקומות מחיה חדשים. החל מ-2007 הוא מוצב ברשימת 25 הפרימטים הממוקמים בסכנת ההכחדה הגדולה ביותר והוא הפך למין מוגן באינדונזיה ונכנס לרשימת המינים האסורים לסחר. רוב האוכלוסיות הקיימות מצויות בשמורות טבע באי, אך גם אליהן מגיעים לעיתים ציידים לא חוקיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לוריס איטי ג'אווה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לוריס איטי ג'אווה באתר הרשימה האדומה של IUCN