למי שייכת הארץ הזאת?

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
למי שייכת הארץ הזאת
למי שייכת הארץ הזאת?
מידע כללי
מאת נסים דנה
שפת המקור עברית
הוצאה
תאריך הוצאה 2013
מספר עמודים 254
הוצאה בעברית
הוצאה אוניברסיטת אריאל
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003674373

למי שייכת הארץ הזאת? הוא ספרו של פרופ' נסים דנה, ועניינו עיון מחודש בקוראן ובמקורות אסלאמיים קלאסיים נוספים על עם ישראל, תורתו וזיקתו לירושלים וארץ הקודש. הספר יצא בהוצאת אוניברסיטת אריאל ומוסד ביאליק בשנת 2013.

הספר מסתמך על מקורות קלאסיים בלבד, כגון הקוראן, החדית'ים, התפסירים וגדולי מפרשיהם. מחקרו של פרופ' דנה במקורות אלה שולל את פרשנותם של כהני דת מוסלמים מסוימים הרותמים במאה השנים האחרונות את הקוראן לכפור "באשר לזכות כלשהי של היהודים על הארץ"[1], כפירה, שפעמים רבות במסגרת הניסיון לייצר שיח פלסטיני חדש, גולשת לאנטישמיות מוסלמית[1], ענף של האנטישמיות בעולם הערבי.

המחבר יליד דמשק. סבו, יוסף דנא, היה בן לשושלת רבנים בעיר ואב בית דין הקהילה, ומאוחר יותר ראש קהילת יהודי סוריה והלבנון בחיפה. נסים דנה הקדיש את הספר לזכר אחיו דוד, שהיה בין 11 הנרצחים היהודים בידי פורעים ערבים בטבח בית הכנסת אלמנשה בדמשק בשנת 1949.

הספר ראה אור גם בשפה האנגלית, בשם The Struggle for Jerusalem and the Holy Land[2], ותורגם לערבית.

עיקרי הציטוטים מן הקוראן[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז הספר ניצבים הציטוטים הקובעים את עמדת הקוראן כלפי זכותו הבלעדית של עם ישראל על ארץ ישראל:

"מבקשים אנו (מאללה) להעניק חסד לאלה אשר נרדפו בארץ ישראל (בני ישראל) ולעשותם מנהיגים ויורשים ולהושיבם בארץ, ולהראות לפרעה ולהמן ולצבאותיהם את כל אשר חששו מפניו"

"אמר משה לבני עמו, בני עמי, זיכרו את הטוב שהעניק לכם אללה בהקימו בכם נביאים ובעשותו אתכם מלכים ובנותנו לכם את אשר לא נתן לאיש משוכני עולמים. בני עמי, הכנסו אל הארץ הקדושה אשר כתב אללה לכם, ואל תיסוגו לאחור פן תאבדו"

  • ירושלים מובטחת ליהודים.

מוסיף דנה וקובע שהזיהוי העצמי של הפלסטינים עם הכנענים הוא בבחינת גול עצמי כי על פי האסלאם עצמו בני ישראל נצטוו על ידי אללה לכבוש את הארץ מידיהם של העמים שטמאו אותה - הכנענים, היבוסים והענקים. זאת ועוד, "אין שום אזכור בקוראן המוריש את הארץ למוסלמים לערבים לפלסטינים או לכל אומה אחרת שאינה עם ישראל"[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 נסים דנה, למי שייכת הארץ הזאת?, הוצאת אוניברסיטת אריאל ומוסד ביאליק, 2013, עמ' 13
  2. ^ Nissim Dana, The Struggle for Jerusalem and the Holy Land, U.S.A.: Academic Studies Press, 2013
  3. ^ נסים דנה, למי שייכת הארץ הזאת?, עמ' 194
  4. ^ נדב שרגאי, הקוראן: ארץ ישראל - ליהודים, באתר ישראל היום, 6 במרץ 2015