מבצע ואלקירי (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבצע ואלקירי
Valkyrie
בימוי בריאן סינגר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי כריסטופר מקווירי
בריאן סינגר
גילברט אדלר
כריס לי
תסריט כריסטופר מקווירי
נתן אלכסנדר
עריכה ג'ון אוטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים טום קרוז
מוזיקה ג'ון אוטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ניוטון תומאס סיגל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה יונייטד ארטיסטס, Cruise/Wagner Productions עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 בדצמבר 2008
משך הקרנה 120 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מלחמה, סרט היסטורי, סרט ביוגרפי, סרט דרמה, סרט מתח פוליטי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 75,000,000 דולר[1]
הכנסות 200,276,784 דולר[1]
הכנסות באתר מוג'ו valkyrie
valkyrie.unitedartists.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מבצע ואלקיריאנגלית: Valkyrie) הוא מותחן משנת 2008 שבוים על ידי הבמאי האמריקאי בריאן סינגר, ובכיכובו של טום קרוז. הסרט יצא לאקרנים בארצות הברית ב-25 בדצמבר 2008.

הסרט מבוסס על אירוע היסטורי – קשר העשרים ביולי – שאירע בשיאה של מלחמת העולם השנייה, כאשר קבוצה של קצינים מן הוורמאכט, פוליטיקאים, אנשי רוח ודת תכננו להתנקש בחיי אדולף היטלר ב־20 ביולי 1944, על מנת לסיים את המלחמה, להציל את גרמניה ולעצור את שואת יהודי אירופה ויתר פשעי המלחמה של היטלר. קרוז מגלם את הדמות הראשית בסרט – קולונל קלאוס שנק פון שטאופנברג.

ליהוקו של קרוז עורר בתחילה מחלוקת בקרב פוליטיקאים גרמנים ובקרב חברי משפחתו של שטאופנברג, עקב השתייכותו של השחקן לכת הסיינטולוגיה. עם זאת העיתונות הגרמנית הביעה את תמיכתה בהפקת הסרט אשר יגביר את המודעות לניסיון ההתנקשות של פון שטאופנברג בהיטלר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מלחמת העולם השנייה, קולונל גרמני בשם קלאוס שנק פון שטאופנברג נפצע באופן קשה באפריקה ובשל כך נשלח חזרה הביתה לגרמניה הנאצית, ומשמש בתפקידים עורפיים. שטאופנברג מצטרף לתנועת התנגדות גרמנית, והופך לחלק מקשר העשרים ביולי - מזימה שנועדה להתנקש בחייו של היטלר על מנת לפתוח במגעים עם בעלות הברית לסיום המלחמה, להציל את קורבנות הנאציזם ולשמור על גרמניה בגבולות שלפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. במסגרת תפקידו שטאופנברג משתתף בגיבוש תוכנית שנקראת בשם הקוד "ואלקירי", ששימשה כתוכנית מגירה להעברה מסיבית של כוחות אל עיר הבירה ברלין לשם הגנה מפני התקוממות. הוא עושה שינויים בתוכנית זו כדי להתאימה לצורכי ההתקוממות על מנת לעצור את שרשרת הפיקוד הנאצית מיד לאחר ההתנקשות בהיטלר.

שטאופנברג לוקח על עצמו את משימת ההתנקשות בחייו של היטלר, וזאת באמצעות הטמנת חומר נפץ עם מנגנון השהיה בעת ישיבה של היטלר עם הקצונה הבכירה. שטאופנברג מצליח להביא להתפוצצות החומר, והוא בטוח שהיטלר נהרג, ומתחיל בהפעלת תוכנית "ואלקירי" ובהשתלטות על היררכיית השלטון הנאצית. בדיעבד מתברר כי היטלר ניצל מההתנקשות וסבל מפציעות קלות בלבד, כך גם כוחות המילואים שנקראו לעצור את בכירי המשטר הנאצי מבינים כי מדובר במזימה, ועוצרים את שטאופנברג וכל השאר הבכירים המשתתפים בקשר. בסופו של דבר בית דין שדה גוזר את דין כל הקושרים למוות.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 נתוני תקציב והכנסות הסרט מבצע ואלקירי, מתוך אתר Box Office Mojo, אוחזר בתאריך 14/04/2013