מדבר סונורה

(הופנה מהדף מדבר אריזונה)
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: הערך לוקה בתרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: הערך לוקה בתרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
מדבר סונורה
באנגלית: Sonoran Desert
בספרדית: Desierto de Sonora
מידע כללי
סוג מדבר, WWF ecoregion עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים ומידות
שטח 310,800 קמ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מיקום אריזונה, באחה קליפורניה, באחה קליפורניה הדרומית, קליפורניה, סונורה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°15′36″N 112°55′34″W / 32.26°N 112.92611111111°W / 32.26; -112.92611111111
מיקום המדבר במפת אמריקה הצפונית
מיקום המדבר במפת אמריקה הצפונית
מיקום המדבר במפת אמריקה הצפונית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נוף ממדבר סונורה באריזונה. בניגוד למדבריות אחרים יש בו הרבה מיני צמחייה ובעיקר הסגווארו הענק.

מדבר סונורהאנגלית: Sonoran Desert; בספרדית: Desierto de Sonora) הוא מדבר באמריקה הצפונית שמכסה חלקים גדולים מאריזונה ומקליפורניה שבדרום-מערב ארצות הברית, ומסונורה, מבאחה קליפורניה ומבאחה קליפורניה הדרומית שבצפון-מערב מקסיקו.

מדבר סונורה הוא המדבר החם ביותר ביבשת אמריקה הצפונית, והוא מתפרס על פני שטח של 280,000 קמ"ר.

במדבר סונורה ישנם פארקים לאומיים ואנדרטאות רבים; שמורות טבע פדרליות ומדינתיות; פארקים מדינתיים, מחוזיים ועירוניים; וכן מוזיאונים לתולדות הטבע, מכוני מחקר למדע, גנים בוטניים וגני נוי עם נוף מדברי המנוהלים על ידי הממשלה או על ידי ארגונים התנדבותיים.

מדבר סונרה נבדל בבירור ממדבריות סמוכים (למשל, האגן הגדול, מדבריות מוהאבי וצ'יוואן) מכיוון שהוא מספק חום בחורף ושתי עונות של גשם (בניגוד, למשל, לקיץ היבש והחורפים הקרים של המוהאבי) . זה יוצר ניגוד קיצוני בין צחיחות ללחות. המדבר כולל גם מינים אנדמים שונים.

החלק המערבי של גבול ארצות הברית–מקסיקו עובר במדבר סונורה, והדלילות של נקודות שמירה המאוישות על ידי משמר הגבול האמריקני, הופכת את המדבר לאידיאלי עבור הברחות והסתננויות של מהגרי עבודה ממקסיקו לארצות הברית. הסתננות מסוג זה משמעה צעדה ממושכת שאורכת בין שלושה לחמישה ימים, כשההליכה מתבצעת בעיקר בלילות מחשש חשיפה לחום ולשמש המדברית. עקב תנאי המדבר הקשים, ניסיונות ההסתננות בגבול מסתיימים לעיתים במוות.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למדבר סונוראן אקלים סובטרופי צחיח והוא נחשב למדבר הטרופי ביותר בצפון אמריקה. בחלקים הנמוכים מבחינת גובה של המדבר, הטמפרטורות גבוהות כל השנה, והגשם הוא נדיר ולא סדיר, לעתים קרובות פחות מ-90 מ"מ בשנה. האזורים הגבוהים יותר (באזור אריזונה) חמים גם הם בכל ימות השנה, אך הם מקבלים 100-300 מ"מ גשם שנתי ממוצע, שיורד בדפוס דו-עונתי קבוע יותר.

על פי שיטת קפן לסיווג אקלימים, ברוב מדבר הסונוראן שורר אקלים צחיח (BWh). אקלים צחיח למחצה חם (BSh) שורר בחלק מההרים הגבוהים יותר בתוך המדבר, כמו גם ברצועה מתמשכת בשוליים המזרחיים והצפון-מזרחיים, כאשר גובה פני המדבר עולה בהדרגה לכיוון Madrean Sky Islands במזרח ושולי מגיון בצפון מזרח. ישנם גם כמה אזורים קטנים של אקלים צחיח למחצה קר (BSk) ובפסגות ההרים הגבוהות ביותר שורר אקלים ים תיכוני קיץ-חם (CSa).

צמחייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במדר סונורה יש יותר מיני צמחים מבכל מדבר אחר בעולם בגלל דפוס הגשמים הדו-עונתי. במדבר קיימים צמחים ממשפחת האגבה, משפחת הדקליים, משפחת הקקטוסיים, משפחת הלגומס (אנ') ועוד רבים אחרים.

מדבר הסונורה הוא המקום היחיד בעולם בו גדל באופן טבעי קקטוס הסגווארו. פרח הסגווארו נבחר לפרח המסמל את מדינת אריזונה.

הקקטוסים הגדלים במדבר מספקים מזון ובתים ליונקים ולציפורים רבות. הם פורחים לרוב מסוף מרץ עד יוני, בפריחה ראוותנית באדום, ורוד, צהוב ולבן, תלוי במין ובטמפרטורות העונתיות.

בעלי חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדבר סונוראה הוא ביתם של מגוון רחב של בעלי חיים, כמו הלודרמה מרירית, שונר מצוי, אייל פרדי שחור-זנב, ארנבת האנטילופה, כוס המחילות, קוקייה רצנית גדולה, עכסן אימתן וינשוף שדוני. במדבר הסונורה חיים כשלוש מאות וחמישים מיני ציפורים, 20 מיני דו-חיים, למעלה מ-100 מיני זוחלים, 30 מיני דגים מקומיים ולמעלה מ-1000 מיני דבורים מקומיים.

אוכלוסיית היגוארים היחידה בארצות הברית נמצאת במדבר הסונורה, מדרום מזרח לטוסון וליד הגבול המקסיקני.

דלתת נהר הקולורדו הייתה פעם נקודה חמה אקולוגית במדבר, אך הדלתא הצטמצמה מאוד בשל הסכר והשימוש בנהר במעלה הזרם.

מינים בעלי סבילות חום גבוהה מסוגלים לשגשג בתנאים של מדבר סונורה. אחד מסוגי החרקים שפיתח אמצעי לשגשג בסביבה זו הוא תסיסנית (Drosophila mettleri), זבוב מדבר סונורה. זבוב זה מכיל מערכת ייעודית לניקוי רעלים מסוג P450 המאפשרת לו לקנן באזור הקריר של אדמה רטובה. לפיכך, הזבוב הוא אחד הבודדים שיכולים לסבול את הטמפרטורות הגבוהות של המדבר ולהתרבות בהצלחה.

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדבר סונורה הוא ביתם של תרבויות של למעלה מ-17 שבטים אינדיאנים עכשוויים, עם יישובים בשמורות אינדיאנים אמריקאים בקליפורניה ובאריזונה, כמו גם אוכלוסיות במקסיקו.

העיר הגדולה ביותר במדבר סונורה היא פיניקס, אריזונה, שנמצאת על נהר מלח במרכז אריזונה, עם אוכלוסיית מטרופולין של כ-4.7 מיליון (נכון ל- 2017). זהו אחד האזורים המטרופולינים עם הצמיחה הגדולה ביותר בארצות הברית, ולראייה, בשנת 2007, המדבר איבד שטח בקצב של כ-4,000 מ"ר לשעה כתוצאה מהתפשטות עירונית (אנ').

הערים הבאות בגודלן הן טוסון, בדרום אריזונה, עם אוכלוסיית מטרופולין של קצת יותר ממיליון, ומקסיקלי, באחה קליפורניה, מקסיקו, עם אוכלוסיית מטרופולין בגודל דומה של כמיליון. המטרופולין של הרמוסיו, סונורה, מונה כ-900,000 אנשים. סיודאד אוברגון, סונורה, בחלק הדרומי של המדבר, מונה 375,800 תושבים.

אזורים מוגנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במדבר סונורה ישנם פארקים לאומיים ומונומנטים רבים; שמורות טבע פדרליות ומדינתיות ומקלטי חיות בר; פארקים של מדינה, מחוז ועיר; קבוצות ממשלתית ומלכ"רים שמפעילות מוזיאונים להיסטוריה של הטבע, מכוני מחקר מדעיים, גנים בוטניים וגני נוף מדבריים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מדבר סונורה בוויקישיתוף