עזרה לשף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מופע הסיוע לשף)
מופע הסיוע לשף
Chef Aid
פרק מ"סאות' פארק"
קרטמן רוקד ריקוד גרמני במטרה לעודד את שף
קרטמן רוקד ריקוד גרמני במטרה לעודד את שף
מספר פרק 14
מספר עונה 2
קוד הפקה 214
תאריך שידור מקורי 7 באוקטובר 1998
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט טריי פארקר
מאט סטון
הפקה ריק רובין עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי טריי פארקר
כוכבים אורחים אוזי אוסבורן, ג'ו סטראמר, דיבו, ריק ג'יימס, פריימוס, DMX, אלטון ג'ון, מיט לוף, ראסיד
דף הפרק ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"מופע הסיוע לשף"אנגלית: Chef Aid) הוא הפרק ה-27 בקומדיית המצבים המונפשת "סאות' פארק". הוא שודר לראשונה ב-7 באוקטובר 1998, במסגרת עונתה השנייה של הסדרה.

הפרק מציג פרודיה על המשפט שבו זוּכּה או. ג'יי. סימפסון מאשמת רצח, ובפרט על עורך הדין ג'וני קוקרן שייצג את סימפסון במשפט, תוך הצגתה של אסטרטגיה משפטית פרודית בשם "הגנת צ'ובאקה".

בעקבות הפרק, בו התארחו מספר מוזיקאים בעלי שם, יצא לאור אלבום ראשון המבוסס על המוזיקה ב"סאות' פארק", בשם "Chef Aid: The South Park Album". האלבום כולל גרסאות מורחבות של הקטעים המוזיקליים המופיעים בפרק שהוקלטו במיוחד עבור האלבום.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שף מגלה כי להיטה החדש של אלאניס מוריסט הוא שיר שהוא עצמו חיבר 20 שנה קודם לכן, לפני שנטש את שאיפותיו המוזיקליות. הוא יוצר קשר עם מנהל בחברת התקליטים ומבקש ששמו יוצג כמלחין השיר, תוך הצגת הקלטה בת 20 שנה של עצמו שר את השיר. חברת התקליטים מסרבת ובנוסף שוכרת את שירותיו של עורך הדין ג'וני קוקרן ותובעת את שף על הטרדה. קוקרן משתמש בנאומו בטיעונים בלתי הגיוניים תוך הצגת תמונתו של "צ'ובאקה", דמות מתוך סדרת סרטי "מלחמת הכוכבים":

גבירותי ורבותי המושבעים, אני רוצה שתשקלו עוד דבר אחד אחרון: זהו צ'ובאקה. צ'ובאקה הוא ווקי מכוכב הלכת קאשיק, אך צ'ובאקה גר על כוכב הלכת אנדור. חישבו על זה. זה לא הגיוני!

עורך הדין המייצג את שף, קייל ברופלובסקי, מכנה את הדברים "הגנת צ'ובאקה". קוקרן מביא לניצחונה של חברת התקליטים ולקביעת עונשו של שף, בחירה בין תשלום קנס גבוה תוך 24 שעות לבין ארבע שנות מאסר. שף מחליט שלא לוותר על כל רכושו לטובת מנהלה החמדן של חברת התקליטים, ובמקום זאת מחליט לשכב עם כל נשות העיר עבור כסף, במטרה לגייס סכום כסף מספיק לשם שכירתו של קוקרן כך שיוכל הוא עצמו לתבוע את חברת התקליטים.

בינתיים, מר גריסון מבחין בניסיונות להתנקש בחייו של מר מקל - הוא מוצא אותו בתוך סיר מים רותחים ומאוחר יותר שבור לחצי. גריסון תולה את האשם במר כובע, יוצא מביתו באמוק כשהוא לבוש בתחתונים בלבד, ונלקח לבית הכלא. שף, שנכלא אף הוא לאחר שכשל בגיוס סכום הפיצויים, מנסה להסביר לגריסון כי "בני זוגו" אינם דמויות מציאותיות, אך מר כובע פורץ את קיר בית הכלא במכונית ומחלץ את השניים.

הבנים מנסים לסייע לשף באספת מוזיקאים שונים שעצותיו של שף סייעו להם בתחילת דרכם, לשם הפקתו של מופע צדקה שמטרתו גיוס שכרו של קוקרן. מנהל חברת התקליטים מחבל בהופעה אך ניסיונם של הבנים נוגע ללבו של קוקרן, שנאות לייצג את שף בחינם בתביעה הנגדית. קוקרן משתמש שוב בהגנת צ'ובאקה (תוך שהוא מציג בפני המושבעים בובה של קוף, דבר שגורם לראשו של אחד מהם להתפוצץ) ומביא לניצחונו של שף, בעוד שמר גריסון ומר כובע משלימים וחוזרים להיות בני זוג.

פרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיעונו האחרון של קוקרן, "אם צ'ובאקה חי על אנדור, עליכם לזַכּות את הנאשם! ההגנה סיימה" מהווה פרודיה על פנייתו של קוקרן לחבר המושבעים במשפטו של או. ג'יי. סימפסון: "אם הכפפה איננה מתאימה, עליכם לזכות!" - בהתייחסות לנקודה מוקדמת יותר במשפט בה התבקש סימפסון לנסות לעטות על ידו כפפה מכוסה בדם שנמצאה בזירת הרצח, אך הכפפה לא התאימה.

בעקבות שידור הפרק, החל המושג "הגנת צ'ובאקה" להופיע בשיח הציבורי בארצות הברית, לשם תיאור אירוני של נאומי הגנה שנועדו לבלבל ואף להתיש את חבר המושבעים.[1] הגנת צ'ובאקה תוארה כ"מצב שבו אדם מאשש את טענותיו בדברים כה מקוריים בחוסר ההיגיון שבהם עד שמוחו של המאזין נכבה כליל".[2] בשפה העברית השימוש במושג "הגנת צ'ובאקה" נדיר. דוגמה לכך הופיעה במאמר ב"הארץ" העוסק בעבירות מחשב.[3]

"Chef Aid: The South Park Album"[עריכת קוד מקור | עריכה]

Chef Aid: The South Park Album
פסקול מאת סאות' פארק
יצא לאור 3 בנובמבר 1998
סוגה קומדיה, רוק, מוזיקת נשמה, היפ הופ, ראפ מטאל
אורך 76:42
חברת תקליטים קולומביה
הפקה ריק רובין
כרונולוגיית אלבומים של סאות' פארק
Cow Days עזרה לשף
(1998)
"סאות' פארק: גדול יותר, ארוך יותר ולא מצונזר" (פסקול)
(1999)

בסצנה המציגה את מופע הסיוע לשף התארחו הזמרים ג'ו סטראמר (הקלאש), אוזי אוסבורן, אלטון ג'ון, מיט לוף, ריק ג'יימס ו-DMX, והלהקות רנסיד, ווין ופרימוס. בהמשך 1998 יצא לאור אלבום קומי הנושא את שם הפרק וכולל 21 שירים, בהם הרחבות של קטעי השירים המופיעים בפרק זה ובפרקים קודמים בסדרה, לכדי שירים מלאים. האלבום כלל שירים מסוגות שונות והגיע למקום הראשון במצעד מכירות האלבומים האוסטרלי ולמקום ה-16 במצעד האמריקאי.

ב-1999 יצאו שני אלבומים נוספים המבוססים על "סאות' פארק": פסקול הסרט "סאות' פארק: גדול יותר, ארוך יותר ולא מצונזר" בו התארחו בין השאר שניים מחברי להקת ראש וקיד רוק, ואלבום פרודי של שירי חג המולד המבוסס על שירי הפרק ה-46 "קלאסיקות חג-המולד של מר האנקי", בו המבצעים היחידים היו מדבבי הסדרה


רשימת השירים
מס' שםכותב(ים) משך
1. South Park Theme פרימוס 0:41
2. Nowhere to Run אוזי אוסבורן/DMX/אול' דירטי באסטרד/הקריסטל מת'וד 4:40
3. (Chocolate Salty Balls (P.S. I Love You שף 3:55
4. Brad Logan רנסיד 2:16
5. Come Sail Away אריק קרטמן 5:12
6. Kenny's Dead מאסטר פי 3:24
7. Simultaneous שף 3:17
8. Will They Die 4 You (רמיקס) מייז/פאף דאדי/ליל קים/סיסטם אוף אה דאון 3:52
9. Hot Lava DVDA ופרי פארל 3:50
10. Bubblegoose (רמיקס) וייקלף ז'אן עם סטן, קייל, קני וקרטמ 2:52
11. No Substitute שף 4:47
12. Wake Up Wendy אלטון ג'ון 5:58
13. Horny מוס טי והוט אן ג'וסי 3:31
14. Huboon Stomp דיבו 3:21
15. Love Gravy ריק ג'יימס ואייק טרנר 4:01
16. Feel Like Makin' Love נד גרבלנסקי 3:26
17. The Rainbow ווין 2:45
18. Tonight Is Right for Love שף ומיט לוף 3:03
19. It's a Rockin' World ג'ו סטראמר וטום מורלו 2:31
20. Mephisto and Kevin פרימוס 5:18
21. (Mentally Dull (Think Tank Remix צוות מדבבי "סאות' פארק" 4:34

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ארין קנילי, Poking the Wookie: The Chewbacca Defense in Digital Evidence Cases, הרצאה מן הכנס השנתי של האגודה האמריקאית למדעי הזיהוי הפלילי של 2005 (באנגלית)
    ארין קנילי, אנג'לי ר. סווינטון, Applying Admissibility, Reliability to Technology, באתר "Florida State Courts" (באנגלית)
  2. ^ D is for Diabolica, "האפינגטון פוסט" (באנגלית)
  3. ^ יובל דרור, זה לא אני, זה הסוס, באתר הארץ, 1 בנובמבר 2003