מטילדה (סרט, 2017)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מטילדה
Матильда
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על אירועים אמיתיים
בימוי אלכסיי אוצ'יטל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אלכסיי אוצ'יטל, ולדימיר וינוקור, אלכסנדר דוסטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אלכסנדר טרחוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מיכלינה אולשנסקאיה
לארס איידינגר
לואיזה וולפרם
יבגני מירונוב
אינגבורגה דפקונייטה
דנילה קוזלובסקי
גריגורי דובריגין
מוזיקה מרקו בלטרמי עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום יורי קלימנקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Rock Films
חברה מפיצה KaroProkat
הקרנת בכורה 20 בספטמבר 2017 (בכורה)
26 באוקטובר 2017 (הקרנה מסחרית)
משך הקרנה 130 דקות
שפת הסרט רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה היסטורית
תקציב 814,000,000 מיליון רובלים (25 מיליון $)[1][2]
הכנסות 537,067,210 מיליון רובלים[3][4] (8 בינואר 2018)
פרסים Nika award for the best work of the artist Costume עריכת הנתון בוויקינתונים
matildafilm.ru
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צילומי הסרט.

"מטילדה"רוסית: Матильда) הוא סרט רוסי שנוי במחלוקת[5] בבימויו של אלכסיי אוצ'יטל, שהוקרן תחת אבטחה בסנקט פטרבורג, ב-20 בספטמבר 2017[6] ויצא גם לאקרנים ב-26 באוקטובר 2017. זהו סרט דרמה היסטורית המבוסס על מערכת היחסים הרומנטית שהתנהלה בין הבלרינה מטילדה קשינסקאיה ויורש העצר ניקולאי אלכסנדרוביץ', משנת 1890 ועד לטקס ההכתרה של ניקולאי לצאר ב-1896[7][8].

הסרט זכה אומנם לתמיכתה של קרן הקולנוע הרוסי הממשלתית אך הפך לנושא לדיון ציבורי נרחב מאוד[9][10][11]והוליד קריאות לאסור על הקרנת הסרט, כמו גם איומים והתקפות נגד מפיקי הסרט, זאת בשל הצגת עירום מלא בסרט והצגת הרומן האסור שניהל ניקולאי עם רקדנית הבלט[12]. בסוף השבוע הראשון להקרנתו, הסרט הכניס 42 מיליון רובלים[13].

הסרט הופק גם כמיני-סדרה טלוויזיונית בת שני פרקים בפורמט צפייה 4K Ultra HD בשם "ההכתרה" ששודרה באוקטובר 2019.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מגולל את סיפורה של מערכת היחסים הרומנטית בין היורש של הכתר הרוסי ניקולאי רומנוב ורקדנית התיאטרון הקיסרי מטילדה קשינסקאיה החל מרגע הפגישה בין הנסיך בן ה-22 והרקדנית בת ה-18 בשנת 1890 ועד לטקס הכתרתם של ניקולאי ואשתו אלכסנדרה פיודורובנה בשנת 1896[14].

הסיפור מוצג באופן כזה שנדמה כי ניקולאי מצוי במשולש אהבה ומנסה לתמרן בין אהבתו לרקדנית אל רעייתו אלכסנדרה, אשר מוצגת בפן שונה מכפי שהוצגה עד כה בקולנוע הרוסי; כאישה נקמנית שאף מסוגלת לרצוח בסכין את יריבתה במאבקן על לבו של יורש העצר[15].

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרום הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההכנות להפקת הסרט החלו כבר בשנת 2010. על התסריט עבדו מספר תסריטאים מארצות הברית ומצרפת לפני שנשכר אלכסנדר טרחוב לשכתב את התסריט שוב.

תקציב הסרט עומד על 25 מיליון דולר ומרביתו הוצא על עיצוב התלבושות והתפאורה וזכה לתמיכה פיננסית של משרד התרבות של רוסיה וקרן הקולנוע הרוסי.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לתפקיד הבלרינה הפולנייה מטילדה קשינסקאיה נשקלה תחילה השחקנית קירה נייטלי, אך הצילומים נדחו בחצי שנה ובזמן הזה השחקנית התעברה ולבסוף המפיקים נאלצו לתור אחר שחקנית אחרת ונבחנו מאות שחקניות לפני שהבמאי קיבל הצעה ממנהל פסטיבל הקולנוע של וורשה ללהק את מיכלינה אולשנסקאיה, בוגרת האקדמיה לתיאטרון בוורשה וזמן קצר לאחר מבחני הבד כבר לוהקה לתפקיד[17].

לתפקיד הנסיכה הגרמנייה אליס נסיכת הסן לוהקה שחקנית התיאטרון הגרמנייה לואיזה וולפרם. שותפה לתיאטרון לארס איידינגר לוהק לתפקיד ניקולאי השני[18][19], אף על פי שהתפקיד הובטח קודם לדנילה קוזלובסקי, שלוהק לבסוף לתפקיד הקצין וורונצוב שהיה מאוהב במטילדה.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצילומים החלו ביוני 2014[20][21].

הצילומים נערכו בארמון יקטרינה הגדול ובארמון אלכסנדר בצארסקויה סלו, ובארמונות נוספים כמו, ארמון יוסופוב, ארמון ילאגין ובתיאטרון מריאינסקי בסנקט פטרבורג ובנוסף נבנתה תפאורה שלמה שדימתה את קתדרלת העלייה לשמים במוסקבה ואת קרונות הרכבת של משפחת הצאר.

לצורך הצילומים נתפרו 5,000 תלבושות שעבורם נדרשו 17 טון של בד[22].

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המוזיקה והפסקול לסרט כתב המלחין האמריקאי מרקו בלטרמי בשיתוף פעולה עם התזמורת הסימפונית של תיאטרון מארינסקי בניצוחו של ואלרי גרגייב[23].

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטריילר הראשון שוחרר ליוטיוב באפריל 2016[24] ותחילה תוכנן צאת הסרט ל-30 במרץ 2017 אך לבסוף נדחה ל-26 באוקטובר אותה שנה, בשל הימנעות מתחרות מול סרטים הוליוודים ולבקשת התביעה הכללית שקיבלה בקשות לבדוק את הסרט[25].

בפברואר 2017 הועלה הטריילר השני וביוני אותה שנה עלה הטריילר השלישי והאחרון של הסרט.

ב-10 באוגוסט 2017 משרד התרבות העניק רישיון הקרנה לסרט והוצמדה לו מגבלת גיל של 16+[26] והקרנת טרום הבכורה הראשונה נערכה בעיר ולדיווסטוק ב-11 בספטמבר 2017[27]. הקרנת בכורה רשמית נערכה תחת אבטחה בסנקט פטרבורג ב-20 בספטמבר 2017 ולאחר מכן נערכה הקרנת בכורה מסחרית ב-25 באוקטובר 2017 בתיאטרון מארינסקי.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל עלילת הסרט המציגה משולש אהבים בין ניקולאי, רעייתו ורקדנית הבלט, הכנסייה הרוסית הפרבוסלבית שהכריזה על אלכסנדרה פיודורובנה כקדושה ביקרה את מה שלטענתה מהווה חוסר אמינות ודיוק לאירועים ההיסטוריים כמו גם פגיעה בכבודה של אלכסנדרה ובעלה ניקולאי השני, לאחר שהם הוכרזו כקדושים בשנת 2000. גורמי ממשל שונים וגורמים לאומנים לרבות נטליה פוקלונסקאיה, שראו בסרט פגיעה בערכים השמרניים, ניסו למנוע את הקרנת הסרט, בין השאר מתוך טענה שהסרט מומן באופן לא חוקי וכי יוצריו מעורבים בשחיתות. בנוסף, כמה כמרים טענו שהיחסים בין ניקולאי לרקדנית הופסקו בשנת 1894 עם נישואיו לאלכסנדרה, דבר שלא מוצג בסרט[28][29][30][31]. כך טען גם מנהל הלשכה של בית רומנוב אלכסנדר זקאטוב[32].

באוגוסט 2017 הסרט אומנם קיבל ממשרד התרבות של רוסיה רישיון להקרנה בבתי הקולנוע ברוסיה[33], אך ב-11 בספטמבר 2017 הייתה אמורה להיערך במוסקבה הקרנת טרום בכורה של הסרט וזו בוטלה ברגע האחרון, לבסוף הקרנת טרום הבכורה נערכה בולדיווסטוק.

המחלוקת סביב הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

נטליה פוקלונסקאיה
בית הקולנוע "קוסמוס" שביקטרינבורג, 2007

לאחר שבאפריל 2016 הוצג הטריילר הראשון ובו סצנות ארוטיות בין הצאר לרקדנית הבלט, נציגי הארגון האורתודוקסי "צלב הצאר" הודיעו על היות הסרט אנטי-רוסי ואנטי-נוצרי ופנו למשרד התובע הכללי של הפדרציה הרוסית בדרישה לאסור על הקרנת הסרט[34] והם אף קיבלו את תמיכתה של חברת הפרלמנט נטליה פוקלונסקאיה[35], הידועה באהדתה לניקולאי השני[36][37], לדבריה הסרט מכיל סצנות המעליבות ופוגעות בתחושות המאמינים הנוצרים[38] והיא ניסתה להוביל איסור על הקרנת הסרט, בין השאר, בפנייה לבתי המשפט בסנקט פטרבורג[39]. בנוסף ארגונים לאומניים שונים כדוגמת "ארבעים עורבים" ו"המדינה הנוצרית של רוס הקדושה" הפיצו איומים על חיי המפיקים ועל בעלי אולמות בתי הקולנוע שהתכוונו להקרין את הסרט. ארגונים אלה, שהוגדרו כקיצוניים גם על ידי הכנסייה הפרבוסלבית הרוסית עצמה, זכו לתשומת לב השלטונות, כאשר חברי הדומה הממלכתית של הפדרציה הרוסית ביקשו ממשטרת הפדרציה הרוסית ומשירות הביטחון הפדרלי של רוסיה לחקור ארגונים אלה[40].

נציגי וצאצאי בית רומנוב אומנם ביקרו את התוכן האפשרי של הסרט, אך הדגישו כי אין לאסור את הקרנת הסרט ולמנוע חירות תרבותית, חרף חוסר היצמדות לאירועים ההיסטוריים ולדבריהם ניקולאי היה בקשר עם הרקדנית עד 1894 ולאחר מכן כבר נישא לאליס ולכן לא בגד בה, כפי שנראה מהקדימון לסרט[41][32]

ב-31 באוגוסט 2017 אל חלון האולפנים בסנקט פטרבורג הושלכו בקבוקי תבערה אך השקיפה כובתה מהר. הבמאי ציין כי הוא סופג איומים על חייו כל העת, הוא וצוות ההפקה[42][43][44][45].

בבוקר ה-4 בספטמבר 2017 רכב שטח התנגש במבנה בית הקולנוע "קוסמוס" שביקטרינבורג שבעקבותיו הובערה שרפה במקום ובמספר כלי תקשורת דווח שהשרפה הובערה כמחאה על הסרט[46][47]. כתוצאה מההצתה הושחתה הכניסה הראשית והאולם נסגר לצורך שיפוצים[48][49].

ב-11 בספטמבר באותה שנה הוצתו כלי רכב במגרש החניה של משרדו של עורך הדין קונסטנטין דוברינין, המשמש כסנגורו של הבמאי אלכסיי אוצ'יטל, במקום השרפה נמצא פתק "על מטילדה לבעור"[50]. למחרת, ב-12 בספטמבר 2017 רשת בתי הקולנוע הגדולה ברוסיה "פורמולה קינו" ו"סינמה פארק" הכריזה כי לא תקרין את הסרט בשל חשש מפגיעה בצופים, זאת בשל אירוע ההצתה בבית הקולנוע קוסמוס ביקטרינבורג[51][52], ברם חודש לאחר מכן, ב-13 באוקטובר, "סינמה פארק" ו"פורמולה קינו" הסכימו להקרין את הסרט, לאחר שועדת החקירות של רוסיה ומשטרת רוסיה עצרו את ראשי ארגון המדינה הנוצרית[53].

תגובות השלטונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין, הצהיר בפברואר 2017 כי נשיא רוסיה אינו נוטל חלק בדיון הציבורי על הסרט וכי לא ניתן לבקר סרט שטרם יצא לאקרנים והציע להמתין עד לאחר יציאתו של הסרט ורק לאחר מכן ניתן יהיה להביע דעה[54].

ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב יצא נגד המתקפות על הסרט בנאומו באפריל 2017 במהלך פורום תרבות והוסיף כי לעיתים מתקפה על מפיקי הסרט עלולה להביא לדעה שגויה על יוצרי הסרט, בעיקר אודות סרט שטרם זכה להקרנה ציבורית וכי יש להיות סבלניים יותר ביחס לסרט[55][56].

נשיא רוסיה עצמו ולדימיר פוטין אמר ביוני 2017 כי בעבר צולמו סרטים אחרים אודות בית רומנוב שכללו נושאים שנויים הרבה יותר במחלוקת, למשל יחסיהם עם רספוטין, הוא הוסיף כי הוא מכבד את הבמאי אלכסיי אוצ'יטל שיוצר דברים כישרוניים אך הוסיף כי אינו מתערב בענייניה של פוקלונסקאיה והיא רשאית להביע את דעתה בכפוף לחוק[57][58].

ברם, ברשויות המקומיות התייחסו לסרט באופן סובלני הרבה פחות, כך למשל, נשיא צ'צ'ניה רמזן קדירוב אסר על הקרנת הסרט בצ'צ'ניה[59]. כך היה גם בדאגסטן[60]. ברם, לאחר שהוענק לסרט רישיון הקרנה מטעם משרד התרבות הרוסי קדירוב הצהיר כי לא יאסור את הקרנת הסרט[61].

שר התרבות של רוסיה, הסופר ולדימיר מדינסקי הביע את מורת רוחו מהשערורייה שהתפתחה סביב הסרט וכי זהו בסך הכל סרט עלילתי רגיל וכל לחץ על בתי הקולנוע למנוע מלהקרין את הסרט הוא צנזורה ומעשה בלתי חוקי, הוא הוסיף כי הוא עצמו כבר צפה בסרט ואין שם תוכן המהווה פגיעה בזיכרון הצאר ניקולאי השני או פגיעה במונרכיה הרוסית[62][63]. ב-23 באוקטובר 2017 משרד התובע הכללי הרוסי הגיב לטענותיה של פוקלונסקאיה בנוגע לסרט והשיב כי אין מקום לחקור את הסרט[64]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ «Матильда» уходит в минус
  2. ^ Провал «Матильды» обошёлся российским налогоплательщикам в 550 млн руб
  3. ^ נתוני הכנסות מאתר KinoBusiness.com
  4. ^ נתוני הסרט באתר קרן הקולנוע הרוסי
  5. ^ Russia’s Orthodox activists protest movie about Tsar Nicholas II having a mistress, הטלגרף
  6. ^ В Петербурге прошел закрытый показ «Матильды»
  7. ^ "Говорухин раскритиковал идею проверки фильма Алексея Учителя". Росбизнесконсалтинг. 2016-11-03. נבדק ב-2016-11-03.
  8. ^ За кулисами съемок исторического фильма «Матильда» Алексея Учителя
  9. ^ Неспокойная "Матильда": что известно о ситуации вокруг фильма Алексея Учителя
  10. ^ Calls for blasphemy ban on Russian film Matilda
  11. ^ Царь и Матильда
  12. ^ אתר למנויים בלבד ניל מקפרקוהר, גם ברוסיה מתחוללת מלחמת תרבות בגלל עירום במופע מחול, באתר הארץ, 5 ביוני 2017
  13. ^ הסרט באתר kinobusiness
  14. ^ Первый трейлер фильма Учителя «Матильда» — о любви Николая II и балерины
  15. ^ Яковлева Е. Епископ Тихон Шевкунов: Вымысел и обман // רוסיסקאיה גאזטה. — 14.12.2016.
  16. ^ Императора Николая II сыграл актер, известный по откровенным ролям
  17. ^ Коленский, Алексей (2016-10-19). "Алексей Учитель: «Экран живой и ничего не прощает»". Культура. נבדק ב-2017-09-06.
  18. ^ Решето, Юрий (2017-08-09). ""Матильда": Кто он, немец, сыгравший Николая Второго?". Deutsche Welle. נבדק ב-2017-09-06.
  19. ^ Сушинова, Яна (2017-09-04). "Кто такой Ларс Айдингер, сыгравший Николая II в фильме «Матильда»?". Аргументы и факты. נבדק ב-2017-09-06.
  20. ^ Зеленский, Михаил. "Фильм «Матильда» о романе Николая II пытаются запретить больше года, но безуспешно. Цепочка событий". Meduza.
  21. ^ "Алексей Учитель возобновляет съёмки фильма о Матильде Кшесинской". Официальный сайт студии Рок.
  22. ^ Матильда, 2016
  23. ^ "Валерий Гергиев и оркестр Мариинки запишут саундтрек к фильму "Матильда"". ТАСС. 2016-10-27.
  24. ^ "Первый трейлер фильма Учителя «Матильда» — о любви Николая II и балерины". Meduza.
  25. ^ "Выход фильма «Матильда» в прокат перенесли". Интерфакс.
  26. ^ "Минкультуры выдало фильму "Матильда" прокатное удостоверение". ТАСС.
  27. ^ Алексей Учитель обратился к зрителям предпремьерного показа Матильды во Владивосток
  28. ^ Ханты-Мансийская епархия благословила сбор подписей за запрет фильма «Матильда».
  29. ^ Яковлева Е. Епископ Тихон Шевкунов: Вымысел и обман // Российская газета. — 14.12.2016.
  30. ^ Гусельников, Андрей (2017-09-03). "Владыка Тихон, называемый духовником российского президента, прокомментировал фильм «Матильда», в котором мог стать консультантом. Проблема совсем не в образе Николая II". ИА Ура.ру. נבדק ב-2017-09-05.
  31. ^ Татьяна Медведева, Митрополит Климент: Приглашаем писателей осмыслить трагическую историю ХХ века // [Православие и мир], 02.09.2017.
  32. ^ 1 2 "Глава дома Романовых огорчена выходом "Матильды", но против запрета фильма". РИА Новости.
  33. ^ Controversial film about last tsar approved for release in Russia
  34. ^ Скандал вокруг фильма "Матильда"
  35. ^ Russia threatens to forbid 'Matilda,' a film about Tsar Nikolai II's love life
  36. ^ Сидорчик А. Жизнь за царя. Наталья Поклонская снова жалуется на фильм про Николая II // Аргументы и факты, 31.1.2017.
  37. ^ "Поклонская попросила Генпрокуратуру проверить новый фильм Учителя «Матильда»".
  38. ^ Поклонская рассказала о 20 тыс. обращений против фильма «Матильда». Интерфакс, 12.2.2017.
  39. ^ Девственность Матильда
  40. ^ В Госдуме попросили ФСБ проверить противников «Матильды» на экстремизм
  41. ^ RT: представитель дома Романовых считает во многом «кощунственным» фильм «Матильда». ТАСС, 8.2.2017.
  42. ^ "Алексей Учитель допустил связь нападения на его студию с "Матильдой"". Русская служба Би-би-си. 2017-08-31. נבדק ב-2017-09-04.
  43. ^ "Здание Лендока, где есть офис студии «Рок» Учителя, забросали бутылками". Fontanka.ru. 2017-08-31. נבדק ב-2017-09-04.
  44. ^ Православное движение «Сорок сороков» готово предоставить Алексею Учителю телохранителя // Коммерсант, 01.09.2017
  45. ^ Алексей Учитель заявил, что не нуждается в охране православных активистов // РИА Новости, 03.09.2017
  46. ^ Песков пообещал пресекать хулиганство в отношении фильма «Матильда» // РИА Новости, 06.09.2017.
  47. ^ "В Екатеринбурге задержан водитель, въехавший на УАЗе в кинотеатр". Русская служба Би-би-си.
  48. ^ Еликова, Анастасия; Москвина, Анастасия; Ахметшина, Ирина. "Онлайн-репортаж: в "Космос" въехал УАЗик, набитый газовыми баллонами, водителя уже нашли". E1.ru Екатеринбург Онлайн.{{cite news}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  49. ^ Пушкарев, Игорь; Полозов, Александр. za_matildy_alekseya_uchitelya "Источник: ККТ «Космос» пытались спалить из-за «Матильды» Алексея Учителя". Znak. {{cite news}}: Check |url= value (עזרה)תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)(הקישור אינו פעיל)
  50. ^ ворят зрители фильма «Матильда» после премьеры во Владивостоке
  51. ^ «Матильду» не покажет крупнейшая сеть кинотеатров в России
  52. ^ «Синема Парк» и «Формула кино» отказались от показа «Матильды»
  53. ^ «Синема парк» и «Формула кино» покажут фильм «Матильда»
  54. ^ В Кремле противникам «Матильды» посоветовали сперва посмотреть фильм Учителя. NEWSru.com, 7.2.2017.
  55. ^ 'Matilda' film on last czar's affair, sparks controversy in Russia
  56. ^ «Матильда» обойдется без экспертов. Медведев защитил режиссёра «Матильды» от нападок Поклонской
  57. ^ "Прямая линия с Владимиром Путиным". Kremlin.ru. 2017-06-15. נבדק ב-2017-09-05.
  58. ^ Владимир Путин о проверке фильма «Матильда»: «Призываю, чтобы диалог велся в рамках закона»
  59. ^ Роман Кияшко. Кадыров попросил Мединского не показывать «Матильду» в Чечне // רוסיסקאיה גאזטה, 09.08.2017.
  60. ^ Алексей Учитель надеется, что Чечня и Дагестан не будут запрещать «Матильду» // טא"ס, 11.08.2017.
  61. ^ Алексей Учитель надеется, что Чечня и Дагестана не будут запрещать «Матильду» // ТАСС, 11.08.2017.
  62. ^ Мединский о ситуации с «Матильдой»: это обычный художественный фильм
  63. ^ Мединский назвал беззаконием и цензурой любые попытки давления на кинотеатры
  64. ^ Экстремизма нет: Генпрокуратура ответила на 43 жалобы Поклонской на "Матильду"