אורי לשמן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תמונה
אין תקציר עריכה
שורה 44: שורה 44:
[[קטגוריה:מלחינים ישראלים]]
[[קטגוריה:מלחינים ישראלים]]
[[קטגוריה:זוכי פרס היצירה בתחום הציונות]]
[[קטגוריה:זוכי פרס היצירה בתחום הציונות]]
[[קטגוריה:בוגרי אוניברסיטת בר-אילן]]

גרסה מ־12:17, 15 ביולי 2015

אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

אורי לשמן (נולד ב-22 באפריל 1969 בישראל) הוא מנצח ומלחין ישראלי.

קורות חיים

לימודים

אורי לשמן החל את לימודי המוזיקה בבית הספר לאמנויות תלמה ילין. למד באקדמיה למוזיקה בתל אביב, ניצוח תזמורת והלחנה אצל נעם שריף ויצחק סדאי. בשנת 1987 סיים את לימודי התואר הראשון בהצטיינות. בשנת 2001 סיים את לימודי התואר השני בהצטיינות יתרה.

לשמן המשיך את לימודי הדוקטורט במחלקה למוזיקולוגיה, אוניברסיטת בר-אילן וקיבל תואר דוקטור בשנת 2007 בנושא "טקסט וסבטקסט במוזיקה של קורט וייל בין השנים 1933-1935".

מלגת קרן התרבות אמריקה ישראל זיכתה אותו בהשתלמות במחיצתו של זובין מהטה באופרה של בוואריה -Bayerische Staatsoper במינכן. במהלך שהותו במינכן השתלם אף בניצוח על אופרות מתקופת הרנסאנס והבארוק אצל אייבור בולטון.

לשמן מנצח על תזמורות רבות בארץ ובעולם, בהן הפילהרמונית הישראלית, הפילהרמונית של יוהנסבורג, הפילהרמונית ובית האופרה של קייפטאון, הקאמרטה הישראלית ירושלים, התזמורת הקאמרית הישראלית, התזמורת הסימפונית החדשה חיפה ועוד.

ב-2005 ניצח לשמן על שתי הפקות אופרה בבית האופרה "Teatro Verdi" בטרייסטה שבאיטליה, בניהולו המוזיקלי של דניאל אורן. שנה קודם כן הוזמן לנצח בפסטיבל הלאומי של טרייסטה לאופרטות, "35th national festival of operetta".

ב-2004 ניצח על הבכורה העולמית של האופרה "צחוק של עכברוש" מאת אלה מילך-שריף, ללברית על פי ספרה של נאוה סמל, ומאז הוא מנצח עליה בארץ ובעולם.

משנת 2003 מוזמן לשמן באופן קבוע לנצח על התזמורת הפילהרמונית של יוהנסבורג וכמו כן הוא משתתף קבוע בפסטיבל "MIAGI", הנערך כל שנה בדרום אפריקה.

בשנים 2002-2005 שימש לשמן כמנהל האמנותי והמנצח של סדרת האופרה הקאמרית החדשה של התזמורת הקאמרית הישראלית וכעוזר מנצח למנהל המוזיקלי, נעם שריף.

לשמן ניצח על התזמורת הקאמרית הישראלית בקונצרטים רבים, ביניהם על יצירתו "לאה" (מונו-אופרה), על האופרה "הנזל וגרטל" של אנגלברט הומפרדינק, שלה כתב עיבוד מיוחד לתזמורת קאמרית, בשיתוף עם האופרה הישראלית החדשה, על הבכורה הישראלית ליצירתו של המלחין הפולני זביגנייב פרייסנר "רקוויאם לחבר", על קונצרט המילניום בהשתתפות הכנר מקסים ונגרוב ועוד.

אורי לשמן ייסד את אנסמבל אקוואריוס, התזמורת הקאמרית הייצוגית החדשה של האקדמיה למוזיקה באוניברסיטת ת"א, והוא מכהן כמנהל האנסמבל וכמנצחו. הוא שימש כמורה מן החוץ באוניברסיטת תל אביב ועוזר מיוחד למנהל האקדמיה למוזיקה.

בן-דודו הוא השחקן דני לשמן.

פרסים ואותות הוקרה

  • מלגת נשיא אוניברסיטת בר-אילן לדוקטורנטים מצטיינים למחקרו על המוזיקה של קורט וייל.
  • תעודת הצטיינות מיוחדת מהכנסת לדוקטורנטים מצטיינים. ייצג את ישראל מטעם איגוד הקומפוזיטורים בכנס הבינלאומי של אגודת הקומפוזיטורים של יבשת אסיה שנערך בפיליפינים, שם ניצח על יצירתו "דברי שיכחון ושלווה".
  • פרס מטעם "קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות תל אביב" על יצירתו "לאה"; זכה בפרס ראשון בתחרות הקומפוזיציה של האקדמיה למוזיקה בתל אביב על יצירתו "כתר מלכות".
  • פרס "מארק יגודה" על יצירתו למקהלה "בעין דור".

אהבתו של לשמן לשירה העברית הובילה אותו להלחין מוזיקה ליצירותיהם של גדולי המשוררים העבריים. יצירותיו אלה הושמעו בערב מיוחד בפסטיבל "ימי המוסיקה בגליל העליון לשנת 2007. בשנים האחרונות הוזמנו אצלו בקביעות גם יצירות ושירים לערבי הוקרה למשוררים ישראלים בתיאטרון צוותא, שבוצעו על ידי טובי האמנים. במשך ארבע שנים הופיע אורי עם השחקן דרור קרן בקברט השירה "קצה של חוט" ברחבי הארץ. יצירותיו מנוגנות באולמות רבים ברחבי ישראל ומחוצה לה.

קישורים חיצוניים